آقای نخست‌وزیر ترامپ هم جدی نمی‌گیرد! (نکته)

آقای مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است «ما برای مقابله با داعش به آمریکا نیاز داریم»!! درباره اظهارات نخست‌وزیر محترم عراق که از یکسو با واقعیات قابل تکیه و تجربیات قابل استناد متناقض است و از سوی دیگر با خواسته بارها اعلام شده مردم عراق فاصله‌ای پُر‌ناشدنی دارد، گفتنی‌هایی هست:

۱- اوایل مردادماه در یادداشتی با عنوان «از مسلم‌بن عقیل تا‌قاسم‌سلیمانی» به سفر قریب‌الوقوع آقای مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق به آمریکا (که دو روز قبل انجام شد) انتقاد کرده و از جمله آورده بودیم: «بامداد ۱۳‌دی ۹۸ شمسی، آمریکا خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس که ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان غرب آسیا، از جمله و مخصوصاً مردم عراق، حفاظت از جان و مال و امنیت و آسایش خود را مدیون مجاهدت‌های بی‌وقفه و ایثار و فداکاری او می‌دانند و به دعوت دولت عراق وارد فرودگاه بغداد شده بود و میزبان او، ابومهدی المهندس، رهبر کتائب حزب‌الله و از فرماندهان ارشد نیروی مقاومت حشدالشعبی عراق، که دوشادوش سردار سلیمانی برای نجات مردم عراق از هجوم وحشیانه تروریست‌های داعش جنگیده بود، به دستور مستقیم ترامپ موشک‌باران می‌کند و هر دو سردار، یعنی میهمان و میزبان را با هم به شهادت می‌رساند. رئیس‌جمهور آمریکا با وقاحت تمام اعلام می‌کند که دستور ترور حاج‌قاسم سلیمانی را شخصاً صادر کرده است! و شهادت و ترور این دو سردار بزرگ اسلام را برای آمریکا افتخاری بزرگ و تاریخی می‌داند»!

۲- تمامی اسناد و شواهد موجود به وضوح حکایت از آن دارند که گروه وحشی داعش ساخته و پرداخته خود آمریکاست. همین آقای ترامپ که جناب نخست‌وزیر عراق از او برای مقابله با داعش اعلام نیاز می‌کند، در تبلیغات انتخاباتی خود با صراحت گفته بود «باراک اوباما و هیلاری کلینتون بنیان‌گذاران داعش هستند» و خانم هیلاری کلینتون در کتاب خاطراتش با عنوان «انتخاب سخت HARD CHOICE» می‌گوید به ۱۱۲ کشور سفر کردم تا آنان را متقاعد کنم بعد از اعلام موجودیت این گروه، از آن حمایت کنند؟! آیا نخست‌وزیر عراق نمی‌داند که مجروحان داعش را برای مداوا به بیمارستان‌های تل‌آویو و حیفا می‌فرستادند و نتانیاهو از ملاقات خود با آنها عکس و فیلم گرفته و منتشر می‌کرد؟! آقای مصطفی کاظمی می‌داند بسیاری از داعشی‌های دستگیر شده اعتراف کرده‌اند که در عربستان دوره دیده‌اند و از پایگاه‌های تسخیر‌شده آنها سلاح‌های مدرن آمریکایی به دست آمده است و فیلم‌های مستندی در دست است که از ارسال آذوقه و مهمات برای تکفیری‌های محاصره شده توسط بالگردهای آمریکایی حکایت می‌کند و هر دفعه نیز پس از فاش شدن ماجرا فرماندهی سنتکام (نیروهای نظامی آمریکا در منطقه) اعلام کرده است که محموله‌ها به اشتباه برای داعش ارسال شده است! مگر همین چند ماه قبل، تکفیری‌های داعش با هواپیما‌ها و هلی‌کوپترهای آمریکایی از سوریه به مرزهای عراق هلی‌بورن نشده بودند؟! و...

۳- مردم عراق اعم از شیعه و سنی و پیروان سایر مذاهب، حاج‌قاسم سلیمانی و ابو‌مهدی المهندس و سپاه قدس و حشدالشعبی را اسوه‌های مثال‌زدنی در مقابله با داعش و نجات‌دهنده خود از چنگال خونریز تروریست‌های تکفیری می‌دانند. و در همان حال تردیدی ندارند که داعش ساخته و پرداخته آمریکا و متحدان غربی و عبری و عربی آن است. پارلمان عراق نیز به نمایندگی از مردم این کشور خواستار اخراج آمریکا از خاک عراق شده است و همین دیروز نهضت نام‌آور حشد‌الشعبی عراق با صدور بیانیه‌ای به برخورد منفعلانه نخست‌وزیر عراق با آمریکا اعتراض کرد و اظهارات ایشان را با خواست مردم این کشور در تقابل دانسته و رسماً اعلام کرد «به آمریکا با همه توان حمله می‌کنیم». بنا‌بر‌این با جرأت می‌توان گفت اظهارات نخست‌وزیر عراق علاوه‌بر آنکه به گونه‌ای نا‌خواسته گرفتار کردن دوباره مردم مظلوم عراق در چنگال خونریز تروریست‌های داعش است، با خواست مردم این کشور نیز در تناقض آشکار است. بدیهی است که این واقعیت از نگاه مقامات آمریکایی نیز پنهان نیست و به خوبی می‌دانند که در عراق با ملتی سلحشور و جان برکف رو‌به‌رو هستند و از این روی اگرچه از اظهارات نسنجیده نخست‌وزیر عراق سوءاستفاده می‌کنند ولی اظهارات ایشان درباره نیاز به آمریکا برای مقابله با داعش را جدی نمی‌گیرند!

 ۴- این نکته نیز گفتنی است که امور عراق به خود عراق مربوط است و به قول حضرت آقا «ایران هیچ‌گاه بنای دخالت در امور عراق را نداشته و نخواهد داشت» اما امنیت کشورها، مخصوصاً کشورهای همسایه بی‌ارتباط با یکدیگر نیستند و همان‌گونه که ایران در مقابله با داعش و رفع خطر آن از سر خواهران و برادران عراقی کمترین تردیدی به خود راه نداد، دعوت هرچند ناخواسته نخست‌وزیر عراق از پدر‌خوانده‌های داعش را، برای امنیت هردو ملت ایران و عراق مخاطره‌آمیز می‌داند و خوشبختانه در این زمینه با ملت و مسئولان عراق دیدگاه مشترکی دارد و از این روی خواستار آن است که اظهارات نخست‌وزیر محترم عراق هم با ملت عراق ناهمخوان نباشد. (حسین شریعتمداری)
 

تحویل کلید بغداد به واشنگتن

اعلان مفاد توافقات عراق و آمریکا نشان می‌دهد نگرانی برخی مقامات عراقی از سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به آمریکا بی‌جهت هم نبوده است. وی در جریان این سفر با طرف آمریکایی به توافقاتی دست پیدا کرد که در بغداد بر سر آن اختلافات جدی وجود دارد. الکاظمی در دور دوم گفت‌وگوی راهبردی بغداد-واشنگتن، تقریبا به تمام آن چیزی که دونالد ترامپ به‌دنبال آن بود، رضایت داد و با طرف آمریکایی بر سر افزایش تعاملات و نفوذ آمریکا در حوزه‌های نظامی، امنیتی و اقتصادی عراق به تفاهم رسید. هواپیمای الکاظمی بامداد چهارشنبه در خاک آمریکا به زمین نشست و قرار بود پنجشنبه پس از دیدار با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و دونالد ترامپ خاک این کشور را ترک کند، اما به‌دنبال درخواست برخی اعضای کنگره و مراکز اقتصادی، پژوهشی و سیاسی، نخست‌وزیر عراق سفر خود را تمدید کرد.

روز گذشته دونالد ترامپ و مصطفی الکاظمی در بیانیه مشترکی از شراکت راهبردی بغداد و واشنگتن خبر دادند. براساس این بیانیه «شراکت راهبردی عراق و آمریکا مبتنی‌بر تمایل مشترک در زمینه برقراری امنیت و رونق [کشور] است.» در ادامه این بیانیه بدون اشاره به اذعان مقامات عراقی به همکاری‌های ایران در مبارزه با عناصر سازمان تروریستی داعش، از آمریکا به‌دلیل حمایت از عراق تشکر کرده و واشنگتن را عامل اصلی در شکست داعش معرفی کرده است. بندهای دیگر این بیانیه نیز به‌نوعی حاکی از ادامه یافتن حضور نظامیان آمریکایی در عراق است: ‌«با یکدیگر، ائتلاف بین‌المللی ضد سازمان داعش به رهبری آمریکا و نیروهای امنیتی عراق توانستند داعش و خلافت آن را نابود کنند. ما به هماهنگی ادامه می‌دهیم به‌خاطر اینکه مطمئن شویم داعش دیگر برای عراق یا هر کشور دیگری تهدید محسوب نمی‌شود.» در این بیانیه همچنین آمده است: «ما بار دیگر، بر پایبندی طولانی‌مدت به هماهنگی‌های امنیتی دوجانبه در راستای ساخت توان ارتش عراق و مقابله با اقداماتی که منافع مشترک ما را تهدید می‌کند، تاکید می‌کنیم. همکاری امنیتی ما اساس توسعه همکاری‌ در زمینه‌های اقتصادی، انسانی، سیاسی و فرهنگی را تشکیل می‌دهد.»

درحالی الکاظمی حاضر به امضای این بیانیه شده است که برخی از حامیان او در جریان مامور کردن وی به نخست‌وزیری هشدار داده بودند درصورت مطرح نشدن موضوع اخراج نظامیان آمریکایی از عراق در دیدارهای وی با مقامات آمریکایی، پس از بازگشت از واشنگتن وی را از سمت ریاست دولت عزل خواهند کرد. برخلاف این هشدارها الکاظمی ترجیح داد به‌جای جریانات سیاسی به درخواست‌های کاخ سفید توجه داشته باشد و حتی مصوبات پارلمان فعلی کشورش را نیز نادیده بگیرد. اصلی‌ترین مورد نادیده انگاشته شده در این سفر مصوبه دی‌ماه پارلمان عراق مبنی‌بر اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق بود. این مصوبه به‌دنبال به شهادت رساندن شهید قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و شهید ابومهدی المهندس نایب‌رئیس حشدالشعبی عراق توسط پهپادهای ارتش آمریکا، با درخواست دولت وقت عراق در پارلمان به‌تصویب رسیده بود. این مصوبه ملی به‌صراحت در بیانیه مشترک نخست‌وزیر عراق و رئیس‌جمهور آمریکا که در آن بر شراکت راهبردی بین دوکشور تاکید شده بود، رد شد.
 

تضمین حضور نظامی آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پیش از دیدار با نخست‌وزیر عراق اعلام کرده بود که کشورش متعهد به خروج نیروهای آمریکایی در یک بازه زمانی سه‌ساله است. او همچنین از کاهش چشمگیر نیروهای آمریکایی در عراق صحبت کرده و مدعی شده بود اکنون «سربازان بسیار کمی» در عراق دارد و این نیروها آنجا هستند «تا هر زمان ایران دست به اقدامی زد به عراق کمک کند.»

برای بررسی این سخنان رئیس‌جمهور آمریکا منابع قابل اتکایی در دسترس نیست، زیرا واشنگتن از اساس اطلاعاتی درباره میزان نظامیانش در خاک عراق و نیز نقل‌وانتقالات خود را به دولت بغداد اطلاع نمی‌دهد. در ورای این مساله ارتش آمریکا خود را مالک حریم هوایی عراق نیز می‌داند و جنگنده‌ها، پهپادها و هلیکوپترهای آمریکایی بدون اطلاع و مجوز ارتش عراق بر فراز آسمان این کشور دست به عملیات می‌زنند.

ترامپ در این کنفرانس خبری در ادعایی دیگر و با نادیده گرفتن مصوبه پارلمان عراق مبنی‌بر اخراج نیروهای آمریکایی که براساس طرح دولت وقت عراق تصویب شده بود، گفت: «امیدوارم روزی که عراق را ترک می‌کنیم آنان برای امنیت خود نیازی به ما نداشته باشند.»

بررسی اظهارات مقامات آمریکایی درطول یک‌سال گذشته و آنچه در دیدار میان الکاظمی و ترامپ گفته شد همگی بر خلاف مساله «عقب‌نشینی آمریکا از عراق» هستند. پیش‌تر مارک اسپر، وزیردفاع آمریکا اعلام کرده بود که آمریکا مستقیما نقشی در عراق نخواهد داشت و خواستار فعالیت بیشتر ناتو در این کشور شده بود؛ مساله‌ای که همگان از آن به‌عنوان تنها تعویض نام نظامیان آمریکایی در عراق نام برده بودند. بر این اساس نظامیان آمریکایی دیگر مستقیما از سوی واشنگتن به عراق اعزام نشده، بلکه درقالب ساختار ناتو در این کشور ماندگار می‌شوند.

الکاظمی نیز پس از دیدار با ترامپ به نقل از وی ادعا کرد: «نیروهای آمریکایی طی سه سال آتی، از عراق خارج خواهند شد و آنان درپی استقرار نیروهای خود در خارج از عراق هستند.» اما با این‌حال نخست‌وزیر عراق درموضعی متناقض که نیازمند حضور بلندمدت نظامیان آمریکایی در عراق است، در پیامی توئیتری اعلام کرد عراق و آمریکا وارد فاز تازه‌ای از همکاری در مبارزه با داعش خواهد شد. وی در ادامه نیز بار دیگر از آمریکا به‌دلیل حمایت‌های نظامی‌اش از عراق تشکر کرد و نوشت: «از رئیس‌جمهور ترامپ و دوستان آمریکایی‌مان برای کمک به عراق در جنگ علیه تروریسم تشکر می‌کنم.»

دستور ضدمردمی آمریکا به بغداد

گفته می‌شود در دیدار سران آمریکا و عراق، ترامپ از الکاظمی خواسته است حشدالشعبی را منحل کند. پیش‌تر نیز در دیدار پمپئو در دیدار با فواد حسین وزیرخارجه عراق که کمی زودتر از الکاظمی وارد آمریکا شده بود از دولت عراق خواست تا با اخراج شبه‌نظامیان [حشد الشعبی] از شهرهای آزاده‌شده عراقی کنترل آنها را به پلیس این کشور واگذار کند. وی همچنین در اظهاراتی تفرقه‌افکنانه که به‌نوعی مداخله در امور عراق نیز تلقی می‌شود، ادعا کرد: «گروه‌های شبه‌نظامی باید تحت‌کنترل نخست‌وزیر عراق درآیند و امنیت این کشور باید به پلیس واگذار شود.»

گروه‌های مقاومت عراق البته در بیانیه‌ای درباره دیدار مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر کشورشان با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نوشتند: «الکاظمی باید اجرای تصمیم ملت عراق که به‌خاطر آن تظاهرات کردند و همچنین تصمیم پارلمان و دولت برای اجرای اخراج نیروهای اشغالگر از کشور را در اولویت خود قرار دهد، چراکه حضور و نقض‌های این نیروها خارج از توافق چارچوب راهبردی و تجاوز آشکار به حاکمیت و کرامت عراق است.» این گروه‌ها همچنین با انتقاد از نخست‌وزیر عراق گفتند از اینکه دیدار الکاظمی با ترامپ شامل اجرای مصوبه اخراج کامل نظامیان اشغالگر آمریکا نبود، شوکه شدیم. (سیدمهدی طالبی)
 

ذوق الکاظمی از تقریبا هیچ

نخست‌وزیر عراق در حالی از قول ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی در 3 سال آینده خبر داده که کارشناسان می‌گویند آمریکا ارزشی برای این قبیل تعهدات بین‌المللی قائل نیست. نخست‌وزیر عراق و رئیس‌جمهور آمریکا پس از دیداری که در واشنگتن داشتند، از توافق بر سر شراکت راهبردی صحبت کردند که ماحصل آن برقراری امنیت و رونق اقتصادی برای عراق خواهد بود. این در حالی است که از زمان حضور آمریکا در عراق علاوه بر مشکلات اقتصادی، اوضاع امنیتی این کشور هم در این سال‌ها تحت‌الشعاع همکاری‌های ثابت شده نظامیان آمریکا با تروریست‌های داعش، به هیچ‌وجه با‌ثبات و پایدار نبوده است.

اینکه 2 طرف بر همکاری بلندمدت بر اساس همکاری‌های امنیتی تاکید کرده‌اند، نشان‌دهنده تمایل آمریکایی‌ها به حضور نظامی در عراق است و عملا نقل‌قولی را که نخست‌وزیر عراق از رئیس‌جمهور آمریکا درباره خروج نظامیان آمریکا از عراق طی 3 سال آینده مطرح کرد، زیر سوال می‌برد. از این رو باید انتظار داشت نخست‌وزیر عراق در بازگشت از آمریکا با چالش‌هایی مواجه شود، چرا که ترامپ در این دیدار با بیان اظهارات ضدو‌نقیض درباره خروج نظامیانش از عراق، سعی در جلب نظر حامیان انتخاباتی‌ خود در داخل داشت.

ضمن اینکه این دیدار بخشی از مذاکرات استراتژیک آمریکا و عراق است و ترامپ با این کار به دنبال خرید زمان تا انتخابات نوامبر است. از این رو طبیعی است گروه‌هایی که اکثریت پارلمان را در اختیار دارند و نخست‌وزیر عراق تحت حمایت آنها به قدرت رسید، با تردید بیشتری اقدامات الکاظمی را بررسی کنند. چه اینکه از هم اکنون صحبت‌هایی پیرامون امکان استیضاح نخست‌وزیر و هدف قرار گرفتن مواضع آمریکا در عراق نیز مطرح شده است. 
 

بیانیه مشکوک آمریکا و عراق

به گزارش «وطن امروز»، پس از دیدار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در واشنگتن، 2 طرف دیروز بیانیه مشترکی درباره شراکت راهبردی بغداد - واشنگتن صادر کردند. در این بیانیه آمده است: «شراکت راهبردی عراق و آمریکا مبتنی بر تمایل مشترک در زمینه برقراری امنیت و رونق [کشور] است». در ادامه این بیانیه بدون اشاره به اذعان مقامات عراقی به همکاری‌های ایران در مبارزه با عناصر سازمان تروریستی داعش در عراق، نوشته شده است: ‌«‌ائتلاف بین‌المللی ضد سازمان داعش به رهبری آمریکا و نیروهای امنیتی عراق توانستند داعش و خلافت آن را نابود کنند. ما به هماهنگی ادامه می‌دهیم به خاطر اینکه مطمئن شویم داعش دیگر برای عراق یا هر کشور دیگری تهدید محسوب نمی‌شود». در این بیانیه همچنین آمده است: «ما بار دیگر، بر پایبندی طولانی‌مدت بر هماهنگی‌های امنیتی دوجانبه در راستای ساخت توان ارتش عراق و مقابله با اقداماتی که منافع مشترک ما را تهدید می‌کند، تأکید می‌کنیم. همکاری امنیتی ما اساس توسعه همکاری‌ در زمینه‌های اقتصادی، انسانی، سیاسی و فرهنگی را تشکیل می‌دهد». 
 

کاظمی: ترامپ گفت نیروهای آمریکایی ظرف 3 سال آینده از عراق خارج می‌شوند

نخست‌وزیر عراق دیروز پس از دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا به نقل از وی گفت نیروهای آمریکایی طی 3 سال آینده، از عراق خارج خواهند شد و آنان در پی استقرار نیروهای خود در خارج از عراق هستند. خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از کاظمی گزارش داد: «طرفین عراقی و آمریکایی از این دیدار خشنود خارج شدند. در این دیدار درباره همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و ارزیابی مجدد حضور آمریکا در عراق صحبت شد». وی ادامه داد: «در جریان گفت‌وگوی راهبردی به ریاست وزیر خارجه [عراق] و همتای آمریکایی وی، بر سر یکسری اصول توافق شد که همه آن، در راستای منافع ملت عراق است؛ [اصولی] که مربوط به حضور آمریکا، تعیین مجدد جدول زمانی و بازاستقرار آن در خارج از عراق است». وی با اشاره به امضای چند یادداشت‌تفاهم در زمینه نفت و انرژی با طرف آمریکایی، گفت: «مهم‌ترین [یادداشت‌تفاهم] در زمینه نفت در استان ذی‌قار بود که یک طرح راهبردی است و فواید بسیاری برای مردم این استان و عراق دارد». خبرگزاری رسمی عراق اعلام کرد 2 طرف درباره تشکیل یک تیم ویژه به منظور بررسی راهکار و زمان استقرار مجدد نیروهای ائتلاف بین‌المللی خارج از عراق به توافق رسیدند. 
 

ترامپ: تعداد کمی از نظامیان ما در عراق حضور دارند

رئیس‌جمهور آمریکا هم در دیدار با نخست‌وزیر عراق در کاخ سفید طی اظهاراتی متناقض با مقامات آمریکایی که همواره ادعا می‌کنند نیروهای آمریکایی به ‌منظور مقابله با تروریست‌های داعش در عراق حضور دارند، اذعان کرد هدف از حضور نظامیان آمریکایی در عراق مقابله با ایران است. دونالد ترامپ در عین حال مدعی شد کشورش به حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذارد و به همین دلیل حضور بلندمدت نظامیان خود در این کشور را صحیح نمی‌داند. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از عراق آغاز شده است. ترامپ بدون اشاره به تاریخ دقیق خروج نیروهای آمریکایی از عراق مدعی شد: ما به روزی چشم دوخته‌ایم که هیچ نیازی به حضورمان در عراق نباشد. ترامپ همچنین گفت: ما در بسیاری از پروژه‌های حفاری نفت در عراق شرکت می‌کنیم. ترامپ در این دیدار با توصیف مصطفی الکاظمی به عنوان مردی که بسیار با او توافق  و بر حمایت از روابط عراق با کشورهای همسایه تاکید دارد، همچنین گفت به طرح کاظمی در ارتباط با اصلاحات اقتصادی در عراق کمک می‌کند. 
 

گروه‌های مقاومت عراق: آمریکایی‌ها خارج نشوند، از حملات ما در امان نخواهند بود

در پی اعلام فرصت ۳ ساله به نظامیان آمریکا برای خروج از این کشور، گروه‌های مقاومت عراق با تأکید بر لزوم اخراج نظامیان تروریست آمریکا از خاک این کشور، تهدید کردند اگر این مسأله محقق نشود، وارد مرحله تنش نظامی خواهند شد. گروه‌های مقاومت عراق تأکید کردند مصطفی الکاظمی باید خروج نظامیان این کشور از عراق را در صدر اولویت‌های خود قرار می‌داد. 

این گروه‌ها با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کردند: «انتظار داشتیم مصطفی الکاظمی- آنگونه که وعده داده بود - نماینده ملت غیور عراق برای تحقق حاکمیت [این کشور] باشد، نه اینکه یک احمق (دونالد ترامپ) که در چپاول ملت‌ها و خونریزی حرفه‌ای است، مسائلی را دیکته کند». در این بیانیه تصریح شده است: برخی طرح‌هایی که کاظمی با خود خواهد آورد، جنبه تبلیغاتی و فریبکاری دارد و برخی از آنها، برای غارت، سرقت، استعمار و گسترش مجدد هیمنه آمریکا بر توانمندی‌های عراق است. 

شبکه خبری المیادین به نقل از این گروه‌ها گزارش داد: «مصطفی الکاظمی باید اجرای تصمیم ملت عراق را که با تظاهرات میلیونی خواستار آن بودند، در صدر اولویت‌های خود قرار می‌داد». این گروه‌ها با تأکید بر اینکه کاظمی باید از حاکمیت عراق دفاع کند و به اشغالگری آمریکا پایان دهد، خاطرنشان کردند اگر بر سر خروج کامل آمریکا از عراق توافق نشود، گروه‌های مقاومت قانونا و شرعا این حق را دارند که «از مرحله فعالیت مقاومت تدریجی و اعطای فرصت به گفت‌وگوی سیاسی، وارد مرحله تنش و حمله به تمام منافع آمریکا شوند... [نیروهای آمریکا] از حملات ما در امان نخواهند بود».
 

توافق امنیتی، آغازی بر  پایان کار الکاظمی است

(گفتگوی وطن امروز سعدالله زارعی)

یک روز پس از دیدار ترامپ با الکاظمی اخبار ضد و نقیضی در این خصوص منتشر شده است. در همین ارتباط در گفت‌وگو با دکتر سعدالله زارعی به بررسی ابعاد این سفر و پیامدهای آن پرداخته‌ایم.
 
نخست‌وزیر عراق و رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین دیدار خود در واشنگتن از توافق بر سر موضوعات مهم و همکاری در جنبه‌های مختلف صحبت کرده‌اند؛ آیا در این دور از مذاکرات خواسته‌های گروه‌های عراقی تامین شده است؟
در ارتباط با این دیدار باید گفت در چارچوب مذاکرات استراتژیک 2 کشور بوده است و همان‌طور که برخی مقامات دولت عراق عنوان کرده‌اند، این دیدار به معنای پایان مذاکرات استراتژیک نیست و ادامه‌دار خواهد بود اما اینکه این دور از مذاکرات تا چه اندازه منافع عراق و گروه‌های مقاومت را تامین خواهد کرد، فعلا مشخص نیست، چرا‌ که مستندات دقیق و قابل اتکایی از مفاد این دیدارها و توافق‌های شکل‌گرفته منتشر نشده است. 
 
مسأله خروج نظامیان آمریکایی و طرحی که در قالب آن نظامیان این کشور طی 3 سال آینده از عراق خارج خواهند شد هم از موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد؛ نظر شما در این باره چیست؟
پیش از اینکه مصطفی الکاظمی درباره طرح خروج اظهارنظر کند، دونالد ترامپ به صورت تلویحی و در اظهارنظرهایی ضد و نقیض به خروج نظامیان آمریکایی از عراق اشاره کرده بود. صحبت‌های کاظمی هم درباره طرح خروج 3 ساله چندان مشخص نبود و صرفا به یک نقل قول از رئیس‌جمهور آمریکا محدود شد. معتقدم اظهارنظرهای رئیس‌جمهور آمریکا در ماه‌های اخیر با ملاحظه نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و جلب کردن نظر پایگاه داخلی حامیانش است. از این رو باید منتظر انتشار سند توافق و در پی آن سازوکارهای مربوط به طرح خروج ماند. به نظر من نکته مهمی که در دیدار 2 طرف بر آن تاکید و از سوی طرف عراقی هم رسانه‌ای شد، مساله توافق بر سر یک همکاری همه‌جانبه است که باید برای مردم عراق و گروه‌ها و احزاب روشن شود. 
 
توافق برای همکاری همه‌جانبه موضوع مشکوکی است! 
ببینید! عراقی‌ها از یک همکاری و هماهنگی همه‌جانبه صحبت کردند ولی معلوم نیست این همکاری و هماهنگی در چه حوزه‌هایی است. گاهی این صحبت‌ها در حد یک تعارف سیاسی و برای نشان دادن علاقه به گسترش سطح روابط است ولی گاهی اوقات این اظهارات در قالب یک موضع رسمی مطرح می‌شود. اگر این همکاری همه‌جانبه به عنوان خروجی توافق و مذاکرات 2 کشور باشد، به معنای این است که آمریکا و عراق به دنبال توافق جامعی هستند که مسائل امنیتی را هم شامل می‌شود و مطمئنا رقم خوردن این مساله به ضرر منافع عراقی‌ها و کل منطقه غرب آسیاست، چرا که توافق امنیتی به معنای لغو مصوبه پارلمان برای اخراج آمریکایی‌ها و کنار گذاشته شدن مساله خروج نظامیان آمریکایی از عراق است. 
 
چقدر امکان دارد گفت‌و‌گوهای انجام شده پیرامون مسائل امنیتی نباشد و محدود به موضوعات اقتصادی و سرمایه‌گذاری باشد؟ 
این درست است که عراق از منابع سرشار نفتی و فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری برخوردار است ولی نگاه آمریکا به عراق یک نگاه امنیتی است. به عبارت دیگر عراق برای آمریکا در خاورمیانه جایگاه مهم امنیتی دارد، لذا اگر موضوعات امنیتی به صورت جدی برای آمریکایی‌ها تامین نشود، نمی‌توان انتظار داشت سرمایه‌گذاری بلندمدت به شکل عملی در عراق توسط آمریکایی‌ها انجام شود. آمریکا به دنبال این است در عراق پایگاه نظامی داشته باشد و بقیه مسائل از جمله سیاست و اقتصاد تابعی از تحقق این گزاره است. 
 
گروه‌های عراقی پیش از سفر کاظمی به واشنگتن، اولویت خود را بر مسأله خروج نظامیان آمریکایی از عراق قرار دادند. دیروز هم این گروه‌ها مواضع آمریکا در عراق را تهدید به حمله کردند. در صورت توافق امنیتی آمریکا و عراق، سرنوشت دولت به کجا خواهد کشید؟
همان‌طور که عنوان کردید پیش از سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن، جریان‌های سیاسی در دیدار با وی بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق تاکید داشتند. بدون شک اگر از مجموع مذاکرات استراتژیک عراق و آمریکا اینطور به نظر بیاید که توافق امنیتی شکل گرفته است، باید اذعان کنم این اتفاق آغازی بر پایان کار نخست‌وزیر عراق است، چرا که اکثریت گروه‌های حامی کاظمی همان گروه‌های شیعه همسو با مقاومت هستند و خط قرمز آنها هم اخراج آمریکایی‌ها از عراق است. البته در این بین باید توجه داشت گروه‌های سیاسی و حتی مقاومت، مشکلی با تعاملات و روابط اقتصادی و سیاسی ندارند. به عبارت دیگر مقاومت عراق در اینکه این کشور با آمریکا در زمینه مسائل اقتصادی و سیاسی وارد تعامل شود، موضع منفی یا مثبتی ندارد و به صراحت اعلام کرده دخالتی در این باره نخواهد داشت. برای مقاومت و گروه‌های سیاسی همسو با آن مساله مقابله با هتک حرمت عراق و حفظ عزت آن مهم است. از این رو تاکید آنها بر اخراج نظامیان آمریکایی است. (وطن امروز)
 

دیکته آمریکا به الکاظمی

روزهای پایانی هفته بود که یک هیات بلندپایه عراقی به سرپرستی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور برای انجام دیدار و مذاکره با مقامات کاخ سفید به آمریکا سفر کرد تا به زعم خودش «دونالد ترامپ» یاریگر الکاظمی در بهبود وضعیت اقتصادی عراق باشد. نتایج نشست و گفت‌وگوهای نخست‌وزیر عراق با رییس‌جمهور آمریکا نشان می‌‌دهد که الکاظمی درباره نتایج دیدار با ترامپ واقع‌بین است و این امید را دارد تا در شرایطی که بغداد با بحران اقتصادی روبه‌رو شده است، آمریکا یاری‌رسان او باشد؛ امیدواری‌ای که پیش از الکاظمی، سایر دولت‌‌‌های عراق همچون «حیدر العبادی» به کاخ سفید داشتند اما نتایج آن دیدارها در رفع مشکلات عراق تحقق نیافت و دستاوردی به جز ادامه اشغالگری و استثمار عراق به همراه نداشت. دونالد ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا تلاش می‌‌کند با اینگونه دیدارها، سیاست خارجی خود را صلح‌طلب معرفی کند تا مگر شانس دوباره‌‌ای برای رفتن به کاخ سفید به دست آورد.

عراق پس از 17 سال از اشغال نظامی توسط آمریکا با بحران‌‌‌های مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی و امنیتی به علاوه بحران بهداشتی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا مواجه شده است و آمریکا همواره به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار و ذی‌نفع در تحولات این کشور بوده که همین امر موجب شد که سفر الکاظمی به آمریکا از جنبه‌‌‌های مختلف برای دولت عراق پراهمیت و راهبردی تلقی شود. اگرچه نظام تصمیم‌گیری سیاسی از طریق برگزاری انتخابات و تشکیل دولت به عراقی‌ها واگذار شد اما واشنگتن بر نقش قیم‌مآبانه خود بر عراق از طریق دخالت‌‌‌های سیاسی و تداوم حضور نظامی ادامه داده و همچنان به چپاول منابع نفتی و معدنی این کشور ادامه می‌‌دهد.
 

دیدارهای دیپلماتیک یا راهی بر ادامه اشغالگری

پس از تصویب طرح اخراج نظامیان آمریکا در پارلمان عراق، اصرار واشنگتن بر نادیده‌گرفتن این قانون موجب نزدیک شدن کاخ‌سفید به دولت الکاظمی شده است؛ تعاملی که می‌‌تواند تنش‌‌‌های داخلی در عراق را افزایش دهد چراکه گروه‌های مختلف در عراق بر اخراج نیروهای نظامی از این کشور تاکید دارند. در چند ماه گذشته و پس از ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی و «ابومهدی المهندس» چندین دور درگیری میان گروهای نزدیک به مقاومت و نیروهای نظامی آمریکا روی داده که می‌‌تواند در صورت عدم‌تمکین آمریکا در برابر خواست ملت عراق وضعیت به وخامت بیشتر کشانده شود. به طورحتم کاخ سفید به دلیل تحقیرآمیز بودن پذیرش خروج نیروهایشان از عراق تا حد توان آن را نخواهد پذیرفت و به دنبال راهی برای دورزدن مصوبه پارلمان عراق است. استراتژی ترامپ در این دور از مذاکراتش با الکاظمی نشان داد که به دنبال اتلاف وقت و تلاش برای ایجاد تغییرات مهم در ساختار نیروهای حاضر در پارلمان آینده عراق است تا در کنار تحریک گروه‌های تروریستی داعش و بازمانده‌‌‌های آنها، ناامنی و فتنه‌‌انگیزی را در عراق دنبال کند تا مگر دولت الکاظمی برای نگهداری نیروهای نظامی آمریکایی در عراق باقی بماند.
 

اظهارات متناقض کاخ‌سفید

موضوعاتی در دیدار الکاظمی با دونالد ترامپ بیشتر به چشم آمد و طرفین با محورقرار دادن آنها با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند؛ موضوعاتی که گویا دونالد ترامپ پی به اهمیت آنها برد و در دیدار با الکاظمی تاکید کرد نیازی نیست که برای مدت طولانی در عراق بمانیم، چرا که عراق یک کشور مستقل و دارای دولت خوبی است که قادر به حل و فصل پرونده‌‌‌های مهم است. ترامپ در اظهاراتی متناقض با مقامات عراق که همواره ادعا می‌‌کنند نیروهایی آمریکایی به منظور مقابله با تروریست‌‌‌های داعش در عراق حضور دارند، اذعان کرد که هدف از حضور نظامیان آمریکایی، مقابله با ایران است.
 

چپاول نفتی

ترامپ که علاقه‌‌ای به خروج نیروهایش از عراق ندارد و به ادامه اشغالگری و چپاول نفت در این کشور می‌‌پردازد، مدعی شد که خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از عراق آغاز شده است. ترامپ بدون اینکه به تاریخ دقیق خروج نیروهای آمریکا از عراق اشاره کند، مدعی شد ما به روزی چشم دوخته‌ایم که هیچ نیازی به حضور ما در عراق نباشد. ترامپ همچنین گفت؛ ما در بسیاری از پروژه‌‌‌های نفتی در عراق شرکت می‌‌کنیم. از سویی دیگر الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از حضور شرکت‌ها و سرمایه‌‌گذاری آمریکا در عراق استقبال و تاکید کرد ما از ایجاد روابط ضامن منافع دو کشور استقبال می‌‌کنیم. آمریکا به عراق در امر مبارزه با تروریسم کمک کرد.
 

دیدارها و توافقات نمایشی ترامپ

الکاظمی در حالی این روزها به دیدار با ترامپ در کاخ سفید رفت که سال 2017 «حیدر العبادی» نخست‌وزیر وقت عراق به عنوان نخستین رهبر خارجی بود که مهمان دونالد ترامپ در واشنگتن شد و اینک با استقبال «مصطفی الکاظمی» در واشنگتن به استقبال پایان دوره اول پرافت‌و‌خیز ترامپ می‌‌رود؛ دیداری که شاید به تداوم کار ترامپ در کاخ سفید هم منجر شود، چرا که دونالد ترامپ در هفته‌‌‌های اخیر با برخی اقدامات در عرصه سیاست خارجی به دنبال این است تا خودش را به عنوان میانجی یا صلح‌طلب در میان افکار عمومی معرفی کند. اقدام و نمایشی که هفته گذشته هم در امضای توافق عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی دیدیم و دونالد ترامپ آن را در کاخ سفید خبری کرد تا گامی باشد در مسیر کسب افکار عمومی و آرای بیشتر در انتخابات پیش روی آمریکا که تا 70 روز دیگر برگزار می‌‌شود.
 

تنگناهای اقتصادی بغداد

از سویی دیگر، وضعیت نامناسب اقتصادی عراق که اوضاع نامساعدی را از سال 1990 تا 2003 به دلیل تحریم‌‌‌های بین‌المللی بر عراق موجب شد، وضعیت مخربی بر وضعیت اقتصاد این کشور داشت. این تحریم‌ها به همراه بمباران‌‌‌های سال 1991 که زیرساخت‌‌‌های عراق را تقریبا نابود کرد، موجب شد تا کشوری که اقتصادش متکی بر نفت بوده و بیشتر واردکننده محصولات است، در سراشیبی رشد اقتصادی قرار گیرد. همه این تنگناها زمانی بیشتر شد که آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی با حمایت و تشکیل گروهی تروریستی با عنوان داعش و هدایت این گروه‌های تروریستی از سوریه به سمت عراق، موجب خسارات هنگفتی به اقتصاد و زیرساخت‌‌‌های دیگر این کشور شدند تا آنجا که اگر حمایت‌‌‌های ایران در مبارزه با تروریست‌‌‌های داعش نبود، شاید این کشور سرنوشت دیگری درانتظارش بود.
 

باج‌خواهی غرب

آسیبی که این روزها عراق با آن مواجه است، موضوع اقتصاد است که آمریکا در تلاش است تا با تنگناهای موجود اقتصادی ارتباط بغداد با سوریه و ایران را محدود کند تا با وضع برخی محدودیت‌ها به باج‌خواهی و امتیازگیری خود از عراقی‌ها بپردازد تا مگر بدین‌وسیله، ایران را که از شرکای تجاری و اقتصادی با عراق است، ناخرسند کند. هرچند دولت الکاظمی با سفر این هفته خود به آمریکا کوشید تا دوره سردی که از زمان «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق عراق بوده را به گرمی روابط و مناسبات سوق دهد و دراصطلاح طرحی نو از روابط را مطرح کند اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند همه نخست‌وزیران عراقی درطول سال‌‌‌های پس از سقوط صدام که به واشنگتن سفر ‌کردند با انتظارها و امیدهای بزرگی راهی کاخ سفید شدند ولی با دست‌خالی برگشتند؛ موضوعی که درمورد الکاظمی هم صدق می‌‌کند چرا که غرب به‌خصوص آمریکا بیشتر منافع، بهره‌گیری و استثمار خود از ملت‌ها و دولت‌ها را در مذاکرات بین‌المللی دنبال می‌‌کند تا اینکه بخواهد امتیازی به کشورهای درحال توسعه اعطا کند. نخست‌وزیر عراق پس از دیدار با رییس‌جمهور آمریکا از انتقال دو کشور به مرحله جدیدی ازهمکاری برای نابودی عناصر باقیمانده داعش و تقویت شراکت اقتصادی خبر داد. ترامپ در نشست خبری با حضور نخست‌وزیر عراق مدعی شد هدف حضور نیروهای کشورش در عراق مقابله با ایران است و گفت: «به‌زودی عراق را ترک و توافق‌‌‌های نفتی عظیمی با عراق امضا می‌‌کنیم.» الکاظمی هم گفته که «دنبال ایجاد رابطه‌‌ای قوی با آمریکا هستیم. آمریکا به عراق برای شکست داعش و سرنگونی رژیم صدام کمک کرد.»

آنگونه که القدس العربی گزارشی به ابعاد سفر الکاظمی به واشنگتن پرداخت، واقعیت آن است که عراق به دنبال تحقق نیازها و منافع استراتژیک خود در دوره بعدی است. الکاظمی به دنبال تعهداتی از سوی آمریکاست تا بتواند با چالش‌‌‌های واقعی که مهم‌ترین آنها نجات اقتصاد رو به فروپاشی، دور ‌کردن سایه بازگشت داعش و کنار کشیدن عراق از آثار درگیری آمریکا و ایران است، مقابله کند.
 

هشدار گروه‌های مقاومت عراق به آمریکا

سفر الکاظمی به واشنگتن که دستاوردی برای اخراج نیروهای نظامی آمریکا به همراه نداشت با واکنش گروه‌های مقاومت عراق همراه شد. گروه‌های مقاومت عراق با تاکید بر لزوم اخراج نظامیان تروریست آمریکا از خاک این کشور، تهدید ‌کردند که اگر این مساله صورت نگیرد، وارد مرحله تنش نظامی خواهند شد. این گروه‌ها با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام ‌کردند که «انتظار داشتیم الکاظمی آنگونه که وعده داده بود، نماینده ملت غیور عراق برای تحقق حاکمیت این کشور باشد؛ نه اینکه یک احمق مانند دونالد ترامپ که در چپاول ملت‌ها و خونریزی حرفه‌‌ای است مسائلی را دیکته کند». انتظار می‌‌رفت الکاظمی به تظاهرات میلیونی عراقی‌ها که علیه حضور نظامی آمریکا در کشورشان اخیرا برگزار شده بود، احترام می‌‌گذاشت و خروج نیروهای نظامی آمریکا از کشورش را در صدر اولویت‌‌‌های خود قرار می‌‌داد؛ نه اینکه اشغالگران آمریکایی با ادامه حضورشان در عراق، همچنان به استثمار و چپاولگری این کشور دست زنند.
 

چرایی بی‌تفاوتی عادل عبدالمهدی به ترامپ

از عادل عبدالمهدی می‌‌توان به عنوان یک مقام دولتی عراق نام برد که حفظ تمامیت ارضی و ملیت‌گرایی برایش ارزشمند بود، تا آنجا که وقتی دونالد ترامپ در سال 2018 دزدکی به پایگاه عین‌الاسد عراق سفر کرد، حاضر به دیدار با وی در داخل این پایگاه نظامی نشد و عنوان کرد از ترامپ به عنوان یک رییس‌جمهور در چارچوب عرف دیپلماتیک و به طور رسمی در بغداد استقبال می‌‌کند اما حاضر نیست در یک پایگاه نظامی در داخل عراق با او دست دهد؛ اقدامی که موجب شد سال 2019 سال سردی در روابط بغداد و واشنگتن باشد و در نهایت با اعتراضات پنج‌ماهه‌‌ای که سفارت آمریکا و عربستان سعودی آن را در عراق حمایت و دنبال ‌کردند، عادل عبدالمهدی استعفا داد. حال باید دید توسعه روابط و طرحی نو که الکاظمی برای گسترش روابط با کاخ سفید در پیش گرفته است، دستاوردی برای بغداد به دنبال خواهد داشت یا همانند دیگر دیدار مقامات عراق با دولتمردان آمریکا، در حد یک دیدار نمایشی باقی می‌‌ماند. (صبح نو)