اقدام سخت در پاسخ به عمل تروریسستی
پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی مهمترین و بیشترین تمرکز رسانه‌ها بر روی عبارت انتقام در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بود. پیش از این ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تاریخ 11دی 1398 در توئیتر نوشت: «ایران بابت جان‌های از دست‌رفته و خسارت‌های وارد آمده به هر کدام از تأسیسات ما پاسخگو خواهد شد. آنها بهای بسیار سنگینی خواهند پرداخت. این هشدار نیست، تهدید است. سال نو مبارک». همزمان برخی کارشناسان در رسانه‌های غربی سه روز قبل از ترور سردار سلیمانی گفتند: «امریکا قصد ترور سردار سلیمانی را دارد». تهدیدهایی که از سوی مسئولین امنیتی جمهوری اسلامی جدی گرفته نشد. در حالی که آنها با شناسایی محل تردد سردار سلیمانی فکری شوم در سر می پروراندند. حتی اکنون و پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی عده‌ای از تحلیلگران در رسانه‌های غربی می‌گویند: «ترامپ عادل المهدی را با تشکر از تلاشش در حفظ سفارت امریکا فریب داد تا او فکر کند همه چیز آرام است و امریکایی‌ها قصدی برای توطئه‌ بر علیه فرماندهان مقاومت ندارند». حال چقدر این تحلیل‌ها و حدس‌ها درست است نمی‌دانیم.

اما آنچه که مهم است موضوع انتقام خون سردار شهیدان مدافع حرم است. ایران بنا ندارد ساکت بنشیند و در تمام ساعاتی که از این حادثه تلخ می‌گذشت به فکر انتقام بود و رسما و به طور آشکار آن را اعلام می‌کرد. رهبر معظم انقلاب در پیام مهمی شهادت سردار بزرگ و پرافتخار اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان به ویژه مجاهد بزرگ ابومهدی‌المهندس را تبریک و تسلیت گفتند و با تأکید بر اینکه انتقام سختی در انتظار جنایتکاران خواهد بود، خاطرنشان کردند: «خط جهاد و مقاومت با انگیزه مضاعف ادامه خواهد یافت، ‌همه دلبستگان مقاومت خون‌خواه شهید سلیمانی هستند و ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ تر خواهد کرد».
 
بعد از تائید خبر شهادت سردار سلیمانی اخباری از سوی مقامات رسمی آمریکا بازنشر داده شد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به همه کسانی که در کشتن قاسم سلیمانی دخالت داشتند، تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این نخستین قدم از تغییر رژیم در ایران باشد.
 
مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده گفت: «تصمیم پرزیدنت ترامپ در از بین بردن قاسم سلیمانی، جان بسیاری از آمریکایی‌ها را نجات داد و این اقدام، در پاسخ به تهدید حتمی علیه آمریکایی‌ها بود. قاسم سلیمانی مشغول طراحی نقشه‌ای در منطقه بود که می‌توانست جان صدها آمریکایی را به خطر اندازد و این تصمیم آمریکا بر اساس اطلاعات بود».
 
ترامپ در این خصوص می‌نویسد: «قاسم سلیمانی در طی مدت زمان طولانی هزاران آمریکایی را کشته یا زخمی و زخمی کرده است و قصد داشت بسیاری دیگر را بکشد... اما گرفتار شد! وی به طور مستقیم و غیرمستقیم مسئول کشته شدن میلیون‌ها نفر از جمله تعداد زیادی از اعتراض کنندگان کشته شده در خود ایران بود. در حالی که ایران هرگز قادر نخواهد بود به درستی اعتراف کند، سلیمانی هم از داخل کشور متنفر بود».

البته تمام موضع‌گیری‌های آمریکا همانند موارد فوق نبود
«الیوت اِنگِل» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: «اما افراد بسیاری هستند که او (سردار سپهبد قاسم سلیمانی) را یک شهید قلمداد می‌کنند و من عمیقا نگران پیامدهای حمله امشب هستم».
 
«اَدَم شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا:‌ «کنگره، جنگ با ایران را تصویب نکرده و مردم آمریکا نیز چنین چیزی را نمی‌خواهند. اکنون باید همه گام‌های لازم برداشته شود تا از نیروهای ما در برابر تشدید تقریبا غیرقابل پیشگیری اوضاع و تهدید افزایش‌یافته، محافظت شود».
 
«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «دولت (آمریکا) حملات امشب در عراق را -که در جریان آن مقامات نظامی بلند پایه ایران را هدف قرار داد و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران، را کشت- بدون مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه ایران اجرا کرده است. افزون بر این، این اقدام بدون مشورت با کنگره انجام شده است».
 
ترامپ و مشاوران او با این استدلال که محبوبیت حشدالشعبی و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بین مردم عراق و ایران کاهش یافته است، دست به چنین اقدام وحشیانه و تروریستی زدند. اما وقتی با حجم وسیعی از سوگواری و پیام‌های تسلیت از سوی تمامی ایرانیان و حتی برخی از ایرانیان خارج نشین روبرو شدند تازه فهمیدند که چه اقدام اشتباهی انجام داده‌اند. به عنوان مثال تا بعد از ظهر روز 13 دی ماه 1398 بیش از 55000 پست پیرامون شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی فقط در تلگرام فارسی انتشار یافته بود.
 
در این میان مقامات لشکری و کشوری در جمهوری اسلامی تماما و به صورت متحد سخن از انتقام به میان می‌آوردند و این موضوع باعت ایجاد جنگ روانی عمیق و گسترده علیه حکومت تروریست ترامپ به حساب می آید:
 
«مجید تخت‌روانچی»، نماینده ایران در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان، با اشاره به اینکه به شهادت رساندن سردار سلیمانی، معادل جنگ علیه ایران بود، از واکنش نظامی متقابل ایران در برابر حمله نظامی آمریکا خبر داد.
 
سردار «علی فدوی» جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران: «دولت فعلی و نادان آمریکا باید به طور جدی نگران منافع خود باشد. ما پاسخ سختی به شهادت سردار سلیمانی خواهیم داد و در شرایط بسیار قدرتمندی هستیم».
 
آمریکایی‌ها زمانی که شدت اعتراضات را در سطح منطقه و جهان را مشاهده کردند به صورت غیرمستقیم خود را آماده ضربه ایران کرده بودند. اظهارات رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مورد تلاش برای کاهش شدت انتقام ایران علیه آمریکا، مورد توجه رسانه‌های انقلابی قرار گرفت. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ضمن اشاره به برنامه‌ریزی سردار سلیمانی برای اقدام علیه منافع آمریکا در منطقه و احتمال اجرایی شدن این طرح‌ها علی‌رغم ترور ایشان، اذعان داشت که از عواقب استراتژیک حمله به سردار سلیمانی آگاه بوده و در تلاش برای کاهش شدت انتقام ایران هستند.
 
در این میان موضوعی که موجب ناراحتی و خشم و ترس بیشتر آمریکایی‌ها گشت اعلام آمادگی و همبستگی جریانات مقاومت به صورت جداگانه به منظور انتقام خون سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی می‌باشد در این خصوص:
 
«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله: «اگر نیروهای مقاومت واکنش نشان دهند آمریکا با ذلت از منطقه خاورمیانه اخراج خواهند شد. زیرا شهادت طلبان و مجاهدانی که پیش از این معدود بودند اکنون گردان دارند. اگر تابوت سربازان آمریکا به این کشور برگردد آنها خواهند دانست که در جنگ شکست خورده اند. واکنش به ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی باید اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه باشد و اگر این هدف تحقق یابد آزادسازی قدس بسیار آسان خواهد شد و شاید نیازمند جنگ با اسرائیل نباشد. سید حسن نصرالله، ترامپ و اطرافیانش را «احمق و جاهل» توصیف کرد که نمی دانند چه غلطی کرده اند و افزود: خون سردار سلیمانی همانند هر خون دیگری نیست و مجازات قاتلان وی، مجازات قاتلان «عماد مغنیه» فرمانده ی حزب‌الله و سیدعباس موسوی دبیرکل پیشین این حزب و قاتلان دیگر شهدا خواهد بود. ما نه منفعل شده ایم و نه عصبانی هستیم، بلکه عملیات تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را فرصتی برای خلاص شدن از تسلط این کشور بر منطقه می دانیم».
 
«حمد الله الرکابی» سخنگوی فراکسیون پارلمانی سائرون(وابسته به جریان صدر) در عراق: «ما مخالف حضور آمریکا در خاک خود هستیم. هر عراقی باید مخالف این حضور، که اشغالگری به حساب می‌آید، باشد. ما بار دیگر مخالفت خود را با توافق نامه امنیتی امضا شده با آمریکایی‌ها اعلام می‌کنیم. باید یک تصمیم مشخص از سوی پارلمان عراق به منظور اخراج نیروهای امریکایی از خاک‌مان اتخاذ شود. پروژه مقاوت در مقابل اشغالگران آمریکایی موضع ثابت ما بوده و تمام نیروهای ملی مخالف این اشغالگری هستند.
 
پسر احمدشاه مسعود: در پست اینستاگرامی خود نوشت: «چو شیر مردان بمیرند جامه‌ها باید درید/ کی نشینیم تا دگر شیری چنین آید پدید».
 
حزب سوسیال دموکرات الطلیعه مغرب: در پیام به رهبری و ملت دو کشور ایران و عراق تسلیت گفت و از نیروهای آزادی خواه و مقاومت در سطح منطقه و جهان خواسته تا برای مبارزه با محور امپریالیستی – صهیونیستی – ارتجاع متحد شوند.
 
«لیلی خالد» از مبارزان سرشناس فلسطینی و عضو جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: «به شهید قاسم سلیمانی می‌گویم که تو فرزند فلسطین هستی و فلسطین فرزندان خود را فراموش نخواهد کرد. زمان آن رسیده است که گروه های مقاومت پاسخ جنایت ترور سلیمانی را بدهد».
 
ترامپ بعد از مشاهده نفرت عمیق که در ایران و منطقه در خصوص اقدام تروریستی آنها به وجود آمده بود شروع به توئیت‌ نگاری‌های مختلف کرد. این موضوع نشان از ترس آنها از شرایط روانی ایجاد شده دارد:

ترامپ در توئیتر نوشت: «آنها زدند و ما مقابله کردیم. اگر دوباره بزنند که توصیه می‌کنم نکنند، ما محکم تر از قبل پاسخ خواهیم داد».
                           
ترامپ در توئیتر نوشت: «ایالات متحده فقط دو تریلیون دلار برای تجهیزات نظامی خود خرج کرده است. ما در این زمینه بزرگترین و تقریبا بهترین در جهان هستیم! اگر ایران به یک پایگاه آمریکایی یا هر آمریکایی حمله کند، بدون تردید ما تعدادی از آن تجهیزات جدید نظامی را به روش خود به کارگیری خواهیم کرد».
 
ترامپ در توئیتر نوشت: «اگر ایران به هر آمریکایی یا منافع آمریکایی حمله کند، ۵۲ سایت ایران، با ارزش بالا و با اهمیت برای فرهنگ ایران - به نمایندگی از ۵۲ گروگان آمریکایی که سال‌ها پیش توسط ایران گروگان گرفته شدند- هدف قرار می‌گیرند».
 
تهدید ترامپ به از بین بردن میراث تمدنی و دینی ملت یاران، نشان دهنده ذهنیت و رفتار سران گروه های مافیا است و نه کشوری که مدعی رهبری جهان آزاد است. در برابر اظهارات ترامپ فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد: «در یک درگیری احتمالی در آینده که بعید می‌دانم جرات انجام این کار را داشته باشند؛ آنجا مشخص خواهد شد که این اعداد ۵ و۲ به کجا تعلق خواهد داشت(!)
 
«حجة الاسلام حسن روحانی» نیز در برابر اظهارت ترامپ واکنش نشان داد و نوشت: ‏«آن‌هایی که به عدد ۵۲ اشاره می‌کنند بهتر است به عدد ۲۹۰ هم فکر کنند. هیچ‌وقت ملت بزرگ ایران را تهدید نکنید».
 
اما موضوعی که در روزهای گذشته بسیار مورد تاکید قرار گرفت، موفقیت جمهوری اسلامی در عرصه رسانه بر جریان تروریستی آمریکا بوده است. تاکید بر انتقام سخت سبب شد اعتراضاتی در آمریکا علیه اقدام تروریستی ترامپ به وجود بیاید به طوری که گروه‌هایی از معترضان آمریکایی برای محکوم کردن حمله هوایی در عراق به دستور دونالد ترامپ که منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران شد و همچنین اعتراض به تصمیم ترامپ مبنی بر اعزام حدود 3000 سرباز دیگر به خاورمیانه در خیابان‌های واشنگتن و سایر شهرهای آمریکایی تجمع کردند.
 
الیزابت وارن سناتور دموکرات ایالات متحده آمریکا خطاب به ترامپ گفت: «شما تهدید به ارتکاب جنایات جنگی می‌کنید. ما با ایران در جنگ نیستیم. مردم آمریکا جنگ با ایران را نمی‌خواهند. این به معنای دموکراسی است. شما نباید با ایران وارد جنگ شوید. تهدیدهای شما سربازان و دیپلمات‌های ما را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد؛ تمامش کن».
 
«مورگان جی فریمن» کارگردان آمریکایی، ترامپ را با القابی همچون «تروریست، کودک آزار، نژادپرست، شهوت‌ران، جنایتکار و... خطاب قرار داد».
 
«ایووان کلمن» تحلیلگر رسانه آمریکایی ان بی سی نیوز، طی توییتی با انتشار پوستر حاوی عبارت فارسی «شمشیر تیز انتقام ما در انتظار آمریکایی‌هاست»، این جمله را برای شهروندان آمریکایی ترجمه کرده است.
 
«رابرت دنیرو» هنرپیشه مشهور سینمای هالیوود ضمن تبیین هدف ترامپ بر اتخاذ راهبرد جنگ با ایران برای پیروزی در انتخابات، رئیس جمهور فعلی آمریکا را فردی ضعیف و ناکارآمد خوانده است.

«مایکل مور» از ایرانی ها خواست واکنشی نشان ندهند تا امریکاییها خودشان موضوع را حل کنند(!)
 
نظرسنجی توییتری واشنگتن ژورنال درباره عملیات ترور شهید سلیمانی از سوی آمریکا با مخالفت 73 درصدی کاربران همراه بوده است. تنها 27 درصد از مشارکت کنندگان در این نظرسنجی نسبت به اقدام آمریکا نظر مثبت داشته اند.
 
مجری شبکه آمریکایی NBC به احتمال پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی با تعبیر «ما حتی در خانه‌های خودمان در آمریکا نیز از انتقام ایرانی‌ها می‌ترسیم»! واکنش نشان داد.
 
جمع بندی کارشناسان و رسانه ها
تا روز سه شنبه یعنی پنجمین روز شهادت سردار سلیمانی، خلاصه سخنان کارشناسان و افراد شاخص و برخی مسئولان بلند پایه امریکایی این بود که: با توجه به آن که آمریکا به اقتدار و حیثیت جمهوری اسلامی ایران ضربه وارد کرده، هر اقدام سختی علیه آمریکا توسط ایران و دوستانش دور از ذهن نبوده و نیست. ترس انتقام سخت در افکار عمومی آمریکا شدت گرفت و بیش از پیش مانع هر اقدام احمقانه‌ای از سوی ترامپ شد.
 
همانطور که فرمانده ارتش جمهوری اسلامی وعده داده بود که ما معنای 5 و 2 را به ترامپ می‌فهمانیم. 5 روز پس از ترور سردار سلیمانی ایران به 2 پایگاه مهم امریکا در اربیل و الانبار حمله کرد و سیلی محکمی به امریکا زد. جهان در بهت و حیرت فرو رفت. این حمله نمونه‌ای نداشت مگر در زمان جنگ جهانی دوم. اقتدار امریکا درهم شکست و همه مردم جهان فهمیدند قدرت امریکا یک قدرت پوشالی است. امریکا هیچ اطلاعاتی در مورد کشته شدگان و خساراتش نداد و هرگونه خسارت جانی و مالی را انکار کرد. اما برخی رسانه‌ها مانند نیوزویک عدد 223 کشته را اعلام کردند، که بلافاصله حذف شد. برخی روزنامه نگاران غربی هم این عدد را اعلام کرده بودند ولی هم پستشان و هم حساب توئیترشان حذف و بسته شد.
 
جلسه سخنرانی ترامپ در صبح روز چهارشنبه لغو شد. ترامپ چندین ساعت دیرتر واکنش نشان داد. در میان جملاتش حرفهای تکراری و مجددا صحبت از قدرت امریکا و... بود. با این تفاوت که در آخر سخنانش از صلح و مذاکره سخن گفت.
 
در این بین واکنش کشورهای مختلف هم دیدنی بود
«اسکات موریسون» نخست‌ وزیر استرالیا از رئیس نیروی دفاعی این کشور خواست تا تمامی اقدامات لازم را برای محافظت از پرسنل نظامی و دیپلماتیک استرالیا به کار گیرد. طبق این گزارش، 300 نظامی استرالیایی تحت عنوان آموزش نظامیان عراقی در این کشور غرب آسیا حضور دارند.
 
ژنرال «جاناتان وانس» رئیس ستاد دفاعی کانادا در یک پیام توییتری نوشت که تمامی نیروهای نظامی این کشور که در عراق مستقر هستند، بعد از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق «در صحت و سلامت کامل» هستند و «ما هشیار هستیم».
 
«آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن آنطور که خبرگزاری کیودو گزارش کرد، سفر خود به غرب آسیا را که قرار بود شنبه هفته آینده آغاز شود را به واسطه ناآرامی‌ها در منطقه لغو کرد.
 
«یوشیهیده سوگا» دبیرکابینه و سخنگوی دولت ژاپن نیز اعلام کرد که توکیو عمیقاً از افزایش تنش‌ها نگران است و توکیو به دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک است.
 
«وینستون پیترز» نخست‌وزیر موقت نیوزیلند اعلام کرد که دولت این کشور از تشدید خصومت‌ها در منطقه غرب آسیا نگران است و خواستار خویشتن‌داری و دیپلماسی شد. نیوزیلند حدود 45 پرسنل نظامی در اردوگاه «التاجی» در نزدیکی بغداد دارد که ظاهراً نظامیان عراقی را آموزش می‌دهند. استقرار نظامیان نیوزیلند در عراق طبق برنامه قرار بود در ماه ژوئن به پایان برسد.
 
دولت فیلیپین به هزاران تن از شهروندان خود دستور تخلیه عراق در پی تشدید تنش‌ها در این کشور را داد. وزارت امور خارجه فیلیپین اعلام کرد که سطح هشدار امنیتی در عراق را به بالاترین حد افزایش داده است که طبق آن حدود 6 هزار شهروند فیلیپینی موظف به ترک خاک عراق می‌شوند. «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین به ارتش دستور داده است تا تجهیزاتی را برای کمک به خروج شهروندان فیلیپینی از عراق آماده کنند.
 
«سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات عربی متحده خواستار خویشتن‌داری ایران و آمریکا شد و گفت: «ما امیدواریم که خرد هر دو طرف به کاهش تنش‌ها کمک کند».
 
وزارت خارجه «کره جنوبی» اعلام کرد که با مقامات ایرانی در تماس هستند تا از ایمنی شهروندانش اطمینان حاصل کند. یکی از سخنگویان ریاست ‌جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی از نزدیک بر اوضاع نظارت دارد.
 
«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق پس از اطلاع از حملات تلافی‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت در صفحه توییتر خود نوشت: «سلامتی برای عراق عزیز و اربیل پایتخت کردستان»
 
خبرگزاری «رویترز بخش عربی» در پایگاه اینترنتی خود نوشت که «ایران ساعاتی بعد از تشییع پیکر سلیمانی یک پایگاه هوایی در عراق را موشک باران کرده است».
 
«پایگاه عربی21»: «ایران پایگاه‌های آمریکایی در مناطق مختلف عراق را هدف قرار داده است»
 
روزنامه «القدس العربی» نوشت: «ایران اعلام کرد که پایگاه عین الأسد آمریکا در عراق را با حمله موشکی خود منهدم کرده است».
 
«المسیره» یمن نیز نوشت: «در اولین واکنش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی... دهها موشک بالستیک بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق را در هم کوبید».
 
خبرگزاری «فلسطین الیوم» نوشت: «ایران با حمله به پایگاه عین الأسد در عراق اولین واکنش خود به ترور قاسم سلیمانی را اعلام کرد».
 
خبرگزاری اسپوتنیک عربی اعلام کرد: «حمله به مهمترین پایگاه نیروهای آمریکایی در غرب عراق؛ ایران مسئولیت آن را پذیرفت».
 
واکنش مقامات آمریکایی به پاسخ موشکی ایران هم جالب بود
 سناتور دموکرات «کریس مورفی» در پیامی در صفحه توئیتر خود خطاب به ترامپ نوشت: «قبول کن راهبردتان برای تنش زایی بدجور شکست خورده، غرور را کنار بگذار و تغییر مسیر بده». در این پیام توئیتری آمده است: «برای نیرو‌های آمریکایی که اکنون در مسیری خطرناک در عراق هستند دعا می‌کنم. انرژی زیادی لازم است تا این دولت بپذیرد راهبردش در خصوص تنش زایی، بدجور شکست خورده است، غرور و تعصب را کنار بگذار و تغییر مسیر بده. امشب در این لحظه تلاقی در تاریخ ما، همه کاری که می‌توانم بکنم این است که فقط امیدوار باشم آن‌ها گزینه درست را انتخاب کنند».
 
 سناتور «باب منندز» عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در بیانیه‌ای درباره حملات موشکی ایران به پایگاه‌های سربازان آمریکایی درعراق نوشت: «ما شاهد تشدید خطرناک(اوضاع) هستیم که مستقیما آمریکایی‌ها و منافع ملی آمریکا را تهدید می‌کند. من قویا اقدامات دولت ایران را محکوم می‌کنم و از سران آن می‌خواهم خویشتن‌داری نشان دهند. ما در برهه حساسی قرار داریم، جایی که فرصت برای اقدامی مسئولانه و دنبال کردن کانال‌های دیپلماتیک هنوز هست؛ ملت ما دوستان و متحدانی دارد که در کنار ما خواهند ایستاد. مردم آمریکا تمایلی به درگیر شدن در یک جنگ بی پایان دیگر در خاورمیانه بدون هیچ هدف یا راهبرد مشخص ندارند. اکنون زمان آن است که ائتلاف‌هایمان را تقویت کنیم. ما باید بر محافظت از آمریکایی‌ها، دارایی‌هایمان، متحدان‌مان و غیرنظامیان بی گناهی تمرکز کنیم که بار این درگیری را متحمل خواهند شد».
 
سناتور دموکرات «تام یودال» در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت برای امنیت نیروهای‌مان که در راهی خطرناک هستند دعا می‌کنم و فکرم با خانواده‌های آنهاست. رئیس‌جمهور باید این چرخه تنش زایی خشونت آمیز را پایان دهد. مردم آمریکا یک جنگ مرگبار بدون مجوز را با ایران نمی‌خواهند. تنها کنگره می‌تواند مجوز جنگ بدهد.
 
«ایلهان عمر» نماینده دموکرات آمریکا در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «بیایید برای نیرو‌های آمریکایی دعا کنیم که در مسیری خطرناک در عراق هستند. وی در پیامی دیگر آورده است جنگ دکمه بازگشت ندارد، من این مطلب را در سن هشت سالگی یاد گرفتم. جان‌ها از دست می‌روند، بسیاری افراد بی گناه می‌میرند و آینده نسل‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بیایید صلح را درخواست کنیم».
 
ایلهان عمر در پیامی در واکنش به توئیت «مگی هابرمن» خبرنگار نیویورک تایمز در کاخ سفید که گفته بود «افرادی اطراف رئیس جمهور تصور می‌کنند او به دنبال راه گریز از بحران است» نوشت «بیایید امیدوار باشیم او این راه را بیابد و از مسیر جنگ فاصله بگیرد».
 
«مارک دوبوویتز» مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی ها نوشت: «من فکر نمی کنم امشب اولین و آخرین واکنش رژیم ایران بود. اقدامات انتقام‌جویانه دیگری در راه خواهد بود. اما من حدس می‌زنم بر اساس الگوی آشنای بازی آنها، اقدامات دیگر بیشتر غیرمستقیم خواهد بود تا حملات مستقیم. این فقط یک حدس است».
 
«جو سیرین سیونه» رئیس «مؤسسه پلوشر» که در زمینه کاهش اشاعه تسلیحات اتمی فعالیت می‌ کند در واکنش به حمله موشکی ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در بغداد در صفحه توئیتر خود نوشت: «دونالد ترامپ این روند را آغاز کرد. بهترین راه برای پایان دادن این فرایند، عدم پاسخگویی است. اگر ترامپ حملات جدیدی آغاز کند، این بحران به جنگی تمام عیار کشیده می‌شود». وی در پیام دیگری آورده است «وقتی ما برای دستیابی به یک توافق هسته ای تلاش کردیم به وضوح درک کردیم که معنی آن نه به جنگ و نه به بمب هسته ای است. وقتی ترامپ این توافق را برهم زد، راه جنگ را برگزید. کسانی که علیه این توافق رای دادند و برای از بین بردن آن تلاش کردند مسئول کامل اتفاقات پیش رو هستند. به نظر می رسد ترامپ امشب میخکوب شده باشد. با اینکه اوضاع ناپایدار است اما ما راهی طولانی تا مسیر حل و فصل بحرانی داریم که ترامپ آن را ایجاد کرده است».
 
سخنگوی سابق پنتاگون در گفتگو با شبکه سی ان ان گفت: «ایران حمله به پایگاه های آمریکا در عراق را با استفاده از نیروهای اصلی خود و از خاک خود انجام داد تا به آمریکا نشان دهد توان آسیب زدن به نیروهای این کشور را دارد».
 
«جان کربی» گفت: «برای من کاملا روشن است که آنچه ایرانیان انجام دادند کاملا آگاهانه بود و هدفش نه تنها ارسال پیامی به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تلافی کشتن سلیمانی بود، بلکه آنها می‌خواستند نشان دهند توانایی وارد کردن آسیب جدی به نیروهای آمریکایی را دارند. به همین دلیل ایرانیان از این سلاح های خاص استفاده کردند و این حمله را آشکارا از خاک ایران انجام دادند. بنابراین آنها با حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق به روشنی نشان دادند که توانایی لازم را دارند و اراده استفاده از این توانایی نیز در آنها وجود دارد. بنابراین فکر می کنم دیدن واکنش رئیس جمهور(ترامپ) به این اتفاق جالب خواهد بود. اما باید توجه داشته باشیم که اکنون حوزه تصمیم‌گیری ترامپ در خصوص نحوه واکنش به ایران کوچک‌تر شده است. با توجه به افزایش تنش‌ها گزینه های پیش‌روی ترامپ محدودتر شده است. به همین سبب با توجه به اینکه اکنون ایرانیان با استفاده از این سامانه های تسلیحاتی خاص، باعث افزایش سطح تنش شده اند، این نگرانی ایجاد شده است که یافتن راه حلی دیپلماتیک و راه حلی برای کاهش تنش برای دولت آمریکا دشوار خواهد شد».
                     
«وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد سابق وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به پیام توئیتری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از حمله موشکی ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در بغداد که اعلام کرد همه چیز خوب است؟؟!! واقعا. دونالد ترامپ هرکس دیگری را که این را گفته، تحقیر می‌کند. البته خوب است که هیچ تلفاتی وجود ندارد و امیدواریم برای عراقی‌ها هم همین‌طور باشد اما شرایط برای دونالد ترامپ جدی است و اکنون وقت افتخار کردن به پیروزی های‌مان نیست.
 
کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی گفت: «مساله مقتضی آن است که دولت ترامپ جرأت به خرج داده و اذعان کند که استراتژی افزایش تنش با ایران شکست خورده است».
 
«جان کری» وزیر امور خارجه دولت اوباما: «تأسف آور است که به جای دیپلماسی، این دولت (ترامپ) برای تقابل عجله دارد».

بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران غربی موضوع ترامپ و سخنان او در مورد ایران پس از حمله موشکی را نشان ضعف ترامپ دانستند و آن را یک شکست بزرگ قلمداد کردند، حتی اگر هیچ تلفات و خساراتی هم به دو پایگاه او وارد نشده باشد.
 
البته برای تخمین تلفات و خسارات کمی بیشتر باید صبر کرد، چه آنکه پروپاگاندای غرب همانطور که در دروغ سازی مهارت دارد در کتمان کردن و پوشاندن حق هم مهارت ویژه‌ای دارد.