صمد مرفاوی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به شکست تیم ملی ایران مقابل عراق در مقدماتی جام جهانی 2022 اظهار داشت: تیم ما خیلی بد بازی کرد. نه شروع خوبی داشتیم و نه پایان خوب. تیم ملی در چینش بازیکنان و حتی در تعویض ها مشکلات زیادی داشت و دیدید که اصلا داخل زمین نظم هم نداشتیم. بازیکنان سردرگم بودند و اصلا نمی دانستند دقیقا باید چه کاری انجام دهند. ما اصلا برنامه ای نداشتیم. این بی برنامگی تیم باعث شد تا حریف جرات پیدا کند و روی دروازه ی ما مدام هجوم بیاورد.
 
وی افزود: برعکس تیم ما، عراقی ها خیلی منسجم، بانظم، دونده و باانگیزه بودند و از همان شروع بازی خیلی خوب کار کردند. دیدید که فرصت های گل آنها هم بیشتر از ما بود. آنها در بخش دفاع و حمله خوب بودند. تیم ما در نیمه ی اول و دوم هیچ کاری نکردند. در حفظ توپ و کنترل بازی اصلا کاری نکردیم. بازیکنان ما باتجربه هم بودند و اصلا بحث بی تجربگی هم نبود. یا مربی شناخت خیلی خوبی از بازیکنان ندارد یا اینکه واقعا به این بازیکنان خیلی اعتقاد دارد. ما بازی خوبی نکردیم و عراق خیلی بهتر از ما کار کرد و مستحق این پیروزی بود.
 
کارشناس فوتبال ایران و سرمربی اسبق استقلال تصریح کرد: از چینش گرفته تا تعویض ها خوب نبود. برای تغییر روند بازی باید خیلی زود تعویض می کردیم اما دیدید که هم دیر تعویض ها انجام شد و هم نفرات خوبی نیامدند. از سمت چپ و راست به ما حمله می کردند و پوشش های ما اصلا به موقع و خوب انجام نمی شد. وقتی تیمی خوب نباشد، طبیعی است که جز شکست نباید انتظار دیگری داشت. از نحوه ی بازی تیم ملی مقابل بحرین و عراق نمی شود دفاع کرد.
 
صمد مرفاوی گفت: وقتی تیم کارایی نداشته باشد، نباید انتظار نتیجه داشت. نمی شود گفت که دست مربی بسته بود. مشکل نوع بازی تیم ملی بود. ما نه در بخش دفاع و نه در حمله خوب بازی می کنیم. ما فقط می توانیم به کامبوج 14 گل بزنیم که تیم ملی امید هم می توانست این تیم را ببرد. تیم ملی باید مقابل عراق عیارش مشخص شود. ما به عراق و بحرین باختیم. نه در خط حمله خوب بودیم و نه در دفاع. ما باید روبروی این تیم ها خودمان را نشان دهیم و قدرتنمایی کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: اصلا کم بودن تمرینات را نمی توانم دلیل باخت تیم ملی به عراق بدانم. مگر آنها چند جلسه قبل از ما با هم تمرین کرده بودند؟ آنها که لژیونر زیادی دارند. برنامه ریزی تیم ملی ما درست نیست. مشکلات زیادی گریبان گیر تیم ماست. ویلموتس گفته بود تا پولم را ندهید، نمی آیم. این که درست نیست. ای کاش هم نمی آمد. مگر الان چه نتیجه ای گرفتیم؟ چه اتفاقی در تیم ملی افتاد و چه کار مثبتی شده است؟ نمی دانم روی چه حسابی مربی خارجی می آوریم؟ فقط اسمش این است که مربی خارجی داریم. فوتبال ما برنامه ریزی و نظم می خواهد.
 
مهاجم اسبق تیم ملی ایران افزود: مربی باید برنامه ریزی درست انجام دهد و نظم برقرار کند. انتقاد می کنیم که شرایط درست شود. خدای ناکرده ناامید نیستیم. اگر بازی های برگشت را ببریم، صعود می کنیم و فرصت جبران داریم. اما این شرایط تیم ملی نگران کننده است و باید فکری به حال آن بشود. اینکه از بازیکنان شناخت نداشته باشی و از بازیکنان درست استفاده نکنی، مشکلاتی به وجود می آرود.
 
مرفاوی گفت: کاری به ویلموتس یا شخص دیگری ندارم. مهم تیم ملی است که بتواند صعود کند. نمی خواهم مقایسه کنم. شاید از لحاظ رفتاری، اخلاقی و شخصیتی خیلی از کی روش بشود انتقاد کرد اما از لحاظ فنی حداقل نظمی به تیم داده بود و می دانستیم تیم ملی با چه شرایطی بازی خواهد کرد. تفکرات دفاعی او هم طوری بود که بازیکنان می دانستند چطور می خواهند بازی کنند. برای بازی ها برنامه داشت. ما در این بازی با ویلموتس اما نه در فاز هجومی و نه دفاعی برنامه ای ندیدیم. انتقاد می کنم چون به لحاظ فنی نمی شود از تیم ملی در این 2 بازی اخیر(بحرین و عراق) دفاع کرد. انتظار داریم که تیم ملی در بازی های برگشت شرایط بهتری پیدا کند. زمان خوبی برای جبران اشتباهات و رفع اشکالات وجود دارد و امیدواریم با شرایط خوب بازی های برگشت را ببریم و صعود کنیم.