به گزارش راسخون؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا، اکران‌های مرکزی یازدهمین جشنواره فیلم عمار بصورت مجازی برگزار می شود. افتتاحیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا، یازدهم دی ماه و به صورت تلویزیونی صورت می‌گیرد. همچنین آثار منتخب جشنواره نیز از روز پنجشنبه یازده دی به صورت مجازی و از طریق سایت عماریار Ammaryar.ir اکران می‌شوند.

دبیرخانه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار پس از بررسی‌ آثار رسیده به این دوره جشنواره، اسامی آثار راه‌یافته به بخش مسابقه «نماهنگ»، «فیلم ما»، «برنامه تلویزیونی، کلیپ و موشن گرافیک»، «تلویزیون اینترنتی»، «پویانمایی» و «نقد، مقاله و پژوهش‌ سینمایی»، «فیلمنامه» و بخش «قاب اول» را اعلام کرد. برگزیدگان این بخش‌ها در ایام برگزاری جشنواره، به ترتیبی که توسط دبیرخانه جشنواره، تعیین می‌شود، معرفی و تقدیر خواهند شد.
 


بخش نماهنگ

این واقعیته – سید احسان حیدری/ با هم که باشیم – اسماعیل معنوی/ بهار مهربانی – علی رحیمی و محمد امین شریفی/ تا ابد ایران – حمید بیات/ تار و پود – محمد صادق رمضانی مقدم/ تمام خاطرات من –  امیر اصانلو و مصطفی فتاحی/ دریای تشنگی (قسمت یک دشت تنهایی) – حسن اسدی/ دست خط خدا – محمدرضا ملاعباسی/ ریحانه – سید میثم سجادی/ سیاه و سفید – محمدرضا ملاعباسی/ فلسطین، خانه ی من – ضحی شهریاری/ قرنطینه – امین حسین پور/ کاروان آوای امید – طاهر ده پهلوان/ بیستا بر مه (گریه آرام)- حسن جعفر/ من و تو – مهران علوی/ وتر – فاطمه طیوب


بخش پویانمایی

ایستاده ایم – مسعود شریفی/ آینه – آرش سفیدروز/ بر همان عهد – داود زارعی/ به همین سادگی – مهدی نجفی/ بی قرار – مهدی صدیقی/ پیشاهنگ جهاد و شهادت – صادق روشن/ تأثیر مخرب رسانه‌ها بر تفکر انسان – سیده زهرا احمدی حسینیان نژاد/ جوانمردان – علی احمدی/چهل شاهد – محمد علی صفورا/ حسنی میره جنوب – مهناز صابر پور/خانه مقدس – عابدین محمدی/ رابی، ربات شگفت انگیز- محمد سادات/شهر موشکی  –رسول آذرگون/ صفر در سفر – احمدرضا نصری/ غروب تباهی – علیرضا حبیبی/ فرمانده – علی نانوا باشی/ فقط برای خدا 2  – محمد فلاحیان/ قهرمان خین – داود جلیلی و زهره ملامحمدی/ گور به گورها  – حسین مظفری و سولماز یزدان دوست/ ماهیگیر – علیرضا حبیبی/ مجموعه دهه ها-قسمت: اینجا  made in- ندا تنهائی مقدم  و وحید جدایی/ مرصاد – عابدین محمدی/ من آلیس نیستم ولی اینجا سرزمین عجایبه – مهدیه سادات احمدی سلیمانی/ ناجی – سجاد اسماعیل بیگی/ نبرد نهان – محمد پورمعظمی/ نجات هولیر – عابدین محمدی /وصل – جعفر میرناصری// هلوکاست یک تمدن – سعید دولت ابادی فراهانی/ یاعلی(ع) – علیرضا خوشکام


نقد و پژوهش های سینمایی

«آینه‌های غیبی»؛ تحلیلی کامل از ارتباط انسان با فرشته و شیطان از منظر قرآن و حدیث با ارائه الگوی بازنمایی رسانه ای این ارتباط – مصطفی همدانی/ اثربخشی‌محتوای‌دینی«سینمای‌دفاع مقدس»،به‌مثابه«سینمای‌ملّی»بر روی «اعضای خانوادة شهدای شهرتهران – رضا صفری/ ارائه الگویی از بازنمایی سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی «روحانی» در سریال های تلویزیونی (مطالعه موردی نقد سریال سرّ دلبران) – مصطفی همدانی/ بررسی نقش و جایگاه سینمای ایران در سیر تحولات فرهنگی و سیاسی منتهی به انقلاب اسلامی ایران  – مجتبی اشرافی و مرتضی اشرافی/ خشونت جدید، سینمای نابرابر (بررسی نابرابری در روایت خشونت بر پرده سینمای ایران با نگاهی به پرداخت سینمایی استان سیستان و بلوچستان) – مجتبی جهان تیغ/ دو انقلاب؛ یک سینما (بررسی سینمای ایران و آمریکا لاتین از فراسوی انقلاب) – حسام‌الدین ابوالحسنی/ سنت روایت در ادبیات فارسی: راهکاری نو در روایت برای فیلم کوتاه – مجید کیانیان/ سینمای ایران در محاصره ذائقه نوکیسه‌ها(بررسی وضعیت کمدی‌های مبتذل دهه نود و دلیل اقبال مخاطب به این فیلم‌ها) – سیدعلی سیدان/ سینمای مقدس؛ فیلم مقاومت و فیلم ضد مقاومت (مروری نقادانه به فیلم های جنگی چهار دهه گذشته انقلاب) – رضا عزیزی/ شاه کلید اوینی برای نقد درست فیلم (مطالعه موردی: فیلم فرزند خاک و تنگه ابوقریب) – رضا عزیزی/ فمینیسم و پویانمایی های غربی – زهرا راد/ هنر جنگ یا روایت فتح؟ – فرزاد میرحمیدی
 

فیلمنامه

طرح سریال 
روایت ناتمام – محمد سجاد نجفی/ عیوق – محمد سجاد نجفی
 

طرح فیلمنامه

بهارستان – صابر الله دادیان/ روز صفر – هادی محمدی نسب/ کیمیا – مرضیه منصوری و مجید شتی


فیلمنامه کامل بلند

بر فراز قله ها – حجت احمدی زر/ بلتا – مجید فراهانی/ پیشاهنگ – مهدی مافی/ چوب خط – عباس مرادیان/ رخنه – مهدی حسین‌علیخانی/ سه چهارم جنگ – داود جلیلی و محسن غضنفری/ / صاد ی الف دال – محسن راست خانه و راحله  پاشایی 


فیلمنامه کوتاه

بیست، بیست و دو – سید جواد سنجری/ دکل – محمد سلیمانیان و پوریا عطایی
 

فیلمنامه نیمه بلند

برای پدر – آمین صحرایی/ سرحد – محمدحسین سلطانی/ لباس جنگی – سید مهدی عباس نژاد/ هدیه ای برای روح الله – بهروز خندان دل
 

فیلمنامه مستند

بالهایی برای پرواز – مهراب اکبری شهپر/ صدق صادقان – مهراب اکبری شهپر
 


بخش فیلم ما (نهضت تواید محتوای مردمی)

 31سال انتظار – عرفان طحانی/ اربعین دارالسلام – علی اکبر ثقفی/ بانوان جهادگر نهاوندی – علی سهرابی/ بنزین و بارون – مجتبی علی یزدی/ پیک کتاب رسان – مجید حاجبی/ جهاد ادامه دارد – محمدمهدی انتظار/ جهادگران سلامت (قسمت تولید ماسک غدیر) – محمدجواد شیخعلیشاهی/ خاطره ای دور – حسین مخلصیان/ دست به دست – محمد طه ناطقی/ راه میرزا – عبدالرضا استودان/ سفید پوشان – احسان بلندنظر/ شهید سلامتی – علی پوربهزاد/ شهید علی اسماعیلی – حسین طالبی مقدم/ قهرمان کوشکک – میثم جوکار/ کار فرهنگی ثواب ندارد – سعید ستاری/ کنارتم هم وطن – مهدی نجفی/ مادران 3  ستاره – صادق  صادقی چلیچه/ من 20 گرفتم – رضا رادپور/ هر خانه یک حسینیه – محمد مهدی رودگر/ هستیم بر آن عهدی که بستیم – محسن مرادی/ همسر اعظم خانم – جواد صالح/ هیات تعطیل نیست – سینا رضایی


بخش برنامه تلویزیونی/ برنامه تلویزیونی ترکیبی

ایران بانو – سجاد شیرافکن/ پایش – الهام پیرهادی/ چاپ اول – احسان فروغی اصل/ رخداد – میثم پیله ور/ روایت حبیب – مهدی  سموعی/ سرچشمه – امیرعلی آزادی/ قرن 14 – علیرضا خوشکام/ کی میاد ستاره چینی – آزاده رجبی/ مامان ها – مجتبی حسینی/ مثبت مکث (بورس)– حمید جوادی/ ملازمان حرم – محسن  اردستانی رستمی / ملت شهر (مهندس هاتف) – محتبی  احسانی/ منهای نفت – احسان شادمانی/ مهمات – سیداحمد موسویان
 

تلویزیون اینترنتی

پنجیر تی وی – میثم جوکار/ دی بی سی فارسی – رضا حاتمی وفا/ رو در رو  –  ناصر آراسته/ سلام مدیا – اسماعیل هاشم آبادی/ سیلی – علی سبحانی/ سین جیم – محمدجواد شیخعلیشاهی/ شهرآرا  (مجموعه سیستان و بلوچستان) – میلاد گودرزی/ شهرداد (مجموعه بانک خوب) – میلاد گودرزی/ شیمی تی وی(کانزاس سیتی یا رشت) –  حسین  سبزه چین/ قوی – سعید خزاعی مقدم/ کارآگاه شهر (قسمت برمودای قزوین) – میلاد گودرزی/ کارآگاه شهر (قسمت ساخت و باخت) – مهدی محبتی خلف/  گروه طه (واردات) – هادی پرتوی نیا/ مادری – زهرا یزدان پناه/ نصر تی وی(از ایروان تا بهشت) – محسن اردستانی/ نصر تی وی(چه کسانی با هنر مخالف اند)  – محسن اردستانی رستمی/ ویدئولوژی-علی سرو
 

کلیپ، آیتم و موشن گرافیک

اجتماع سلیمانی ها –  فرزین خداوردیان/ از کوخ تا کاخ – امیرعباس کنعانی/ انتقام سخت – مهدیار عقابی/ پس وارون – محمدجواد شیخعلیشاهی/ پول خون – محمدمهدی صدرالدین کرمی/ تربت (بچه بسیجی آرپی جی زن) – مصطفی موسی پسندی/ جک استراو – مهدی  دهقان/ دست های رنگی – عباس رفیعی مرغملکی/ دلهره های آخرین خاکریز – ایمان ایزی/ دیپلماسی ورزشی – حمیدرضا غلامزاده/ روزگار حمید – علی رهجو و سیدحامد قاسمی/ ریتالین – علیرضا حاجی صمدی/ فرشتگان زمینی – مهدیه سادات محور جعفری/ قدرت رسانه  – اسماء رستمی/ کرونا زدا – علی سبحانی/ کویید 48 – علیرضا رحمانی پور/ ماجرای ناباروری – علی کوثری/ متانت – محمد مهدی خالقی/ مستند طنز دی بی سی فارسی – مصطفی صاحبی/ مشاغل سخت – هادی زهره کاشانی/ ملت شهر (آیتم) – محمد صادق رمضانی مقدم/ من قالیچه سلیمانم – محمدرضا امامقلی/ موشن گرافیک سند2030 – امیر اسماعیلی/ میراث سوزان – ضحی شهریاری/ نای نفس – حامد  سلطانی/یک بسته از بهشت – حسین صداقتی و محمد رسول اسمعیل‌پور


گزارش خبری

از حجره تا غسالخانه – سجاد میرشریف/ اوس کاظم – کاظم دهقانی اشکذری/ بدهی های تمام نشدنی – صابر چهری/ پایی که بسته ماند – صابر چهری/ تحقیقی فراتر از عسل –  پریسا پانیاز/ تخریب مسجد هفت درب – مریم تکافی/ حماسه مردم ذوالفقاری  –  نوید سالم زاده/ دست‌های پینه بسته – کاظم دهقانی اشکذری/ روبان قرمز – طاهره رئیس جعفری مطلق/ روستای بلا تکلیف – طاهره رئیس جعفری مطلق/ سایه مهر – مریم تکافی/ فراموش شدگان نبرد با کرونا – زهرا کلانتری/ کوی آسمانی – شیما کرمیانی/ مجاهد دیروز، رزمنده امروز –  نوید سالم‌زاده/ همت های والا – خاطره تیموری
 

بخش رقابتی «قاب اول»

در این دوره از جشنواره، آثار متنوع و متعددی از فیلمسازان تازه‌نفس جوان و نوجوان نیز در بخش‌های مختلف ثبت‌نام کرده‌ بودند که با تشخیص هیئت انتخاب، منتخبی از  آن‌ها در بخش «قاب اول» حضور پیدا می‌کنند. آثار حاضر در بخش‌های «نماهنگ»، «پویانمایی» و «تلویزیون اینترنتی» در ادامه آمده است.
آیه رحمت – امیر عباس امینی/ دختران نور – سیده فائزه سیدمفید/ رفیق قدیمی – محمد سلطان زاده/ سالار جنگل – سجاد عزیزپور/ سرداران سلامت – امیر رضا واحدی/ سرفراز باشی میهن من – ایمان قنبری/ سلام بر محمد – محمد عباسپور/ شلیک – مصطفی ملاحسینی/ فرمانده دلها – رضا مختاری/ قهرمانان عاشق – مجید حاجبی/ منتظر یعنی – علی دانش/ یادمه حسین – محسن شهبازی/ پایان ظلم (جنگ آخر) – محمد مجتبی عبدی نسب/ حسین پسر غلامحسین – حانیه محمدرضائی بیدگلی/ گرما – نیما مرادی/ ماه – فاطمه خدیور/ ماه پیشونی – احسان – مرادیان/ اخبار مدرسه –  ایمان قنبری
 

آشنایی با جشنواره مردمی فیلم عمار

 

جشنواره مردمی فیلم عماریک جشنواره سینمایی ایرانی است. اولین دوره این جشنواره در سال ۸۹ و در سالگرد حماسه‌ نهم دی ماه برگزار شد و حدود بیست اثر، هم‌زمان در۳۰ نقطه از کشور اکران شدند.

شکل و شمایل غیر متعارف اولین دوره‌ جشنواره‌ی عمار در ساختار سینمایی کشور، توجهات بیشتری را به سوی خود جلب کرد.

در حالی که تصور می شد این جشنواره هرگز ادامه نیابد در دی ماه سال 90، فراخوان دومین دوره جشنواره در پنج محور (تاریخ انقلاب، جنگ نرم، فتنه هشتاد و هشت، نقد درون‌گفتمانی و بیداری اسلامی) منتشر شد.

به رغم بی توجهی بسیاری از رسانه‌های جمعی، استقبال مردمی از این دوره جشنواره افزایش یافته و سیصد و بیست اثر ارسالی هنرمندان و فیلمسازان به جشنواره دوم عمار در سیصد نقطه از کشور اکران شد.

سومین دوره این جشنواره نیز سال 91 برگزار شد و نهصد اثر رسیده به جشنواره در حالی با هم رقابت کردند که تعداد نقاط اکران نیز از سیصد به 900 نقطه افزایش یافته بود. استقبال وصف ناپذیر چه در حوزه تولید و چه در حوزه اکران برگزارکنندگان جشنواره را مصمم تر می کرد.

چهارمین جشنواره در سال 92 برگزار شد. حضور فیلمسازان حرفه‌ای و جوان در آن نشان داد که این جشنواره محفلی برای نمایش آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و بروز استعدادهای جوان آن است.

علاوه بر این، اضافه شدن بخش بین‌الملل باعث شد تا بسیاری از فیلم سازان مستقل که فریاد بیداری آنها شنیده نمی‌شد در این جشنواره شرکت کنند. 1700 اثر داخلی و 500 اثر بین الملل در این دوره از جشنواره شرکت نمودند. تعداد اکران های همزمان در همه استان های کشور و به بیش از 2500 اکران رسید. در حالی که در بسیاری از مکان های کشور اکران ها در طول سال تداوم داشت.

اما نقطه عطف جشنواره در یک اسفندماه 91 و بعد از جشنواره سوم اتفاق افتاد. دیداری که خستگی را از تن همه بیرون برد. در این دیدار جمعی از دست اندرکاران، داوران و برگزیدگان عمار حضور داشتند. رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن صحبت‌های جمعی از حاضرین، توصیه‌هایی نمودند و توجه به موضوع دین و معارف دینی و همچنین انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب در این جشنواره را اقدامی مبارک خواندند و تأکید کردند: نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلندمدت و همراه با برنامه‌ریزی دقیق و امید به آینده و بهره‌گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداکثری باشد.

اکران مردمی نمایش آثار سینمای انقلاب است است با پشتوانه‌های مردمی. با توجه به هویت مردمی آن در هر مکانی اتفاق می افتد (مسجد، مدرسه، پارک، حوزه علمیه، منازل، پایگاه بسیج، سالن های نمایش و...) و با هر وسیله نمایشی (ویدئو پروژکتور، تلویزیون، کامپیوتر و...). فیلم‌هایی مناسب اکران برای همه سنین و برای همه اقشار وجود دارد.

اکران آثار جشنواره به شرایط پیچیده ای نیاز ندارد. اکران کننده مکانی برای اکران در نظر‌ می‌گیرد و فیلم‌های عمار را تحویل می گیرد. همه جزئیات اکران از قبیل انتخاب یک یا چند اثر برای اکران، مکان اکران، مخاطب و... با تشخیص اکران کننده انجام می‌گیرد.

اکران فیلمهای جشنواره عمار برای همه امکان پذیر است و هر فردی می تواند اکران کننده فیلم‌های عمار شود.

همزمان با اکران سراسری جشنواره  دی ماه هر سال در مناسبت‌های مختلف سال (هفته دفاع مقدس، سیزده آبان، دهه فجر، ماه محرم، ماه رمضان و هر مناسبت انقلابی و ملی دیگر)؛ دبیرخانه جشنواره عمار، آثار رسیده را بر حسب مناسبت‌ها دسته بندی کرده و بسته‌هایی برای برخی از مناسبت‌ها آماده کرده است. هر زمان که اکران کننده برای اکران مناسب بداند.

یکی از اهداف برپایی جشنواره عمار فراهم شدن بستری برای کار فرهنگی است. بر این اساس اکران کننده می‌تواند طبق صلاحدید و امکانات خود از برنامه‌هایی مثل نمایشگاه کتاب، سخنرانی، جلسه نقد، شعرخوانی، خاطره گویی،کتابخوانی و هر برنامه فرهنگی دیگری که مناسب است بهره ببرد.
 

سینما سیار در جشنواره عمار اجرایی می‌شود

 

وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره در خصوص برگزاری سینما سیار، گفت: این موضوع بستگی به دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد که اگر اجازه دهد انجام می‌دهیم. البته که سال‌های قبل در این خصوص به موفقیت و تجربه خوبی رسیده بودیم. گسترش تماشای سینمای ایران یکی از اهداف عمار بوده و خواهد بود و در این زمینه تمام تلاشمان را خواهیم کرد.

مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی عمار درباره یکسویه بودن اهداف این جشنواره برای مخاطبان خاص و نداشتن مخاطب عام، اظهار کرد: جشنواره عمار مخاطب عام دارد؛ نمونه آن فیلم سینمایی «منطقه پرواز» است که در جذب مخاطب جزو فیلم‌های پرمخاطب سال گذشته بود و توانست مخاطبان متنوعی را به سینما‌ها بکشاند. اگر با نگاهی منطقی و درست و بدون پیش داوری و قضاوت‌های کلیشه‌ای به ده دوره جشنواره مردمی عمار نگاه کنیم، به نقاط ضعف و قوت آن می‌رسیم و رشد آن را خواهیم دید.
 

عمار فراخوانی برای رشد هنر انقلاب اسلامی است

دبیر جشنواره مردمی عمار گفت: هرسال در عمار به فضا‌هایی در آثار مستند پرداخته می‌شود که حرف‌های زیادی دارد و قطعا در اکران و نمایش به مشکل بر می‌خورد. این آثار می‌تواند راهگشای مشکلاتی باشد که در بسیاری مواقع نمی‌توان زد، اما در عمار هرساله قوی‌تر می‌شود. امسال نیز چند مستند بسیار خوب با همین مضمون داریم که قطعا مخاطب استقبال و سروصدا می‌کند.

وی افزود: از مخاطبان جشنواره می‌خواهیم که نقاط ضعف را به ما انتقال دهند. حتی اگر با زبان تلخ و تند هم باشد، از آن استقبال خواهیم کرد. هرچقدر نقد‌ها بیشتر، جدی‌تر و منصفانه‌تر باشد، باعث موفقیت بیشتری در حوزه انقلابی می‌شود. جشنواره عمار تلاش می‌کند فیلمسازان انقلابی و سالم در هیاهوی سینما گم نشوند و به درستی با تولید آثارشان دیده شوند. عمار فراخوان و جایگاهی برای رشد هنر انقلاب اسلامی است.


منبع:
1. ایسنا/ آثار بخش مسابقه افتتاحیه یازدهمین جشنواره عمار اعلام شد
2. همشهری آنلاین/ آشنایی با جشنواره مردمی فیلم عمار
3. باشگاه خبرنگاران جوان/ زمان برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار اعلام شد/ تجلیل از محمود رضوی
4. صدا و سیما/ عمار مجازی شد، برگزاری یازدهمین جشنواره عمار به شکل مجازی