سرمربی اسبق استقلال با بیان اینکه این تیم در سال های اخیر از بی ثباتی ضربه دیده است، گفت: ممکن است امسال هم با استراماچونی قهرمان نشویم. این پایان کار نیست و باید صبر و تحمل کنیم تا به ثبات و سپس نتیجه برسیم.
 
صمد مرفاوی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، بااشاره به گروه تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام ملت های پیش رو و مقدماتی جام جهانی 2022 اظهار داشت: گروه ایران آن قدر هم که می گویند، سخت نیست. عراق که همیشه با ما بازی کرده است و شناخت خوبی از آنها داریم. در گروه ما فقط عراق می تواند کمی سخت باشد. فوتبالش شبیه ماست و فیزیکی بازی می کنند. بعضی مواقع این شباهت کار ما را سخت کرده است. جای نگرانی نیست. درست است که فوتبال قابل پیش بینی نیست اما ظرفیت فوتبال ما بالاست و سطح خوبی در آسیا داریم. چندین دوره جام جهانی رفتیم و شرایط خوبی داریم. تیمی که بخواهد از بحرین و عراق بترسد، برای چه باید جام جهانی برود؟ ما که ادعای جام جهانی داریم باید تیمی مثل عراق را ببریم. اگر قرار نیست ببریم پس فوتبال ما نیاز به کار بیشتری دارد تا به سطح خوبی برسیم.
 
وی با اشاره به عملکرد تیم ملی با ویلموتس، افزود: از الان نمی شود راجع به عملکرد ویلموتس حرفی زد. تنها 2 بازی تدارکاتی انجام دادیم و زیاد نمی شود گفت که اثرگذاری آنچنانی داشته اما نوع ارائه ی فوتبال تیم ملی هجومی شده است. باید زمان بیشتری را به کادر جدید داد. باید وارد مسابقات رسمی و تدارکاتی بیشتری شویم تا بتوان نظر فنی داد. ویلموتس باید مسابقات لیگ را ببیند و بازیکنان جوان را زیر نظر بگیرد.
 
کارشناس فوتبال ایران تصریح کرد: آن چیزی که ویلموتس در ابتدای شروع کارش انجام داد، جلسه ای بود که با مربیان برگزار کرد. تعامل سرمربی تیم ملی با باشگاه ها اگر خوب باشد، همه همکاری می کنند. اما اگر رفتار و کردار سرمربی تیم ملی با مربیان باشگاهی خوب نباشد، آنها موضع می گیرند. باید تعاملی برای همکاری برقرار می شد تا دو طرف با هم کار کنند تا باعث پیشرفت فوتبال ما شود. مربی قبلی تیم ملی با تکبر و مغرورانه از بالا به مربیان داخلی ما نگاه می کرد. قبل از ویلموتس تعاملی نبود.
 
صمد مرفاوی با اشاره به وضعیت استقلال قبل از شروع لیگ نوزدهم، گفت: خدا را شکر که طلب پروپئیچ پرداخت و این نگرانی کسر امتیاز و محرومیت از نقل و انتقالات برطرف شد. به لحاظ فنی هم نمی شود در مورد موفقیت یا عدم موفقیت کادر فنی جدید نظر داد. هنوز تیم وارد لیگ و مسابقات رسمی نشده است. نه می شود راجع به مربی نظر داد و نه تیم. باید تماشاگران و پیشکسوتان استقلال صبر و تحمل داشته باشند و تیم رو به جلو برود تا ببینیم چه اتفاقی می افتد. شاید اتفاق مثبتی افتاد و نباید دید منفی داشت.
 

وی در خصوص اینکه آیا استراماچونی دستیار ایرانی لازم ندارد؟ خاطرنشان کرد: اگر دستیار ایرانی کنار این مربی بود، می توانست کمک بیشتری به او در شناخت فضای فوتبال ایران و استقلال کند و مفید باشد. حالا که او تشخیص داده بدون دستیار ایرانی کار کند، باید به نظر او احترام گذاشت و خودش خواسته است. در حوزه ی فنی باید به مربی اختیار داد تا کارش را پیش ببرد.
 
سرمربی اسبق استقلال با اشاره به تغییرات زیاد در این تیم، افزود: چند سال است که استقلال از این شرایط و تغییرات زیاد لطمه می بیند. اولین سالی نیست که در تیم ما این همه تغییر انجام می شود. استقلال آن سالهایی هم که نتیجه گرفته بازهم تغییرات زیادی داشته است. تغییرات زیاد جالب نیست. تیم ها باید براساس ضعف های خود بازیکن بگیرند. کل تیم که نمی شود ضعف داشته باشد. اگر کل تیم ضعیف بود که جزو 3 تیم اول نمی شود. باید برای جذب بازیکن برنامه ریزی و هدف داشت و نیاز به تغییرات زیاد نیست. تیمی موفق است که بتواند ثبات داشته باشد. در چند سال اخیر مشکل اصلی استقلال تغییرات زیاد و بی ثباتی بوده است. تغییرات امسال هم زیاد بوده و همه هواداران و پیشکسوتان نگران استقلال هستند اما امیدواریم که وضعیت طوری باشد که تیم بتواند با این نفرات به ثبات برسد و نتیجه بگیرد. باید صبر و تحمل داشته باشیم و قبول کنیم که ممکن است سال اول تیم نتواند قهرمان شود.
 
صمد مرفاوی گفت: هواداران قهرمانی دوست دارند ولی وقتی وضعیت این طور است باید صبر و تحمل کنند تا تیم جا بیافتد. اگر امسال قهرمان شویم که چه بهتر اما اگر هم نشد پایان کار نیست. راهی را استقلال شروع کرده و باید حمایت کرد تا به نتیجه ختم شود. این به نتیجه رسیدن هم صبر و تحمل و حمایت می خواهد. تیم های دیگر هم هزینه کرده اند و دست روی دست نمی گذارند تا استقلال بیاید و قهرمان شود. لیگ سختی در پیش است و باید برای نتیجه گیری استقلال تحمل و حمایت کرد.