به گزارش راسخون؛ یک کشتی ایرانی روز یکشنبه وارد ونزوئلا شد و قرار بوده برای تحویل مواد غذایی پهلوگیری کند. پیش از این پنج نفتکش ایران حامل مواد سوختی با نام‌های فارست، فاکسون، پتونیا، فروچون و کلاول وارد بنادر ونزوئلا شده بودند.


کشتی حامل مواد غذایی ایران وارد ونزوئلا شد

 

این کشتی باری به نام گلسان که عصر روز یکشنبه درست در ساحل کاراکاس موقعیت‌یابی شد، یک ماه پیش بندرعباس را ترک و از کانال سوئز عبور کرد.

تلویزیون ایالتی ونزوئلا با استناد به توئیتی از سوی سفارت ایران در کاراکاس، این خبر را منتشر کرد که گفته بود محموله مواد غذایی این کشتی نخستین سوپر مارکت ایرانی در این کشور آمریکای جنوبی را تأمین می‌کند.

بر اساس این گزارش، ایران به تازگی محموله‌های سوخت به ونزوئلا ارسال کرده و دولت این کشور با وجود داشتن بزرگترین ذخایر نفتی جهان اکنون بنزین را جیره‌بندی کرده است.

گروه بین المللی بحران هشدار داده است که پس از سال‌ها سقوط اقتصادی، ونزوئلا اکنون در آستانه قحطی است. افزایش تحریم‌های آمریکا نیز واردات مواد غذایی و نفت را برای این کشور به شدت سخت کرده است.

 

پول ۵ محموله بنزین صادراتی به ونزوئلا دریافت و به خزانه واریز شد



علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه "برای دریافت پول بنزین‌های فروش‌رفته به ونزوئلا مشکلی نداریم" گفت: پول 5 نفتکش ارسالی به خزانه کشور واریز شده است.

وی با اشاره به توان صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به سایر کشور‌ها افزود: برای فروش فرآورده‌های نفتی مشکلی نداریم که مصداق بارز آن ارسال 5 نفتکش ایرانی حامل بنزین به کشور ونزوئلا است.

آقامحمدی در پاسخ به این سؤال که "با وجود تحریم‌های بانکی و تبادل مالی در جهان چطور مبلغ فروش بنزین به ونزوئلا را دریافت کرده‌ایم؟" گفت: برای دریافت پول بنزین‌های فروش‌رفته به ونزوئلا مشکلی نداریم و پول 5 نفتکش ارسالی به خزانه کشور واریز شده است. این رقم تحت عنوان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و وزارت نفت در خزانه قرار می‌گیرد.


منبع:
1. تسنیم/ کشتی حامل مواد غذایی ایران وارد ونزوئلا شد
2. تسنیم/ پول ۵ محموله بنزین صادراتی به ونزوئلا دریافت و به خزانه واریز شد