به گزارش راسخون به نقل از روزنامه اطلاعات، محمدرضا کلامی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ میلیون تن کالا در انبارها موجود است و در بخش تامین هیچ مشکلی در کشور نیست، از اتمام فصل برداشت برنج خبر داد و اظهار داشت: در حدود ۵۰ هزار تن برنج از محل ذخایر در شبکه های توزیع عرضه شده است و مردم می توانند به فروشگاه زنجیره‌ای و دیگر شبکه های توزیع مراجعه کنند و با نرخ ۶ هزار و ۶۰۰ تا ۶ هزار و ۷۰۰ تومان براساس برند، آن را خریداری کنند.

وی توضیح داد: مقرر شده است که ۵ تا ۷ هزار تن گوشت قرمز منجمد گوساله وارداتی از محل ذخایر براساس فهرست ۴۵۰ هزار نفری وزارت کشور با قیمت ۴۰ هزار تومان توزیع شود.همچنین وزارت صنعت آمادگی عرضه گوشت به سازمان های دیگر همچون کمیته امداد، کارگری، بهزیستی و کارمندی را منوط به تقاضای کتبی دارد.

سخنگوی ستاد تنظیم بازارادامه داد:
۳۰ هزار تن روغن خام هم از محل ذخایر در اختیار کارخانجات تولیدی قرار داده می شود تا آنهایی که راغب هستند با ۱۵ درصد تخفیف زیر قیمت آن را عرضه کنند، در این طرح مشارکت جویند و از آنجا که این بازار رقابتی است، تاکید داریم که این روغن به دست مصرف کننده اصلی برسد و وارد بازار نشود تا بازار رقابتی برهم نخورد.

وی با بیان توزیع کافی شکر در بازار گفت: ۳۰ هزار تن شکر با ابلاغ مصوب از محل موجودی با ارز ۴۲۰۰ در اختیار شبکه‌ها قرار می گیرد تا با نزدیک شدن به پایان سال بتوان عوارض ناشی از مصرف این کالا را پوشش بدهد.

کلامی با اشاره به اینکه ذخیره کالاها نیاز به تایید شورای امنیت ملی دارد،افزود: اجازه ذخیره هر کالایی را در کشور نداریم و تخم‌مرغ اگر ذخیره شود براساس اینکه تاریخ مصرف آن یک ماه است، ضرر و زیان هنگفتی را برای کشور به وجود می آورد یا حتی گوجه فرنگی را نمی توان به صورت سردخانه ای نگه داشت و باید فرآوری بشود .

وی در ادامه از کاهش قیمت گوجه فرنگی تا ۲۰ آذر خبر داد و با بیان اینکه اگر بعد از ۲۰ آذر روند قیمت گوجه رو به افزایش باشد، برای خروج و صادرات آن عوارض خواهیم گذاشت، افزود: مصرف تخم مرغ در نیمه اول سال به دلیل گرم بودن هوا کاهش پیدا می کند اما در نیمه دوم سال به دلیل سرما و باز شدن مدارس، مصرف افزایش پیدا می کند اما در تولید کاهش نداریم.

به گفته سخنگوی ستاد تنظیم بازار، نرخ هر کیلوگرم تخم مرغ برای مصرف کننده را ۸ هزار و ۹۰۰ تومان و یک شانه دو کیلویی ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است.

در همین حال دبیرستاد تنظیم بازار در پایان آخرین جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران گفت: تامین و عرضه کالا دربازار شرایط عادی و معمولی دارد و افزایش نامتعارف قیمت کالا‌ها بعد از اصلاح قیمت بنزین مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما، عباس قبادی اظهار داشت: در مدت ۹ روز از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین اگر بازار را رصد کنید تقریبا شرایط متناسب با سال گذشته است.

وی ادامه داد: در برخی از فصول سال مصرف برخی از اقلام افزایش می‌یابد مانند گوجه فرنگی که در این زمان اکثرا با کاهش برداشت محصول مواجه است که ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده با برداشت گوجه فرنگی در جنوب کشور این مشکل برطرف می‌شود.

دبیرستاد تنظیم بازار گفت: قیمت بنزین قطعا در بازار تاثیر گذار است، اما این افزایش قیمت تاثیر زیادی در کالا‌های مصرفی در سفره مردم ندارد. مثلا وانت باری که یک تن بار از شمال می‌آورد تفاوت قیمت بنزین ازاد بر یک تن بار بسیار کم است.البته تلاش می‌کنیم برای رانندگان وانت بار سهیمه به اندازه پیمایش در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمتی در برخی از کالا‌ها مانند لبنیات و میوه‌ها که به صورت روزانه به فروشگاه‌ها عرضه می‌شود هم صورت نگرفته است، افزود: سامانه ۱۲۴ به صورت شبانه روزی در اختیار مردم است و مردم می‌توانند در صورت گران فروشی با این سامانه تماس بگیرند البته تلاش بازرسان در بازار نسبت به گذشته ۳ برابر شده است.

قبادی درباره واردات برنج گفت: امسال بیش از سال گذشته واردات برنج داشتیم و شرایط برنج در بازار نسبت به ۱۰ سال گذشته بی نظیر است و هیچ گونه کمبودی در بازار نداریم.

قائم مقام وزیر صنعت هم در آخرین جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار گفت: باید نظارت و کنترل بازار تشدید شود و این نظارت‌ها باید به صورت هدفمند صورت گیرد.

حسین مدرس خیابانی با بیان اینکه ۴ هزار و ۳۰۰ بازرس در بازار نظارت می‌کنند و بیش از ۲ هزار و ۵۶۰ پرونده تشکیل شده است، افزود: با هماهنگی اتاق اصناف و مجموعه انجمن لوازم خانگی هیچ گونه افزایش قیمت در تولید و عرضه لوازم خانگی صورت نگرفته است و افزایش قیمت همان گرانفروشی است که با آن برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان میادین و تره‌بار تهران قرار است غرفه رایگان و ویژه‌ای را برای عرضه کالا‌های پرمصرف در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار دهد، افزود: شرکت پالایش پخش باید برای تخصیص سهمیه ویژه وانت بار‌ها، پیک موتوری و تاکسی اینترنتی نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی همچنین گفت: در کمیته تخصیص سوخت موافقت شد تا ۱۰۰ لیتربنزین ظرف ۴۸ ساعت به کارت وانت بار‌ها اضافه شود و سهمیه وانت بار‌ها از ۳۰۰ لیتر به ۴۰۰ لیتر افزایش یابد.

وی ادامه داد: شرکت پالایش و پخش فرآاورده‌های نفتی نباید از اینکه به این گروه‌ها سهمیه اختصاص دهد، نگران باشد، زیرا تخصیص سهمیه به وانت بار، سرویس مدارس و پیک موتوری و تاکسی‌های اینترنتی باعث می‌شود بنزین از بخش مصرف به سمت بخش مولد برود.

قبادی از راه اندازی سامانه ای در این خصوص تا ۳ ماه آینده خبر داد تا وزارت نفت خاطر جمع شود که این سهمیه در بازار آزاد به فروش نمی‌رسد و گفت: امروز بیشترین تمرکز بر سهمیه وانت بار‌ها بود و تلاش می‌کنیم سهیمه‌ای هم برای پیک موتوری‌ها در نظر گرفته شود.

وی درباره اختصاص سهمیه به لنج‌های صیادی هم گفت: وزارت کشور در این رابطه پیشنهاداتی ارائه کرده که در جلسات آتی در مورد ان تصمیم گیری می‌شود.
درهمین حال ،شرکت اسنپ از واریز اولین مرحله اعتبار سوخت تاکسی‌های اینترنتی خبر داد.

مدیر روابط‌عمومی اسنپ در گفتگو با ایرنا از جرئیات طرح تخصیص سهمیه سوخت خبر داد و گفت: بر اساس اعلام کارگروه سوخت (مصوبه هیات وزیران) سهمیه تخصیص‌یافته مابه‌التفاوت ریالی قیمت بنزین آزاد با قیمت پایه بر اساس پیمایش هفتگی رانندگان در مجموع تاکسی‌های آنلاین است. براین اساس، واریز اول بر اساس پیمایش ۸روز (از زمان آغاز سهمیه‌بندی) صورت گرفته است. ضمن این که پیمایش رانندگان بر اساس کیلومتر طی‌شده از زمان قبول درخواست سفر تا پایان سفر محاسبه می‌شود.

بر این اساس سهمیه مذکور در قالب اعتبار به کارت بانکی هر راننده واریز می‌شود و در اختیار تاکسی‌های اینترنتی قرار نمی‌گیرد. این اعتبار تنها برای خرید بنزین و در جایگاه‌های سوخت قابل‌ استفاده است.

به گفته عطیه نوری، با توجه به این که سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی به راننده تعلق می‌گیرد و نه خودرو، باید حساب بانکی به نام خود راننده باشد.همچنین چنانچه دو یا چند راننده با یک خودرو فعالیت می‌کنند، به تناسب پیمایش به هر یک سهمیه جداگانه تعلق می‌گیرد.

نوری افزود: شرط تخصیص سهمیه به رانندگان پیمایش حداقل ۴۷کیلومتر در هفته در مجموع تاکسی‌های آنلاین است. همچنین سقف پیمایش مورد قبول برای تخصیص سهمیه ۱۰۰۰کیلومتر در هفته (با مبنای هر صدکیلومتر ۷لیتر) در مجموع تاکسی‌های اینترنتی است. بدین ترتیب سقف سهمیه تخصیص یافته به هر راننده تاکسی اینترنتی ۷۰لیتر در هفته برای خودروهای تک‌سوز و ۴۲لیتر در هفته برای خودروهای دوگانه‌سوز است. این سهمیه مازاد بر ۶۰لیتر سهمیه ماهانه هر خودرو است.

وی اضافه کرد: شرکت‌های تاکسی آنلاین هر هفته فهرستی از اسامی واجد شرایط دریافت سهمیه بنزین را بر اساس پیمایش هفتگی هر راننده به وزارت کشور تحویل می‌دهند. وزارت کشور مجموع پیمایش هر راننده در مجموع تاکسی‌های آنلاین را محاسبه می‌کند و اطلاعات هویتی هر راننده را با بانک اطلاعاتی ثبت احوال تطبیق می‌دهد و با استفاده از بانک اطلاعاتی خود، وضعیت خودرو را بررسی می‌کند و در نهایت فهرست رانندگان واجد شرایط به صورت هفتگی به وزارت نفت اعلام می‌شود.