به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ دانشمندان بر این باورند که برخی افراد به دلیل اولین مواجهه‌شان با آنفلوانزا در کودکی، از علائم شدیدتری نسبت به دیگران به هنگام ابتلا به آنفولانزا از خود نشان می‌دهند.

این مطالعه که در مجله  journal PLOS Pathogens منتشر شده است، توضیح می‌دهد که این اختلاف در وضعیت آنفلوانزا در افراد به دلیل «نقش پذیری سیستم ایمنی» (immunological imprinting) است. به گفته این محققان، نخستین مواجهه کودک با آنفلوانزا، تاثیر ماندگاری بر سیستم ایمنی و همچینین توانایی بدن فرد در مواجهه با بیماری‌های آینده می‌گذارد. ویروس آنفلوانزا بسیار قابل تغییر است ـ به همین دلیل است واکسن آنفلوانزا هر سال باید زده شود.
پژوهشگران این مطالعه نوشتند: از یک جهت، «نقش پذیری سیستم ایمنی» امری مفید است؛ زیرا بدن را در برابر برخی از انواع مشخص آنفلوانزا محافظت می‌کند، «اما شاید به همان اندازه از بدن در برابر انواع مختلف آن در آینده نیز محافظت کند.»

این محققان برای اثبات این ادعا، به بررسی اطلاعات حدود 9510 نفر که مبتلا به دو ویروس نسبتا شدید H1N1 و H3N2 آنفلوانزا بودند، پرداختند. پژوهشگران این گروه تحقیقاتی خاطرنشان کردند که  H1N1 and H3N2 زیرگروه ویروسی هستند که از سال 1970 به بعد موجب شیوع جدی بیماری آنفلوانزا شده است. دانشمندان امیدوار بودند که با بررسی مجموعه داده‌ها و اطلاعات و چگونگی تاثیر آنفلوانزاهای خطرناک بر گروه‌های سنی مختلف، تاثیر نقش‌پذیری سیستم ایمنی در کودکی را بتوانند روشن کنند.

طی تحقیقات صورت‌گرفته، محققان دریافتند  H1N1 and H3N2 از زیرگروه‌های مختلف بیماری آنفلوانزا محسوب می‌شوند. بنابراین، در صورت مبتلا شدن فرد به یکی از این زیرگروه‌ها، ممکن است تا حدی بدن این فرد نسبت به دیگر زیرگروه تا حدی مقاوم ‌شود و در نتیجه فرد در مقابل انواع ویروس‌هایی که قبلا به آن‌ها مبتلا شده است، مبارزه کند.

یکی از نویسندگان این مطالعه تحقیقاتی اظهار داشت: «بخشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به ویروس فعلی آنفلوانزا ناشی از مواجهه شما در کودکی با این بیماری است  و آن مبارزۀ سابق در کودکی موجب می‌شود تا بدن شما به طور موثر به ویروس جدید پاسخ دهد.»

در این تحقیق در انتها مشخص شد سیستم ایمنی کسانی که مبتلا به یکی از زیرگروه‌های ویروس آنفلوانزا به نام H2N2 در کودکی شده‌اند، در مبارزه با زیرگروه موسوم به H1N1 موفق عمل نکرده است؛ علی رغم اینکه هر دو از این زیروگروه‌ها از یک خانواده بیماری آنفلوانزا بوده‌اند. این تیم تحقیقاتی بر این باور است زیرگروه‌های مختلف ویروس آنفلوانزا می‌تواند بر توانایی افراد برای مقابله با آنفلوانزا تاثیر بگذارد.

همچنین سرپرست اصلی این گروه تحقیقاتی اظهار داشت: «سیستم ایمنی بدن ما غالبا در حال تشخیص و مبارزه علیه گونه‌های نزدیک به هم آنفلوانزای فصلی هستند. این‌ها در اصل برادران و خواهران ژنتیکی گونه‌های مختلفی هستند در چند سال گذشته شیوع داشته‌اند.»

وی ادامه داد: «ای موضوع کمی پیچیده است، چراکه تحقیقات ما درباره آنفلوانزای مرغی نشان ‌می‌دهد که در حافظه سیستم ایمنی بدن، ما دارای توانایی تشخیص و مبارزه مقابله با حتی گونه‌های غیرنزدیک که در کودکی تجربه کرده‌ایم را هم داریم.»

«به عبارت دیگر، اگر شما در کودکی برای اولین بار مثلا در سال 1995 دچار بیماری آنفلوانزا شدید؛ زمانی که ویروس H1N1 شیوع بیشتری داشت تا ویروس H3N2، در بزرگسالی اگر دچار بیماری آنفلوانزا شوید به احتمال زیاد آنفلوانزایی که به علت ویروس H3N2 در شما ایجاد بیماری کرده است شما را راهی بیمارستان خواهد کرد تا بیماری آنفلوانزایی که ناشی از ویروس H1N1 بوده باشد.»