آمریکا در 4 دهه گذشته به روش‌های مختلف دشمنی ذاتی خود را با انقلاب اسلامی ایران اثبات کرده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح یکشنبه در سخنرانی نوروزی خود  با اشاره به تأکید خداوند متعال در قرآن به موضوع دشمنی‌های گسترده با پیامبران الهی و پیامبر اسلام(ص) دشمنی‌های وسیع با نظام اسلامی را عجیب ندانستند و افزودند: «در میان دشمنان جمهوری اسلامی، آمریکا خبیث‌ترین و عنودترین دشمن است. زیرا مسئولان آن، انواع رذائل اخلاقی اعم از دروغگویی، پشت هم‌اندازی، طمع‌ورزی، وقاحت و شارلاتان بودن را دارند، ضمن آنکه ظالم، تروریست و به‌شدت بی رحم و سنگدل نیز هستند.»
 
اما چرا آمریکا خبیث ترین دشمن ایران است و یا چه خصوصیاتی باعث شده آمریکا خبیث ترین دشمن معرفی شود؟
 

بزرگترین جنایتکار

در یک دهه گذشته از ملموس‌ترین ‌نشانه های خباثت آمریکا به جنایت‌های این کشور در مورد افغانستان و عراق بر می‌گردد. پایگاه اطلاع رسانی 'ویکی لیکس' اسنادی از جنایات آمریکا را در جریان اشغالگری‌هایش علیه مردم افغانستان و عراق فاش کرد که نشان می‌دهد واشنگتن در حالی که با شعار دموکراسی و دفاع از حقوق مردم به این کشورها یورش برد و آن‌ها را اشغال کرد، جان ساکنان این سرزمین‌ها را گرفته و کوچک‌ترین اعتنایی به حداقل حقوق انسانی آن‌ها نمی‌کند. ویکی لیکس با انتشار 400 هزار سند در مورد جنگ عراق با پرده برداشتن از زوایای جنایت های آمریکا در جریان اشغال این کشور گزارش داده است که از زمان حمله آمریکا به عراق از سال 2003 تا اواخر سال 2009 حدود 285 هزار نفر کشته و زخمی‌شدند که 63 درصد از آن‌ها افراد غیرنظامی بوده اند.
 

این آمار، شمار قربانیان حملات آمریکا را 109 هزار نفر و مجروحان را 176 هزار نفر برشمرده است. براساس این اسناد، در بین غیرنظامیان کشته شده عراقی، زنان باردار، افراد سالخورده، کودکان و حتی بیماران روانی نیز وجود داشته‌اند که به شکل‌های مختلف از جمله تیراندازی‌ در مراکز ایست و بازرسی‌، حملات جنگنده‌های آمریکایی در عراق و یا در شلیک‌های بی دلیل نظامیان این کشور به سوی مردم کشته شده‌اند.
 
کارنامه آمریکا در افغانستان سیاه‌تر از عراق است. با گذشت 19‌سال از حضور نظامی آمریکا در افغانستان، این کشور همچنان امنیت ندارد و طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی سرگرم جنگ با نیروهای نظامی افغانستان و کشتار مردم بی‌گناه هستند. هجوم و حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان، 19 سال است که طول کشیده است. ناامنی های افغانستان همچنان هر سال نسبت به سال قبل، شمار بیشتری را به کام مرگ می‌فرستد. کشتار غیر نظامیان، کشت و تولید مواد مخدر، فساد مالی و بحران‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی گریبان‌گیر جامعه و دولت افغانستان از تبعات ناشی از حمله نظامی آمریکا ارزیابی می‌شوند.
 

دروغگوی بزرگ

مقامات آمریکایی به عنوان دروغگویان شناخته شده در عرصه بین الملل شناخته می‌شوند. به عنون مثال دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور طبق اعلام رسانه های آمریکایی بیش از 15 هزار دروغ گفته است. ترامپ نشان داده است که دموکراسی غربی چه قدر آسیب پذیر است. در حقیقت با نظام سیاسی آمریکا و دموکراسی غربی فردی دروغگو، روی کار آمده است که تمام دنیا حتی اروپا از کارهای غیر اخلاقی و دیکتاتور مآبانه غیر قابل کنترل آن به ستوه آمده‌اند. نقض عهدهای آمریکا در برابر ایران در مورد توافق هسته ای و خروج از برجام نیز اوج دروغگویی مقامات آمریکایی را نشان داد.
 

دولت تروریست

حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی که در خدمت منافع آمریکا بوده‌اند سیاست دیرین دولت این کشور بوده است. به ویژه در منطقه غرب آسیا، ایجاد تروریسم از سوی آمریکا در دوره جنگ سرد با بنیان نهادن و تأمین مالی برخی جریان‌ها به منظور ممانعت از نفوذ شوروی در منطقه شکل گرفت که در نتیجه آن القاعده به وجود آمد. همچنین، ظهور داعش در عراق و سوریه با حمایت مستقیم آمریکا صورت گرفت. در سوریه نیز آمریکا و متحدان غربی و عربی آن در چارچوب حمایت از تروریست‌ها اقدامات مختلفی را انجام دادند که از جمله مهمترین آن‌ها حمله موشکی آمریکا به مراکز دولتی سوریه در 25 فروردین97 است. ترور سردار و سلیمانی و ابومهدی المهندس نیز اوج اقدامات تروریستی دولت امریکا به شمار می رود.
 
 

ناقض حقوق بشر

حقوق بشر به عنوان مقوله ای که آمریکا به صورت کاملا دوگانه برای تحقق اهداف خود به کار می‌برد شناخته می‌شود. این ابزار در دهه های اخیر و با کم رنگ شدن به کار‌گیری ابزار نظامی در سیاست خارجی آمریکا بیشترین کارایی را داشته است. اما نکته مهم این است که آمریکا به عنوان بزرگترین مدعی حقوق بشر خود بزرگترین ناقض حقوق بشر است. یکی از موارد به مسئله خشونت پلیس‌ها و یا تیراندازی در شهرهای آمریکا برمی‌گردد. ‌

فقط ۱۴ روز از سال ۲۰۱۷ نیرو‌های پلیس آمریکا کسی را به قتل نرسانده‌اند! بر‌ اساس تحقیقات مؤسسه «نقشه خشونت‌های پلیس»، در سال 2017 ، 1147 نفر از سوی پلیس آمریکا کشته شده‌اند که از این آمار 92 درصد هدف گلوله پلیس، شوکر، خشونت‌های فیزیکی و خشونت با خودرو بوده است. در آمریکا تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی کاملاً آشکار است و در این میان، تبعیض علیه مسلمانان در رتبه اول قرار دارد. موج تبلیغاتی، علیه اسلام سبب تشدید اسلام هراسی و اسلام ستیزی و جرایم ناشی از انزجار بر ضد مسلمانان در آمریکا شده است.
 

نتیجه

در واقع آمریکا با خصوصیاتی مانند حمایت از تروریست‌ها، استفاده دوگانه از ابزاری به نام حقوق بشر، سیاستمداران فاسد و دروغگو و جنایت‌های بین‌المللی باعث شده است که در لیست دشمنان ایران به عنوان خبیث‌ترین دشمن معرفی شود. حتی در مسئله بیماری کرونا نیز آمریکا با تشدید و تداوم تحریم‌ها علیه ایران مانع از این شده که دولت ایران با توان کامل در برابر این بیماری مبارزه کند. در واقع تحریم‌های دارویی و غذایی آمریکا علیه مردم ایران باعث شده تا این کشور در صدر دشمنان ایران قرار بگیرد و رهبر معظم انقلاب نیز به درستی این کشور را خبیث ترین دشمن معرفی کند.