به گزارش راسخون به نقل از ساینس دیلی؛ تحقیقات جدید نشان داده است که بخش‌های بزرگی از روسیه آسیایی  در اواخر قرن 21 به دلیل تغییرات هوایی ممکن استس قابل سکونت شود.

یک تیم تحقیقاتی از کشورهای روسیه و آمریکا با استفاده از سناریوهای موجود و هم‌چنین پیش‌بینی‌شده هواشناسی به بررسی آب‌وهوای روسیه و امکان سکونت انسان در قرن 21 پرداختند.
 
13 میلیون کیلومتر روسیه آیا که از شرق اورال تا اقیانوس آرام ادامه دارد حدود 77 درصد روسیه را به خود اختصاص داده است. با این حال، تنها 27 درصد جمعیت روسیه در این قسمت از این کشور زندگی می‌کنند.
سرپرست این گروه تحقیقاتی گفت: «مهاجرت‌های قبلی انسانی به علت تغییرات آب‌وهوایی صورت گرفته است.»

او در ادامه افزود: «ما در سعی کردیم تا بفهمیم اگر با تغییرات آب‌وهوایی آینده ممکن است قسمت‌های کمتر قابل سکونت روسیه، مکانی برای زندگی انسان‌ها خواهد شد یا خیر.»
 
آزمایش و تحقیق این گروه نشان داد طبق سناریوی طراحی‌شده آنها (RCP8.5) روسیه آسیایی حدود سال 2080 هوایی به نسبت معتدل‌تری، با پوشش کمتری از یخ از 65 درصد به 40 درصد خواهد داشت.

همچنین این دانشمندان دریافتند حتی طبق این سناریو، پایایی (پایایی یا پایداری (Sustainability) به وضعیتی اشاره می‌کند که در آن جامعه‌های انسانی همراه با اکوسیستم‌های مختلف حاضر در کرهٔ زمین می‌توانند به شیوه‌ای همبسته، متکثر و زایا امکان و ظرفیت ادامهٔ حضور بلند خودمدت را حفظ کنند.) انسانی در این منطقه 15 درصد افزایش خواهد یافت، که همین می‌تواند موجب رشد پنج برابری افراد در این بخش از روسیه شود.

از نظر سرپرست این تیم تحقیقاتی: «هم‌اکنون دمای روسیه بسیار سرد است. ولی در آینده، گرمتر شدن هوا موجب امنیت غذایی بیشتر به علت به وجود آمدن شرایط تنوع غذایی این منطقه افزایش خواهد یافت که همین موجب تمایل بیشتر افراد برای سکونت در منطقه خواهد شد.»