به گزارش راسخون؛ در این خبر آنچه که در روز شنبه 3 اسفند 1398 در خصوص بیماری کویید19 در ایران در رسانه‌ها خبررسانی شده، آمده است.

 
23:37
بخشنامه وزیر علوم درباره کرونا

وزیر علوم بخشنامه‌ای درباره کرونا خطاب به روسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور صادر کرد.


23:28
با تایید سازمان لیگ؛تمامی مسابقات فوتبال وفوتسال باشگاهی بدون تماشاگر برگزار می شود

روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران، در راستای ارتقای شرایط بهداشت فردی و عمومی و توجه ویژه به حفظ سلامتی ورزشکاران، داوران، عوامل برگزاری و تماشاگران براساس تصمیم مراجع ذیصلاح، تمامی مسابقات فوتبال باشگاهی سراسر کشور در رده های مختلف لیگ برتر، دسته اول، دوم و سوم فوتبال، فوتبال ساحلی و فوتسال تا اطلاع ثانوی بدون حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.


19:21
دستگاه قضایی با محتکران اقلام بهداشتی برخورد می‌کند

یدالله موحد در نشست مشترک با رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: متاسفانه برخی سودجویان با احتکار اقلام بهداشتی و پیشگیرانه از جمله مواد ضد عفونی کننده و ماسک، به دنبال فروش این اقلام با قیمت‌های بالا و کسب سود هستند که دستگاه قضایی با جدیت به پرونده‌های مطروحه در این زمینه رسیدگی کرده و برابر قانون مجازات‌های بازدارنده در این زمینه را مد نظر خواهد داشت.

وی با اشاره به رصد کامل فعالیت واحدهای عرضه اقلام بهداشتی و درمانی از سوی ضابطان دستگاه قضایی عنوان کرد: مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی استان نیز در این زمینه نظارت‌های لازم را مد نظر قرار داده است.

رئیس شورای قضایی استان کرمان اظهارداشت: تدابیر لازم برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به زندان‌ها نیز اندیشیده شده است و در تعامل با دانشگاه علوم پزشکی، مواد ضدعفونی کننده، آموزش‌های لازم و اقلام پیشگیرانه براساس یک سهمیه مشخص در زندان‌ها تامین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، در اطلاعیه شماره دو این ستاد آمده است: پیرو هماهنگی به عمل آمده با معاونت ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان و نظر به اهمیت حفظ سلامت ورزشکاران و دست اندرکاران ورزش و همچنین علاقه مندان و تماشاگران رویدادهای ورزشی، از روز دوشنبه ۵ اسفندماه ۱۳۹۸ تمام مسابقات ورزشی کشوری و لیگ های دسته اول و دوم در تمام رده های سنی به مدت ۱۰ روز لغو می شود.

یادآور می شود، ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش پیرو دستور ویژه وزیر ورزش و جوانان به فدراسیون پزشکی ورزشی در خصوص فعالیت این فدراسیون در زمینه پیشگیری از بیماری کرونا ویروس در ورزش راه اندازی شد.


19:19
تمامی برنامه‌های هنری‌و سینمایی کشور تا پایان هفته‌جاری تعطیل شد

یراساس اعلام شنبه شب روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «نظر به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری و به منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از همکاری صنوف مرتبط به اطلاع عموم می‌رساند: تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشورتا پایان هفته جاری (۹۸/۱۲/۹) تعطیل می‌شود.

این اطلاعیه می افزاید: بدیهی است تدوام این وضعیت منوط به بررسی مجدد شرایط و اخذ نظر مراجع ذی‌صلاح خواهد بود.»

به گزارش ایرنا، مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ساعاتی پیش، گفت: تمامی کنسرت‌های موسیقی سراسر کشور به منظور اقدامات پیشگیرانه از ۴ تا ۹ اسفند لغو شد.
 

17:20
سه بیمار مشکوک به کرونا ویروس در اراک شناسایی شد

دکتر سید«محمد جمالیان» روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با تایید تست قطعی بیماری این افراد به کرونا ویروس به مردم اطلاع رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: بیمارانی که در شهرستان اراک تحت درمان می باشند روبه بهبود هستند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک از مردم خواست ضمن رعایت آرامش و نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس، اطلاعات رسمی در خصوص این بیماری را از مراجع ذیصلاح پیگیری و دریافت کنند.

جمالیان گفت: اکنون ویزیت بیماری‌های عفونی در تمامی مراکز سرپایی شهرستان اراک از جمله کلینیک امام رضا(ع)، بیمارستان ولیعصر(عج) و کوثر انجام شده و مردم می توانند به این مراکز مراجعه کنند و در صورت نیاز به بستری توسط این کلینیک‌ها راهنمایی می‌شوند.


17:19
فعلا قرار نیست منطقه یا شهری قرنطینه شود

سردار جلالی همچنین در مورد اقدامات قرنطینه‌ای نیز توضیح داد: در چرخه اقدامات پدافند زیستی احتمال قرنطینه زمانی است که انتشار ویروس از کنترل خارج شود که هنوز ما در مورد قرنطینه کردن جایی به جمع بندی نرسیده‌ایم.
 

** ابلاغ مجدد آئین نامه مرزبانی زیستی به دستگاه­ ها از سوی سازمان پدافند غیرعامل

وی با بیان اینکه در سال گذشته آیین نامه‌ای را با نام مرزبانی زیستی مصوب کردیم و چند هفته قبل هم مجدد آن را ابلاغ کردیم، گفت: جلسات متعددی تشکیل شده است و دستگاه‎های مختلف مانند نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی، تمامی مرزهای ریلی، زمینی،‌ هوایی و دریایی تحت اقدامات کنترلی قرار دارد و مرکز کنترل بیماری های واگیردار وزارت بهداشت هم در همه مرزها مستقر است.
 

15:47
ماسک طبی به صورت رایگان توزیع می‌شود

به گزارش روز شنبه وزارت بهداشت، مهدی یوسفی درباره توزیع رایگان ماسک طبی افزود: با توزیع رایگان ماسک در کشور، علاوه بر ایجاد آرامش روانی در جامعه، بحث سوداگری و اختلال در نظم اجتماعی و اقتصادی کشور از بین می‌رود. با هماهنگی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، دستورالعمل ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها به زودی ابلاغ می‌شود.

وی بیان کرد: ماسک‌های خریداری شده و وارداتی به همراه بسته آموزشی و محلول شوینده از طریق خانه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌های سلامت و واحدهای بهداشتی در کشور در بین مردم به صورت توزیع می‌شود.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران اظهار کرد: ماسک‌ها و بسته‌های آموزشی وزارت بهداشت با اولویت استان‌هایی که در آنها موارد مثبت کووید ۱۹ گزارش شده و به صورت همزمان در سایر استان‌ها توزیع می‌شود.

به گزارش ایرنا، تاکنون ۲۸ نفر در کشور به ویروس کرونا جدید مبتلا شده و پنج نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند.


14:53
کرونا در قم؛ تاکید آیت‌الله مکارم شیرازی بر عدم حضور مردم در مراکز عمومی

این مرجع تقلید در یک فایل ویدئویی که روز شنبه منتشر شد، در این خصوص افزود: برای مقابله با این بیماری باید بر اعصاب خود مسلط باشیم و از ترس و استرس پرهیز نماییم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر توکل بر خداوند، تاکید کرد: ‌خوب است در تمام خانه‌ها زیارت عاشورا و حدیث کسا خوانده شود، زیرا این دو به همه روحیه می‌دهد و آثار گرانبهایی دارد.

وی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی، ادامه داد: در این مقطع زمانی معاشرت‌ها و حضور در مراکز عمومی صحیح نیست.

وی تصریح کرد: از جمله مسائلی که بر هر انسانی واجب است، حفظ جان و سلامت است و اگر انسان در این زمینه کوتاهی کند، در پیشگاه خداوند مسئولیت دارد.

این مرجع تقلید بیان کرد: اگر مردم به وظایف خود از نظر بهداشتی به‌درستی عمل نمایند، ان شاالله مشکلی نخواهد بود و ما هم دعا می‌کنیم و امیدواریم موثر واقع شود.


14:27
پروازهای عراق بدون مسافران ایرانی انجام می‌شود

علی کاشانی» روز شنبه به خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: عراق از پذیرش اتباع ایرانی در فرودگاههای خود خودداری می‌کند.

به گفته کاشانی پروازها به عراق بدون مسافر ایرانی و تنها برای انتقال عراقی‌ها انجام می‌شود.

بامداد امروز پرواز هواپیمایی «هما» از مقصد نجف به فرودگاه امام خمینی به زمین نشست که اتباع ایرانی زیادی با این پرواز وارد کشور شدند.

همچنین پرواز شرکت هواپیمایی ماهان ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ظهر امروز از مبدا فرودگاه امام خمینی(ره) به مقصد نجف انجام شد.

هواپیمایی هما نیز ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه امشب به مقصد نجف پرواز خواهد داشت که تا این ساعت طبق برنامه انجام خواهد شد.

بعد از اعلام رسمی شیوع کرونا ویروس جدید در ایران، کشور عراق به صورت رسمی اعلام‌کرد که دیگر هیچ مسافر ایرانی را نمی‌پذیرد و ویزا برای مسافران ایرانی صادر نمی‌کند.

طبق آنچه که اعلام شده فقط پرواز بین ایران و عراق برای جابه‌جایی دیپلمات‌ها و تبعه عراقی در ایران است که تمام این پروازها هم با انجام قرنطینه‌های پزشکی انجام می‌شود.


14:23
رئیس شورای شهر تهران در سلامت کامل به سر می برد

«محسن هاشمی» این مطلب را امروز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و در واکنش به انتشار اخباری در فضای مجازی بیان کرد که علت غیبت او را در نشست فوق العاده هیات رییسه شورای شهر، احتمال ابتلا به ویروس کرونا اعلام کرده اند.

هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران به دلیل ابتلای مشکوک شهردار منطقه ۱۳ به ویروس کرونا ظهر امروز به منظور رفع نگرانی ها و اخذ تصمیمات لازم در باره ویروس کرونا، یک نشست فوق العاده دو ساعته برگزار کرد.

وی گفت: هفته گذشته در برنامه ای با حضور شهردار منطقه 13 شرکت داشتم و از آنجا که ایشان مشکوک به بیماری کرونا است، امروز من هم در منزل مانده ام.

هاشمی تاکید کرد: هیچ نوع علائم بیماری ندارم ولی در صورت بروز علائم، حتما آزمایش ابتلا به ویروس کرونا را خواهم داد.

پیش از این، «مرتضی رحمان زاده» شهردار منطقه ۱۳ تهران در اثر ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده است.

او هفته گذشته برنامه ای با حضور برخی اعضای شورای شهر حضور داشت.

«غلامحسین محمدی» رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران روز شنبه در صفحه توئیتر خود تایید کرد که شهردار منطقه ۱۳ مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا است و در بیمارستان تحت نظر می باشد.

وی در توئیت دیگری نوشت: از این پس هرگونه اطلاع رسانی در خصوص اقدامات شهرداری تهران در مبارزه با ویروس کرونا با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صرفا از طریق این حساب و پایگاه های خبری مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری انجام می شود.


14:12
سرکنسول ایران شایعه محدودیت ورود اتباع پاکستانی را تکذیب کرد

«محمد رفیعی» طی گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد افزود: طی روزهای اخیر اخبار کذبی منتسب به وی مبنی بر ایجاد محدودیت برای ورود اتباع پاکستانی اعم از جهانگردان، تجار، زائران و مسئولان دولتی این کشور به ایران از طریق گذرگاه مشترک مرزی تفتان (میرجاوه)، در برخی از منابع پاکستانی و فضای مجازی منتشر شده که هرگز صحت نداشته و بی اساس است.

وی افزود: براساس بررسی های به عمل آمده در تاریخ ۱ اسفند ۹۸ جلسه کمیته دائمی مرزی ایران و پاکستان با حضور مسئولان مرزی دو کشور در شهرستان میرجاوه برگزار شد که دلیل آن برگزاری انتخابات سراسری مجلس شورای اسلامی در ایران بود که طبق روال گذشته تصمیم گرفته شد تا تردد اتباع پاکستانی در مرز زمینی میرجاوه تا برگزاری انتخابات محدود شود.

سرکنسول ایران در کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان گفت: از امروز ۳ اسفند ۹۸ ورود تجار، بازرگانان، جهانگردان و زائران پاکستانی از جمله مسئولان مرزی و ایالتی این کشور بنابر روال گذشته در حال انجام است.

وی افزود: طبق آخرین تماس های انجام شده با ریاست محترم گمرک و فرمانده نیروی انتظامی در میرجاوه، ۲۳ دستگاه اتوبوس حامل زائران پاکستانی وارد ایران شده و هیچ گونه محدودیتی برای ورود اتباع این کشور به میهن اسلامی وجود ندارد.
 

12:40
آیت الله سبحانی : توصیه پزشکان درباره کرونابرای دوری از اجتماعات حجت است

به گزارش مرکز خبر حوزه، وی در یک فایل ویدویی در این خصوص افزود: برای مقابله با این بیماری، همه باید به مسئولان پرشکی مراجعه کنند و توصیه آنها از جمله حضور نیافتن در اجتماع ها، برای ما حجت است.

این مرجع تقلید، اظهار داشت: به طور قطع در هر پدیده ای که رخ دهد، مصلحتی از جانب خداوند وجود دارد که ما از آن اطلاع نداریم. حالا که این بیماری آماده است اینکه مصلحت چه بوده است، خدا می داند ولی ما باید همیشه متوجه خدا بوده و بدانیم که خداوند منان نسبت به بندگانش همواره رئوف و رحیم است.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم گفت: خداوند محافظانی را برای بشر می فرستد که بشر را از بسیاری از بلایا حفظ می کنند و در این بلا نیز، این حافظان در این شهر و شهرهای دیگر وجود دارد که امیدواریم با با دعا و توسل، خداوند این بلا را رفع کند، کما اینکه در سابق نیز رفع کرده است.


12:32
تلفات کرونا در ایران به ۵ نفر رسید

کیانوش جهانپور با اعلام این خبر افزود: تا این لحظه ۷۸۵ فرد مشکوک به ویروس کرونا از بین هزاران فرد مراجعه کننده از مطب ها و کلینیک ها به مراکز وزارت بهداشت تحت آزمایش قرار گرفته اند و ظرف روز گذشته تعداد ۱۰ فرد مبتلای جدید به ویروس کرونا تشخیص قطعی شد که با توجه به آمار ۱۸ نفر روز گذشته مجموع این مبتلایان به ۲۸ نفر و تعداد افراد فوت شده به ۵ نفر رسید.

وی گفت: از بین ۱۰ نفر فرد بیمار جدید شناسایی شده، هشت نفر در شهر قم بوده اند و دو نفر بیماران بستری در تهران هستند که از قم ارجاع شده اند.

سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا ادامه داد: ۱۸ مورد مبتلای قبلی که تا روز گذشته شناسایی شده بودند نیز شامل دو مورد در استان گیلان، چهار مورد در تهران و ۱۲ مورد در استان قم است بنابراین اغلب مبتلایانی که تاکنون شناسایی شده اند و ابتلای آنها به ویروس کرونای جدید و بیماری کووید ۱۹ ثابت شده ساکن قم بوده یا طی روزها و هفته های گذشته به قم سفر داشته اند.


12:30
وجود موارد مشکوک به کرونا در همدان

منوچهر کرمی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: زمان دریافت نتیجه ظرف ۴۸ ساعت بعد از ارسال گزارش به تهران است و نخستین فرد مشکوک به کرونا روز چهارشنبه هفته گذشته شناسایی شد با این وجود بیشتر مبتلایان به کرونا ویروس بهبود کامل پیدا می کنند.

وی اضافه کرد: نظام مراقبت تمرکز خود را روی شدیدترین و کشنده ترین ویروس دارد بنابراین تمرکز بر روی نمونه گیری بر روی شدیدترین بیماران است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با وجود اینکه شاهد موارد محدودی از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در همدان هستیم اما نمونه آزمایش این افراد از مدت ها قبل به ۲ آزمایشگاه پیش بینی شده در تهران ارسال شده که بیشتر جواب ها منفی بوده است.

کرمی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دانشگاه های علوم پزشکی خواسته است بدون توجه به نتیجه آزمایش ها فعالیت های خود را برای پیشگیری از سرایت این ویروس انجام دهد.
 

12:11
رایزنی سفارت ایران با مقام‌های کویتی برای از سرگیری پروازها

در بخشی از این اطلاعیه آمده است؛ بر اساس تصمیم مراکز ذیربط دولت کویت افرادی که طی دو هفته گذشته به ایران سفر کرده باشند، مشمول اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه ای خواهند بود که دولت کویت اعلام کرده است.

در همین حال کنسولگری ایران در کویت نیز با انتشار اطلاعیه ای یادآور شد، در پی تایید ابتلای چند نفر در شهر قم به ویروس کرونا که متاسفانه منجر به مرگ ۴ نفر از مبتلایان شده و همچنین تایید مقامات وزارت بهداشت ایران نسبت به شناسایی چند مورد مشکوک دیگر، دولت کویت تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از احتمال ورود این بیماری به کویت اقدامات پیشگیرانه ای از جمله تعلیق پروازهای مسافری از کویت به ایران و بالعکس و نیز کنترل تردد مسافرین ورودی را اعلام کند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است، وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای تایید موارد مبتلا به ویروس کرونا با اعزام تیم های تخصصی به قم و تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا با همکاری بخش های ذیربط داخلی و هماهنگ با دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی اقدامات لازم و موثری را به منظور مقابله با شیوع کرونا از جمله تحت کنترل قرار دادن افراد مشکوک، تخصیص مراکز درمانی ویژه و کنترل مبادی ورودی و خروجی کشور جهت تضمین سلامت شهروندان ایرانی و اتباع خارجی مقیم بعمل آورده است.

کنسولگری ایران در کویت خاطر نشان کرد، مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی به صورت شفاف و روزانه آخرین اطلاعات مربوط به وضعیت ناشی از انتشار ویروس کرونا را در کشور در اختیار هم وطنان عزیز قرار داده و خواهد داد لذا تقاضا دارد توجهی به شایعات بی اساس در فضای مجازی نشود و هموطنان عزیز اخبار مربوطه را صرفا از مراجع رسمی و وزارت بهداشت کسب کنند.


12:10
آزمایش کرونا برای افراد مشکوک بدون تاخیر انجام می شود

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، محمدمهدی گویا روز شنبه افزود: از مردم می خواهیم به آمارهای نادرست و شایعات توجه نکنند و آمار و اطلاعات دقیق را از وزارت بهداشت بگیرند زیرا علایم بیماری ویروس کرونا بسیار شبیه بیماری های دیگر به خصوص آنفلوانزاست و تشخیص دقیق این بیماری فقط با تست اختصاصی امکانپذیر است.

وی گفت: کیت تشخیص این ویروس در هفته های اخیر تولید شده و در اختیار ایران نیز قرار گرفته است. انجام این تست زمان مشخصی لازم دارد و چیزی نیست که بتوانیم در انجام آن دستکاری کنیم اما نمونه های مشکوک در سریعترین زمان ممکن که از آن سریعتر ممکن نیست به آزمایشگاه ارسال می شود و اگر در ساعات نصف شب نیز نمونه ها برسد به سرعت کار آزمایش انجام می شود.

وی گفت: کیت تشخیص این ویروس اکنون در اختیار دو آزمایشگاه ویژه در کشور قرار دارد. انجام این تست کار تخصصی است و اطلاعات همه افرادی که برای آنها نمونه گیری می شود ثبت و در سریعترین زمان ممکن به مردم اعلام می شود.
 

11:48
فهرست بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمت به بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کل کشور

فهرست این بیمارستان‌ها به تفکیک هر استان (بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی در هر استان) به شرح زیر است:

در استان گیلان، بیمارستان رازی رشت به عنوان بیمارستان ریفرال، بیمارستان‌های امینی لنگرود، شهید نورانی تالش، نیکوکار املش، رسالت ماسال، شهدای رضوانشهر و قدیمی لاهیجان به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری هستند.

در استان خراسان رضوی، مرکز آموزشی درمانی امام رضا به عنوان بیمارستان ریفرال، بیمارستان‌های دکتر شریعتی، ثامن الائمه(ع) چناران، حضرت زهرای فریمان، خاتم الانبیا(ص) باخرز، ابن سینا حجازی مشهد، خاتم الانبیا(ص) خلیل آباد، امام خمینی (ره) درگز و موسی بن جعفر (ع) قوچان به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در استان مازندران، بیمارستان‌های رازی قائم شهر، خاتم الانبیا(ص) بهشهر، امام خمینی (ره) آمل و امام خامنه‌ای عباس آباد به عنوان بیمارستان‌های ریفرال، بیمارستان‌های امام خمینی (ره) آمل، امام خمینی (ره) عباس آباد، قدیم بهشهر، شهید بهشتی نوشهر و امام خمینی (ره) فریدونکنار به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان‌های امام خمینی(ره)، سینا، مدائن به عنوان بیمارستان‌های ریفرال، بیمارستان‌های جدیدالتاسیس رازی، ضیاییان و محب یاس به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیمارستان شهدای یافت آباد، شهرام و آتیه به عنوان بیمارستان‌های ریفرال، بیمارستان‌های شهدای یافت آباد، شهید فهمیده، فاطمه الزهرا(س) رباط کریم و لولاگر به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در استان البرز، بیمارستان امام علی (ع) به عنوان بیمارستان ریفرال، بیمارستان‌های کوثر، ثارالله(ع) مهرشهر، امام حسن مجتبی (ع) نظر آباد و فاطمه الزهرا (س) اشتهارد به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در لارستان، بیمارستان امام رضا (ع) به عنوان ریفرال و بیمارستان با قابلیت تخلیه اضطراری خواهد بود.

در استان یزد، بیمارستان شهید صدوقی یزد به عنوان ریفرال، بیمارستان‌های شهید بهشتی تفت، فاطمه زهرا (س) مهریز و حکیم بهاباد به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در استان قم، بیمارستان کامکار عرب نیا به عنوان ریفرال، بیمارستان‌های کامکار و حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری است.

در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان‌های مسیح دانشوری و انصاری به عنوان ریفرال و بیمارستان‌های ستاری قرچک، زعیم پاکدشت، شهدای گمنام تهران، طرفه تهران، امام حسین (ع) و سوم شعبان دماوند به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در کرمان، بیمارستان افضلی پور به عنوان ریفرال، بیمارستان‌های امام حسین (ع) ارتش، قائم بردسیر و جدید زرند به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری خواهد بود.

در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، بیمارستان بوعلی ریفرال و بیمارستان‌های بوعلی، امام خمینی (ره) خاش و جدید سراوان به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری هستند.

در هرمزگان، بیمارستان پیامبر اعظم (ص) ریفرال است و بیمارستان‌های سید الشهدا(ع) ارتش، سیریک و علی بن ابی طالب (ع) رودان به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری خواهند بود.

در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بیمارستان رازی ریفرال و بیمارستان‌های شهدای ایذه، قدیم مسجد سلیمان، شهید چمران سوسنگرد، امام خمینی (ره) رامهرمز و رسول اکرم (ص) رامشیر به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در استان فارس، بیمارستان علی اصغر(ع) و بیمارستان فقیهی ریفرال هستند و بیمارستان‌های حضرت علی اصغر(ع)، شهدای سروستان، فاطمه الزهرا (س) مهر، اشکنان و قمر بنی هاشم (ع) بیضا به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز، سیناو امام رضا (ع) ریفرال هستند و بیمارستان‌های چشم پزشکی علوی، بخش اورژانس قدیم بیمارستان امام رضا (ع) با ظرفیت ۸۰ تخت، تامین اجتماعی، فارابی ملکان و امام خمینی (ره) عجب شیر به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در کرمانشاه بیمارستان‌های طالقانی و حضرت فاطمه (س) میاندوآب به عنوان بیمارستان‌های با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، بیمارستان طالقانی و حضرت فاطمه (س) میاندوآب به عنوان بیمارستان‌های با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در استان اصفهان، بیمارستان فارابی ریفرال است و بیمارستان‌های فارابی، عیسی ابن مریم(ع)، صاحب الزمان (عج) شهرضا، گلدیس، ۹ دی خمینی شهر، تامین اجتماعی فاطمه الزهرا (س) و گلپایگان به عنوان بیمارستان‌های با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در استان ایلام، بیمارستان‌های شهدای زاگرس، امام علی (ع) سرابله، شهدای دهلران و امام حسین (ع) مهران به عنوان بیمارستان‌های با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در دانشگاه علوم پزشکی بابل، بیمارستان روحانی ریفرال است و بیمارستان ۱۷ شهریور مرزی کلا به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در بوشهر، بیمارستان‌های نیروی هوایی ارتش، زینبیه خورموج، امام خمینی (ره) کنگان، امام هادی (ع) دیر و امیرالمومنین (ع) بندر گناوه به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیمارستان ولیعصر به عنوان ریفرال، بیمارستان‌های ایرانمهر، بخش عفونی بیمارستان حضرت ولی عصر (عج)، خاتم الانبیا درمیان، علی ابن ابیطالب (ع) سربیشه و شفا بشرویه به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در خراسان شمالی، بیمارستان‌های امام حسن (ع)، جراحی قلب، امام علی (ع)، قدیمی شیروان و شهدای فاروج به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در اراک، بیمارستان‌های امیر المومنین(ع)، آیت الله خوانساری، فرهنگ خسروانی فراهان، امام صادق (ع) دلیجان و والفجر تفرش به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در اردبیل، بیمارستان‌های امام، بوعلی، امام رضا (ع)، کوثر، امام خمینی (ره) پیله سوار و ولایت گرمی به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در آبادان، بیمارستان طالقانی ریفرال است و بیمارستان حضرت زینب(س) اروندکنار به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در یاسوج، بیمارستان شهید جلیل به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در نیشابور، بیمارستان حکیم به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در همدان، بیمارستان سینا فرشچیان به عنوان ریفرال و بیمارستان‌های سینا، بعثت و مهر ملایر به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در سبزوار، بیمارستان دکتر واسعی به عنوان ریفرال و همان بیمارستان به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در لرستان، شهدای عشایر به عنوان ریفرال و بیمارستان‌های امام خمینی (ره) الشتر، ۵۲۵ ارتش، امام خمینی (ره) دوره چگنی و ولیان الیگودرز به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در زابل، مرکز بیماری‌های تنفسی بیمارستان سینا به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در شهرکرد، بیمارستان هاجر ریفرال است و ولیعصر(عج) بروجن به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری خواهد بود.

در کاشان، بیمارستان تقوی ریفرال است و بیمارستان‌های تقوی و شهید بهشتی به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در گلستان، بیمارستان صیاد شیرازی ریفرال است و بیمارستان‌های بقیه اله علی آباد کتول، شهدا بندر گز، ۵۰۶ ارتش، فاطمه الزهرا (س) مینودشت و حضرت معصومه (س) آزادشهر به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری خواهد بود.

در زنجان، بیمارستان‌های ارتش، بال مجزای بخش عفونی و اورژانس قدیم بیمارستان ولیعصر، ابهر، بوعلی سینا خرمدره به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در ساوه، بیمارستان‌های ۱۷ شهریور، شهید مدرس و امام رضا (ع) زرندیه به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در سنندج، بیمارستان توحید به عنوان ریفرال است و بیمارستان‌های توحید، شهید چمران سروآباد، صلاح الدین ایوبی بانه، فجر مریوان و قدیمی یا جدید سقز به عنوان بیمارستان با تخلیه اضطراری خواهد بود.

در قزوین، بیمارستان‌های بوعلی و صحرایی بیمارستان‌های با تخلیه اضطراری هستند.

در شاهرود، ساختمان قدیم اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) و میامی به عنوان بیمارستان‌های با تخلیه اضطراری خواهند بود.

در دزفول، بیمارستان گنجویان ریفرال است و بیمارستان ۵۸۰ ارتش به عنوان بیمارستان با قابلیت تخلیه اضطراری است.

در مراغه، بیمارستان سینا ریفرال است و بیمارستان امیر المومنین(ع) با قابلیت تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در سمنان، بیمارستان کوثر، امیر المومنین(ع) و امام حسین (ع) آرادان به عنوان بیمارستان با قابلیت تخلیه اضطراری هستند.

در بهبهان، بیمارستان اشرفی اصفهانی آغاجاری با قابلیت تخلیه اضطراری خواهند بود.

در تربت حیدریه، بیمارستان مه و لات با قابلیت تخلیه اضطراری است.

در تربت جام، بیمارستان ارتش و طالقانی با قابلیت تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده است.

در جهرم، بیمارستان خفر با قابلیت تخلیه اضطراری است.

در جیرفت، بیمارستان‌های امام خمینی (ره)، سید الشهدای(ع) رودبار جنوب و شهدای قلعه گنج با قابلیت اضطراری خواهد بود.

در خمین، کلینیک ویژه خمین با قابلیت تخلیه اضطراری است.

در ایرانشهر بیمارستان دلگان، در رفسنجان بیمارستان نار، در سراب بیمارستان امام خمینی (ره)، در فسا بیمارستان شریعتی، در گراش بیمارستان امام خمینی (ره)، در سیرجان بیمارستان امام رضا (ع)، در خلخال بیمارستان امام خمینی (ره)، در اسدآباد بیمارستان امام خمینی (ره)، در اسفراین بیمارستان امام خمینی (ره)، در خوی بیمارستان‌های قمر بنی هاشم (ع) و امام خمینی (ره)، در بم بیمارستان جواد الائمه (ع) نرماشیر و در توانبخشی نیز ساختمان نظام مافی مستقر در بیمارستان روان پزشکی رازی به عنوان بیمارستان‌های با قابلیت تخلیه اضطراری در نظر گرفته شده‌اند.


11:27
صادرات ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع است

به گزارش روز شنبه سازمان غذا و دارو، در بخشنامه سیدحسین صفوی خطاب به مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده ماسک آمده است: پیرو موارد مطروحه در جلسات و مذاکرات قبلی در خصوص تولید و توزیع ماسک جراحی با توجه به شرایط کنونی کشور ضروری است به منظور مدیریت و جلوگیری از هر گونه اخلال در تامین، توزیع و انباشت غیرمجاز و احتکار تولیدکنندگان ماسک پزشکی ملزم به رعایت ابلاغی هستند.

وی در این بخشنامه تاکید کرد: با توجه به اعلام آمادگی هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران به خرید نقدی این اقلام، فروش و تحویل فوری و روزانه ۵۰ درصد ظرفیت تولید روزانه کارخانه‌های تولیدی به هیات و توزیع از طریق هیات امنای ارزی تا اطلاع ثانوی الزامی است.
مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو طی بخشنامه‌ای بر لزومات رعایت مقررات فروش، توزیع و عرضه ماسک پزشکی و ممنوعیت صادرات ماسک تاکید کرد.


11:20
برخورد پلیس فتا با انتشاردهندگان کلیپ جعلی درمورد کرونا

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری پلیس، سردار وحید مجید با توجه به اظهار نظر رسمی مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مشاهده مواردی دال بر ابتلا تعدادی از هموطنان در کشور به بیماری کرونا ویروس و نظر به اطلاع رسانی های صورت گرفته در رسانه ملی و خبرگزاری ها مرتبط با این موضوع، به منظور آگاهی سازی هموطنان گرامی به تشریح مطالبی پرداخت.

وی به هموطنان توصیه کرد: به هیچ عنوان مطالب به اشتراک گذاشته شده در فضای مجازی را که از صحت و سقم موضوع و منبع منتشر کننده آن اطمینان ندارند، ملاک قلمداد نکنند و از بازنشر آن خودداری کنند.

مجید گفت: بر اساس رصد های صورت گرفته در فضای مجازی کشور که جزء ماموریت های اصلی این پلیس محسوب می شود، متاسفانه شاهد انتشار اخبار جعلی و کلیپ های غیر واقعی و تقطیع شده در خصوص انتشار وسیع بیماری کرونا ویروس هستیم که انتشار اینگونه کلیپ ها و اخبار جعلی در فضای مجازی باعث ایجاد نگرانی خانواده ها و تشویش اذهان عمومی در کشور شده است.

رئیس پلیس فضای تبادل اطلاعات (فتا) گفت، پلیس با انتشار دهندگان هرگونه کلیپ جعلی یا خبر کذب در مورد بیماری کرونا ویروس برخورد قانونی می‌کند.


10:15
وزیر ورزش در پی شیوع کرونا به فدراسیون پزشکی آماده باش داد

«مسعود سلطانی‌فر» این اظهارات را که روز شنبه در تارنمای وزارت ورزش و جوانان منتشر شد، بیان کرد و گفت: در پی مشاهده بیماری کرونا در کشور به فدراسیون پزشکی و ورزشی برای پیشگیری از این ویروس آماده باش داده‌ایم تا همه تمهیدات لازم را به کار بگیرند.

وی اظهار داشت: از فدراسیون‌ها درخواست کردیم تا در همه محیط‌های ورزشی مثل اردوها و ورزشگاه‌ها تدابیر لازم را اتخاذ کنند تا جلوی شیوع این بیماری را بگیریم.

وزیر ورزش و جوانان افزود: برای حفظ سلامت ورزشکاران، قهرمانان و تماشاگران به ویژه در رقابت‌های لیگ‌ از اولویت‌های جدی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا است.

بر اساس آخرین نتایج آزمایش‌های انجام شده طی روز گذشته، ابتلای ۱۳ مورد جدید از نظر ابتلا به ویروس کرونا بر اساس شواهد آزمایشگاهی، قطعی شده و ۲ بیمار جدید از این افراد جان خود را از دست دادند.

به گفته رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از این میان هفت مورد مربوط به شهر قم، چهار مورد از بیماران بستری در شهر تهران و ۲ مورد نیز در استان گیلان هستند.

بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ تن را گرفته است.
 

10:07
پلمب داروخانه‌هایی که ماسک را گران بفروشند

سرپرست تعزیرات حکومتی استان قزوین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تیم های گشت این اداره کل همراه با کارشناسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی از امروز بازرسی از همه داروخانه ها را آغاز کرده اند و اگر تخلفی از داروخانه ها در زمینه گران فروشی ماسک، دستکش یکبار مصرف و محلول های ضد عفونی و یا عدم عرضه آنها در صورت داشتن موجودی سر بزند به آنها تذکر داده شده و در صورت تکرار تخلف پلمب خواهند شد.
هوشنگ محمدی گراوند افزود: برای پلمب داروخانه های متخلف در صورت نیاز با دادستانی هماهنگی های لازم انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه نظارت های تعزیرات همزمان با نزدیک شدن به ایام پایانی سال تشدید شده است و در همین رابطه با هرگونه گران فروشی و تخلفات صنفی و احتکار کالا به شدت برخورد می شود، اظهار داشت: از همه مردم می خواهیم اگر انبار و یا مکان هایی را مورد شناسایی قرار دادند که محل دپو و جمع آوری غیرمجاز کالاست، موارد برای رسیدگی به تعزیرات اطلاع دهند.

در پی انتشار شیوع ویروس کرونا در برخی شهرهای کشور، از اواخر هفته گذشته ماسک در برخی داروخانه های قزوین با قیمت بالا عرضه می شود.

پرهیز از روبوسی، دست دادن، شست و شوی مکرر دست ها با صابون و خودداری از حضور در مکان های شلوغ از مهم ترین راه های ِپیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نامبرده می شود.
 

10:02
جلسه ستاد شورای سلامت وزارت علوم برای پیشگیری از کرونا تشکیل شد

به گزارش روز شنبه وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری، جلسه ستاد شورای سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با هدف بررسی راهکارهای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و اقدامات موثر در مقابله با آن در ستاد وزارت عتف و دانشگاه‌ها تشکیل شد.

محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در این جلسه با بیان اینکه از چند هفته گذشته اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی خوبی در مواجهه و مقابله با این بیماری در وزارت علوم انجام شده است، اظهار داشت: آنچه در این فضا خیلی مهم به نظر می رسد ایجاد جو روانی آرام و پرهیز از ترس و واهمه است که در این میان باید با اطلاع رسانی دقیق و به هنگام و درست در سطح وزارتخانه، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در خصوص اقدامات، برنامه ها و پیام های بهداشتی و مراقبتی عمل شود.

نظرپور با اشاره به تجهیز مناسب مرکز بهداشت و اطلاع‌رسانی برای خدمت رسانی به مراجعین و کمک گرفتن از نهادهای مختلف و مرتبط تاکید کرد: اکنون ظرفیت خوبی در مرکز بهداشت وزارت عتف وجود دارد که در شرایط عادی و خاص می تواند با سرعت و کیفیت خدمات ارائه کند.

به گزارش ایرنا،‌ سازمان امور دانشجویان چندی پیش دستورالعمل مقابله با کرونا را به دانشگاه ها ابلاغ کرد.

بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ تن را گرفته است.


10:01
لوازم کافی پیشگیری از کرونا در اختیار پرستاران بیمارستان‌ها قرار گیرد

محمد میرزابیگی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون که رسما مشخص شده، تعدادی از موارد بیماری ناشی از ویروس کرونا در برخی استانها مانند قم، تهران و گیلان مشاهده شده و بیماران مبتلا، در تعدادی از بیمارستانها بستری هستند. باید لوازم حفاظتی مثل لباس یکبار مصرف، شیلد محافظ صورت، ماسک، دستکش و.... را به میزان لازم و کافی در اختیار پرستاران قرار دهند تا پرستاران که در خط مقدم شناسایی و مراقبت از این بیماران هستند، از امنیت روانی و پیشگیری لازم برخوردار باشند و بتوانند با اطمینان و به راحتی از مردم و بیماران مراقبت کنند.

وی گفت: پرستاران در بخش های مختلف بیمارستانی از جمله اورژانس ها و سایر بخش های بستری اولین خط پاسخگویی به بیماران و مراجعه کنندگان هستند و باید بدون محدودیت، امکانات حفاظتی کافی را در اختیار داشته باشند اما اخباری که از برخی شهرها مانند قم و رشت به سازمان نظام پرستاری رسیده، نشان می دهد که این امکانات طبق پروتکل های استاندارد و به میزان کافی در اختیار همه پرستاران قرار نگرفته و گویا مقداری اعمال سلیقه در برخی بیمارستان ها دیده می شود که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: با توجه به اهمیت حفظ سلامت کادر درمانی و پرستاران گله مندی از نبود کافی امکانات ایمنی در بین پرستاران بیمارستانها ولو به تعداد یک نفر هم باشد قابل اغماض نیست بنابراین از مسئولان وزارت بهداشت و دستگاه های مسئول می خواهیم به مدیران بیمارستانها توصیه کنند در امر پیشگیری، ‌ایمنی و سلامت پرسنل خساست به خرج ندهند و به میزان کافی این تجهیزات حفاظتی را که شامل دستکش، ماسک، شیلد محافظ صورت، لباس حفاظتی یکبار مصرف و محلول ضد عفونی کننده است، در اختیار پرستاران بیمارستانها قرار دهند.

میرزابیگی گفت: به هر حال پرستاران در خط مقدم مبارزه و کنترل بیماری ناشی از ویروس کرونا ( کووید19) هستند و مواردی که از این بیماری تاکنون در کشور شناسایی شده نیز اغلب توسط پرستاران و همکاران آنها شناسایی شده اند و به آنها خدمت و مراقبت داده می شود.

وی افزود: وقتی بیمار را برای مراقبت در اختیار پرستار قرار می دهیم باید اول از خود پرستار و نیروی مراقبتی، به اندازه کافی محافظت و مراقبت کنیم. این کار نیازمند این است که هم امکانات محافظتی کافی در اختیار پرستاران باشد و هم آرامش روانی کافی برای فعالیت داشته باشند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: مساله بعدی تامین نیروی کافی پرستار در بیمارستانهاست. تعداد زیادی از پرستاران سایر نقاط کشور این آمادگی را دارند که در هر استانی که نیاز به نیروی پرستار بیشتر وجود داشته باشد؛ به کمک همکاران خود بشتابند و در صورت اعلام وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری نسبت به اعزام نیرو و تامین پرستار کافی اقدام می کند.
 

9:52
نشست اضطراری شهرداری پایتخت و مسئولان وزارت بهداشت برای کرونا تشکیل شد

لامحسین محمدی مدیرکل روابط عمومی شهرداری تهران روز شنبه در توئیتی اعلام کرد: «هم اکنون جلسه اضطراری مدیران شهرداری تهران با مسئولان وزارت بهداشت و اورژانس کشور، برای اتخاذ تصمیمات لازم برای مدیریت شیوع کرونا در حال برگزاری است و تصمیمات این جلسه اعلام و سریعا اجرایی خواهد شد.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا دوم اسفند امسال ویروس کرونا ۱۸ مورد قطعی مبتلا در ایران داشته که چهار نفر آنها جان خود را از دست داده‌اند.

وزیر بهداشت تعداد افراد مشکوک به ویروس کرونا را در بیمارستانهای کشور ۲۴ نفر اعلام کرده بود که دوم اسفند ابتلای ۱۳ نفر از آنان به این ویروس قطعی شد.
بیماری کرونا علائمی مشابه بیماری آنفلوآنزا دارد و برای پیشگیری از ابتلای به آن، پزشکات و متخصصان توصیه کرده اند که افراد از دست دادن و روبوسی خودداری و در حد توان از ماسک استفاده کنند.

در یک ماه گذشته ۲ هزار و ۲۵۰ نفر در چین و ۸ نفر در دیگر کشورهای جهان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند و هزاران نفر در بیمارستان ها، بستری شده اند.