تا 17فروردین‌ماه آمار مبتلایان به کرونا در سرزمین‌های اشغالی بنا به آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت اسرائیل به 8430نفر رسیده است. این آمار در حالی است که جمعیت صهیونیست‌ها تنها 8 میلیون نفر است و رقم قابل توجهی است.

اما آمار بالای نظامیان مبتلا به کرونا و قرنطینه شدن نظامیانی که احتمال مبتلا شدنشان زیاد بوده است، از دیگر سوژه‌های روزانه رسانه‌های اسرائیلی است. روزنامه عبری زبان «یدیعوت احرونوت» که از روزنامه‌های نزدیک به منابع نظامی اسرائیل است اعلام کرده است تاکنون 125 نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به ویروس کرونا مبتلا شدند. این روزنامه اشاره کرد که 26 نفر از مبتلایان تاکنون بهبود یافتند و 3 هزار و 40 نظامی دیگر نیز در قرنطینه قرار دارند.
 
روزنامه مذکور تأکید کرد که رژیم صهیونیستی به خاطر اینکه نظامیان اسرائیلی توصیه‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، به‌شدت نگران شیوع هرچه بیشتر کرونا و ابتلای شمار بیشتری از نظامیان به این ویروس است.
 
اما در کنار این آمار برخی نزاع‌ها و جنگ‌های داخلی در دوران کرونا بیش از گذشته خود را نشان داده است که در ادامه مرور می‌کنیم:
 

رقابت انتخاباتی و متهم شدن نتانیاهو از سوی رقبایش به آمارسازی

جنگ نخست بیشتر رنگ و بوی انتخاباتی دارد و نتانیاهو را به دروغ و دیکتاتوری متهم می‌کنند. هرچند آمار مبتلایان در اسرائیل بالاست؛ اما برخی چهره‌های مطرح این رژیم دولت را به دروغ‌گویی متهم کرده‌اند.
 
به‌طور نمونه «لیبرمن» رهبر حزب اسرائیل خانه ما دولت رژیم صهیونیستی به ویژه وزارت بهداشت این رژیم را به ارائه آمار غلط در مورد شمار مبتلایان به کرونا متهم کرد. آویگدرو لیبرمن وزیر پیشین جنگ کابینه اسرائیل در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: «دولت و وزارت بهداشت تعاملی کاملاً سیاسی با مسئله شیوع ویروس کرونا دارند و آمار واقعی مبتلایان به کرونا بسیار بیشتر از آن چیزی است که تاکنون اعلام شده است.»
 
لیبرمن که اکنون به رقیب انتخاباتی نتانیاهو تبدیل شده است گفته است «طبق آمارهای رسمی اعلام شده، یک سوم ساکنان شهرها و شهرک‌های العاد، رمات بیت شمس، بیتار عیلیت، مودیعین علییت و محله مئیا شهاریم در قدس به کرونا مبتلا هستند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت این به معنی ابتلای 200 هزار اسرائیلی به این ویروس است. وی در پایان از دولت خواست آمار واقعی را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.»
 
 

جنگ پنهان میان نظامیان و پزشکان

سخنان لیبرمن علیه وزارت بهداشت اسرائیل که یک شخصیت نظامی است، بیش از این هم رخ داده است و برخی آن را تعبیر به جنگ میان پزشکان و نظامیان در تل‌آویو می‌دانند. شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که پشت پرده جنگی پنهان بین وزارت جنگ و بهداشت رژیم صهیونیستی در رابطه با اینکه چه کسی نبرد مقابله با کرونا را رهبری می‌کند، در جریان است.
 
«نفتالی بنت» وزیر جنگ کنونی رژیم صهیونیستی در گفتگو با شبکه 12 تلویزیون این رژیم عنوان کرد که برای بازگشت به روال طبیعی زندگی، هرچه سریع‌تر باید مسئولیت مقابله با کرونا به وزارت متبوعش واگذار شود. بنت مدعی شد که ارتش و وزارت امنیت رژیم صهیونیستی می‌دانند که با این مسئله چگونه برخورد کنند.
 
وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی هم‌اکنون وارد یک جنگ بیولوژیک خطرناک علیه طبیعت شده است، اظهار داشت که ما انتقادی از وزارت بهداشت نداریم اما می‌خواهیم علیه کرونا موفق شویم و برای این کار باید از یک ماه قبل مسئولیت مقابله با این ویروس به ارتش سپرده می‌شد.
 
نفتالی بنت تأکید کرد که وزارت بهداشت یک نهاد اجرایی نیست و سیاست‌های مشخصی دارد. ناگفته نماند که وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی که خود یک خاخام یهودی است، اخیراً به کرونا مبتلا شد و اکنون در قرنطینه به سر می‌برد. خاخام «یعقوب لیتزمن» وزیر بهداشت اسرائیل است. مبتلا شدن خود وی به کرونا و حریدی (یهودیان تندرو) بودنش بر انتقادات از وی افزوده است.
 

مأموریت نتانیاهو به موساد و مخالفت رسانه‌ها

یکی دیگر از حاشیه‌های رخ داده در اسرائیل، مأمور شدن موساد برای خرید وسایل پزشکی است. نشریه اسرائیلی «هاآرتص» در یادداشتی به قلم «یوسی ملمان» نوشت: «این‌که نخست‌وزیر اسرائیل به یوسی کوهن رئیس موساد، وظیفه تهیه ابزار مبارزه با کروناویروس از خلیج‌فارس را داده است می‌تواند جدی‌ترین کیفرخواست نتانیاهو باشد.»
 
وی در ادامه می‌نویسد: «انجام وظیفه رئیس موساد، یوسی کوهن برای هدایت تلاش‌های لازم برای تهیه تجهیزات درمانی و پزشکی برای نبرد با بیماری عالم‌گیر کرونا، اقدامی غیرمعمول است و باعث نگرانی‌هایی جدی می‌شود. در مواقع اضطراری ملی، وظیفه هر فردی این است که به مردم و ملت خود برای غلبه بر بحران کمک کنند.»
در ادامه این مقاله می‌خوانیم: «بسیاری از افراد و شرکت‌ها در بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی، علمی و غیرنظامی در تلاش‌های اسرائیل مشارکت می‌کنند. البته از دخالت کوهن نیز استقبال می‌شود، اما مسئولیت سازمان جاسوسی اسرائیل با تهیه این نوع ابزار پزشکی و در این سطح، بیان روشنی از ناکامی کل مدیریت بنیامین نتانیاهو است.»
 

ویژگی‌های کمتر جذاب نتانیاهو در چگونگی مدیریت بحران کروناویروس مشهود است. در سال ۱۹۹۸، دکتر «شائول کیمچی» روانشناسی که برای سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) کار می‌کرد بازنشسته شد و به بررسی‌هایی خصوصی پرداخت. او مشخصات روانشناسی نتانیاهو را ترسیم کرد و در مورد خودشیفتگی، ذهن مشکوک، غیرقابل اعتماد بودن و چگونگی رفتار خصمانه او نوشت. از دید کیمچی نتانیاهو بسیار خود شیفته و فاقد همدلی نسبت به دیگران بود. امروز، ۲۲ سال پس از آن روزها، بینش‌های او ثابت شده و حتی از گذشته دقیق‌تر است.
 
اسرائیل تنها دولتی است که به این روش عمل می‌کند. نه سیا آمریکا و نه ام آی 6 انگلیس و نه خدمات امنیتی فرانسه یا آلمان در این زمینه دخیل نیستند. آن‌ها تدارکات را به مقامات مدنی واگذار می‌کنند، اما در داخل اسرائیل، موساد تنها نیست. وزارت دفاع از زمان استقلال اسرائیل درگیر انواع مختلف خرید بوده است و تجربه، دانش و مهارت‌های بیشتری را نسبت به موساد به دست آورده است که هنگام ورود به حوزه پزشکی هیچ مزیت ذاتی ندارد.
 
البته علی‌رغم حملات هاآرتص به نتانیاهو گفتنی است که چرایی انتخاب کوهن با توجه به تقدم امنیت حتی بر اقتصاد، نداشتن سفارت و دیپلمات‌های رسمی فعال در خیلی از کشورهای عربی و پیچیدگی پرونده عادی‌سازی روابط اعراب و اسراییل (قرار بوده تجهیزات از این حوزه تأمین بشود) توجیه‌پذیر است. ضمن اینکه باید توجه داشت تا همین چند ماه پیش بیش از یک سال بود که اسراییل وزیر خارجه نداشت (نتانیاهو سکان‌دار بود) و اخیراً هم اسراییل کاتص عهده دار شده که خودش یک نیروی امنیتی است. لذا اسرائیل در ارتباطات دیپلماتیک وضعیت خوبی ندارد.
 

بنی براک و تل‌آویو: واقعیتی میدانی در نبرد سکولارها و یهودیان تندرو

و جنگی دیگری که در اسرائیل قابل مشاهده است، جنگ میان سکولارها و یهودیان تندرو است. در ادامه روایتی شنیدنی از روزنامه هاآرتص را بخوانید تا به عمق نزاع دین‌داران و سکولارها در اسرائیل را درک کنید: «شما در ابتدا متوجه نمی‌شوید که از حومه تل‌آویو خارج و وارد شهری به نام بنی براک شده‌اید. هیچ مرزی بین دو شهر وجود ندارد و بلوک‌های آپارتمانی در نگاه اول بسیار شبیه به هم هستند. وقتی با خودرو از خیابان هارو رامات وارد خیابان اورشلیم می‌شوید، تازه متوجه این حقیقت که وارد بزرگ‌ترین شهر ارتدکس اسرائیل شدید. نکته دیگری که بلافاصله متوجه آن نخواهید شد این است که شما در واقع وارد یکی از بزرگ‌ترین مراکز شیوع ویروس کرونا در اسرائیل شده‌اید.»
 

«بنی براک» با حدود ۲۰۰ هزار نفر ساکن، نهمین شهر بزرگ اسرائیل است. بر اساس آخرین گزارش‌ها این شهر با داشتن ۳۰۰ مورد ابتلا به کرونا دومین شهر اسرائیل از نظر تعداد مبتلایان است.

یکی نقل قول از نوشته‌های «چتام صافر» یکی از مهم‌ترین خاخام‌های اروپای مرکزی در اوایل قرن نوزدهم است که می‌گوید: «این توصیه خداوند متعال است که به هنگام طاعون، تجمع دانش آموزان برای یادگیری تورات نباید متوقف شود چراکه این دقیقاً همان روزهایی است که به آمدن مسیح منجر می‌شود.» یک یادداشت دیگر با مضمونی امروزی‌تر هم وجود دارد که می‌نویسد: «کمونیست‌ها! که احتمالاً اشاره‌ای به دولت اسرائیل است. اردوگاه‌های ارتش نجس خود را نبستید. شما به‌سلامتی سربازان خود اهمیت نمی‌دهید، بلکه به‌سلامتی جواهری هاردی اهمیت می‌دهید؟! این فقط یک روش زندگی نیست. این نبرد عقیدتی جامعه است که دولت نخواهد داشت و کارشناسان دینی می‌گویند چگونه با طاعون مبارزه کند. پلیس هفته گذشته تلاش کرد تا برای تعطیلی کنیسه‌ها وارد این منطقه شود، اما با جمعیت خشمگین رو به رو شد.»
 
با این حال برخی طرفداران یهودیان تندرو معتقدند: «حریدی‌ها در اروپا و آمریکا طبق توصیه‌های نهادهای دولتی عمل می‌کنند و معابد و مراکز دینی توراتی را بسته‌اند، زیرا برخلاف آنچه در «اسرائیل» می‌بینیم، تنش و اختلافات آنان با دولت‌های حاکم به خاطر اعتقاداتشان نیست، بلکه به خاطر نزاع سیاسی و تناقض بین دیانت یهودی.»