بعد از رشد فضای مجازی، افرادی توانستند به نحوی از انحا با جامعه ارتباط برقرار کنند و جزو چهره‌های محبوب و مشهور قرار گیرند. این محبوبیت سبب شد تا برخی از آنها در مسائل مختلف ورود و در موضوعاتی که هیچ تخصصی ندارند، اظهار نظر کنند. تا حدی اظهار نظرات نابجای این قشر که عموما در شرایط حساس و بحرانی صورت می‌گیرد به مشکلی برای برخی جوامع تبدیل شود. البته کشور ما ظاهرا در این مشکل در صدر قرار دارد.
 
گاهی مردم سوال می‌کنند که در همه جای جهان این سطح از مصیبت در مورد افراد غیر متخصص وجود دارد؟ و آیا سلبریتی‌های دیگر کشورها نیز در زمان بحران در قامت طلبکار ظاهر می شوند؟ مثلا در مورد کرونا آیا همکاری‌ها در سطح سلبریتی‌های خودمان است؟ آیا آنها هم با گرفتن پول به تبلیغ کالایی جعلی که امکان دارد جان مردم را به خطر اندازد، اقدام می‌کنند یا حتی مانند سلبریتی‌های ما در کنار مردم می‌مانند و رایگان کار می‌کنند و سعی می‌کنند از محبوبیت خود برای آرامش روانی جامعه بهره بگیرند؟
 

اقدامات سلبریتی های غیر ایرانی

از زمان شیوع این بیماری، سلبریتی‌های کشورهای مختلف در این خصوص اظهار نظر کردند. آنها ضرورت استفاده از ماسک را تبلیغ کردند، از کادر درمانی تشکر و مردم را به رعایت اصول بهداشتی دعوت کردند و برخی کمک‌های مالی برای نهادهای درمانی فرستادند و برخی به مردم روحیه و انگیزه تزریق کردند. در زیر نمونه هایی از این همدلی را آورده‌ایم
 
روگانی (مدافع تیم فوتبال تورین ایتالیا): « وظیفه خودم می‌دانم از تمامی پزشکان و پرستارانی که در بیمارستان‌ها برای مواجهه با این وضعیت اضطراری تلاش می‌کنند، تشکر کنم. از همه می‌خواهم که قوانین را رعایت کنند، زیرا این ویروس هیچ تمایزی قائل نمی‌شود! بیایید این کار را برای خودمان، عزیزان‌مان و اطرافیان‌مان انجام دهیم».
 
کارداشیان (بازیگر): او یکی از اولین سلبریتی‌هایی بود که از خود تصویری با ماسک در حین سفر منتشر کرد. کارداشیان در تصویر جداگانه ای نشان داد که دستکش به دست و بر روی میز کنار دستش یک پک سفری و قرص های ویتامین C به همراه دارد.
 
کیتی پری (آوازه خوان): پری یک فایل تصویری در شبکه های مجازی انتشار داد و در آن به هواداران چینی خود گفت: «فقط خواستم یک پیغام به شما دهم که بدانید همه ما در این دوران در کنار شما هستیم. به مبارزه ادامه دهید، سلامت خود را حفظ کنید و تا جایی که می‌توانید مثبت اندیش باشید. در فکرتان هستیم. برایتان دعا می‌کنیم. ما از پسش بر می‌آییم.»
 
بیل‌گیتس(مؤسس شرکت مایکروسافت): «این یک چالش عظیم است. ما همیشه می دانستیم احتمال وقوع یک بیماری دنیا گیر با علتی طبیعی یا عمدی وجود دارد. یکی از معدود چیزهایی است که ممکن است سیستم های بهداشتی و اقتصاد ما را مختل کند و باعث مرگ بیشتر از ۱۰ میلیون نفر شود.» در  ۵ فوریه، خیریه مدیرعامل سابق مایکروسافت یعنی «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» اعلام کرد آن ها ۱۰۰ میلیون دلار برای کمک به کنترل شیوع این بیماری اهدا می کنند.
 
دناتلا ورساچه (مدیر هنری برند ورساچه): «دلم پیش همهی کسانی است که از ویروس کرونا صدمه دیده اند و همینطور خانواده‌های آن‌ها. برند ورساچه ۱۴۳،۵۰۰ دلار برای کمک به اقدامات ترمیمی اهدا می‌کند. ما عشق و حمایت خود را اعلام می‌کنیم و من از همه می‌خواهم با اهدای پول به گروه های فعال در این زمینه که یاری‌گر افراد نیازمند هستند، کمک کنند.»
 
گوئینت پالترو (بازیگر): پالترو روز ۲۷ فوریه با انتشار یک سلفی که او را با یک ماسک بزرگ سیاه رنگ بر روی صورتش نشان می‌داد، بیان کرد که قصد دارد با همین ماسک در هواپیما بخوابد مراقب خودتان باشید. با کسی دست ندهید. دست هایتان را هم زیاد بشویید.»
 
برانکو ایوانکوویچ (مربی سابق تیم فوتبال پرسپولیس): «مردم ایران خیلی باهوش هستند و بهترین راه حل و تصمیم را در مقابله با ویروس کرونا انتخاب خواهند کرد.»
 
جکی چان (بازیگر): به کسی که بتواند واکسن این ویروس را پیدا کند، مبلغ یک میلیون یووان پرداخت می‌کند.
 

اقدامات سلبریتی های ایرانی

در روزهای شیوع ویروس کرونا در ایران مردم در شرایط بد روحی قرار گفتند و بر همین اساس دکتر حسن روحانی14 اسفند 1398 از سلبریتی‌ها دعوت کرد در این شرایط حساس به کمک مردم بیایند و نقش تخصصی خود را ایفا کنند: «همه هنرمندان در فضای مجازی بیایند؛ هنرمندان و همه آنهایی که می‌توانند به هر حال روحیه مردم را عوض کنند؛ بتوانند مردم را از آن حالتی که برای آنها ایجاد شده در خانه ماندند که خودِ این خستگی آور است آنها را از خستگی روحی دربیاورد این هم به عنوان یک وظیفه‌ای است که همه ما باید انجام بدهیم و دنبال کنیم.»
 
یکی دو بازیگر دست چندم که به زور می‌توان اسم هنرمند را روی آنان گذاشت گفتند ما گول رئیس جمهور را نمی‌خوریم و اجازه نمی‌دهیم از ما سوءاستفاده کند، برخی دیگر از هنرمندان به میدان آمدند و قبل از اینکه کسی از آنان بخواهد خود را در کنار مردم دیدند. با این وجود اظهار نظر و اقدام سلبریتی‌های داخلی در حوزه ویروس کرونا را می‌توان در به سه قسم تقسیم بندی کرد:
 

اقدام به هنگام

برخی سلبریتی‌هایی به درستی اظهار نظر کردند و رسالت خود را ایفا نمودند. این افراد گرچه تعداد محدودی هستند، ولی به درستی مردم را به پویش در خانه بمانیم و نرفتن به مسافرت تشویق کردند، از جامعه درمانی تشکر و کارهای خود را تقدیم مردم کردند.
 
در میان این افراد دقیقا جای همان کسانی که در موضوعات پیش پا افتاده و یا تخصصی حضور داشتند و حرفهای‌شان دروغ و جعلی درمی‌آمد و مشخص می‌شد در حال سوءاستفاده از شهرت خود هستند و فقط دنبال رفتن از ایران یا پر کردن جیب خود هستند، خالی بود.
 
حمید گودرزی (بازیگر سینما و تلویزیون) در صفحه اینستاگرامش از پویش در خانه بمانیم حمایت کرد و نوشت: «در خانه بمانیم من هم به خاطر پنج ستاره این دو روز باقی مونده رو تموم کنم‌ اصلا از خونه بیرون نمیام قول میدم. متاسفم از بابت اونایی که مجبورن برن سر کار خیلی حالم بابت اون آدم‌ها گرفته است.»
 
مهدی عموزاده (قهرمان کاراته تیم ملی کشو) پس از بهبودی و شکست ویروس کرونا با انتشار فایل صوتی تلاش کرد تا روحیه مردم را افزایش دهد و گفت: امیدوارم کسانی که در این دوره با این ویروس دست و پنجه نرم می کنند تسلیم نشود و مبارزه کنند مطمئن هستم که پیروز می شوند.
 
یکی از دیگر اقدامات جالب توجه سلبریتی‌ها انتشار کلیپ توسط بابک حمیدیان، جواد رضویان، بهروز شعیبی و… در خصوص کرونا بود. آن‌ها ابتدا به زمان آینده یعنی اردیبهشت سال جدید می‌روند و اعلام می‌کنند که کرونا گرفته‌اند و بعد به زمان حال برمی‌گردند و توصیه‌ می‌کنند هنوز اتفاقی نیفتاده و می‌توان با رعایت توصیه های بهداشتی هر‌چه زودتر از دست این شر رهایی یابیم.
 
سالار عقیلی (خواننده موسیقی اصیل ایرانی) هم یکی از این افرادی است که به پویش در خانه می‌مانیم پیوسته و فیلمی از اجرای قطعه‌ای به همراه خانواده خود در اینستاگرام منتشر کرده است.
 
بیژن مرتضوی (موسیقی‌دان، خواننده): درود بر همه مردم ایران که درگیر ویروس کرونا هستند. بخصوص دکترها و پرستارن عزیز و نازنین که بدون در دست داشتن هیچ گونه امکاناتی دارن مبارزه می کنند. یکی از اهنگهای خودم را تقدیم آنها می کنم.
 
حامد بهداد (بازیگر سینما): این بازیگر ابتدا روز مرد را تبریک گفت و توضیح داد ویروس کرونا در حال شیوع یافتن است و خواهشی که دارم به عنوان یک عضو کوچک جامعه بهداشت را رعایت کنیم و همین طور از سفر کردن بپرهیزیم. به مردم گیلان و مازندران رحم کنیم.  کادر درمانی دارد با جون خود بازی می کند.
 

اظهار نظر نابه‌جا

گروه دوم سلبریتی‌هایی هستند که اقدام و اظهار نظر نابه جا در این خصوص داشته اند و با برداشت و هدف‌های متفاوت در این شرایط حساس اظهار نظر کردند.
 
امیرمهدی ژوله (نویسنده): اگر تازه بعد از فوت دو نفر متوجه ورود کرونا به کشور شده اید، که وای به حال ما. اگر هم به موقع متوجه شده بودید و زودتر اعلام نکرده بودید که وای به حال شما. ما سوال داریم، بچه داریم و‌ نگرانی.
 
بسیاری از شبکه های ضد انقلاب فارسی در روز انتخابات به بمباران خبری انتشار ویروس کرونا در سطح کشور پرداختند تا از این طریق مشارکت مردم در انتخابات کاهش یابد. در حالی که وزارت بهداشت دو روز قبل از انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی موضوع کرونا را رسانه ای کرد. اما برخی از سلبریتی‌ها صرفا دنبال بهانه می‌گردند تا نظام را متهم به مخفی کاری کنند، کسانی که حتی نمی‌توانند خودشان را مدیریت کنند، از مدیریت کشور ایراد می‌گیرند.
 
امین زندگانی با این نظر که یک چالش «ایرانی برقص» به راه می اندازیم. اولین کسانی که باید برقصند، ورزشکاران و فوتبالیست ها هستند؛ چون همه رفیق های من و اهل دل هستند.
 
در برابر این اظهارات هانیه توسلی به درستی واکنش نشان می دهد و درصفحه اینستاگرام خود می نویسد: «واقعا متاسفم این همه آدم مرده، این همه مبتلا، این همه بحران، کادر درمانی خسته‌اند. امکانات کمه. من مشکلی با رقص پرستارها و دکترها در همون روزهای اول ندارم. اونها فشار روشونه و الان هم خسته‌اند ولی دیگه چالش راه نندازین! مسخره بازی کافیه.»
 
الهام پاوه‌نژاد با انتشار کلیپی لایو با دختری مبتلا به کرونا از داخل بیمارستان در قامت یک پزشک اظهار نظر می‌کند و می‌گوید: «اگر دچار کرونا شدید و شرایط بستری شدن را ندارید. اول باید هفته ای یک با ویتامین D5000 بخورید و بعد توسط دکتر داخلی ویزیت شود تا به ما قرص ضدویروس بدهد. همچنین بیماران باید در دو هفته اول روزی یک عدد قرص زینک و سلنیوم و از هفته سوم یک روز درمیان بخورند.
 
خانم پاوه‌نژاد تاکنون در بیش از 30 سریال تلویزیونی ایفای نقش کرده که نشان دهنده توانمندی ایشان در این عرصه می‌باشد. اما چرا فردی که مدرک کاردانی بازیگری و کارگردانی دارد باید در خصوص امور تخصصی پزشکی اظهار نظر کند؟
 
بهنوش بختیاری (بازیگر) با انتشار ویدئویی کوتاه شربت گیاهی را تبلیغ می‌کند که برای درمان کبد چرب و بیماری‌های ریوی از جمله کرونا مفید است. این اقدام خانم بازیگر اعتراض‌های زیادی را در برداشت زیرا هیچ دارویی برای درمان کرونا معرفی نشده بود. هدف خانم بازیگر صرفا درآمد زایی با تبلیغات دروغین بوده است.
 
شهره لرستانی (بازیگر): چرا کرونا از قم شروع شد؟ در قم مرکزی برای تربیت طلبه های خارجی بنام (جامعه المصطفی العالمیه) وجود دارد. با بودجه سالانه ۳۰۰ ملیارد تومان..... و چینی های طلبه که از همه مواهب زندگی و تحصیل برای طلبه شدن، در ایران به شکل رایگان استفاده می کردند، با خود توسط هواپیمایی ماهان سوغات (کرونا) آوردند.»
 
البته این بازیگر نمی‌داند یا نمی‌‌خواهد بداند که؛ اولا طلاب چینی اگر در چین می‌ماندند، بهترین امکانات و رفاه زیاد در اختیارشان بود و نیازی نبود در برخی خانه های کوچک و نمور قم زندگی کنند، برای تحصیل علوم اسلامی.
 
دوما بحث قرنطینه قم و این استدلال که قم مرکز انتشار ویروس به کل کشور بوده است. به سادگی قابل رد کردن است، با توجه به آنکه این ویروس بعد از دو هفته پنهان شدن در بدن بیمار، خود را نشان می دهد و با توجه به آنکه اولین اخبار انتشار ویروس به روزهای اواخر اسفند بر می‌گردد. این موضوع به معنای آن است که ویروس از دو هفته قبل به داخل کشور وارد شده است و همزمان در تهران، رشت و قم علائم آن مشاهده شد.
 
اتفاقا این نکته را همان کسانی که در کشورهای غربی زندگی می‌کنند و برعلیه مردم دروغ میسازند و با این خانم بازیگر ارتباط دوستی دارند، قبول دارند و خودشان اقرار کردند. بالاخره ما متوجه نشدیم کرونا در کل کشور بوده و مسئولین نمی‌گفتند یا کرونا در قم متولد شده و همه جهان را درگیر کرده است. این نوع از تجاهل و تغافل نشان می‌دهد این نوع سلبریتی‌ها نه تنها در مسائل پزشکی و سلامتی تخصص ندارند، بلکه در مسائلی که به انسانیت و شرافت برمی‌گردد هم تخصص ندارند.
 
برخی از هنرمندان سکوت را اختیار کردند و در این شرایط حساس هیچ سخنی به میان نیاوردند اما همزمان با انتشار عکس‌های خود در جمعیت‌های مختلف همانند ضبط برنامه یا مراسمات مهمانی بی توجهی خود به مسئله مهم قرنطینه را به جامعه مخابره می‌کنند.
 

سخن پایانی

اگر چه اقدامات صورت گرفته شده از سوی تعداد محدودی از سلبریتی‌ها مناسب بوده است، اما در برابر تعداد هنرمندانی که در سطح کشور وجود دارد و درخواستی که رئیس جمهور از آنها داشته است؛ این آمار  بسیار ناچیر می‌باشد.
 
مقایسه کوچک بین موضع‌گیری طلبکارانه اکثریت سلبریتی‌های ایرانی در مسائل مختلف جامعه در برابر سخنان هدایت‌گرایانه برخی از سلبریتی‌های خارجی در مسئله کرونا به سادگی نشان می‌دهد که هنرمندان ما در چه جایگاهی قرار گرفته اند.
 
سلبریتی‌های خارجی در شریط حساس که دولت آنها درگیر آن است، در فکر کسب درآمد نبودند و تبلیغ دروغین داروی کرونا را انجام ندادند یا با کنایه و طعنه با مسئولین صحبت نکردند. بلکه در حد توان درصدد حل مشکل مردم برآمدند. موضوعی که در ایران کمتر دیده می‌شود و این سوال همواره در ذهن ها باقی می ماند که تا چه زمانی افرادی که عموما سطح تحصیلات پایینی دارند باید در تمام مسائل طلبکاراته اظهار نظر کنند و هیچ مقام اجرائی با آنها برخورد نکند؟