به گزارش راسخون، رضا کرمی محمدی با اشاره به وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری که تهران را تحت تاثیر قرار داد، گفت: باتوجه به لرزه خیزی که در گسل مشا که یکی از گسل های شهر تهران داشتیم لازم است شهروندان یکسری نکات ایمنی را رعایت کنند، از جمله اینکه به مراکز امن اضطراری در محله خود مراجعه کنند.

وی همچین با اشاره به راه اضطراری پایتخت گفت: از شهروندان می‌خواهیم که راه های اضطراری را خالی نگه دارند و از توقف در این راه ها خودداری کنند، این راه ها با تابلو مشخص شده است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین گفت: پایگاه‌ها و سوله‌های مدیریت بحران ما درآماده باش کامل هستند اما مردم توجه داشته باشند که این پایگاه‌ها برای مراجعه مردم نیست، بلکه برای ارائه خدمات به مردم در زمان بحران است و باید اطراف آن برای تردد امدادگران خالی باشد، به همین دلیل نیز از مردم می خواهیم که به این پایگاه‌ها و سوله‌ها مراجعه نکنند و در مراکز امن تخلیه اضطراری حاضر شوند.

کرمی محمدی افزود: همچین از شهروندان می‌خواهم که اگر در ادامه بازهم با زلزله روبه رو شدند، در حین زلزله از خانه خارج نشوند و در محیط امن پناه بگیرند تا لرزش تمام شود و  سپس از خانه خارج شوند. همچنین از آسانسور هم استفاده نکنند.

به گفته وی مدیریت بحران درآماده باش است و این آماده باش ممکن است تا سه روز آینده هم ادامه داشته باشد. 
 

دستور فرمانده ارتش به دنبال وقوع زلزله تهران

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، به دنبال وقوع زلزله در تهران و استان‌های همجوار، خطاب به فرماندهان تاکید کرد: پیش‌بینی‌های لازم را به عمل آورید، وضعیت یگان‌ها را ارزیابی کنید، بیمارستان‌ها و آتش‌نشانی‌ها و سایر مراکز و امکانات مرتبط آمادگی کمک رسانی به ستاد بحران را داشته باشند.


حفظ آرامش و خونسردی، لازمه رویارویی با هر حادثه‌ای است.

رفتارهای هیجانی و احساسی در زلزله، می تواند منجر به آسیب های جسمی و روانشناختی شود.

در زمان وقوع زلزله اگر داخل منزل هستید، بهترین اقدام پناهگیری است. برای اینکه زلزله شما را زمین نزند، روی زانوهای خود بنشیند.

برای آنکه خودتان را در برابر اشیای پرتاب شده در فضای منزل، محافظت کنید؛ با بازوان خود، سر و گردنتان را بپوشانید و اگر در معرض خطر اشیائی که سقوط می‌کنند هستید و می‌توانید بدون آنکه خطری شما را تهدید کند، حرکت کنید؛ برای محافظت بیشتر، به حالت چهار دست و پا حرکت کنید و در زیر یک میز یا نیمکت محکم قرار بگیرید.

برای پناهگیری، در چارچوب درها قرار نگیرید چون چارچوب درها نمی‌توانند از شما در مقابل اشیای پرتاب شده در فضای خانه و یا اشیائی که سقوط می‌کنند، محافظت کنند. به علاوه، معلوم نیست که بتوانید در حالت ایستاده در چارچوب در، تعادل خود را حفظ کنید.

اما اگر در فضای باز هستید، در هرجایی که هستید، توقف کنید و از دیوارها و ساختمانها فاصله بگیرید. از ‌ورود به داخل ساختمان‌ها و نزدیک شدن به ‌تیرک‌های برق، تلفن و مانند آن خودداری کنید. بنشینید! سر و گردن خود را با دست و بازوانتان بپوشانید! صبر کنید تا لرزه‌ها تمام شود.

اگر در داخل خودرو در حال حرکت هستید،  هر چه سریع‌تر در مکانی امن توقف کنید
 

بعد از وقوع زلزله

بعد از زلزله شرایط مهمی است. اول اینکه آرامش خود را حفظ کنید و خونسرد باشید، اخبار را از رسانه های رسمی دنبال کنید و درگیر شایعات نشوید. وقتی لرزه‌ها پایان یافت؛ اطراف را نگاه کنید. اگر ساختمان صدمه دیده و مسیر باز و امنی برای خروج وجود دارد؛ ساختمان را با احتیاط ترک کنید و به فضای باز و دور از نواحی آسیب‌دیده بروید.


منبع:

1.ایسنا / احتمال تداوم آماده باش مدیریت بحران تا ۳روز دیگر/ راه‌های اضطراری را باز نگهدارید
2.ایسنا / هشدارهای ایمنی؛ بایدها و نبایدهای هنگام وقوع زلزله
3.مهر / دستور آماده‌باش به یگان‌های ارتش در پی زلزله تهران