به گزارش راسخون، پس از پاسخ موشکی سپاه به ترور سپهبد قاسم سلیمانی و بر اساس گزارش‌های اولیه پس از شلیک بیش از ۶۰ موشک، در این مرحله دست کم 88 نیروی آمریکایی کشته شده‌اند. ساعتی بعد  یک منبع آگاه اعلام کرد: دستکم ۱۰۴ هدف از مواضع آمریکایی‌ها و متحدانش، در منطقه شناسایی شده اند که اگر آمریکایی‌ها مجددا مرتکب هرگونه خطایی شوند، این مواضع هدف حمله قرار خواهند گرفت. دستکم هشتاد نظامی آمریکایی در  حمله بامداد چهارشنبه کشته شده اند. در این حمله همچنین تعدادی هواپیمای بدون سرنشین و بالگرد و تجهیزات فراوان نظامی آسیب‌های جدی دیده اند. در حمله موشکی بامداد روز چهارشنبه، پانزده موشک به پایگاه عین الاسد اصابت کرده که هیچ‌ کدام بوسیله سیستم راداری ارتش تروریسم آمریکا رهگیری نشده‌اند.

کلیه شهرک‌های زیرزمینی موشکی در سراسر ایران برای هدف قرار دادن اهدافی که از پیش تعیین گردیده در حالت آماده باش صددرصد هستند.

یک مقام ایرانی گفته است که انجام عملیات بر علیه ایران از مبداء کشورهایی که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی آمریکا قرار داده‌اند با پاسخ شدید مواجه خواهد شد.
 

واکنش مقامات داخلی

رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت خطاب به آمریکایی‌ها گفت: دست سلیمانی را از بدن قطع کردید پایتان از منطقه قطع خواهد شد. رئیس جمهور همچنین افزود: آمریکا با اقدام جنایتکارانه در بغداد یک فرمانده بزرگ و عظیم الشان ایران را که میهمان دولت و مردم عراق بود برخلاف همه مقررات بین المللی در یک جنایت جنگی و تروریسم بین المللی به شهادت رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در پی حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه "عین الاسد"،طی پیامی اعلام کرد: وعده صادق رهبر حکیم و مقتدر انقلاب اسلامی محقق شد. فرزندان رشید ملت ایران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، انتقام سخت از آمریکایی‌های تروریست را کوبنده آغاز کردند. پس از چند روز تشییع چندین میلیونی پیکر آن مجاهدان سرافراز، این عملیات مهم سیلی سخت دیگری بر چهره سیاه رژیم جنایتکار آمریکا نشاند.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: پایگاه هدف قرار گرفته، مهمترین پایگاه اشغالگران عراق و نقطه هدایت عملیات تروریستی علیه سردار فداکارمان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود. اصابت دقیق موشک‌های پرقدرت جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های اشغالی آمریکا و ناتوانی آن‌ها در ردگیری و انهدام موشکها، بار دیگر پوشالی بودن قدرت استکباری را ثابت کرد. یقیناً روح مطهر حاج قاسم کبیر و همرزمان مجاهدش در جنان ناظر و یاور این عملیات ظفرمندانه بودند.


هم‌چنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در اولین واکنش به این اقدام در توئیتی با اشاره به انتقام سخت ایران از تروریست‌های آمریکایی در پایگاه عین الاسد در عراق نوشت: ایران منطبق با بند ۵۱ منشور ملل متحد، اقدامات متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی را که از آن حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد ما انجام شده بود هدف قرار داد.

وی تصریح کرد: ما به دنبال تشدید تنش یا جنگ نیستیم، اما از خودمان در برابر هر تهاجمی دفاع می‌کنیم.

وزیر امور خارجه همچنین پس از جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: همان پایگاهی را زدیم که سردار سلیمانی را هدف قرار داد.
 

آیت‌الله جنتی: عملیات سپاه، اول «بسم الله» بود

دبیر شورای نگهبان گفت: عملیات انتقامی سپاه تازه اول کار و بسم‌الله اخراج نیرو‌های آمریکایی از منطقه است.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور پیامی از اقدام شجاعانه فرزندان ملت ایران در سپاه پاسداران در پاسخ به جنایت آمریکا تقدیر کرد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امیدوارم این اقدام کوبنده برای آمریکا درسی باشد؛ گرچه رژیم آمریکا نشان داده درسی نخواهد گرفت. این اقدام قاطع بود و سپاه خواست ملت را تحقق بخشید، ان‌شاءالله در این راستا کما فی‌ السابق موفق خواهد بود.

هشدار سرلشکر باقری به مقامات آمریکایی: هرگونه شرارت جدید آمریکا پاسخی کوبنده‌تر و قاطع‌تر در پی خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است: «در پی عملیات مقتدرانه شب گذشته دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به سردمداران کج فهم رژیم تروریستی ایالات متحده آمریکا هشدار داد عملیات غرورآفرین شب گذشته تنها بیانگر گوشه‌ای از توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و در پاسخ به اقدام تروریستی رژیم امریکا در به شهادت رساندن شهید بزرگوار سردار سپهبد پاسدار قاسم سلیمانی می باشد و از این پس هرگونه شرارت جدید امریکا با پاسخی قوی تر، کوبنده تر و با وسعت بیشتر مواجه خواهد شد.

اینک وقت آن رسیده است تا سردمداران شرور ایالات متحده با درک توانمندی جمهوری اسلامی ایران در گستره‌ی وسیعی از جغرافیای جهان، روشی اصولی را اتخاذ کرده و هر چه سریعتر نیروهای ارتش تروریستی خود را از منطقه خارج نمایند.»

سردار کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله نیز با اشاره به انتقام سخت ایران از آمریکا در پی شهادت سپهبد سلیمانیگفت: آنها خیال میکردند پایگاه هایی که در منطقه دارند برای همیشه امن است، اما باید بدانند که اینجا دیگر برای شان در هیچ زمانی امن نیست.

سردار رسول سنایی راد معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد پاسدار قاسم سلیمانی و تعدادی از هم‌رزمان او و موشک باران یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا درعراق (پایگاه عین الاسد) در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: این مرحله از اقدام تلافی جویانه سپاه علیه  تروریسم آمریکایی ضعیف‌ترین سناریویی جمهوری اسلامی ایران بود که  در راستای مطالبه‌ی ملی برای انتقام خون پاک شهید سلییمانی و همراهانش به اجرا گذاشته شد.

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری با اشاره به موشک باران یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق توسط جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدام اخیر ایالات متحده در به شهادت رساندن سردار سپهبد پاسدار قاسم سلیمانی و تعدادی از هم‌رزمان او در توییتر خود یادآور شد: هر اقدام نامطلوب نظامی از سوی آمریکا در سطح منطقه با یک جنگ تمام عیار منطقه روبرو می‌شود.

هم‌چنین نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: ایران اقدامات لازم و متناسب علیه هرگونه تهدید یا استفاده از زور اتخاذ خواهد کرد.

در نامه مجید تخت روانچی به آنتونیو گوترش و رییس شورای امنیت سازمان ملل  آمده است: ایران اقدامات لازم و متناسب علیه هرگونه تهدید یا استفاده از زور اتخاذ خواهد کرد. این اقدامات در سازگاری کامل با حق ذاتی ایران ذیل ماده ٥١ منشور ملل متحد بوده و  این حق را در صورت لزوم اعمال خواهد کرد.

علی ربیعی سخنگوی دولت هم نوشت: از عملیات موفق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تحقق وعده صادق تشکر و حمایت می‌کنیم. به همان جایی که حمله از آن صورت گرفته بود پاسخ مشروع داده شد. ما به دنبال جنگ نبوده‌ایم اما هر تجاوز دیگری پاسخ سخت‌تر و کوبنده‌ترخواهد گرفت.

بر اساس گزارش العالم، ایران با ارسال نامه‌هایی برای دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان اعلام کرد: به دنبال جنگ نیستیم و درباره هرگونه ماجراجویی نظامی علیه خود هشدار می‌دهیم.

همچنین سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حمله ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق به ایسنا گفت: این موضوع ان‌شاءالله می‌تواند مقدمه‌ای بر اجبار نیروهای آمریکایی جهت خروج از عراق و سپس از منطقه شود چنان که منطقه پس از این به سمت آرامش حرکت کند.

هیل، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی نوشت، از نزدیک اوضاع را رصد می کند. ما باید از امنیت اعضای ارتش مطمئن شویم که شامل پایان تحریکات غیرضرور از جانب دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و درخواست برای پایان خشونت‌ها از سوی ایران است. آمریکا و جهان نمی‌تواند جنگ را تاب بیاورد.


مسحن رضایی: دست ایران روی ماشه است/ حیثیت آمریکا موشک باران خواهد شد

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تا چند ساعت آینده همه تلفات، حمله موشکی ایران به عین الاسد را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اقتدار و حیثیت آمریکا موشک باران شد، گفت: بزودی آماری از تلفات تجهیزاتی و انسانی وارده شده به آمریکایی‌ها اعلام خواهد شد. ما ثبت کردیم که آمریکا با این همه تجهیزات پیشرفته و آماده‌باش نتوانستند از سامانه‌های خود استفاده کنند.

رضایی با تاکید بر اینکه دستمان روی ماشه است گفت: اگر آمریکایی‌ها خطایی کنند فوران خشم نیروهای انقلاب را خواهند دید.
 

ذوالنور: آمریکا منتظر انتقام بعدی ایران باشد/ سریعا فرار کنید

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکایی‌ها باید منتظر انتقام بعدی ما باشند که کدام پایگاه آمریکایی در کدام نقطه از جهان مورد حمله جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.
 

معاون عملیات سپاه: موشک‌های ما دقیقاً به اهداف اصابت کرد

معاون عملیات سپاه: با وجود آنکه که اطلاعات ما حاکی از آمادگی صد در صدی نیروهای آمریکایی در منطقه و پایگاه عین الاسد بود و همه شواهد اعم از سیستمهای رادرای و سایر تجهیزات آمریکایی گواه این ادعا است، آنها به هیچ عنوان نتوانستند  موشک‌های بالستیک سپاه را حتی چند متر منحرف کنند و موشک‌های ما  دقیقا به اهداف اصابت کردند.
 

سفیر ایران در لندن: نیروهای مسلح ما آماده پاسخ به هرگونه  ماجراجویی است

 حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن در حساب توئیتری خود نوشته است: ایران در دفاع از خود همانطور که در منشور سازمان ملل آمده است، به دو پایگاه نظامی آمریکا حمله کرد. ایران به دنبال تنش یا جنگ نیست. نیروهای مسلح ما کاملا آماده است تا قاطعانه به هر گونه ماجراجویی پاسخ دهد. مردم و دولت ایران تماما پشت سر نیروهای مسلح خود قرار دارند.
 

محمود صادقی: پاسخ موشکی سپاه آغاز انتقام سختی است که رهبر معظم انقلاب وعده آن را داده بودند

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس و عضو هیئت رئیسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، با اشاره به پاسخ موشکی بامداد امروز سپاه پاسداران و حمله به دو پایگاه آمریکایی عین‌الاسد و تاجی در عراق گفت:‌ همانطور که وزیر امور خارجه کشورمان گفت، این پاسخ  در چارچوب دفاع مشروع بوده و جمهوری اسلامی در وهله اول بر اساس آموزه‌های قرآن کریم و در درجه بعدی بر اساس قوانین بین‌المللی از جمله ماده 51 منشور ملل متحد از خود دفاع کرده است.
 

نقوی‌حسینی:سپرهای دفاعی مانع حمله به پایگاه آمریکا نشد

نماینده مردم ورامین در مجلس با تاکید براینکه پس از اقدام نیروی هوافضای سپاه آمریکایی‌ها دچار سردرگمی شده‌اند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند پایگاه‌های آمریکا در منطقه گنبد آهنین دارد و هیچ جنبنده‌ای نمی‌تواند نزدیک این پایگاه‌ها شود، علیرغم این ادعاها دیدیم که بامداد امروز و در همان زمانی که سپهبد شهید سلیمانی ترور شد هوافضای سپاه اقدام متفابل را انجام داد و انتقام سختی از آمریکایی‌ها گرفت.

 سید عطاءالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سید محمد خاتمی که اکنون در لندن به سر می‌برد پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق در توئیتی نوشت: «و کنتم مثل ما قلتم رجال الله فی المیدان... مطابق وعده، ایران انتقام گرفت. پیش از آن که پیکر پاک شهید سلیمانی در مزارش آرام بگیرد، به پایگاه عین‌الاسد، در همان ساعت و دقیقه شلیک پهپادها، حمله شد.»

مهاجرانی همچنین در توئیتی دیگر نوشت: «آمریکایی‌ها، به ویژه دلال جهانی دونالد ترامپ، تا می‌توانست کشور‌های عربی منطقه را سرکیسه کرد و دوشید تا دفاع موشکی بدهد. عربستان کارآمدی دفاع موشکی را در آرامکو دید و ارتش آمریکا در عین‌الأسد، به تعبیر مرحوم فخرالدین حجازی که سرود: موز را طاقتی اگر می‌بود/ کمر خویش راست می‌فرمود.»
 

وزیر دفاع: اقدامات بعدی ایران متناسب با رفتار آمریکایی‌ها خواهد بود

امیر حاتمی وزیر دفاع در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره حمله موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد گفت: این یک انتقام سخت بود و با توجه به اراده محکم و قاطعی که در نیروهای مسلح برای انتقام وجود داشت، شب گذشته با شلیک ده‌ها موشک ساخت جمهوری اسلامی این مسئله رخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حمله موشکی آخرین پاسخ ایران به اقدام تروریستی آمریکاست، اظهار داشت: اقدامات بعدی ما متناسب با رفتار آمریکا خواهد بود.
 

واعظی: آمریکایی‌ها باید بدانند با ترور شهید سلیمانی از خط قرمز ایران عبور کردند

وی افزود: تا جایی که می‌دانم اولین‌باری است که پایگاه آمریکایی در جایی مورد حمله قرار می‌گیرد؛ این یک کار شجاعانه‌ای بود. البته آمریکایی‌ها به دنبال خفیف جلوه‌دادن این اتفاق هستند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: تنها انتقام این حمله نظامی نبوده است؛ مصوبه پارلمان عراق نیز نوعی انتقام بوده است. وحدت مردم ایران و عراق و دو دولت هم انتقام دیگری بود. وحدتی که در داخل ایران ایجاد شد نیز انتقام دیگری است.  

واعظی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: این اقدام ترور شهید سلیمانی که آمریکایی‌ها انجام دادند باید بدانند از خط قرمز ایران خارج شدند
 

واکنش مقامات خارجی

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر نوشت: «جای نگرانی نیست! از ایران موشک‌هایی به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده است. ارزیابی تلفات و خسارات الان در جریان است. تا الان همه چیز خوب بوده! ما با فاصله زیاد، قدرتمندترین و مجهزترین ارتش کل جهان را داریم! فردا صبح بیانیه‌ای صادر می‌کنم.»

سازمان هوانوردی فدرال آمریکا نیز در بیانیه‌ای تمام پروازهای مسافربری آمریکایی در حریم هوایی ایران، عراق و آب‌های خلیج فارس و دریای عمان را ممنوع اعلام کرد.

ریچارد هاس: ترامپ اعلام کند که برای رفع تحریم‌های ایران آمادگی دارد.
رئیس اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» در پیامی توئیتری درباره حمله موشکی بامداد امروز چهارشنبه ایران به مواضع آمریکایی‌ها به دونالد ترامپ توصیه کرد، خود را برای رفع تحریم‌های ایران آماده کند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که در حال برآورد خسارات اولیه حملات هوایی ایران به پایگاه‌های خود در عراق است و رسماً هدف قرار گرفتن دست‌کم دو پایگاه در عراق که میزبان نیروهای آمریکا و ائتلاف است (عین‌الاسد و اربیل) را تأیید کرد.

پنتاگون اعلام کرد: ایران بیش از ۱۲ موشک به سمت نیروهای آمریکایی و ائتلاف در عراق شلیک کرد. روشن است که این موشک‌ها از ایران شلیک شده و دستکم دو پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی در الأسد و اربیل را هدف قرار داده است. در حال کار بر روی ارزیابی اولیه خسارت هستیم.

 وزارت دفاع آمریکا در پی حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق بیانیه‌ای صادر کرد و  گفت که پنتاگون در حال برآورد اولیه خسارات این حملات است.

به گفته منابع آمریکایی، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات کنگره آمریکا پس از دریافت خبر حمله به پایگاه‌های آمریکایی از حاضرین در جلسه خواسته تا برای سربازان آمریکایی دعا کنند.

هم‌چنین فرمانده مرکزی آمریکا(سنتکام) اعلام کرد که ایران ۱۵ موشک به پایگاه‌های میزبان نیروهای آمریکایی در عراق شلیک کرده است ولی اشاره‌ای به تلفات یا خسارات این حمله موشکی موفق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نکرده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با نخست وزیر اقلیم کردستان گفت‌وگو کرد تا از آخرین تحولات حملات ایران به پایگاه‌های آمریکایی که یکی از آن‌ها در اربیل است مطلع شود.

بارزانی درباره این گفت‌وگو خبر  داد که پیشنهادهایی برای کاهش تنش به پمپئو دادم

الیزابت وارن، سناتور آمریکایی و کاندیدای ریاست جمهوری این کشور گفت: چیزی که امروز رخ داد یادآوری به ما بود؛ یادآوری به اینکه ما نیازمند کاهش تنش در خاورمیانه هستیم.

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به دنبال حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا در عراق در توییتر نوشت: من برای امنیت سربازانمان در عراق دعا می‌کنم. در حالی که ترجیح می‌دادم آن‌ها مدت‌ها قبل به خانه بازمی‌گشتند. ما باید پیش از آن که این مساله به جنگ بی‌پایان دیگری در خاورمیانه بینجامد، از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنیم.

وندی شرمن خطاب به ترامپ: الان وقت تکبر نیست.
«وندی شرمن» عضو سابق تیم هسته‌ای آمریکا، ‌روز چهارشنبه در پاسخ به توئیت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور که در واکنش به عملیات انتقام‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعی شد «همه چیز خوب است»؛ نوشت: واقعاً این طور است که می‌گویی؟ اگر کس دیگری این حرف را می‌زد، ترامپ حتماً او را تحقیر می‌کرد. البته اگر تلفاتی نباشد خوب است، امیدوارم به همین اندازه برای عراقی‌ها هم خوب باشد. اما ترامپ‫‪‫‫‪‪‫‫ الان وقت تکبر نیست.


مایکل مور :قصاص آغاز شده است

مایکل مور مستندساز سرشناس آمریکایی که پیش از این نیز در سلسله توئیت‌هایی نسبت به اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی، واکنش‌های تندی انتقادی نشان داده بود، پس از حمله بامداد امروز ایران به پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در عراق، در توئیتی نوشت: قصاص از سوی ایران آغاز شده است. برای پسران و دختران‌مان در نیروهای مسلح دعا می‌کنم که حالشان خوب باشد. من اعتماد و انتظار دارم که ایران به وعده خود عمل کند و هیچ غیرنظامی آمریکایی را نکشد. اهداف آن‌ها باید سربازان، رهبران نظامی و منتخب ما و زیرساخت‌های سایبری ما باشد.»

وی ۲ ساعت بعد در توییت دیگری افزود: «به یاد داشته باشید- هر چه از ترامپ و وابستگان او درباره ایران می‌شنوید، مانند هر چیز دیگری که او می‌گوید، دروغ است. خوشبختانه بسیاری از رسانه‌ها امشب دارند درباره دروغ‌های او درباره این جنگ حرف می‌زنند. ما باید مقاومت کنیم. باید حرف بزنیم. نباید دروغ‌ها را تکرار کنیم. جنگ! توقف!»

وی اندکی و در سومین توئیت خود با اشاره به پیام ایران و جواب احتمالی از سوی دولت آمریکا نوشت: «وای، پرزیدنت ترامپ! نیازی نیست مردانگی‌ات را ثابت کنی!» و با لحن تمسخرآمیزی افزود: «تو یک مردی! یک مرد بزرگ! یک مرد قوی! خییییلی پرقدرت. تو بردی! همه دارودسته‌ات بزرگ‌تر از افراد اوباما هستند! زنان هم عاشق تواند! تو آخرین رئیس جمهور نژادپرست خواهی بود. به جنگ همین امشب خاتمه بده! آره بچه جان!»


سناتور دموکرات آمریکا « کریس مورفی»: راهبرد تنش‌زایی آمریکا شکست خورد

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی در پیامی توئیتری حوادث اخیر خاورمیانه ازجمله عملیات انتقام‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه پایگاه آمریکایی عین‌الاسد را محصول عدم کارایی راهبرد تنش‌زایی واشنگتن تلقی کرد.

وی در این باره نوشت: پذیرش این واقعیت که راهبرد تشدید تنش به طرز بدی شکست خورده، انرژی زیادی از دولت ترامپ می‌بَرد. غرور و منیت را کنار بگذارید و راه و روشتان را تغییر دهید.

مورفی در ادامه افزود: امشب، در لحظه‌ای سرنوشت ساز از تاریخ آمریکا، همه آن چیزی که می‌توانم انجام دهم این است که همه تلاشم را برای قانع کردن آنها به انتخاب گزینه درست به کار گیرم.

«محمد علی الحوثی» عضو ارشد جنبش انصارالله یمن و دبیرکل کمیته عالی انقلاب یمن گفت: «آنچه ایرانی‌ها درباره ادامه پاسخ اعلام کردند از مهم‌ترین عوامل بازدارنده است؛ سلاح‌های آمریکایی و دولت این کشور که ملت یمن را می‌کشند در عراق و غیره نیز دست به کشتار می‌زنند؛ جنگنده‌های آمریکایی که کودکان، زنان، مردان، قضات، پزشکان، امدادگران و غیره را در یمن کشتند همان‌هایی هستند که سلیمانی و المهندس را کشتند».

ارتش عراق اعلام کرد ۲۲ موشک به پایگاه‌های آمریکا در عراق شلیک شده، ۱۷ فروند به عین‌الاسد و ۵ فروند به اربیل اصابت کرده است. هیچ عراقی نیز پاسخ موشکی ایران کشته نشده است.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی امروز ساعت ۱۴:۰۰ به وقت محلی (۱۵:۳۰ به وقت تهران) برای بررسی عواقب عملیات موشکی انتقامی ایران و افزایش تنش‌ها با آمریکا تشکیل جلسه می‌دهد.


 «لیندزی گراهام» سناتور تندرو و ضد ایرانی مجلس سنای آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «فاکس نیوز» مدعی شد: «این یک اقدام جنگی بود، فارغ از هر تعریف معقولانه‌ای که داشته باشند. موشک‌ها از ایران شلیک شده بودند. رئیس‌جمهور [ترامپ] از تمام اختیارات قانونی برای پاسخ دادن بهره‌مند است».


دبیرکل نجباء: پاسخی قدرتمند از سراسر محور مقاومت به آمریکا می‌دهیم

دبیرکل نجباء با تأکید بر ضرورت خروج فوری نظامیان آمریکایی از منطقه، تصریح کرد: پاسخ امپراطوری مقاومت، قدرتمند و هماهنگ خواهد بود و تفنگداران دریایی فورا به آشیانه خود بازگردند. وی افزود: تنها دو راه پیش‌روی ملت‌های دنیا وجود دارد؛ مقاومت و یا ذلت! ما راه مقاومت را انتخاب کرده‌ایم که در این راه، شهادت سرنوشت بهترین مردان خدا است. دبیرکل نُجَباء تاکید کرد: ایالات‌متحده با ارتکاب خطایی استراتژیک، تحقق وعده الهی را به تعجیل انداخت؛ خطایی که پاسخ آن در کتب درسی دانش آموزان آمریکایی تدریس خواهد شد.
 

واکنش چینی‌ها به انتقام سخت موشکی ایران از آمریکا

«جنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به حملات موشکی ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق گفت: چین درباره وضعیت خاورمیانه نگران است. پکن از نزدیک تحولات را بررسی کرده و نقشی مسئولانه برای کاهش تنش‌ها انجام می‌دهد.
 

کرزی: ایران به ایجاد ثبات در افغانستان پس از فاجعه 11 سپتامبر کمک زیادی کرد

کرزی در صفحه توئیتر خود پیرامون این نشست و دیدارش با ظریف نوشت: «از قدرت‌های بزرگ و همسایگان افغانستان به ویژه ایران به‌خاطر کمک به ایجاد ثبات در افغانستان پس از فاجعه 11 سپتامبر قدردانی کردم.» 

وی همچنین خواستار همکاری‌های بیشتر منطقه‌ای شد و افزود: «امیدواریم آمریکا به برجام بازگردد و اتحادیه اروپا، روسیه و چین در این راستا تلاش کنند. در همین راستا با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز دیداری داشتم.»

معاون حشد الشعبی گفت: قیمت خون شهید سلیمانی نابودی اسرائیل و آمریکاست و کل منطقه ان‌شاالله آزاد می‌شود، حاج قاسم سلیمانی به هدف بلند خودش که شهادت در راه خدا بود رسید.
 

واکنش نتانیاهو به حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «ایران می‌خواهد ما را نابود کند. هر کس به ما حمله کند، متحمل ضربه دردناکی خواهد شد.»
 

واکنش کمیسیون اروپا به انتقام سخت ایران از آمریکا

کمیسیون اروپا امروز چهارشنبه خواستار پایان فوری استفاده از سلاح در خاورمیانه بین ایران و آمریکا و تلاش برای از سرگیری مذاکره و گفتگو شده است.

اورسولا وون درلین رئیس کمیسیون اروپا در یک کنفرانس خبری پیش از سفر به لندن گفت: من درباره اوضاع خاورمیانه با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس صحبت خواهم کرد.

وی در ادامه افزود: استفاده از تسلیحات باید هم اکنون متوقف شود تا فضا برای گفتگو باز شود.

رئیس کمیسیون اروپا اظهار داشت: ما خواستار انجام همه اقدامات ممکن برای از سرگیری مذاکره و گفتگو هستیم. ما روابطی را با همه بازیگران و فعالان در منطقه و فراتر از آن ایجاد کرده ایم تا تنش ها از بین برود.

وزارت دفاع لهستان اعلام کرد هیچ نیروی نظامی این کشور در عراق در جریان انتقام موشکی ایران آسیب ندیده است.

وزارت دفاع آلمان با محکوم کردن انتقام موشکی ایران از نظامیان تروریست آمریکایی، گفت هیچ نظامی این کشور در جریان این عملیات آسیب ندیده‌اند.

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه این کشور فردا (پنجشنبه) به عراق سفر می‌کند.

یک منبع دولتی فرانسه می‌گوید برنامه‌ای برای خارج کردن ۱۶۰ نظامی خود از عراق، بعد از عملیات موشکی ایران ندارد.

وزیران امور خارجه اتریش و مالزی در تماس‌های تلفنی جداگانه با ظریف، در خصوص آخرین تحولات منطقه رایزنی کردند.

معاون نخست‌وزیر اسپانیا اعلام کرد تعداد نظامیان خود در عراق را کاهش می‌دهند و برخی از نظامیان خود را به کویت منتقل می‌کنند.

قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق، امروز طی پستی در توئیتر، به پاسخ موشکی ایران علیه دو پایگاه نیروهای آمریکایی در الانبار و اربیل، واکنش نشان داد.

وی طی پستی در شبکه اجتماعی «توئیتر» نوشت که  ایران به اقدام آمریکا در ترور «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی سپاه قدس  پاسخ داد و  اکنون نوبت عراق است که به ترور «ابو مهدی المهندس» نائب‌رئیس الحشد الشعبی پاسخ دهد.
 

فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق: از پاسخ موشکی ایران به آمریکا اطلاع داشتیم

وی گفت: ما پیام شفاهی و رسمی ایران درباره پاسخگویی به ترور سلیمانی را دریافت کردیم و فورا، درباره این حمله به فرماندهان نظامی عراق هشدار دادیم تا احتیاط‌های لازم را رعایت کنند. تاکنون هیچ گزارشی درباره خسارات جانی احتمالی از سوی طرف عراقی و همچنین نیروهای ائتلاف دریافت نکرده‌ایم.
 

هنیه: اقدامات شهید سلیمانی برای فلسطین راهبردی و محوری بود

هنیه ضمن اعلام اینکه ترور سردار سلیمانی به اهداف خود نرسید، افزود، ترور شهید سلیمانی بیانگر روحیه جنایتکارانه‌ای است که در ذهن دولت آمریکا وجود دارد و این اقدام آمریکا پوششی برای تمام جنایت‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه ملت فلسطین در داخل و خارج بود.
 

بن علوی: فرصت میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن وجود ندارد

بن علوی در مصاحبه با روزنامه کویتی «الرأی» گفت: «میانجی‌گری عمان بین تهران و واشنگتن به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی وجود ندارد و به عقیده بنده در حال حاضر فرصتی برای میانجی‌گری نیست.»
 

کوربین: تحت هر قانونی ، ترور سردار سلیمانی غیرقانونی بود

 «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس در جدیدترین واکنش خود به اقدام تروریستی اخیر واشنگتن در نزدیکی فرودگاه بغداد تصریح کرد که «طبق هر قانونی»، ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک اقدام غیرقانونی بوده است.

رسانه‌ها

شبکه آر تی اعلام کرد که جنگنده‌های ایرانی برای مقابله با جنگنده‌های آمریکایی که از امارات به سمت مرزهای ایران به پرواز درآمدند، از پایگاه‌های خود به پرواز درآمدند.

این شبکه اعلام نکرده که آیا جنگنده‌های آمریکایی به مرزهای ایران در خلیج فارس نزدیک شده‌اند یا خیر.

اما شبکه الجزیره اعلام کرد که واشنگتن در حال افزایش تدابیر امنیتی در پایگاه‌های نظامی و مکان‌های حساس خود در منطقه است.

منابعی در حزب‌الله نیز تاکید کرده‌اند که نیروهای حزب‌الله به هر گونه اقدام ماجرا جویانه آمریکا علیه ایران در تلافی حمله موشکی سپاه پاسداران، اهدافی را در داخل سرزمین‌های اشغالی هدف قرار خواهد داد.

عراق تاکید کرده است که  هیچ شهروند عراقی در حملات موشکی تلافی‌جویانه به پایگاه‌های نظامی آمریکا آسیب ندیده است و ادعاهای آمریکایی‌ها مبنی بر هدف قرار گرفتن شهروندان عراقی را تکذیب کرد.

جنیفر گریفین، خبرنگار فاکس نیوز نوشته است: از یکی از مقامات آمریکایی شنیده‌ام موشک‌های شلیک‌ شده از نوع بالستیک کوتاه‌برد یا کروز بوده اند و از خاک ایران به سوی چندین پایگاه آمریکایی در عراق شلیک شده‌اند.

استفان گریشام خبرنگار کاخ سفید نیز در توییتر خود نوشت: ما از گزارشات حملات به پایگاه‌های آمریکا در عراق مطلع هستیم. رئیس‌جمهور ترامپ در جریان موضوع قرار گرفته و در حال بررسی دقیق اوضاع و مشورت با تیم امنیت ملی خود است.

در عین حال شبکه خبری المیادین گزارش داد: پایگاه نظامی عین الاسد کاملا ویران شده است.

بر اساس گزارش‌ها، موشک‌های موج دوم در عملیات انتقام به اهداف تعیین شده در مقر آمریکا اصابت کرده است.

پس از فوج اول حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه به سوی پایگاه هوایی عین‌الاسد محل اجتماع نیروهای ارتش تروریستی آمریکا در عراق طی عملیات شهید سلیمانی، تا ساعتی بعد کماکان شلیک موشک‌های بالستیک به سوی این پایگاه ادامه یافت.

شبکه المیادین به نقل از خبرنگار خود گزارش داده است که یک پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه اربیل هم هدف قرار گرفته است.

المیادین همچنین گزارش داد: حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه آمریکایی عین الاسد در استان الانبار در غرب عراق در ساعت ۰۱:۲۰ دقیقه بامداد یعنی زمان به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی انجام گرفته است.

خبرنگار CNN حملات ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا را «باران موشک» توصیف کرد.

سی بی اس نیوز هم گزارش داد: دو موشک به شمال کنسولگری آمریکا در اربیل خورده ولی کسی آسیب ندیده.

در همین زمینه مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا با رئیس ستاد ارتش آمریکا و برخی مسئولان پنتاگون دیدار کرد تا این حملات را بررسی کنند.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد: پس از حمله سپاه پاسداران ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق، دونالد ترامپ به منظور بررسی تحولات با شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد.

شبکه خبری آرتی هم گزارش داد  که بر اساس اعلام کاخ سفید ترامپ سخنرانی نخواهد کرد و نشست شورای امنیت ملی آمریکا نیز به پایان رسید.

شبکه المنار اعلام کرد که سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا نتوانست هیچ یک از موشک‌های ایرانی را رهگیری یا ساقط کند.

شبکه المیادین، در پی حمله تلافی‌جویانه ایران به پایگاه آمریکایی در عراق، رند پال، سناتور برجسته جمهوری‌خواه آمریکا گفت: باید تنش ها را کاهش دهیم قبل از اینکه وارد جنگی دیگر شویم که پایانی ندارد.

خبرگزاری الغد اعلام کرد که درپی حملات تلافی جویانه ایران در پاسخ به ترور سردار سلیمانی یک هواپیمای آمریکایی در پایگاه عین الاسد در آتش سوخته است.
برهم صالح، رئیس جمهور عراق در صفحه توییتر نوشت:سلامتی برای عراق عزیز و اربیل پایتخت کردستان.

سی.اِن.اِن: تاریخ ثبت می‌کند که ترامپ خاورمیانه را باخت

وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای هشدارآمیز از شهروندان خود خواست تا از سفرهای «غیرضروری» به عراق خودداری کنند.