کارشناس فوتبال ایران با بیان اینکه اگر فغانی بود، آزمون را مقابل بحرین اخراج می کرد، گفت: تیم ملی خوب بازی نکرد اما نباید سختگیرانه از سرمربی و بازیکنان انتقاد کرد.
 
امیرحسین پیروانی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به شکست تیم ملی فوتبال مقابل بحرین اظهار داشت: پیش بینی می شد که بازی سختی مقابل بحرین داشته باشیم. هم به لحاظ آب و هوایی و هم به لحاظ سابقه و حساسیتی که دو تیم نسبت به هم داشتند. کیفیت و شرایط فنی بازیکنان ما پائین تر از همیشه در این بازی بود. شاید آن حساسیت ها که از اول این مسابقه ایجاد شد، روند را تغییر داد و روی بازیکنان ما تاثیر گذاشت. این دیدار از چند منظر قابل بررسی است.
 
وی افزود: اولین بحث، برخورد حاشیه ای است که متاسفانه بازیکنان ما خیلی خود را درگیر آن می کنند. بحث با داور و درگیری با بازیکنان حریف، تمرکز تیمی را به هم می ریزد. به لحاظ فنی هر مربی ای به لحاظ فلسفه و سبک بازی برای خودش برنامه ای دارد. چند سالی بود که تیم ملی توپ را به حریف می داد. در اصطلاح زمین بازی را برای خودش کوچک می کرد و در یک باکس 40 متری قرار می گرفتند و سعی می کردند در انتقال سریع توپ از دفاع به حمله کار کنند. این تفکر 6 تا 7 سال در تیم ملی بود.
 
کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: ویلموتس شرایط متفاوتی برای تیم ملی رقم زده است و سعی می کند تا از تمام فضای زمین استفاده کند. نه به آن تاکتیکی که قبلا داشتیم می شود ایراد گرفت و نه به شیوه ی الان تیم ملی. مهم نوع فوتبال و نوع انتقال توپ است. برگ برنده ی تیم ها نحوه ی انتقال از دفاع به حمله و برعکس حمله به دفاع است. تیم ملی مقابل بحرین در این دو مقوله موفق عمل نکرد به خصوص در برگشت از حمله به دفاع. وقتی توپ را از دست می دادیم، انسجام دفاعی نداشتیم. دیدید که به جز ضربه ی پنالتی، چند موقعیت گل هم به حریف دادیم. قبلا وقتی توپ از دست می رفت، مهاجم ما به زمین خودی برمی گشت.
 
امیرحسین پیروانی گفت: باید به این نتیجه و وحدت تاکتیکی برسیم که در کار هجوم، آیا خط حمله ی ما باید برگردد و به هافبک و دفاع نزدیک شود یا اینکه خط دفاع بالا بیاید تا فضای وسط زمین را محدودتر کند. مقابل بحرین خط هافبک ما خیلی فضا به حریف داد و آنها با پاس های نزدیک و سریع ما را اذیت کردند. ممکن بود ابتدا تیم ملی ما روی یکی از ارسال ها یا شروع مجددها از حریف جلو بیافتد و بازی را ببرد. اما این اتفاق نیفتاد. بازی ای نبود که بگوییم بحرین با کیفیت برتر ما را برد و مستحق بود. بازی پایاپای بود و عادلانه باید مساوی می شد. این طور بازی ها روی حوادث و اشتباهات تیم ها گل درپی دارد و روی یک پنالتی نتیجه را دادیم.
 
وی تصریح کرد: باید مقداری ویلموتس بیشتر با فوتبال ما آشنا شود. طبیعی است چون هنوز زمان زیادی نیست که در تیم ملی مشغول شده است. می تواند کم کم بهتر کار کند. از همین امروز باید بیشتر پیگیر باشد و تمرینات بیشتر شود. ارتباط کادر فنی و بازیکنان باید بیشتر شود تا بچه ها بدانند خواسته ی آنها چیست. الان دیگر فوتبال آسیا در چند تیم خلاصه نمی شود. همه ی تیم ها کار می کنند و قوی شده اند. از قبل هیچ پیروزی ای مقابل هیچ رقیبی قابل پیش بینی نیست. نباید سختگیرانه به تیم ملی انتقاد کرد. ما مقابل کامبوج فوتبال خوبی بازی کردیم و 14 گل زدیم. باید کادر فنی روی انتقال از دفاع به حمله و برعکس بیشتر زمان بگذارد. اینها رفع شود دوباره به همان تیم خطرناک تبدیل می شویم.
 
مربی تیم ملی امید و کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: بازی با عراق بسیار سخت تر و حساس تر است. یقین بدانید عراق به مراتب کیفیت بالاتری نسبت به بحرین دارد. ما در این بازی حتما باید نتیجه بگیریم تا امیدها باقی بماند. نباید اجازه دهیم که اختلاف امتیازی ایجاد شود. فوتبال ما برتر از عراق است و یقین بدانید که می توانیم با یک برنامه ریزی خوب، این تیم را شکست دهیم. اما الان نباید خود را برنده بدانیم فوتبال است و هزار اتفاق.
 
امیرحسین پیروانی با اشاره به اعتراض بازیکنان ایران به داوری گفت: داور ازبکی با ما مهربان بود وگرنه حتما داوران اروپایی یا فغانی بود، سردار آزمون را اخراج می کرد. متاسفانه اعتراض به داوری از تیم ملی به باشگاه های ما هم سرایت کرده است. همه ی تیم ها را اگر ببینید در لیگ ما سر هر صحنه ای به داوری اعتراض شدید می کنند.
 
وی افزود: ما برای بازی با عراق باید مثل سابق که عقب می نشستیم و بعد ضد حمله می زدیم، این کار را انجام دهیم. بالاخره چون بازیکنان ما آن شیوه را آموزش دیده اند و حدود 10 بازیکن ما از ترکیب قبلی، بازی می کنند، به آن نوع بازی بیشتر عادت دارند. برای مدت کوتاه باید به آن شیوه برگردیم. برخی مواقع مهم است که مربی جدول خوانی کند. موقعی نیاز است که تیمی 3 امتیاز بگیرد و موقعی هم یک امتیاز. ما نباید اجازه دهیم که تیم مقابل ما فرار بزرگ داشته باشد. انشالله تیم ملی بتواند این مرحله ی حساس را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد.