به گزارش راسخون، هشتمین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، عصر شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ با اکران و برگزاری نشست فیلم «تعارض» به کارگردانی محمدرضا لطفی و عوامل فیلم آغاز شد. در ادامه نشست فیلم «پدران» به کارگردانی سالم صلواتی، و بازی هدایت هاشمی، علیرضا ثانی فر، گلاره عباسی، مهشید ناصری برگزار شد.


نشست خبری فیلم «تعارض»

نشست خبری فیلم «تعارض» در سالن نشست‌های سینما ملّت برگزار شد.
 

در ابتدای این نشست لطفی کارگردان فیلم گفت که من نیز مدت‌ها جزو جامعه مطبوعاتی سینمای ایران بودم و خبرنگاری را می‌شناسم.  باید بگویم که اگر اهانتی به خبرنگاران در این مدت شده است به نمایندگی عوامل فیلم «تعارض» از شما عذرخواهی می‌کنم.
 

بعد از این بخش، علائی منتقد سینما درباره فیلم و سطح فکری آن گفت: که در این فیلم افسردگی و جهان موازی دیده می‌شود که در فیلم بین ستاره‌ای کریستوفر نولان نیز آن را دیده‌ایم. چیدمان موقعیت رویا و کابوس نکته جالب دیگر فیلم است و موسیقی فیلم که در نوع خود بسیار خوب و حرفه‌ای نوشته شده است. دوربین‌های ناظر امکان دارد ذهنیت سیاسی برای ما ایجاد کند اما برای من روایتگر جهان پیرامون است که اگر بخواهیم آن را درک یا روایت کنیم، مانند زمانی که برای کسی زندگی خود را تعریف می‌کنیم، زاویه دوربین‌های این فیلم می‌توانند بازتعریف خودشان و درکی از زندگی پیرامون ما باشند.

سیدزاده تهیه‌کننده فیلم درباره اعتماد به کارگردانان جوان گفت که سختی و پیچیدگی کار با کارگردان جوان فیلم و بازیگران خاص باعث می‌شود که با آنان کار کنم، کاری که هرکسی نمی‌کند. این سخن سیدزاده با تشویق حضار روبرو شد.

لطفی نیز درباه فضای فیلم خود گفت که درباره انسان معاصر فیلم ساختم.  سیاست به زندگی روزمره ما از همه‌جا نزدیک است اما در عین حال فیلم من فیلم سیاسی نیست.

وی درباره اینکه فیلمش روشنفکری است گفت که کلمه شبه روشنفکری کلمه مثبتی درباره فیلم نیست البته چیزی اصلا به نام روشنفکری در کشور ما وجود ندارد و بالتبع شبه روشنفکری نیز وجود نخواهد داشت.

وی در ادمه گفت که از سال 1382 در این نشست‌ها بودم و اگر بخواهم فیلم سیاسی بسازم بلدم، بنابراین نخواستم فیلم سیاسی بسازم اما در جامعه‌ای هستیم که سیاست همیشه به ما نزدیک است.

بهبودی درباره اینکه چرا همیشه در فیلم‌های هنر و تجربی بازی می‌کند گفت که فیلمنامه و ایده و زبان سینما دلیل اصلی من برای ورود به این فیلم‌ها است. به صرف اینکه نقش اول باشم یا دستمزد کلان بگیرم یا غیره معیارهای انتخاب من نیست بلکه اندیشه فیلم برای من حائز اهمیت است. در برخی از فیلمنامه‌ها اندیشه و محتوا با ساختار و فرم تنیده شده است و در این فیلم این نکته وجود دارد. بنابراین تمایلم همیشه بر این است که کار با کیفیت بکنم و این به معنای این نیست که فقط در کارهای هنر و تجربی بازی کنم.

بهبودی اضافه کرد: در فیلمی که ندانم پولش از کجا می‌آید بازی نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم که در فیلمی بازی کنم که بدانم پولش از کجا می‌آید.
 

لطفی درباره گروه هنر و تجربه گفت که متأسفانه در این بخش ما داوری نمی‌شویم. این حرفم انتقاد نیست بلکه انتظار است که در این بخش بازیگران و موسیقی و صداگذاری و... داوری شوند.

در ادامه بازیگر فیلم سودابه بیضایی گفت که سینما به نظرم راهی است که جهان‌بینی و تفکری به ما اضافه شود و فیلم لطفی این ساختار و فرم را دارد که به سینما چیزی اضافه کند. وی اشاره کرد که بعد از خواندن فیلمنامه بلافاصله آن را پذیرفتم.

لطفی درباره روند کند فیلم و حس و حال آرام آن گفت که آیا می‌دانیم که اینستاگرام با ما چه کرده است؟ ریتم کند چیز بدی نیست. گاهی باید تعمق کرد و به اندازه کافی وقت و حوصله گذاشت. من ریتم فیلم را کند نمی‌دانم. 90 درصد فیلم را در 14 قاب می‌بینید. ریتم فیلم در راستای فیلم است. یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های امسال فیلم مجید برزگر بود که رسانه‌ها به آن کم توجهی کردند. بخش فلیم‌روی ما از سینماروی ما باید بیشتر به سینما توجه کند که خبرنگاران ما این بخش را شامل می‌شوند. چرا فودکورت ما بیشتر از سالن رسانه شلوغ است؟

وی درباره بسته بودن قاب‌های فیلم گفت که با توجه به اینکه دوربین مدار بسته است فضای فیلم نیز بسته شده است. رقص‌های فیلم از سر خجالت، شوق و وظیفه است. رقص‌های فیلم از سر سرگرمی نیست و اگر می‌خواستم فیلمم سرگرم‌کننده باشد از مؤلفه‌های دیگر استفاده می‌کردم.

یراقچیان آهنگساز فیلم درباره فضای موسیقی فیلم گفت که بحث موسیقی فیلم سبک باروک است. در این فیلم عنصر زمان عنصر اصلی است که با گذشت به زمان حال می‌رسیم و گویا که زمان قبل هک شده است. در موسیقی فیلم تمام این زوایا را در نظر گرفتم و سه عنصر موسیقی کلاسیک برای سکانس‌های خیلی قبل، الکترونیک برای گذشته و رمانس برای سکانس‌های فعلی ساختم.
 

قورچیان صداگذار فیلم درباره این بخش مهم فیلم گفت که تلاش کردیم تا در این فیلم بخشی از درام فیلم به دوش صداگذاری فیلم باشد که امیدوارم مورد پسند قرار گرفته باشد. گراکویی صدابردار فیلم نیز در این باره گفت که باید به نوعی صدابرداری می‌کردم که در آن صدا شبیه صدای میکروفون کنار دوربین باید باشد، بسیار سخت بود.

افسانه صرفه‌جو طراح فیلم درباره فضاسازی فیلم با توجه به اینکه رنگ فیلم سیاه وسفید بود گفت که از ابتدا قرار نبود فیلم اینگونه باشد و غافلگیر شدم. با توجه به اینکه فیلم فضای بسته‌ای دارد کار من نیز محدود بود که برای همین مجبور شدم فضای شلوغ فیلم را به صورت بصری درست کنم.
 

نشست خبری فیلم پدران

در ابتدای این نشست عبدالعزیزی منتقد فیلم درباره تغییرات نظام فرهنگی امروز ما گفت: همه چیز با سرعت بسیار بالایی در فضای فرهنگی ما در حال تغییر است و در این میان مسائل و مفاهیم متعدد و مهمی تغییر کرده است است. یکی از این مفاهیم رابطه میان نسل‌ها است که این فیلم به نوعی درباره آن است. رابطه میان پدران و پسران در جامعه ما از دو نسل متفاوت.
 

یکی از نکات مثبت این فیلم انتخاب همدان به عنوان لوکیشن در این فیلم سینمایی کشور است که در دیگر فیلم‌های جشنواره نیز دیده شده است. البته نمی‌دانم که همدانی‌ها در مواجهه با فیلم چه واکنشی نشان خواهند داشت؟

داستان یک خطی فیلم با موقعیت‌ها و دیالوگ‌های فیلم جلو می‌رود و بسیار ساده است و البته برای مخاطب امروز سینما بسیار ساده شاید تلقی شود و اگر نه بسیار استاندارد است. تدوین فیلم نیز ساده است که به نظرم شاید به خاطر کم کردن هزینه‌های فیلم باشد.

مولایی بازیگر این فیلم درباره این اثر سینمایی گفت که در این فیلم هیچ نقطه اگزوتیک و سخت فهمی وجود ندارد و این تعمدی است. سعی شده است که در داستان خط فیلم ساده ترسیم شود تا منطق روشن و قابل فهمی وجود داشته باشد.

مسلخی درباره انتخاب فیلمش در جشنواره فیلم فجر گفت که مطمئن بودم که این فیلم در این دوره حضور خواهد داشت. این فیلم به شدت پرلوکیشن و بازیگر است و نزدیک به 500 نفر هنرور داشتیم. عمدتا کارگردان کار اول ترجیح می‌هد که با کار ساده و آپارتمانیفیلم بسازد اما با تمام سختی‌هایش آن را ساختیم و می‌دانستم که از این جهت انتخاب خواهد شد.
 

تلاش کردیم که با کمک نویسنده فیلمنامه محتوا محوری داشته باشیم. امیدواریم که نقدهای خوبی را به فیلم داشته باشیم.

صلواتی اصرار بر این داشتیم که سرراست و سالم و منطقی باشد. فیلمی که در تلویزیون هم ساختیم با همین رویکرد بود. فیلم با پدران شروع می‌شود و تمام می شود و برای همین نام این کار پدران نام گرفت.

تلاش کردیم تا در همدان با حفظ احترام لهجه همدانی ساخته شود. زمانی که فیلم درخت گردو را دیدم شاید لهجه کردی آقای معادی با اصل تفاوت داشته باشد اما آن را به خاطر فیلم قبول دارم و بازی آن قبول می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی درباره نگاه تورسیتی حاکم بر فیلم گفت که بر فیلم نگاه توریستی حاکم نیست و همه چیز مختص همدان است و ضرورتی ندارد که همدان را توریستی تصویر بکنم.

وی نزی درباره انتخاب بازیگران برای فروش بهتر فیلم گفت که معیار بازیگر برای من این بود که بتواند این فیلم را خوب بازی کند تا اینکه برای من گیشه داشته باشد. چیزی که برای من مهم بود اینکه شریف باشد.

اگر آقای هدایت هاشمی و خانم عباسی در این فیلم هستند پس بخش گیشه را در نظر داشتیم اما همانطور که گفتم مهم این بود که بتوانند این فیلم را شرافتمندانه بازی کنند.

وی همینطور در پساخ به سوالی مبنی بر اینکه فیلم درباره زنذگی یکی از بازیکنان فتوبال است گفت که ایده این فیلم بر اساس داستان بازیکن فوتبال نیست اما از اینکه مابازای خارجی دارد مهم است. من  هیچ عقیده‌ای برای این که بخواهم بهتر دیده شوم را نداشته باشم. نخواستم که به گونه‌ای کاگردانی کنم که دیده شوم. این فیلم بعد از جشنواره اصلاحات و تدوین دوباره خواهد شد.

در بخش دیگری از این برنامه صانعی‌فر بازیگر این فیلم درباره یک شکل بودن کاراکتر ها گفت که همواره دوستان منتقد حامی فیلمند اما اینبار منتقد حاضر در جلسه علیه فیلم بود. وی درباره شباهت بازی‌هایش در سه فیلمی که به ایفای نقش پرداخته بود گفت که درباره شباهت بازیگران خودشان باید نظر بدهند. در قصیده گاو سفید آرامترم و در بازی‌های این سه فیلم تفاوت دارم.

وی درباره لهجه خود در این فیلم گفت که در حد توان خودم تلاش کردم. در همه فیلم‌ها امکان پیش تولید جدی چند ماهه وجود ندارد واگرنه از لهجه بهتری برخوردار می‌شدم. وی در ادامه گفت که بازی هدایت هاشمی و گلاره عباس من را تکان داد.

صلوذاتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که من هیچ اشکالی به نقدها ندارم و دوست دارم که نقد بشوم. من قرار است سینما کار کنم و باتوجه به اینکه کرد هستم دوست دارم اگر فیلم فارسی ساختم فیلم کردی هم بسازم. نقدها را می‌خوانم اما اسامی منتقدین به خاطر نمی‌سپارم.
 

نشست خبری فیلم سینمایی «شین»

نشست خبری فیلم سینمایی «شین» به کارگردانی میثم کزازی و تهیه‌کنندگی شهاب حسینی از آثار اکران شده در بخش خارج از مسابقه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بامداد یکشنبه ۲۰ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.
 

شهاب حسینی در این دوره از جشنواره فیلم سینمایی «آن شب» به کارگرانی کوروش آهاری را هم در مقام تهیه‌کننده در دو بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» داشت اما به دلیل مسافرت به خارج از کشور، در نشست رسانه‌ای آن فیلم غایب بود.

در این نشست بازیگران پیشکسوتی همچون آتش تقی‌پور، هوشنگ توکلی و سیامک اطلسی به‌عنوان بازیگران فیلم «شین» حضور داشتند.

در ابتدای این نشست آتش تقی‌پور بازیگر این فیلم ضمن خیرمقدم به اصحاب رسانه گفت: امیدوارم همیشه با صفا و صمیمیت زندگی کنید، دلتان شاد و جیبتان پر پول باشد.
 

هوشنگ توکلی: امیدواریم «شین» مشکل اکران نداشته باشد

در ادامه هوشنگ توکلی دیگر بازیگر این اثر گفت: من خیلی تحت‌تأثیر این فیلم قرار گرفته‌ام. فیلم پرقدرت و با ارزش بود. میثم کزازی را ده دوازده سال است که می‌شناسم، او شاعر و نقاش است و ذهن عارفانه و شریفی دارد. امیدوارم اکران خوبی به آن بدهند، متأسفانه این نوع آثار با ذهنیت مدیریت فعلی در تضاد است و گویی عقلشان به این آثار نمی‌رسد، ممکن است مقداری در اکران آن اخلال ایجاد شود. امیدوارم این‌طور نشود البته کار اصلاحات فنی مثل رنگ نیاز دارد. شهاب حسینی برای این فیلم خیلی زحمت کشید به همه خسته نباشید می‌گویم.
 

توکلی در ادامه بیان کرد: ژانر وحشت با زنده‌یاد خاچیکیان وارد سینما شد و او در دوران خود خیلی زحمت کشید تا این ژانر را جا بیندازد ولی بعداً یک فاصله طولانی برای این نوع سینما به وجود آمد. کار سخت و پیچیده‌ای است به ویژه اینکه با فرهنگ ما به سختی می‌تواند همخوانی پیدا کند یعنی یک تهیه‌کننده و کارگردان و تیم قوی نیاز دارد تا اندیشه و فرهنگ خود را درک کرده باشند. من کارهای زیادی در این بیست سال دیده‌ام که به این حوزه آمده و شکست خورده‌اند ولی این فیلم حرف برای گفتن داشت. مسائل مهمی داشت. از موقعیت‌هایی هم استفاده می‌کرد که تجربه سینمایی داشته باشد ژانر این فیلم از ژانر وحشت فراتر است.
 

سیامک اطلسی: شهاب حسینی هر چه درمی‌آورد خرج سینما می‌کند

سیامک اطلسی دیگر بازیگر پیشکسوت فیلم «شین» عنوان کرد: من وقتی به این کار دعوت شدم فکر نمی‌کردم یک فیلم وحشت است. تا حالا در ژانر وحشت بازی نکرده بودم. خوشحالم در این فیلم این نقش را بازی کردم و با هنرمندان جدیدی آشنا شدم. خوشبختم که این اتفاق افتاد. ما نقش کوچکی در این فیلم داشتیم. خوشحالم که این ژانر را هم تجربه کردم امیدوارم خوب بفروشد. شهاب حسینی هر چه درآورده خرج سینما می‌کند. خوشحالم که کار فرهنگی می‌کند فیلم «آن شب» را دیدیم که خیلی خوب بود امیدوارم همیشه موفق باشند.
 
 

میثم کزازی: معتقد به ژانر نیستم

میثم کزازی کارگردان این اثر در ادامه بیان کرد: من معتقد به ژانر نیستم که متعلق به ژانر وحشت باشد. سعی کردیم درام در بستر ترس باشد وگرنه با امکانات امروز، این انتخاب از ابتدا اشتباه می‌توانست باشد. یک زیرمتن کلی داشت که پوسته با مغز کار دو حالت متفاوت داشت در بطن کار می‌گوئیم ظلم در جهان است و همیشه فرصت برای جبران مافات نیست. اصلاً در سکانس اول فیلم تمام شده است. تمام هدفمان این بود که بگوییم همیشه فرصت برای جبران نیست، خواستیم فضای فیلم متفاوت از خیانت و مثلث عشقی و… باشد ای‌کاش ژانرهای وحشت و غیره باشد و تنوع داشته باشیم. سخت است جوانی که فیلم اول را می‌سازد وقتی کمدی خوب می‌فروشد ریسک کنیم و به سمت جاهایی برویم که نمونه موفقی نداشته است.
 

شهاب حسینی: چهار سال است در «فجر» غایبم

در ادامه نوبت به شهاب حسینی رسید که با سکوت دربرابر سوال مرتبط با فیلم «شین» ترجیح داد اینگونه صحبت‌های خود را آغاز کند: من مطمئنم جلسه‌ای که امشب برگزار شده بخشی از آن مربوط به شین است نه همه آن. دوست دارم مطالبی را بگویم. بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند. امکان ندارد در هیچ گوشه‌ای از این سرزمین اتفاق تلخی بیفتد و قلب ما به درد نیاید و رنجش را متحمل نشویم می‌خواهم از صمیم قلب با تمام داغداران وقایع اخیر همدردی کنم تفکیک هم نمی‌کنم.
 

وی افزود: هر واقعه تلخی که رخ داده مایه تأسف و تأثر است اما بیش از این چه کاری از آدم بر می‌آید من خیلی فکر کردم اما ادامه راه و زنده نگه داشتن آن عزیزان چاره ماست. حضور در فجر برای من در بخش خارج از مسابقه امتیاز ویژه نیست چهار سال است اصلاً در جشنواره نبوده‌ام. دینی به این جشنواره ندارم که از آن دفاع کنم. من از چیز دیگری دفاع کردم؛ از وحدت بین مردم دفاع می‌کنم از جدا نکردن طیف‌های مختلف. هر چقدر تلاش می‌شود تفرقه بیفتد، سعی می‌کنم از جلوگیری از آن دفاع کنم. جشنواره فجر مثل هر فستیوال دیگری در دنیا یک امتیاز است. من با فیلمسازان جوان کار دارم.
 

انتقاد صریح از تفرقه‌افکنی کارگردان پیشکسوت

شهاب حسینی ادامه داد: من برنمی‌تابم و نمی‌توانم ساکت بشینم که یک استاد پیشکسوت سینما که هر سال برخورد ناراحت‌کننده با آثارش شده است، امسال فیلمی می‌سازد که می‌داند نسبت به آن هم واکنش منفی نشان خواهند داد و برای همین روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کند و سنگ بنایی می‌گذارد که نتیجه آن جز تفرقه‌افکنی نیست و بقیه را در آمپاس اخلاقی می‌گذارد. این عین بی‌انصافی است. چرا یک نفر باید آنقدر آدم خودخواهی باشد که ملاحظه هیچکس را نکند. اینکه به من می‌گویند به خاطر حمایتت از جشنواره فجر به شما امتیاز ویژه داده شده تا فیلمت در خارج از مسابقه اکران شود می‌گویم خیر این‌طور نیست ما آدم‌های مدنی هستیم سعی می‌کنیم از حقوق قانونی خود دفاع کنیم.
 


وی افزود: ما طبق قانون فیلم را آوردیم فیلم‌های دیگر هم می‌توانستند درخواست حضور کنند این جلسه هم به درخواست من بود، چراکه ظرف چند وقت گذشته یک طرفه حرف خورده‌ام. اگر قرار است یک بار از خودم دفاع کنم بهتر است اینجا باشد. ضرر را با ضرر جبران نمی‌کنم.

حسینی با اشاره به قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی افزود: اگر ۱۷۶ عزیز را در سانحه از دست دادیم و این اتفاق وحشتناک رخ داده است. اینکه این موضوع را سر یک سری نخبه دیگر خالی کنیم، شد راه حل؟! من همیشه به خاطر احترام به مخاطب با همکارانم درگیر شده‌ام که هر مزخرفی را به عنوان فیلم نسازید و تحویل مخاطب ندهید. من حرفم را زده‌ام. از همان موقع که مصاحبه کردم، خط فکری من مشخص بوده است. من سال‌هاست این حرف‌ها را زده‌ام، اما ما که دم از دموکراسی می زنیم نمی‌توانیم حرفمان را راحت بزنیم. این دیگر مشکل من نیست مشکل جامعه است.

این بازیگر ادامه داد: آدم باید برای رضای خدا حرف بزند، نه کس دیگر. باز هم رویکردمان را ادامه می‌دهیم. علاقه‌ای به پاره شدن این حلقه ندارم. برای آقای روحانی نامه‌ای مبنی‌بر رفع ممنوعیت بهروز وثوقی نوشتم. حیف که نمی‌شود بشنویم چگونه او در این سال‌ها تجربه اندوخته است و در این چهل سال چه سیری را طی کرده که در نامه آخر هنوز از ایمان قلبی خودش به خدا حرف می‌زند. در همه جای دنیا خدا حضور دارد. مختص به ما نیست.

وی افزود: جشنواره فرصتی بود که امیدوار بودم از آن صحبت شود. اولویت دوم من بهروز وثوقی بود، اولویت اول من دیده شدن فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی اصل» بود. می‌دانم خیلی‌ها فیلم را می‌بینند چراکه پیام ان فیلم روشن است. اما فیلم در زمان خود اکران نشد و تأثیر خود را از دست داد. حرف فیلم فنا شد. در حالی که می‌توانست دوباره شنیده شود. من به عنوان یک هنرمند مخاطب را انتخاب نکردم که بگویم اگر مربوط به فلان قشر هستید، مخاطب من نباشید. ما که نمی‌توانیم حق بودن را از دیگران بگیریم. راهمان پذیرش این است که عزت و ذلت دست خداست.
 

از فحاشی مجازی پس از نامه‌های اخیرم، نگرانم

حسینی با اشاره به بازتاب‌های مجازی نامه‌نگاری‌های اخیرش گفت: چیزی که من را ناراحت و نگران کرد، کامنت‌هایی بود که قابل بازپخش و خواندن نیست! و این غم‌انگیزترین قسمت ماجراست که مردمی نتوانند حرف دیگران را تحمل کنند. دو نامه نوشتم که تمام تلاشم را کردم با ادب باشد، جواب آن فحش و فضیحت نبود. یکی من را به باد انتقاد بگیرد اشکالی ندارد. به خاطر خودم ناراحت نیستم خدا را شکر که تکلیفم روشن شد، فکر نمی‌کنم ورای توانایی خودم دیگر نیاز باشد که احترام بگذارم، تعارف‌ها دیگر برداشته شد. «شین» یکی از فیلم‌هایی است که در کارنامه خودم به‌عنوان تهیه‌کننده ثبت کردم. من با فیلمسازان جوان کار می‌کنم.
 

اگر هنرمندیم و ادعا داریم، صدای مردم باشیم

وی تأکید کرد: فجر سقف آرزوهای من نیست، کارهایی که در آن ور انجام می‌دهم خدمتی به فرهنگ کشورمان است. اگر با دنیرو حرف می‌زنم فقط به خاطر فرهنگ ایران است. کارم همین است این را بلدم اعتراض من نوع خودش را دارد.

حسینی ادامه داد: در مصاحبه‌ای گفتم مردم اگر صدای رسایی داشته باشند و از تریبون برخوردار باشند. نیازی نیست به خیابان بروند و با هزینه‌های سنگین فریاد بزنند. صدایی که شنیده نشود بلندتر می‌شود، اگر هنرمندیم و ادعا داریم صدای مردم باشیم و هزینه‌ها را کم کنیم. قهر کردن راه چاره نیست. نمی‌خواهید بیایید، نیایید. با نیامدن شما چه می‌شود، من نوعی بمیرم دنیا آخ نمی‌گوید.
 

این بازیگر در ادامه افزود: مشکلات ما با هیچ دستی از خارج از کشور حل نمی‌شود، مشکل را در درون خودمان باید حل کنیم. هیچ‌کس خارج از کشور نمی‌آید مشکلات ما را حل کند.

در ادامه غزال نظر بازیگر فیلم سینمایی «شین» بیان کرد: برای من حضور در این فیلم که این تعداد از عزیزان پیشکسوت در آن حضور دارند، سعادتی بود که خدا را شکر این سعادت نصیبم شد. من سعی می‌کنم همیشه به عنوان یک مخاطب فیلم‌هایم را ببینم. همانطور که گفتم کاری که به روابط انسانی برمی‌گردد و آن را بررسی می‌کند برایم جذابیت دارد اینکه انسان‌ها از کنار هم راحت نگذرند کار ارزشمندی است تمام تلاشم را کردم از پس نقشم بر بیایم به طور کلی احساس خوبی نسبت به فیلمم داشتم.

نسل جدید سینما بی‌نظیرترین هستند

هوشنگ توکلی در ادامه با اشاره به صحبت‌های شهاب حسینی اظهار کرد: در چهل و یک سال از انقلاب بالا و پایین را تجربه کردیم. سه نسل عوض شده و وارد نسل چهارم می‌شویم شاید این نسل بی‌نظیرترین هستند چون تجربه‌ها در سلول‌های این بچه‌ها رفت. ضرباتی که بچه‌های ما در دهه شصت خوردند، الان پس می‌دهند. درباره آقای وثوقی که آقای حسینی زحمت زیادی کشیدند از ایشان تشکر کنم، ولی اگر وثوقی سال ۵۸ در اینجا بود، او را تکه تکه می‌کردند. اساساً تا سال ۶۲ نمی‌گذاشتیم سانسور وارد حوزه هنر شود. ما بهترین هنرمندان‌مان را طی این سال‌ها از دست دادیم.

وی افزود: نخبه‌های ما در ایران هستند و یا بقیه رشد کردند و خون دل خوردن و امروز پر از تجربه و امید هستند و آقای حسینی. با همین امید به خارج از کشور رفتند در تیاتر سینما در بهترین شرایط هستیم ولی با این وجود مقاومت‌های حاکمیت را هم داریم هیچ حرکتی اگر قرار باشد به شکل اجتماعی و میدانی عمل شود و موج به وجود بیاورد بدون سیستم امنیتی محال است اگر در دو سه ماه گذشته بیشترین بحران‌ها را داشته‌ایم ناشی از برخی دخالت‌ها بوده است. ممیزهایی که از سال ۶۲ تا الان بودند بی‌سوادترین و نامحترم هم بودند که مانع شدند. در این سال‌ها یک جنگ دائمی بین نیروهای اجرایی و مدیریتی بوده و حاصلش را من می‌بینم و می‌گویم بهترین سرمایه‌ها را داریم و امیدوارم سانسور از این حوزه حذف شود ما با اکثر صحبت‌های شهاب موافقم.
 

ماجرای حضور فن‌پیج‌های شهاب حسینی در کاخ رسانه‌ها

حسینی در ادامه درباره حضور پررنگ ادمین‌های فن‌پیج‌هایش در صفحات مجازی در پردیس سینمایی ملت برای گرفتن عکس یادگاری و توهین‌آمیز بودن این حرکت برای اصحاب رسانه گفت: من در جریان این موضوع نیستم. من خودم هم دعوت شدم و به اینجا آمدم. واقعاً در جریان نیستم.

وی درباره انصرافش در زمان دبیری محمد حیدری از حضور در جشنواره و حضورش در این دوره هم گفت: جریان دعوت از بهروز وثوقی صرفاً فرصتی بود که امیدوار بودم بتوانیم از آن استفاده کنیم که نشد.

حسینی اظهار کرد: «شین» فیلمی در ژانر وحشت نیست، حقیقتی که در فیلمنامه نهان است برایم مهمتر است. کوروش آهاری و میثم کزازی همدیگر را ندیده‌اند که فیلمشان شبیه هم باشد. هر فیلمسازی روالی را برای تعریف فیلمش انتخاب می‌کند وحشت اگر خوب دربیاید موفق می‌شود فیلم‌های لوباجت بهتر در می‌آید.
وی درباره انتخاب غزال نظر برای نقش اصلی این فیلم هم گفت: من ایشان را از سال‌ها پیش می‌شناختم. می‌دانستم علاوه بر استعداد، شأن و شخصیتی دارند و خوب است در سینما عده‌ای این‌طور باشند. از همکاری با ایشان رضایت دارم و امیدوارم ادامه پیدا کند.
 

در جشنواره کن نمی‌توانستم از امام زمان (عج) بگویم

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از اعتقادات مذهبی او و کیفیت حضورش در رویدادهای سینمایی جهان پرسیده بود، عنوان کرد: ایمان با مذهب فرق می‌کند ایمان منش و مذهب روش است. در جشنواره کن نمی‌شود درباره امام زمان (عج) صحبت کرد. این چه سفسطه‌ای است؟ آن‌ها درکی از آن موضوع ندارند. در کن من پیش زمینه‌ای درباره اتفاقات نداشتم. از اینکه همکاران می‌دانستند و به من نگفتند گله‌مند هستم. چیزهایی است که در زندگی خصوصی از دل آدم می‌گذرد من آمدم و در سرزمین خودم و آن حرف‌ها را گفتم. این‌ها به فرانسه چه ربطی دارد؟ اگر آنجا می‌گفتم چه بازتابی داشت؟ من پیش خودم در دل خودم گفتم همزمان با نیمه شعبان از نظر من در زندگی من معجزه‌ای رخ داد، آنجا حرف نزدم چون در آنجا اعتقادی وجود نداشت، ولی در مملکت خودم صحبت کردم در مملکت خودم صحبت می‌کنم و این‌طور برخورد می‌شود! اسلام محصول پنجاه سال پیش نیست، حاصل هزاران سال است. من به اعتقاداتم می‌بالم ولی هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

حسینی درباره تغییر تهیه‌کننده فیلم «شین» هم گفت: در ابتدا قرار بود با تقی علیقلی‌زاده کنار هم بشینیم و با هم فیلم را بسازیم. آن موقع وزارت ارشاد و رانت‌ها شامل حال من نمی‌شد اجازه دریافت پروانه نداشتم. آقای علیقلی‌زاده در کانادا هستند و شاید وقتش را نداشتند، پروژه را مدیریت کنند و این عدم مدیریت مشکلات زیادی برایمان ایجاد شد. من وظیفه‌ام را انجام دادم تا در حضور پیشکسوتان حفظ آبرو کنیم. البته از آقای علیقلی‌زاده کمک خواستیم در واقع این مسئولیت را پذیرفتم تا مشکلات را به حداقل برسانم تا دینی بر گردنم نباشد.

وی درباره نقش کمش در فیلم هم گفت: نقش کوچک وجود ندارد، بلکه بازیگر کوچک وجود دارد. من نقش را وجب نمی‌زنم. ضمن اینکه دوست داشتم در این فیلم امضای کوچکی داشته باشم. ما به تدوین نهایی رسیده بودیم ولی نقد من بر کزازی است که در زمانی که من در ایران نبودم تدوین مجددی کرده و نقش‌ها ابترتر شده است.
 

وی درباره اکران عمومی فیلم گفت: این شانس ماست که اگر بتوانیم پخش خوبی پیدا کنیم. خداراشکر فیلم ما در بخش مسابقه نیست و در اولویت اکران قرار نمی‌گیرد ولی این نمایش می‌تواند فرصتی پیش بیاورد و اگر این‌طور شود خوشحال می‌شوم. جشنواره‌های خارج از کشور را در نظر گرفتیم.

آتش تقی‌پور در ادامه اظهار کرد: همه ما به اندازه تعهداتی که داریم مقصریم. چقدر ما کار فرهنگی کردیم و می‌کنیم که انتظار فحش ندادن و ناسزا نگفتن را داشته باشیم؟ باید از خودمان سوال کنیم؟ شاید اگر در زمان مناسب صحبت می‌کردیم این‌طور نمی‌شد. گاهی احساس می‌کنم انسان نیستم و حیوانم گاهی آدم تبدیل به حیوان می‌شود. آیا ما تبدیل به حیوان شده‌ایم که به هم می‌تازیم؟ آن پیشکسوتی که از آن نام می‌برید تفکرش عوض نمی‌شود. خیلی از ماها این‌طوریم، چون با این تفکر بزرگ شده‌ایم
.

وی افزود: به نظرم فیلم کزازی ژانر وحشت نیست، بلکه فیلمی مبنی بر کشف راز است این خانه کهنه سمبل گذشته ماست، که چه شده است؟ موسیقی این فیلم به خوبی دیده می‌شود و گویا کمبودهای دراماتیک فیلم را جبران کرده است.

کزازی کارگردان فیلم «شین» در پایان اظهار کرد: چندین بازیگر برای نقش اول زن مطرح شده بودند در ابتدای پیشنهاد قبول می‌کردند در جایی دیدم که کاراکتری که در ایران نبوده و به ایران می‌آید بهتر است بک‌گراندی از او نداشته باشیم و از این نظر انتخاب خانم نظر به ما کمک کرد. من جوان همین مملکت هستم در اینجا فیلم زیاد می‌بینم و می‌دانم جوان‌های ما فیلم‌های روز دنیا را می‌بینند. موزیک‌هایی را گوش می‌کنیم که صاحبان کمپانی‌ها تعجب می‌کنند جوانان ما باهوش هستند پس فکر نمی‌کنم کینه و آن ابل و… را ندیده‌اند من به روز اینها را دنبال می‌کنم قصه اقتضایی دارد ابزار قصه این را بر می‌انگیزد که فضا می‌تواند با چاشنی ترس جلو برود. همه این موضوعات این کد را داد که فیلم بهتر است چاشنی ترس را داشته باشد، وگرنه تصمیم نداشتم فیلم ترسناک بسازم.
 

نشست خبری فیلم «من میترسم»

 نشست خبری فیلم های «من میترسم» به کارگردانی بهنام بهزادی شامگاه شنبه در هشتمین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
 






 

حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معصومه ابتکار در  جشنواره فیلم فجر

در حاشیه برگزاری هشتمین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده شامگاه شنبه ۱۹ بهمن از پردیس ملت بازدید کردند.
 








منبع:
1. خبرگزای تسنیم
2. خبرگزاری ایرنا
3. خبرگزای مهر
4. باشگاه خبرنگاران جوان