به گزارش راسخون؛ راشاتودی نوشت: انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیری انگلیس در این زمان حساسِ تنش میان آمریکا، انگلیس و ایران مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است.

تحلیل‌گر راشاتودی می‌نویسد جانسون زبانی غیردیپلماتیک دارد و به طور اصلاح‌نشدنی نیز بسیار گاف می‌دهد و همین موارد موجب به اشتباه افتادن مردم در درک سخنان او می‌شود.او برای نرنجاندن مردم نیز قدرت کافی ندارد. اظهارات جنجالی اخیر جانسون درباره اسلام  موجب تحقیر وی در ایران شد؛ چراکه بوریس جانسون در آستانه قرار گرفتن در صندلی نخست وزیری انگلیس و برای جلب نظر نژاد پرستان و ملی گراهای این کشور،‌ ابراز داشت اسلام عامل عقب ماندگی جهان اسلام است و گفت: «اسلام باعث شد که جهان اسلام قرن ها عقب بماند.»

با انتصاب جانسون به عنوان نخست وزیری، اختلاف در دولت و وازرت امور خارجه انگلیس مشهودتر می‌شود، به این دلیل که برخی از وزرای کابینه ترسا می با جانسون اختلافات زیادی دارند. یکی از آنها آلن دانکن، مسئول روابط بریتانیا با واشگنتن و اتحادیه اروپا است. فقدان مشاوران ارشد در دفتر امور خارجه این آزادی را بوریس جانسون می‌دهد تا بی‌پرواتر و غیردیپلماتیک‌تر رفتار کند.

این تحلیل گر در ادامه می‌نویسد: قابل توجه‌تر آنکه نخست وزیر 55 ساله انگلیس توجه ویژه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نشان داده است. جانسون چندین بار برای خوش‌ خدمتی برای کاخ سفید خود را خوار و خفیف نیز کرده است. یکی از این موارد جایی بود که ترامپ سفیر بریتانیا در آمریکا را به خاطر نقد دولت آمریکا و شخص ترامپ مورد نکوهش قرار داد و بوریس جانسون نیز از این سفیر مستعفی اعلام برائت کرد. امتناع جانسون برای ایستادن در کنار سفیر مستعفی بریتانیا، تلاشی بود برای خوش خدمتی برای دونالد ترامپ.

یکی دیگر از این موارد نیز برمی‌گردد به زمانی که ترامپ با اظهاراتی نژادپرستانه به چهار نماینده کنگره آمریکا به خاطر قومیتشان اهانت کرد و این در حالی بود این رفتار ترامپ هم از سوی سیاسیون آمریکایی و هم از سوی اروپایی‌ها به شدت محکوم شد؛ ولی جانسون به این جمله بسنده کرد: سخنان ترامپ «نامناسب»بود. و از به زبان آوردن اینکه سخنان ترامپ نژادپرستانه بود، امتناع کرد.

از آن طرف نیز، ترامپ، جانسون را به عنوان «رهبری بزرگ» حتی قبل از انتخابات این هفته برشمرده است. در واقع ترامپ طرفدار سرسخت طرح «برگزیت سخت»، خروج بی قید و شرط انگلیس از اتحادیه اروپا در پاییز است. راشاتودی می‌نویسد جانسون به عنوان طرفدار دوآتشه برگزیت، بریتانیا را تا مرز از هم پاشیدن خواهد برد.

مانند دیگر طرفداران برگزیت، جانسون  نیز امروز از توهم «انگلیس قدرتمند» و قدرت جهانی تجارت آزاد به مانند ایام خوب انگلیس در قرن گذشته رنج می‌برد. همین توهم ناسیونالیستی شدید جانسون موجب شده است تا او این گونه از ترامپ تملق گویی کند چون می‌داند بدون چتر اتحادیه اروپا، بریتانیا برای حیات خود نیاز به تجارت با آمریکا دارد.

به همین دلیل تنش با ایران از اساس بسیار خطرناک است. جانسون تسلیم رفتار ترامپ در مقابل ایران است؛ حتی بیشتر از روابط معمول گذشته انگلیس یا همان «روابط ویژه» این کشور و در قبال جنگ طلبی‌های امپریالیستی آمریکا گوش به فرمان است. انگلیس در هفته‌های گذشته تمایل خود را برای افزایش فشار حداکثری واگشنگتن نسبت به ایران نشان داده است که همین امر موجب تنش‌های بیشتر در منطقه می‌شود. با ورود جانسون به این میدان، تبعیت او از رفتارهای خطرناک ترامپ در خلیج فارس امری واقعی و هشداردهنده است.

راشاتودی در ادامه می‌افزاید با نخست وزیری جانسون، کاریکاتور برتانیا که پیش‌تر به عنوان یک سگ دست آموز آمریکا طرح شده بود، هم‌اکنون به ایده واقعی‌تر و صحیح‌تر بدل می‌شود.

حتی اگر جانسون با آمریکا در جنگی دیگر همراه هم نشود، ولی با نخست وزیری‌اش تصویر بین‌المللی انگلیس را بیش از پیش لکه‌دار خوهد کرد.