به گزارش راسخون، رحیم زارع در خصوص آخرین وضعیت طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالا‌های اساسی تصریح کرد: این طرح به زودی در صحن علنی تعیین تکلیف خواهد شد و براساس آن دولت مکلف است به منظور تامین بخشی از نیاز‌های معیشتی خانوار‌ها به ویژه خانوار‌های کم برخوردار در طرح معیشت خانوار، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار اقدام نماید.

وی گفت: برای اجرای این طرح 30 هزار میلیارد تومان در نیمه دوم سال از محل بودجه سال 99 در نظر گرفته شده است و براساس این طرح 60 میلیون ایرانی یارانه معیشتی غیرنقدی دریافت می‌کنند.

زارع افزود: 20 میلیون از این افراد ماهیانه 120 هزار تومان و 40 میلیون نیز ماهیانه 60 هزار تومان به صورت بن کالایی دریافت خواهند کرد.
 

جزئیات طرح تامین کالای اساسی با کالا برگ الکترونیکی

محمدمهدی مفتحاز اعضا کمیسیون برنامه و بودجه گفت‪:‬به موجب این طرح، کالاهای مورد نیاز خانوارها بویژه ۷ دهک پایین جامعه تامین خواهد شد. همچنین قرار است، تا براساس طراحی یک شیوه مناسب خود کالاها در اختیار اقشار آسیب‌پذیر جامعه قرار بگیرد.

مفتح یادآور شد: برخی اعضا معتقدند که با پرداخت پول کالاها به مردم امکان دارد این پول صرف کارهای دیگری شود و بنابراین به طور مثال با استفاده از کارت الکترونیکی شرایطی فراهم شود تا مردم کالاهای مورد نیاز خود را مانند گوشت، برنج، مرغ، روغن و ... دریافت کنند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: همچنین قیمت این کالاها نباید به میزان نرخ بازار آزاد باشد و اگر دولت می‌خواهد تخفیف‌ها یا یارانه‌ای در این رابطه بپردازد بر روی قیمت خود جنس اعمال شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در مورد این طرح گفت: طرح اولیه را تغییر و ارتقا دادیم، در طرح اولیه تامین کالا‌های اساسی صرفا با ارز دولتی مد نظر بود، اما ما گفتیم که باید در حمایت از معیشت مردم قدرت خرید را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ۶۰ میلیون نفر یارانه بگیر که شامل اقشار متوسط و متوسط به پایین جامعه می‌شوند مشمول این طرح می‌شوند که کارت یارانه آن‌ها هر ۳ الی ۴ ماه به صورت غیر نقدی از سوی دولت شارژ خواهد شد، این علاوه بر واریز یارانه نقدی خواهد بود.

میرتاج الدینی گفت: این یارانه غیر نقدی در واقع اعتبار خرید کالا است که بر اساس تعداد نفرات یک خانواده و در حساب یارانه‌ای سرپرست خانواده شارژ می‌شود و مشمولان با مراجعه به فروشگاه‌های دارای کد اقتصادی می‌تواند صرفاً برای خرید مواد غذایی مورد نیاز خانواده اقدام کنند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: حدود ۲۰ قلم کالا که عموماً از سوی بانک مرکزی به عنوان کالای اساسی اعلام می‌شود با این کارت‌ها قابل خرید هستند.

وی یادآور شد: این کارت امکان نقدشوندگی ندارد و صرفاً برای خرید در فروشگاه هاست در همان کارت یارانه نقدی شارژ می‌شود.

میرتاج الدینی گفت: سعی خواهد شد دارندگان این یارانه به سمت فروشگاه‌هایی که دارای تخفیف ویژه برای این نوع خرید هستند هدایت شوند که رونق خوبی را نیز در فروشگاه‌ها به همراه خواهد آورد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: این یارانه غیر نقدی بلاعوض است و تا زمانی که از این شرایط عبور کنیم به عنوان یک حمایت یارانه‌ای از مردم خواهد بود.
 

روش اجرایی شدن طرح ارائه کالا برگ الکترونیکی

 

 
حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاجالدینی عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی  درباره ارائه کالا برگ الکترونیکی به مردم برای تامین کالا‌های اساسی در مجلس بیان داشت: ابن طرح به 2 شکل امکان اجرا آن وجود دارد؛ روش اول این است که در کارت یارانه‌ای افراد تعریف می شود یعنی کالا ها را به قیمت دولتی تعریف می‌کنیم که افراد در فواصل زمانی یک الی 2 ماهه می‌توانند کالا ها را به قیمت دولتی خرید کنند. در روش دوم نیز در این باره طرح الحاقی مطرح شده که کارت یارانه‌ای افراد در فواصل زمانی مشخص شارژ می‌شود و افراد می توانند ماتحتاج خود را از فروشگاه‌هایی که دارای کد اقتصادی هستند خریداری کنند و به اعبارتی شارژ شدن کار یارانه ها، یارانه غیرنقدی است و امکان نقدشوندگی ندارد.
 

وجود ۲۵ قلم کالا در طرح تامین کالای اساسی

جبار کوچکی‌نژاد گفت: در طرح تأمین کالای اساسی اقشار آسیب‌پذیر نیازهای مردم به کالای مهم تأمین می‌شود و قرار است از طریق کارت یارانه و یا کارت بنزین یا شبیه به آن،  کالاهای اساسی به مردم از سوی دولت تأمین شود. 
نماینده رشت در مجلس تصریح کرد: وزارت رفاه در این باره معتقد است ۲۵ تا ۲۶ قلم کالا در زمره کالاهای اساسی مردم محسوب می‌شود که دولت می‌تواند با شکل خاص و با نظارت مجلس آن را تأمین کند. بر همین اساس قوه مجریه هم می‌تواند مبلغ خاصی را به صورت ماهانه در این کارت‌ها شارژ کند که فقط برای واریز کالاهای اساسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
 

۴۰ الی ۵۰ میلیون ایرانی شامل طرح تامین کالا‌های اساسی می‌شوند​

جبار کوچکی‌نژاد طراح طرح تأمین کالاهای اساسی در پاسخ به این پرسش که چند میلیون نفر از مردم ایران شامل طرح تأمین کالا‌های اساسی خواهند شد؟ گفت: با توجه به این که دولت در ایام کرونا وام یک میلیونی و کمک معیشتی به مردم ارائه کرد، یک جمعیت بالای ۴۰ الی ۵۰ میلیونی در کشور به شدت دچار مشکل شده‌اند و دولت قبلا بخشی از این شناسایی‌ها را انجام داده است؛ بنابراین می‌توان این را تسریع کرد.

کارت هوشمند کالا می‌تواند هم مزیت کوپن را داشته باشد و هم عیب آن را رفع کند

اکنون در همه جای دنیا به دلیل شیوع و گسترش ویروس کرونا مردم دچار مشکل هستند و ما نیز این تجربه را داریم که در اوایل انقلاب و جنگ که دچار مشکل شدیم، کشور به سمت کوپن رفت و البته الان کوپن معنا ندارد، اما کارت هوشمند کالا می‌تواند هم مزیت کوپن را داشته باشد و هم عیب آن را رفع کند.

کوچکی‌نژاد گفت: بسیاری از کشور‌های دنیا که از لحاظ اقتصادی دچار مشکل شده‌اند برای این که بتوانند اقتصاد خانوار را حفظ کنند و گرفتاری مردم را کمتر کنند، از روش‌های توزیع کالا استفاده کرده‌اند و ما با توجه به این که تجربه این اقدام را در اوایل انقلاب داریم، از این طریق می‌توانیم کالا‌های اساسی مورد نظر مردم را تأمین کنیم.

وی تأکید کرد: امروز همه دنیا می‌داند که ایران در یک فشار وحشتناک اقتصادی به دلیل بدعهدی، شیطنت و ناجوانمردی دولتمردان آمریکا قرار دارد که البته به همین زودی‌ها این مشکل شاید حل نشود. 
 

زمان اجرایی شدن طرح

محمدرضا میرتاجالدینی در ادامه تصریح کرد: برای نیمسال دوم ۱۳۹۹، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این طرح لازم است و اکنون نیز بحث ما با دولت در تامین منابع است، پیشنهاد‌هایی از سوی کمیسیون و مرکز پژوهش‌های مجلس برای تأمین منابع ارائه شده است.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت:متاسفانه سودجویانی که در فضای فعلی، سودهای کلانی را به جیب می‌زنند، تمام زورشان را به کار گرفته‌اند تا توزیع کوپنی اقلام اساسی، دیرتر اجرایی شود ولی با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، باید هرچه سریعتر توزیع کوپنی اجرایی شود.به نظر می‌رسد تا پایان نیمه نخست امسال، مجبور به اجرایی کردن سیستم توزیع کوپنی در کشور خواهیم شد.


منبع:
1.تسنیم / پرداخت ماهانه ۴۰ یا ۱۲۰ هزار تومان به هر نفر با تصویب طرح تامین کالای اساسی
2.تسنیم / جزئیات طرح تامین کالای اساسی با کالا برگ الکترونیکی
3.فارس / ۴۰ الی ۵۰ میلیون ایرانی مشمول طرح تامین کالاهای اساسی می‌شوند​
4.ایلنا / در صورت تصویب طرح «تامین کالاهای اساسی»، ۶۰ میلیون ایرانی یارانه غیرنقدی می‌گیرند
5.مشرق / وجود ۲۵ قلم کالا در طرح تامین کالای اساسی
6.مشرق / زمان اجرایی شدن توزیع کوپنی کالاهای اساسی