به گزارش راسخون؛ دکتر سید محمدحسین چاوشیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ، با اشاره به اهمیت نامه اخیر آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور به رئیس الازهر و پاپ رهبر مسیحیان جهان اظهار داشت: اولین پیام این نامه حکیمانه نشان‌دهنده نگاه اعتدالی و تقریبی مکتب اسلام به‌ویژه مکتب شیعه است که دست خودش را به‌سوی همه ادیان و مذاهب دراز کرده و همه آن‌ها را دعوت می‌کند که در یک فضای مسالمت‌آمیز و علمی بتوانند در این مسئله کرونا که جهانی شده یک همفکری داشته و به یک نتیجه مطلوب برسند.

وی ادامه داد: این پیام درواقع ناشی از نگاه و دید قرآنی است چراکه خدویند متعال در سوره آل‌عمران می‌فرماید: قُلْ یا أَهْلَ الْکتَابِ تَعَالَوْا إِلَیٰ کلِمَةٍ سَوَاءٍ بَینَنَا وَبَینَکمْ و مردم را دعوت کنار هم بودن می‌کند.

چاوشیان افزود: درواقع اسلام نگاهش به گفت وگوی بین ادیان است و این سیره در نگاه ائمه و اهل‌بیت (ع) هم بوده به‌طوری‌که امام رضا (ع) در زندگی پربرکتشان با سایر ادیان گفتگوهایی داشتند.

دنیای امروز نیازمند گفتگو است
وی با بیان این‌که دنیای امروز نیازمند گفت وگو است، ابراز داشت: این گفت وگو زمانی اثربخش خواهد شد که از سوی رهبران مذهبی دنیا برای حل مشکلات جهانی صورت بگیرد.
چاوشیان افزود: امروز دنیا گمشده‌ای به نام معنویت دارد به‌طوری‌که در شیوع بیماری کرونا اقدامات بشر کافی نبود و پزشکان دستشان کوتاه بود اما در این وضعیت همه به سمت قدرت ماورا طبیعی پناه بردند
وی ابراز داشت: در این شرایط قطعاً حضور رهبران دینی برای التیام بخشی به مردم بسیار ضروری است و این نامه نشان داده که اهمیت همکاری مراکز علمی بین حوزه‌های علمی و دینی تا چه اندازه می‌تواند مفید باشد.

پژوهشگر مطالعات خانواده تأکید کرد: نیاز به وحدت جهانی در بین ادیان داریم تا با این بیماری و مشکلات پیش روی مردم مقابله کنیم.
 وی ادامه داد: با نوشتن این نامه‌ها یک‌فصل جدیدی را در بین گفتگوی ادیان شاهد خواهیم بود و انتظار داریم این روابط ادامه داشته باشد.
استاد دانشگاه ابراز داشت: در سال‌های گذشته نیز کاردینال پیترترکسون رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان به ایران آمدند و با آیت‌الله مقتدایی دبیر وقت شورای عالی حوزه‌های علمیه و جامعه مدرسین دیدار کردند.

شیعه ندای حقیقت، صلح‌طلبی و عدالت‌خواهی دارد
وی افزود: این تعاملات در دنیای امروز که عده‌ای اسلام را مهجور کرده و تلاش می‌کنند که صدای شیعه را خاموش کنند، می‌تواند مهجوریت زدایی کرده و بیانگر این باشد که شیعه ندای حقیقت، صلح‌طلبی و عدالت‌خواهی دارد.
چاوشیان تأکید کرد: درعین‌حال در بین مراجع عظام تقلید نیز این رویه وجود دارد به‌خصوص رهبر گران‌قدر انقلاب اسلامی نگاه تقریبی و اعتدالی داشته‌اند و به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت این نامه رساننده پیام رهبری به جهانیان باشد که انقلاب اسلامی ایران آماده صلح، سازش، تعامل و ارتباط مسالمت‌آمیز با سایر ادیان الهی است.
وی بر ضرورت تبیین این نامه اشاره کرد و بیان داشت: آیت‌الله اعرافی یک شخصیت بین‌المللی است گه به کشورهای متعددی سفرکرده و در مجامع علمی دنیا حضورداشته و قطعاً برنامه‌هایی که ایشان در این زمینه‌دارند بادید وسیع و درازمدت است.
وی افزود: نگاه آیت‌الله اعرافی یک نگاه ارتباطی و بین‌المللی است و نگاه وسیعی دارد که می‌تواند دیپلماسی دینی و فرهنگی را به ارمغان بیاورد.
استاد دانشگاه تأکید کرد: تأثیر و بازتاب پیام آیت‌الله اعرافی خود نمایانگر زمان‌شناسی و دقت نظری است که مدیر حوزه‌های علمیه دارند چراکه رسانه‌های مختلف دنیا این اقدام را ستایش کرده و از آن به نیکی یادکرده‌اند.

وی بیان داشت: این نامه‌ها صدای مکتب تشیع را جهان رساند و قطعاً این‌گونه نامه‌ها وحدت جهانی را به همراه خواهد داشت.
چاوشیان راهکارهایی که در این نامه‌ها به آن اشاره‌شده را موردتوجه قرارداد و بیان داشت: در این نامه اشاره‌شده بود که آماده همکاری‌های علمی هستیم، ما پیرو این نامه می‌توانیم سمینارها و نشست‌های علمی آنلاین را از طریق فضای مجازی برگزار کنیم و رهبران دینی دنیا از طریق فضای مجازی ارتباط داشته و موضوعات مختلف را تبیین کنند، به‌خصوص در زمان بحران کرونا که علم در برابر معنویت کم آورده و زانوزده است.
وی تصریح کرد: قدرت‌های صنعت پزشکی و.. نتوانستند در برابر ویروس کرونا موفق شوند و معجزه دین و معنویت بود که به مردم جهان آرامش داد که درواقع ندای توحیدی و فطری بود که به خداوند پناه بردند.

استاد دانشگاه بیان داشت: نامه آیت‌الله اعرافی تنها به رهبران دین مسیحیت نبوده، بلکه به رئیس الازهر و شورای جهانی کلیساها که مقرش در ژنو سوئیس است  هم این نامه نوشته‌شده است، شورای جهانی کلیساها  هرساله جلسات بین ادیانی را با حضور نخبگان و اندیشمندان از ادیان مختلف برگزار می‌کند.
وی افزود: زمانی که ایشان با شورای جهانی مکاتبه می‌کند بیانگر این  است که جهان تشیع به دنبال تعامل و همکاری عملی با دیگر ادیان می باشد.


منبع: خبرگزاری  حوزه