به گزارش راسخون؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طی بررسی‌های انجام شده، بیماران مبتلا به کرونا ممکن است علائم جدیدی داشته باشند که در صورت داشتن این علائم باید به پزشک مراجعه کنند.

محمد دهقانی فیروزآبادی گفت: علائم جدیدی که ممکن است بیماران مبتلا به کرونا داشته باشند، علائمی چون سردرد، درد عضلانی، اختلال بویایی، اختلال چشایی، اسهال و علائم گوارشی است.

وی با اشاره به روند شناسایی مبتلایان به کرونا، افزود: تا 11 فروردین ماه جاری در مورد این بیماری در فاز دفاعی بودیم و از 11 فروردین ماه با افزایش ظرفیت آزمایشگاه ویروس‌شناسی تدریجا وارد فاز حمله شدیم.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: ابتدا در شهرستان‌هایی که آلودگی بیشتری داشتند این اقدامات انجام شد و به تدریج در سطح استان گسترس پیدا کرد.
 

علائم رایج ویروس کرونا 



 
این ویروس باعث عفونت ریه‌ها می‌شود. نخستین علامت بیماری تب است و سپس سرفه خشک که می‌تواند به مشکلات تنفسی نیز منتهی شود.

سرفه باید جدید و پیوسته باشد، یعنی سرفه زیاد برای مدتی بیش از یک ساعت، یا سه نوبت یا بیشتر سرفه ظرف ۲۴ ساعت (اگر شما در حالت عادی سرفه می‌کنید، ممکن است از حالت عادی بدتر باشد).

به گفته دانشمندان، میانگین زمان لازم برای بروز علائم ۵ روز است، اما در بعضی‌ها ممکن است خیلی بیشتر طول بکشد. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که دوره کمون این بیماری تا ۱۴ روز طول می‌کشد.

متخصصان گوش و حلق و بینی گزارش‌هایی نیز مبنی بر از دست رفتن حس بویایی دریافت کرده‌اند.

تعداد افرادی که در شبکه‌های اجتماعی از فقدان حس بویایی و چشایی می‌گویند افزایش پیدا کرده است و تست ویروس کرونای بعضی از آن‌ها نیز مثبت بوده است.

با این حال، مدارک موجود تا اینجا بیشتر شهودی است و ویروس‌های سرماخوردگی عادی نیز بعضا به از دست رفتن حس بویایی و یا چشایی منجر می‌شوند.

دوره اوج انتقال ویروس همزمان با بروز علائم است، اما گفته می‌شود که بعضی‌ها ممکن است حتی پیش از شروع بیماری نیز ویروس را پخش کنند.

علائم اولیه این بیماری را می‌توان به راحتی با بیماری‌های زمستانی دیگری مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا اشتباه گرفت.

ابتلا در بیشتر موارد بسیار خفیف است. تنها حدود پنج درصد مبتلایان در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند که می‌تواند به مرگ بیانجامد.

مرگ بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به عوامل گوناگونی بستگی دارد؛ از جمله سیستم ایمنی بدن فرد، سن، امکانات بهداشتی و درمانی.
 

روزشمار بروز علائم کرونا



 
 این روزشمار صرفا بر اساس برخی شواهد و مطالعات تهیه شده است و برای خودارزیابی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد

روزهای ابتدایی:   نشانه‌های ابتدایی کرونا شبیه سرماخوردگی است.

 روز سوم: گلو درد شروع می‌شود، تب به 5/36درجه می‌رسد.

روز چهارم: درد گلو جدی‌تر می‌شود، درد مفاصل و خستگی شروع می‌شود، تب به  36.5 تا ۳۷ درجه می‌رسد.

روزهای پنجم  و ششم: تب به 37.3 درجه می‌رسد ،سرفه خشک شدیدتر می‌شود، تنگی‌نفس به صورت موردی پیش می‌آید.

روز هفتم: بیمارانی که حال‌شان رو به بهبودی نرفته باشد، سرفه و تنگی نفس‌شان جدی‌تر می‌شود، بسیاری از بیماران در این مرحله در بیمارستان بستری می‌شوند.

روز هشتم و نهم: شرایط افراد دارای بیماری زمینه‌ای بدتر می‌شود.
 
 ممکن است بروز علایم در افراد با هم تفاوت‌هایی داشته باشد

روز دهم و یازدهم: پزشکان با استفاده از عکس تلاش می‌کنند شدت عفونت ریه را بررسی کنند و شرایط آن‌ها در آی‌سی‌یو بررسی می‌شود.

روز دوازدهم تا چهاردهم: در صورت زنده ماندن ،نشانه‌ها مدیریت می‌شود.

روزهای پانزدهم و شانزدهم: افراد آسیب‌پذیر ممکن است دچار حمله قلبی یا مشکلات  کلیوی شوند.

روز هجدهم: مرگ  ناشی از کرونا ی حاد معمولا در این روز رخ می‌دهد.

روزهای بیستم تا بیست و دوم: بیماران بهبود می‌یابند و از بیمارستان مرخص می‌شوند.

کارشناسان برای عدم ابتلای فرد به کرونا، اقدامات بهداشتی روزمره را توصیه می‌کنند: شستشوی منظم دست، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده و فاصله گرفتن از دیگران.

هنگام سرفه یا عطسه باید این نکات را رعایت کرد: پشت‌کردن به افراد، استفاده از دستمال برای جلوگیری از پرش قطره‌های میکروسکوپی، یا دست‌کم عطسه و سرفه بر آستین خود.

منبع: 
1. ایسنا / علائم جدید ویروس کرونا چیست؟
2. بی بی سی / علائم کرونا چیست و چگونه پیشگیری کنیم؟
3. دویچه / در باره کرونا چه می‌دانیم و چه نمی‌دانیم؟
4. خراسان / روزشمار بروز علایم ویروس کرونا