به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری رسا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزرای مجمع عالیرتبه سیاسی در خصوص توسعه پایدار در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل طی سخنانی عنوان کرد: بررسی پیرامون موضوع اصلی اجلاس سال جاری مجمع عالیرتبه سیاسی یعنی «توانمندسازی مردم و تضمین مشارکت و برابری» در می یابیم که گزارش دبیرکل سازمان ملل بر کندی پیشرفت در بسیاری از حوزه‌ها اذعان داشته و تصریح می‌کند که «آسیب پذیرترین افراد و کشورها، کماکان بیشترین رنج را متحمل می‌شوند و واکنش جهانی در این خصوص تاکنون به میزان لازم، بلندپروازانه نبوده است.»

وی ادامه داد: ما با دبیرکل سازمان ملل متحد در این خصوص که «بی عدالتی بین کشورها به میزان نگران کننده‌ای بالاست» و «توسعه بدون اینکه عادلانه و فراگیر باشد، توسعه نیست»، موافقیم.

ظریف بیان کرد: در واقع باید پذیرفت که این شرایط ناشی از آن است که جهان توسعه یافته، سهم خود را از جمله در رابطه با انتقال فناوری، ظرفیت سازی و مساعدت مالی ادا نکرده است.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به رغم موانع عظیمی که به دلیل تحمیل تحریم‌های یکجانبه غیرقنونی با آن مواجه بوده، با تلاش بی وقفه براساس اصول و اولویت‌های ملی خود، به پیشرفت‌های قابل توجهی در توانمندسازی و ایجاد برابری بین افراد دست یافته است.

وزیر خارجه توضیح داد: ۳۷ درصد از اعضای هیأت علمی و ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌ها و نیز ۳۷ درصد از پزشکان کشور را در حال حاضر، زنان تشکیل می‌دهند. در سطوح تصمیم گیری، انتصاب بانوان، افزایشی ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد و قرار است تا سال ۲۰۲۰، ۳۰ درصد مجموع تصمیم گیران ملی را زنان تشکیل دهند.  

وی خاطرنشان کرد: در اجرای «برنامه جامع ملی کم کربن»، توانسته‌ایم از میزان برنامه ریزی شده برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به زیر ۴ درصد نسبت به سناریوی پایه (BAU) پیشی بگیریم.  

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: پایان دادن به معضل بیسوادی و ارائه تحصیلات عمومی رایگان به تحقق کامل خود رسیده است و نرخ باسوادی بین ایرانیان در حال حاضر، ۹۷ درصد جمعیت کشور است.

ظریف افزود: به طور میانگین ۱۵ درصد درآمد خانوار در حال حاضر در حوزه آموزش هزینه می‌شود. امروز آموزش‌های موثری برای گروه‌های آسیب پذیر جامعه و نیز جوامع روستایی و زندانیان ارائه می‌شود. فرصت‌های آموزشی حتی به مهاجران و پناهندگان نیز اختصاص یافته و در حال حاضر تنها نزدیک به ۴۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس کشور نام نویسی شده‌اند.  

وی گفت: تلاش‌های ما در ایران با چالش‌های جدی روبروست. چالش‌هایی مانند بلایای طبیعی، فرسایش زمین، بیابان زایی و کمبود آب.

وزیر خارجه با بیان اینکه تهدیدات و ناامنی‌های منطقه‌ای ناشی از تروریسم مورد حمایت خارجی، افراطی گری و خشونت، تلاش‌های ما را مختل می‌کند، عنوان کرد: مردم ما در برابر وحشیانه‌ترین تروریسم اقتصادی قرار گرفته‌اند که به منظور دستیابی به اغراض نامشروع سیاسی، به صورت عامدانه، غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.  

ظریف عنوان کرد: تحریم‌های غیرقانونی با تاثیرات فرامرزی که توسط آمریکا و در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بر ایران تحمیل شده، بزرگترین تهدید در دستیابی ایران و بسیاری از همسایگان آن به اهداف توسعه  پایدار است. 
 
وی افزود: در چنین شرایطی، تعهد مجدد به چندجانبه گرایی و همبستگی جهانی به شدت مورد نیاز است. علاوه بر ضرویات دیگر، جهان توسعه یافته باید تعهدات خود مبنی بر کمک به ایجاد بستری مناسب برای رشد اقتصادی مستمر و توسعه پایدار همه کشورها، مناطق و نهایتا سراسر جهان را مورد تجدید نظر قرار دهد.