به گزارش راسخون، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجدداً وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است. این اقدام ایران هسته ای ایران واکنش های را به همراه داشت که در ذیل آمده است.
 

وزیر امور خارجه ایران: برجام را نقض نکرده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد که ایران به‌رغم افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم که به عبور ذخایر اورانیوم ایران از مرز تعیین‌شده در برجام منجر شده، تنها از حقوق خود ذیل برجام استفاده کرده و توافق هسته‌ای را نقض نکرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه دوشنبه طی پیامی توئیتری ضمن ارجاع دادن مخاطبان به مفاد برجام روند استفاده ایران از حقوق خود در این توافق را تشریح کرد.

ظریف در این پیام توئیتری نوشت: «ما برجام را نقض نکرده‌ایم. پاراگراف 36 توافق نشان می‌دهد که چرا پس از خروج ایالات متحده، ما (مسیر) پاراگراف 36 را به‌جریان انداختیم و آزمودیم. ما ضمن اعلام محفوظ بودن حقوق خود، به سه کشور اروپایی و چین و روسیه چند هفته وقت دادیم. ما سرانجام پس از 60 هفته دست به اقدام زدیم. به‌محض اینکه سه کشور اروپایی به تعهدات خود عمل کنند، ما مسیر را تغییر خواهیم داد».


واکنش اتحادیه اروپا و سازمان ملل به عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰کیلوگرم چه بود؟

در پی عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف تعیین‌شده در برجام، اتحادیه اروپا از ایران خواست از اقدامات تضعیف‌کننده برجام بپرهیزد و سازمان ملل متحد نیز چنین اقدامی را به‌زیان برجام دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه پس از انتشار خبر عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف تعیین‌شده در برجام اعلام کرد چنین اقدامی به‌نفع برجام نیست.

وی در یک نشست خبری با اعلام اینکه «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد مراتب نگرانی خود را از این اتفاق ابراز داشته، به خبرنگاران گفت: «چنین اقداماتی از سوی جمهوری اسلامی ایران نه کمکی به حفظ برجام می‌کند و نه منافع اقتصادی ملموسی را برای مردم ایران تضمین می‌کند. لازم است که این مسئله از طریق سازوکاری که در برجام مشخص شده، حل‌وفصل شود».

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی ایران را به حل‌وفصل مسئله از طریق سازوکار مشخص‌شده در برجام دعوت می‌کند که ایران دقیقاً‌ با استناد به بندهای 26 و 36 برجام اقدام به تعدیل تعهدات خود ذیل برجام کرده است. بر اساس این بندها ایران می‌تواند در صورت عدم‌اجرای تعهدات طرف مقابل، با استفاده از حقوقش طبق برجام تعهدات خود را کاهش دهد و این به‌معنای نقض برجام  نیست.


ایران از اقدامات تضعیف‌کننده برجام بپرهیزد

در حالی که کوتاهی مکرر تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) به تعهداتشان در قبال ایران ذیل برجام باعث شده است که ایران تعهدات برجامی خود را تعدیل کند، اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه با ابراز نگرانی از عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از آستانه مشخص‌شده در برجام خواستار پرهیز ایران از ادامه روند تعدیل تعهدات خود شد.

البته اتحادیه اروپا به این واقعیت که ایران پس از خروج آمریکا از برجام به‌مدت 14 ماه به تعهدات خود در برجام پایبند بوده، اذعان کرده است؛ اما در عین حال از ایران خواسته است که از انجام اقدامات دیگری که منجر به تضعیف برجام شود، خودداری کند.

ایران بیش از یک سال به طرف‌های دیگر برجام به‌ویژه طرف‌های اروپایی فرصت داد تا به این تعهدات عمل کنند و منافعی را که ذیل برجام برای ایران تعریف شده است فراهم سازند. اما پس از اینکه نشانه‌ای از تلاش جدی آنها برای عمل به تعهداتشان مشاهده نکرد، تصمیم دیگری گرفت.


گوترش به افزایش ذخایر اورانیوم ایران واکنش نشان داد

دبیرکل سازمان ملل متحد به افزایش ذخایر اورانیوم ایران واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امروز دوشنبه در واکنش به تصمیم ایران در خصوص افزایش ذخایر اورانیوم کم غنی شده خود وفق مواد ۲۶ و ۳۷ برجام، بدون اشاره به بدعهدی اروپایی ها در عمل به تعهداتشان در برجام در سخنانی اعلام کرد که نگران این موضوع است!

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در این باره گفت که چنین اقداماتی به حفظ توافق هسته‌ای و برخوردار شدن مردم ایران از عوائد این توافق کمک نخواهد کرد.

وی در ادامه افزود: لازم است تمامی مسائل پیرامون توافق هسته‌ای با استفاده از مکانیسم‌های برجام مورد بررسی قرار گیرند.

گفتنی است، ایران نه به منظور نقض توافق هسته‌ای؛ بلکه بر اساس ۳۶ و ۳۷ برجام تصمیم گرفته است که از تعهداتش در توافق هسته‌ای کاهش دهد.

شایان ذکر است، که آژانس در آخرین گزارش خود، برای پانزدهمین بار پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تأیید کرد.
 

روسیه و انگلیس به عبور ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم ذخایر اورانیومی واکنش متفاوتی نشان دادند

وزیر امور خارجه انگلیس و معاون وزیر امور خارجه روسیه به گذشتن ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف تعیین شده در برجام واکنش نشان دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «سرگئی ریابکوف» معاون سیاسی وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در واکنش به عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف تعیین‌شده در برجام، با ابراز تأسف گفت که نباید آن را بیش از حد بزرگ کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه روسیه که در اندیشکده «والدای» در مسکو صحبت می‌کرد، در این رابطه خاطرنشان ساخت: «این واقعیت که ذخایر اورانیوم ایران از آستانه 300 کیلوگرم عبور کرده، باعث تأسف است اما نباید آن را بیش از حد بزرگ کرد.»

وی با اشاره تلویحی به انجام نشدن تعهدات سایر طرف‌های برجام در قبال ایران افزود: «این اتفاق را باید پیامد طبیعی همه رخدادهایی دانست که باعث رقم خوردن چنین شرایطی شدند.»

ریابکوف در ادامه تأکید کرد: «مسکو از همه طرف‌ها می‌خواهد که خویشتن‌داری نشان دهند. طرف‌های اروپایی برجام نباید بر تنش‌ها بیفزایند و ایران نیز باید همانند گذشته، در خصوص عمل به تعهدات خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نهایت مسئولیت رفتار کند.»

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین بر ضرورت پرهیز از رفتارهای هیجانی به‌منظور جلوگیری از افزایش ناگهانی تنش‌ها تأکید کرد.
 

وزیر خارجه انگلیس: عمیقاً از نقض تعهدات هسته‌ای ایران نگرانیم

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس نیز بعد از ظهر روز دوشنبه با انتشار پیامی در حساب کاربری رسمی نوشت: «اعلامیه ایران مبنی بر نقض تعهدات این کشور ذیل توافق هسته‌ای عمیقاً باعث نگرانی ما شده است. انگلیس متعهد است که به اجرای مؤثر توافق کمک کند و از همه ابزارهای دیپلماتیک برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای بهره گیرد. ما از ایران می‌خواهیم که از هرگونه اقدام دیگری که این کشور را از برجام دور می‌کند، بپرهیزد و به تعهداتش بازگردد.»
 
این مقام بلندپایه انگلیسی در حالی ایران را به «عمل به تعهدات» ذیل برجام فراخوانده که کاهش تعهدات برجامی ایران در واقع به معنی نقض برجام از سوی ایران نبوده و واکنشی به کوتاهی سایر طرف‌های برجام در عمل به تعهداتشان در قبال ایران بوده است.
 
ایران بیش از یک سال به طرف‌های دیگر برجام به‌ویژه طرف‌های اروپایی فرصت داد تا به به این تعهدات عمل کنند و منافعی که ذیل برجام برای ایران تعریف شده است را فراهم سازند. اما پس از اینکه نشانه‌ای از تلاش جدی آنها برای عمل به تعهداتشان مشاهده نکرد، تصمیم دیگری گرفت.


واکنش کاخ سفید به کاهش تعهدات هسته ای ایران: فشار بر ایران ادامه خواهد داشت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، کاخ سفید در بیانیه‌ای در واکنش به اقدام برجامی جدید ایران، اعلام کرد که فشار بر ایران تا زمانی که سیاست خود را تغییر ندهد و برنامه‌های هسته‌ای خود را به پایان نرساند، ادامه خواهد داشت.

کاخ سفید گفت: رژیم ایران امروز اقداماتی را برای افزایش غنی سازی اورانیوم انجام داده است. دادن اجازه غنی سازی اورانیوم به ایران در هر سطحی در برجام، اشتباه بود. حتی قبل از این توافق نیز شک کمی در خصوص نقض توافق از سوی ایران وجود داشت.

این بیانیه افزود: ما باید استاندارد قدیمی منع اشاعه هسته‌ای برای ایران را از سر بگیریم. آمریکا و متحدانش اجازه نخواهند داد که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. حداکثر فشار بر رژیم ایران تا زمانی ادامه خواهد یافت که رهبران آن اقدامات خود را تغییر دهند. این رژیم باید به جاه طلبی‌های هسته‌ای و رفتار مخرب خود پایان دهد.

گفتنی است که ایران بر اساس ۳۶ و ۳۷ برجام تصمیم گرفته است که از تعهداتش در توافق هسته‌ای کاهش دهد.


واکنش وزیر امور خارجه آمریکا به افزایش ذخایر اورانیوم ایران

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در فضای مجازی به اقدام برجامی جدید ایران واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پمپئو در حساب توئیتر خود نوشت: رژیم ایران اقدامات جدیدی را برای پیشبرد جاه طلبی هسته ای خود انجام داده است. یک بار دیگر، رژیم از برنامه هسته ای خود برای اخاذی از جامعه بین المللی و تهدید امنیت منطقه ای استفاده می کند.

وی افزود: هرگز به بزرگترین حامی تروریسم در جهان اجازه غنی سازی اورانیوم در هر سطحی داده نخواهد شد.


واکنش ترامپ به تصمیم برجامی ایران: ایران در حال بازی با آتش است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به تصمیم ایران برای افزایش میزان اورانیوم غنی شده خود مدعی شد که ایران با آتش بازی می‌کند.

ترامپ در کاخ سفید و در میان خبرنگاران گفت: آنها می‌دانند که در حال انجام چه کاری هستند. آنها می‌دانند با چه چیزی در حال بازی هستند، آنها در حال بازی با آتش هستند. بنابراین به هیچ وجه هیچ پیامی به ایران ندارم.

پیش از این نیز سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای در واکنش تصمیم برجامی ایران گفته بود که دادن اجازه غنی‌سازی اورانیوم به ایران ذیل توافق هسته‌ای برجام از ابتدا اشتباه بوده است.

لازم به ذکر است شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای وعده‌هایشان، در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

ایران در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شد، به طرف‌های دیگر برجام 60 روز فرصت داد برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.

تهران در همین راستا 30 اردیبهشت‌ماه اعلام کرد قصد دارد میزان تولید اورانیوم 3.67درصدی خود را به 4 برابر میزان قبلی افزایش دهد.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز روز دوشنبه 27 خرداد در یک نشست خبری در محل تأسیسات آب سنگین اراک با اشاره به تصمیمات اخیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد که از زمان چهار برابر شدن ظرفیت، تولید اورانیوم 3.67 درصد افزایش یافته و تا روز پنج‌شنبه ششم تیرماه از سقف تعیین‌شده در برجام عبور خواهد کرد.

مقامات ایرانی تصریح کرده‌اند که ایران تنها زمانی اجرای تعهدات پیشین خود در برجام را از سر خواهد گرفت که سایر طرف‌های این توافق بین‌المللی نیز تعهدات خود را به انجام برسانند.