به گزارش راسخون، به نقل از سی ان ان، آژانس امنیت دریانوردی اندونزی روز گذشته دو نفتکش را در ساحل منطقه پونتیانک این کشور توقیف کرده است.

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که یکی از این نفتکش ها ایرانی است و دیگر با پرچم پاناما تردد می‌کرده است.

مقامات اندونزی گفته اند که دلیل توقیف این دو نفتکش انتقال غیر قانونی نفت بین آنها بوده است.

آژانس مذکور طی بیانیه ای گفته که نام نفتکش ایرانی هورس و نام نفتکش پانامایی فری است.

گشت آژانس امنیت دریانوردی اندونزی اعلام کرده است که سامانه های ناوبری و راداری این دو نفتکش خاموش بوده و به طور اتفاقی آنها را ردیابی کرده است.
 

توقیف نفتکش با پرچم ایران

«ویسنو پرامادیتا» سخنگوی سازمان امنیت دریایی اندونزی در این باره گفت نفتکش تحت پرچم ایران با نام MT Horse و نفتکش تحت پرچم پاناما با نام MT Frea در آب‌های نزدیک استان «کالیمانتان غربی» در ساحل شهر «پونتیانک» توقیف شده‌اند.

وی افزود: تانکرهای فوق تخلفات مختلفی از جمله به‌اهتزاز در نیاوردن پرچم، خاموش کردن سامانه‌های شناسایی، لنگر انداختن غیرقانونی و حمل غیرقانونی سوخت بین کشتی‌ها و ریختن نفت در دریا مرتکب شده‌اند.

پرامادیتا ادامه داد: مقامات اندونزی دو نفتکش مذکور را برای انجام تحقیقات بیشتر به‌سوی جزیره «باتام» در استان «رائو آیلندز» اسکورت کردند.
 

انتقال غیرقانونی نفت کوره



 
سرهنگ "باکاملا ویسنو پراماندیتا" «Bakamla Wisnu Pramandita» سخنگوی گارد ساحلی اندونزی در این پیام توئیتری مدعی شد که علت اصلی این اقدام گارد ساحلی، «نقض حق عبور و مرور» از جمله در ارتباط با انتقال سوخت تانکر به تانکر،‌ خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار موسوم به « AIS»، عدم اهتزاز پرچم ملی و همچنین نشت سوخت توسط این نفتکش بوده است.

صفحه اینستاگرام نیروی گارد ساحلی اندونزی نیز در همین رابطه به مساله «انتقال غیرقانونی نفت کوره» و عدم رعایت فاصله مشخص هنگام انجام آن اشاره کرده است.
 

سازمان بنادر به دنبال رفع توقیف نفتکش ایرانی در اندونزی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های اندونزی اظهار کرد: منتظر دریافت اطلاعات بیشتری از سوی دولت اندونزی هستیم.

وی افزود: موضوع فنی است و در کشتیرانی از این موارد اتفاق می‌افتد، سازمان بنادر ما و شرکت صاحب کشتی در پی پیدا کردن دلیل موضوع و حل و فصل آن است. سفارت ما از نزدیک موضوع را پیگیری می‌کند و وزارت خارجه نیز همین طور و اگر به نتیجه‌ای برسیم اطلاع رسانی می‌شود.


منبع:
1.فارس / 2 نفتکش در آب‌های اندونزی توقیف شدند/ یکی از نفتکش‌ها ایرانی است
2.ایرنا / اندونزی مدعی توقیف یک نفتکش با پرچم ایران شد
3.تسنیم / اندونزی یک نفتکش با پرچم ایران را توقیف کرد
4.باشگاه خبرنگاران جوان / منتظر اطلاعات درباره توقیف کشتی ایرانی هستیم/ شاهد اتفاق جدیدی درباره برجام نبودیم
5.فرارو / فیلم