به گزارش راسخون؛ در این خبر آنچه که در روز پنج شنبه 1 اسفند 1398 در خصوص بیماری کویید19 در ایران در رسانه‌ها خبررسانی شده، آمده است.


19:45
تعطیلی مدارس قم در روز شنبه

استاندار قم گفت: برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا در قم، شنبه سوم اسفند همه مراکز آموزشی ، دانشگاهی و حوزوی در این استان تعطیل است.

بهرام سرمست با تاکید بر لزوم رعایت مسائل بهداشتی پیشگیرانه اظهار داشت: در همه شعب اخذ رای در استان قم امکانات بهداشتی اعم از مواد ضدعفونی و ماسک فراهم شده است.

وی ادامه داد: از شهروندان خواسته شده است در هنگام رای دادن از خودکار شخصی استفاده کنند.


17:50
معاون وزیر بهداشت در قم: کرونا کشنده‌تر از آنفلوانزا نیست

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی با بیان اینکه کرونا کشنده‌تر از آنفلوانزا نیست، گفت: از مردم می‌خواهیم نگران نبوده و نسبت به رعایت بهداشت فردی توجه لازم را داشته باشند.

قاسم جان‌بابایی به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره انتشار خبر ابتلای 2 نفر به کروناویروس اظهار داشت: این ویروس به‌خاطر شرایط مسری‌بودن امکان درگیر‌شدن بالایی دارد و طبق پیش‌بینی‌ها در کشور ما ورود پیدا کرده است، 2 مورد تشخیص اولیه این بیماری مثبت بوده و آزمایش ژنتیک و تشخیص نهایی در حال بررسی است و این مسئله نیز به‌زودی به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه کشورهای همسایه در هفته‌های گذشته گرفتار این بیماری شدند، بیان کرد: این بیماری در کشور ما با تاخیر ورود پیدا کرده‌ و در حال حاضر یکی از بیمارستان‌های استان قم به این بیماری اختصاص یافته است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی با اشاره به اینکه این بیماری کشنده‌تر از آنفلوانزا نیست، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم یکی از بیمارستان‌ها را تفکیک کرده و بیمارانی که مربوط به شبه‌آنفلوآنزا باشند در این بیمارستان تحت در نظر گرفته و بیمارستان دوم نیز در حال آماده‌باش است.
جان‌بابایی با بیان اینکه لوازم مصرفی حفاظتی برای پرسنل و بیماران آماده شده و از نظر دارو و امکانات کمبودی وجود ندارد، عنوان کرد: دیروز گروهی از اداره‌کل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در قم مستقر شده و به رئیس دانشگاه کمک می‌کنند و بنده نیز در قم می‌مانم تا نگرانی‌ها به حداقل برسد.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم نگران نباشند و نسبت به رعایت بهداشت فردی توجه کرده و ترجیحاً از حضور در مراکز شلوغ پرهیز و از ماسک استفاده کنند.

وی افزود: 2 نفر مبتلا شده از ساکنان شهر قم هستند و گزارشی از این بیماری در استان‌های دیگر نداریم البته ماسک مورد نیاز تامین شده و جای نگرانی نیست. بیمارستان کامکار قم برای پذیرش بیماران احتمالی اختصاص داده شده و اگر ضرورت باشد از بیمارستان فرقانی نیز استفاده می‌کنیم.


ساعت: 12:30
تعداد ابتلایان به پنج نفر در قم و اراک رسید

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، کیانوش جهانپور، گفت: تا صبح امروز(پنجشنبه 1 اسفند 98) آزمایشات از ابتلای دو مورد جدید در قم و یک مورد در اراک به کرووید19 حکایت دارد، هر سه بیمار تابعیت ایرانی داشته و فرد مبتلا در اراک نیز ساکن قم و از همکاران پزشک ما است.با احتساب این موارد تعداد مبتلایان کرووید19 تایید شده در کشور به پنج نفر می رسد.

وی افزود: در این رابطه امروز صبح نشست قرارگاه مقابله با کروناویروس با حضور وزیر بهداشت و معاونین این وزارتخانه و ارتباط ویدیویی با روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد و موضوعاتی همچون ساختار پیشگیری، شناسایی و مدیریت این بیماری و هم‌چنین آمادگی مراکز فوریت های پزشکی و تیم های واکنش سریع، آمادگی تخت های بیمارستانی، آموزش همگانی و پروتکل بهداشتی پیشنهادی برگزاری انتخابات دوم اسفند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رییس کمیته روابط عمومی قرارگاه مقابله با کروناویروس یادآور شد: با دستور وزیر بهداشت، مرخصی تمامی روسا و معاونین دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور تا اطلاع ثانوی لغو و مقرر شد که تمامی ماموریت های خارج از کشور نیز از دستور کار، خارج شود. جهانپور اضافه کرد: پیشنهاد محدود کردن موقت رفت و آمد به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد جمکران و سایر اماکن زیارتی و محال تجمع در شهر قم، ارائه شده و امیدواریم که با پیگیری و ابلاغ استانداری قم، این موضوع عملیاتی شود. وی تاکید کرد: توصیه وزارت بهداشت، لغو اردوهای سیاحتی و زیارتی دانشجویی و دانش آموزی و همچنین لغو تمامی سمینارها و همایش ها در شهر قم تا اطلاع ثانوی است و این موضوع به اطلاع نهادهای ذیربط رسیده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در مورد انتخابات دوم اسفند و برگزاری شکوهمند آن در سراسر کشور، گفت: ملاحظه خاصی در این زمینه وجود ندارد و پیشنهادات و توصیه های پیشگیرانه و بهداشتی برای برگزاری انتخابات در سراسر کشور و به ویژه حوزه انتخابیه قم، به اطلاع ستاد انتخابات کشور رسیده و وزارت کشور ضمن استقبال، این موارد را در دستور کار خود قرار داده است.(پانا)


ساعت: 12:00
استاندار قم: مردم و رسانه ها اخبار موثق مربوط به کرونا را صرفاً از طریق دانشگاه علوم پزشکی دنبال کنند

استاندار قم با اشاره به بروز شایعات مختلف در خصوص انتشار ویروس کرونا در قم گفت: مردم و رسانه ها اخبار موثق مربوط به این بیماری را صرفاً از طریق دانشگاه علوم پزشکی دنبال کنند.

دکتر بهرام سرمست در جلسه مشترک ستاد بحران، کارگروه سلامت و قرارگاه پدافند زیستی استان با موضوع کرونا طی سخنانی با اشاره به گزارشی از موارد ابتلاء به ویروس کرونا در قم اظهار کرد: برای مقابله با این بیماری، همه بخش های درمانی و بهداشتی استان در آماده باش کامل بسر می برند. استاندار قم با بیان این که تدابیر پیشگیرانه لازم برای مدیریت و کنترل این بیماری در استان اتخاذ شده است و جای نگرانی نیست تصریح کرد: مردم مسائل و توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

سرمست با تأکید بر این که هر نوع اخبار کذب و شایعات در خصوص این بیماری می تواند منجر به تشویش اذهان عمومی بشود گفت: در این ارتباط دانشگاه علوم پزشکی قم تنها مرجع ذی صلاح محسوب شده و مردم و رسانه ها نیز اخبار موثق مربوط به این بیماری را صرفاً از طریق این مجموعه دنبال کنند. وی با اشاره به آمادگی دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه های مسؤل برای مقابله با این بیماری خاطرنشان کرد: ضروری است سایر دستگاه ها نیز همکاری بیشتری را با مجموعه بهداشت و درمان استان داشته باشند.

دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از تمهیدات اتخاذ شده برای کنترل این بیماری در استان گفت: به مردم تاکید می کنم آرامش خود را حفظ کنند و با رعایت مسایل بهداشتی و با آرامش به زندگی خود ادامه دهند.