به گزارش راسخون، خبرگزاری رویترز از توافق کشور‌های اتحادیه اروپا برای بستن مرز‌های خود و ممنوعیت آمد و شد میان این کشور‌ها با انگلیس خبر داد.

این در حالی است که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در سخنانی در واکنش به این تصمیم اعلام کرد: ما متوجه نگرانی همسایگان مان از نوع جدید کرونا هستیم. او در ادامه افزود: ما گام‌هایی سریع را برای برخورد با نوع جدید ویروس کرونا اتخاذ کردیم.

بوریس جانسون در کنفرانسی مطبوعاتی و در حالی که بیشتر کشور‌ها در حال اعمال محدودیت‌های مسافرتی بر انگلیس هستند، گفت: ما به شرکت هایمان می‌گوییم ما نگرانی‌های شما را درک می‌کنیم و اقداماتی را به منظور محدود کردن ویروس به کار بسته ایم.

او در ادامه افزود: ما اطلاعات لازم را به سازمان بهداشت جهانی در خصوص گونه جدید کرونا داده ایم.

نخست وزیر انگلیس در ادامه اعلام کرد نیم میلیون نفر تا کنون توانسته اند در انگلیس واکسن کرونا دریافت کنند.

جانسون در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: موضع ما در خصوص برگزیت و انگلیس باید قوانین خود را کاملا کنترل کند.

گفتنی است دفتر نخست وزیری انگلیس امروز دوشنبه نیز جلسه اضطراری را برای بررسی وضعیت بوجوده آمده ناشی از مشاهده ویروس جدید کرونا در این کشور برگزار می‌کند.

سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد بوریس جانسون امروز در نشستی اضطراری موضوع سفر‌های بین المللی و بویژه حمل و نقل به داخل و خارج از این کشور را که به سرعت متاثر از خبر‌های ناشی از کشف ویروس کرونا جدید قرار گرفته، مورد بررسی قرار می‌دهد.

این در حالی است که پیشتر نخست وزیر انگلیس اعلام کرد محدودیت‌های جدید ویروس کرونا را به ویژه در لندن و جنوب شرقی انگلیس برای جلوگیری از گسترش ویروس جدید در سراسر کشور در نظر گرفته است.
 

کرونای انگلیسی چیست؟



 
همزمان با بالا گرفتن تب و تاب تولید واکسن کرونا و امیدهایی که برای غلبه جامعه بشری بر این ویروس منحوس ایجاد شده است، اخباری مبنی بر شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا منتشر شد؛ نوع جدیدی که اکنون به عنوان کرونای انگلیسی معروف شده و هنوز اطلاعات متخصصان در مورد آن کامل نیست.

دانشمندان بر این باورند که این سویه جدید که نام VUI-202012/01 برای آن انتخاب شده، نسبت به دیگر سویه ها از قدرت شیوع بیشتری برخوردار بوده و این موضوع به دلیل جهش در پروتئین قلاب دار است که به ویروس کمک می کند بهتر به سلول های بدن انسان بچسبد. آن ها همچنین بر این باورند افراد حامل این نسخه از ویروس تعداد بیشتری از آن را در بدن خود حمل می کنند. دانشمندان بر این باورند که نسخه جهش یافته ۷۰ درصد بیشتر از نسخه های قبلی منتشر شده و این بدان معناست که نرخ شیوع آن بالا بوده و در زمانی مشابه تعداد افراد بیشتری به آن مبتلا خواهند شد. در حالی که به طور متوسط هر فرد در بریتانیا ۱.۱ تا ۱.۲ فرد دیگر را به کرونا مبتلا می کرد، این عدد در مورد کروناویروس جهش یافته جدید ۰.۹ بالاتر است.
 

جهش ویروس

"ماریا ون کرخووه" سرپرست فنی کووید ۱۹ در سازمان بهداشت جهانی، روز یکشنبه به بی بی سی گفت که مقامات بهداشت انگلستان برای اولین بار نوع جدید از کرونا ویروس را که دانشمندان انگلیسی آن را "VUI - ۲۰۲۰۱۲/۰۱" نامیده اند، در این کشور شناسایی کرده‌اند.

سایمون کلارک، دانشیار میکروبیولوژی سلولی در دانشگاه ریدینگ انگلستان، نیز به NBC News گفت که "جهش ویروس ها" بسیار رایج است.

وی افزود: وقتی ویروس ها باعث عفونت می شوند، وارد سلولهای بدن ما شده و سلول را تحویل می گیرند تا نسخه های بیشتری از خود را برای تولید مثل، تکثیر کنند و هر بار که این کار را انجام می دهند، برای هر ویروس جدید یک سری مواد ژنتیکی جدید ساخته می شود که در مجموع فشار جدید این ویروس مناسبتر از نمونه قبلی خود است.

سازمان بهداشت جهانی ۱۹ دسامبر در توییتر خود نوشت که ما در مورد نوع جدید ویروس کووید ۱۹ با مقامات انگلیس در ارتباط نزدیک هستیم.  آنها همچنان اطلاعات و نتایج تجزیه و تحلیل و مطالعات مداوم خود را به اشتراک می گذارند. ما با کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های این نوع ویروس و هرگونه پیامد ناشی از آن، به کشورهای عضو و عمومی اطلاع رسانی کرده و آنها را در این زمینه به روز خواهیم کرد.

کریس ویتی، مدیر ارشد پزشکی انگلیس روز شنبه در بیانیه ای هشدار داد که ویروس جهش یافته کرونا با سرعت بیشتری در حال گسترش است اما وی گفت که تاکنون هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ویروس جدید از نظر بیماری شدید یا مرگ و میر  آن را قویتر کرده است.
 

ابعاد مختلف شیوع نسخه انگلیسی ویروس کرونا

شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا در انگلیس در این کشور از کنترل خارج شده و آن را به تعطیلی کشانده است. این موضوع شمار زیادی از کشورهای جهان را نگران کرده و آنها را وادار به توقف پروازها به مقصد و از مبدا انگلیس کرده است.

گونه جدید ویروس کرونا به ویژه شهر لندن را فراگرفته باعث تعطیلی ها و محدودیت های گسترده در آستانه تعطیلات سال جدید میلادی شده است. مقامات انگلیسی گفته اند که سرعت انتشار این نوع از ویروس 70 درصد بالاتر و بیشتر از ویروس معمول کروناست؛ اما تا به این لحظه هنوز شواهدی دال بر کشنده تر بودن این ویروس ارائه نشده است.
 

چقدر باید از انتشار نوع جدید ویروس کرونا در انگلیس نگران بود؟

تغییر و جهش در ویروس ها امر غریب و عجیبی برای دانشمندان نیست؛ چرا که ویروس ها معمولا در گذر زمان و در بین جمعیت ها، دچار تغییر می شوند. به همین دلیل است که سالانه شاید واکسن آنفلوآنزای فصلی جدیدی تولید می‌شود. از همین رو، تغییر ویروس کرونا در انگلیسی و افزایش سرعت شیوع آن، اگر چه خیلی از کشورها را به واکنش وا داشته است، اما دانشمندان این حوزه را چندان متعجب نکرده است.

عمده علائم این نوع از ویروس کرونا مشابه علائمی است که در اکثر کشورها مشاهده شده است؛ علائمی نظیر: تب بالا، سرفه خشک مداوم، از دست دادن یا تغییر در حس چشایی یا بویایی.

همانطور که گفته شد، سرعت شیوع این نوع ویروس بالاتر از ویروس معمول کرونا بوده، اما هنوز قرائنی ناظر بر مرگبارتر بودن آن ارائه نشده است.

سوالی که مطرح می شود این است که آیا این نوع ویروس واکسن تولید برای کرونا را بلاتاثیر خواهد کرد یا نه؟ کارشناسان معتقدند که بعید است چنین اتفاقی بیفتد. اما اینکه آیا نیاز به اعمال تغییرات یا اصلاحاتی در واکسن باشد، هنوز مشخص نیست. گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که این پدیده تاثیر چندانی را نخواهد داشت. استدلال آنها هم این است که شدت و حدت این ویروس به لحاظ کشنده تر بودن تا به الان اثبات نشده است.
 

انتشار گونه جدید ویروس کرونا در انگلیس چه زمانی شروع شد؟



 
گفته می شود که این ویروس احتمالا اواسط ماه سپتامبر سال جاری (اواخر تابستان) در جنوب شرقی انگلیس، در شهر لندن یا در کنت اتفاق افتاده است.

سوزان هاپکینز، عضو سازمان سلامت عمومی انگلیس می گوید که این سازمان در 18 دسامبر (پنجشنبه)، این موضوع را به اطلاع دولت رسانده است و و دولت انگلیس هم در همان روز موضوع را به سازمان بهداشت جهانی منتقل کرده است.

اعلام این امر به سازمان جهانی در شرایطی بوده که ده روز پیش از آن یعنی 9 دسامبر، 62 درصد موارد مبتلا به کرونا مربوط به گونه جدید ویروس بوده ‌اند و این رقم حدود سه هفته قبلتر 28 درصد بوده است.

اگر آمار اعلامی دولت انگلیس موثق و صحیح باشد، بیش از 1000 نفر مبتلا به گونه جدید گزارش شده اند که عمدتا در جنوب شرقی این کشور بوده اند، اما مکان های دقیق آن اعلام نشده است.

یکی از دلایلی که باعث شد دولت انگلیس تصمیمات کریسمسی خود را تغییر دهند، آمار مربوط به تکثیر این گونه از ویروس کرونا بود.

یکی از آمارهایی که روز شنبه توجه خیلی ها را به خود جلب کرد این بود که نمودار مربوط به مناطقی که درگیر محدودیت های سطح چهار بودند، بسیار بالاتر از متوسط مربوط به انگلیس بود. ساکنان مناطق لایه چهار نباید شبانه خارج از خانه باشند، و نمی توانند به خارج سفر کنند. آماری که روز شنبه ارائه شد نشان داد که میزان ابتلا در انگلیس طی دو هفته گذشته بیش از 50 درصد افزایش داشته است.
 

پنهانکاری انگلیس در اعلام گونه جدید ویروس؟

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چرا انگلیس، این موضوع را با این همه تاخیر اعلام کرده است. اگر اولین نمونه ها در اواسط ماه سپتامبر (اواخر تابستان) بوده، چرا این موضوع بعد از حدود سه ماه به اطلاع سازمان بهداشت جهانی و کشورهای دیگر رسیده است. حتی چند هفته قبل که میزان شیوع این گونه جدید رو به افزایش بود، چرا هشدارهای لازم برای مراقبت در این خصوص ارائه نشده است؟

طبیعتا تاخیر در اعلام وجود و ظهور این گونه جدید، به دلیل سرعت بالای انتشار آن، این احتمال را مطرح می کند که به کشورهای دیگر هم منتقل شده باشد و تاثیرات آن در سطح جهانی مشاهده شود. شماری از کشورها از جمله ایران از روز گذشته اعلام کرده اند که پروازهای مربوط به انگلیس را متوقف و تعلیق می کنند. اما مشخص نیست که تا روز قبل، چه میزان از این گونه به خارج از انگلیس منتقل شده باشد.

پاتریک والاس، مشاور علمی در انگلیس، می گوید که این گونه ویروس احتمالا در کشورهای دیگر هم باشد، اما احتمالا از انگلیس شروع شده است.

حال اینجا این سوال مطرح می شود که تاخیر در اعلام تشخیص گونه جدید ویروس کرونا در انگلیس عمدی بوده است یا نه. 
 

کرونای انگلیسی بیماری شدیدتری ایجاد نمی‌کند



 
سازمان جهانی بهداشت امروز دوشنبه اعلام کرد شواهدی در تأیید اینکه نسخه جهش‌یافته ویروس کرونا بیماری شدیدتری نسبت به گونه اولیه آن ایجاد می‌کند وجود ندارد

یک مقام سازمان جهانی بهداشت امروز دوشنبه گفت شواهدی در تأیید اینکه نسخه جهش‌یافته کرونا باعث ایجاد بیماری شدیدتری نسبت به گونه اولیه آن می‌شود وجود ندارد.

«مایک رایان»، مدیر امور اضطراری در سازمان جهانی بهداشت در نشست خبری که در مقر این سازمان در ژنو برگزار شد گفت: «هنوز هیچ شواهدی مبنی بر اینکه سویه جدید کووید-۱۹ باعث ایجاد بیماری شدیدتر می‌شود وجود ندارد و تحقیق درباره اینکه آیا این بیماری عفونی‌تر است ادامه دارد.»

وزیر بهداشت انگلیس دوشنبه هفته گذشته از یافت شدن نوع جدید ویروس کرونا با  قدرت شیوع سریع‌تر در این کشور خبر داد.
 

باید مرزهای همه کشورهای اروپایی به روی انگلیس بسته شوند



 
اتحادیه اروپا در نشستی اضطراری به بررسی نحوه واکنش فوری نشان دادن به شیوع کرونای انگلیسی در این قاره می پردازد

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به دنبال اعلام روز گذشته «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس مبنی بر پیدا شدن گونه‌ای جدید از کرونا با سرعت شیوع بیشتر نسبت به نمونه‌های قبلی، چند کشور اروپایی تدابیر امنیتی را در پیش گرفتند. هلند، ایتالیا، بلژیک، بلغارستان و لوگزامبرگ تمام ارتباط‌های هوایی خود را با انگلیس قطع کردند. در برخی کشورها نیز ارتباط ریلی با انگلیس متوقف شده است.

آلمان به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا خواستار برگزاری نشستی ویژه در روز دوشنبه برای بررسی نحوه مقابله با شیوع گونه جدید کرونای پیدا شده در انگلیس شده است. فرانسه و اسپانیا از دیگر کشورهای عضو اتحادیه روپا درخواست مشابهی ارائه داده اند. سازمان جهانی بهداشت نیز از تماس با انگلیس در این زمینه خبر داده است.

به دنبال اعلام نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر پیدا شدن گونه جدیدی از ویروس کرونا با قدرت شیوع سریع‌تر در بخش‌هایی از انگلیس، وزیر اول اسکاتلند از محدودیت تردد با انگلیس خبر داد.

«نیکلا استورجن» وزیر اول اسکاتلند نیز شنبه شب به وقت تهران در نشست مطبوعاتی از محدودیت تردد بین اسکاتلند و انگلیس خبر داد و افزود که برای جلوگیری از شیوع سریع کرونا نیاز به اقدامات محدود کننده است.
 

بیش از 20 کشور به دلیل جهش جدید ویروس کرونا پروازهای خود را محدود کرده اند



دنبال پیدایش جهش جدید ویروس کرونا در انگلیس، بسیاری از کشورهای جهان ارتباطات حمل و نقل هوایی خود را با انگلیس متوقف کرده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Sky News، بیش از 20 کشور در سراسر جهان به دلیل جهش جدید ویروس کرونا، ارتباطات حمل و نقل هوایی خود را با انگلیس متوقف کرده اند.

محدودیتهای ورود به انگلیس عمدتاً توسط کشورهای اروپایی اعمال شده است. مقامات اتریش، بلژیک، بلغارستان، آلمان، دانمارک، ایرلند، ایتالیا، هلند، فنلاند، فرانسه و جمهوری چک تصمیم گرفته اند پروازهای خود را با انگلیس به طور موقت متوقف کنند. پرتغال فقط به شهروندان خود اجازه ورود به کشور از انگلستان را داد. سوئد قصد دارد رسماً به لیست کشورهایی که ورود به انگلیس را در 21 دسامبر ممنوع کرده اند، اضافه شود. اسپانیا همچنین قصد دارد درصورتی که اقدامات مشابه در سطح کل اتحادیه اروپا انجام نشود، پروازها را به حالت تعلیق درآورد.

اقدامات مشابهی در سایر نقاط جهان نیز انجام شده است. کانادا پروازهای خود به انگلیس را به مدت 72 ساعت متوقف کرده است. اسرائیل ورود به کشور از انگلیس را برای همه به جز شهروندان خود ممنوع کرده است. ترکیه پروازهای خود را با انگلیس، دانمارک، هلند و آفریقای جنوبی متوقف کرده است، جایی که جهش جدید ویروس کرونا نیز پیدا شده است. مقامات کلمبیا، السالوادور، شیلی، آرژانتین و مراکش نیز پروازها به انگلیس را قطع کرده اند. عربستان سعودی مرزهای خود را به طور کامل بست و پروازها را به مدت یک هفته متوقف کرد.

انتظار می رود جلسه اضطراری اتحادیه اروپا در 21 دسامبر برگزار شود که در آن در مورد محدودیت های ارتباطات حمل و نقل با انگلیس در سطح 27 کشور عضو بحث و گفتگو خواهد شد.
 

افرادی که از انگلیس وارد ایران شداند شناسایی و از آنها تست گرفته‌ایم

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در گفتگویی گفت: ویروس کرونا جهش پیدا کرده و در کشور انگلیس به خصوص مناطق جنوبی آن دیده شده است. در قسمت‌هایی که این ویروس مشاهده شده عفونت هم افزایش پیدا کرده و مشخص نیست که افزایش عفونت به علت ویروس جهش یافته است یا اینکه هم‌زمانی برای دو بیماری اتفاق افتاده است. ما مانند بقیه کشورها مسیرهای هوایی را بسته‌ایم؛ افرادی که از انگلیس وارد ایران شداند را شناسایی کرده و از آنها تست گرفته‌ایم. حتی بعضی افراد را دوبار تست کردیم.
 

 
تمامی پروازهای ایران به لندن تا دو هفته آینده لغو گردیده است
وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا، با درخواست وزیر بهداشت پرواز‌های رفت و برگشت انگلیس فعلا به مدت دو هفته لغو شده و فروش بلیت این پرواز‌ها غیرقانونی است.

محمد اسلامی در حاشیه مراسم بهره برداری از 89 پروژه ریلی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: شب گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وزارت راه و شهرسازی خواهان اقدامات سختگیرانه تری برای ورود مسافران از مبدا انگلیس شده بود که ما دیدیم اقدامات سختگیرانه مفهمومی ندارد و لذا با توجه به توصیه اکید رهبر معظم انقلاب اسلامی که خواهان مراقبت بیشتر از ورودی‌های کشور شده بودند، تصمیم گرفتیم پرواز‌های رفت و برگشت انگلیس را فعلا به مدت دو هفته تعلیق کنیم.

وی اضافه کرد: تیم پزشکی وزارت بهداشت هم اکنون در فرودگاه امام خمینی مستقر است و نوتام مربوطه نیز صادر شده است که باید همه مسافران ورودی به کشورمان قبل از پرواز، تست کرونا داده باشند و پاسخ تست نیز منفی باشد.

اسلامی گفت: در این خصوص، اقدامات ما تشدید شده است و کنترل‌ها را بیشتر خواهیم کرد تا سلامت مردم از این مسیر با خطر مواجه نشود.
 

واکنش کاربران








 
 



منبع:
1.خبرگزاری صدا و سیما / وحشت و واکنش اروپا به ویروس انگلیسی
2.العالم/ نشست اضطراری اتحادیه اروپا برای مقابله با کرونای انگلیس
3.تابناک / کرونای انگلیسی چیست؟
4.اسپونایک / بیش از 20 کشور به دلیل جهش جدید ویروس کرونا پروازهای خود را محدود کرده اند
5.خبرآنلاین / ببینید | ویروس کرونای انگلیسی در راه ایران؟!
6.مشرق / WHO: کرونای انگلیسی بیماری شدیدتری ایجاد نمی‌کند
7.تسنیم/ همه پرواز‌ها به مقصد و از مبدا انگلیس لغو شد
8.ایرنا / گونه جدید کرونا وحشت به جان انگلیسی‌ها انداخت
9.تسنیم / ابعاد شیوع نسخه انگلیسی ویروس کرونا؛ آیا لندن پنهانکاری کرد؟

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.