به گزارش راسخون، در طول روزهای گذشته مهاجرین افغانستانی از شهرهای مختلف جمهوری اسلامی ایران از مسدود شدن کارت‌های عابربانک، بانک صادرات خبر داده و از پیامدهای آن  سخن گفته‌اند. این اقدام چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که اداره کل اموراتباع وزارت داخله ایران از صدور ابلاغیه جدید بانک مرکزی این کشور به تمام بانک‌ها برای صدور کارت‌ها و انجام امور بانکی برای تمام اتباع خارجی دارای مداراک اقامتی معتبر در ایران خبر داده بود.
 

سیاه نمایی رسانه ها



 
شورای هماهنگی بانک‌ها در خصوص کد شهاب بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: در روزهای گذشته برخی رسانه‌های معاند با نادیده گرفتن مقررات شفافیت عملیات بانکی که مستلزم صحت اطلاعات هویتی صاحبان حساب است و هشدارهای مکرر قبلی به صاحبان حساب‌های مشمول نقص اطلاعات یا اطلاعات ناصحیح، به سیاه نمایی روی آورده و این گونه القا کرده‌اند که برخی بانک‌های کشور، حساب و کارت بانکی اتباع خارجی را مسدود کرده‌اند. این سیاه نمایی در حالی صورت می‌گیرد که رعایت مقررات مذکور نه فقط در ایران بلکه در اغلب کشورهای جهان و نه تنها نسبت به اتباع خارجی بلکه نسبت به کلیه صاحبان حساب‌های بانکی به دلایل مختلف از جمله پیشگیری از پولشویی الزامی است. در این خصوص ذکر نکاتی چند برای روشن شدن زوایای موضوع ضرورت دارد:

۱. با توجه به لزوم شفافیت عملیات مالی و تراکنش‌های بانکی و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی، بانک مرکزی از مدت‌ها پیش، اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی را الزامی کرده است.

۲. روش عملیاتی برای احراز اطمینان از کامل و صحیح بودن اطلاعات هویتی هر فرد، اخذ کد شهاب است که همان شناسه هویت الکترونیکی بانکی است. برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف می‌شود. کد شهاب رابط اصلی سامانه‌های بانکی و نهاب بوده و سامانه نهاب بر روی شبکه ملی کشور (NiBN) برای تمامی بانک‌ها و موسسات مالی مجاز قابل استفاده است.

۳. اتباع ایرانی برای اخذ کد شهاب، به کد ملی و اتباع غیر ایرانی به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است، نیاز دارند.

۴. از ابتدای سال جاری، اقدام و پی‌گیری‌های مؤثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک‌ها به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب را دریافت کنند. خوشبختانه بخش بزرگی از اتباع کشور‌های همسایه به‌ویژه برادران و خواهران افغانستانی توانستند کد شهاب بگیرند و البته تعدادی از این عزیزان هم ظاهراً به دلیل قانونی و رسمی نبودن مهاجرتشان موفق به دریافت کد شهاب نشدند.

۵-در این باره چندین بار اطلاع رسانی و به اشکال مختلف، هشدار لازم به تک‌تک صاحبان این حساب‌ها داده شد تا این که تمامی بانک‌ها بر اساس بخشنامه بانک‌مرکزی، از تاریخ ششم بهمن، ارائه خدمات به حساب‌های فاقد کد شهاب متوقف شده است.
 

گزارش‌ها از مهلت یک ماهه



 
برخی از این افراد می‌گویند: بانک بدون اطلاع قبلی، کارت بانکی ما را باطل کرده است بی آنکه از قبل هشداری داده باشد! دغدغه اصلی این گروه وضعیت امرار معاش بعد از باطل شدن کارت‌های بانکی‌شان است.

از روز پنجشنبه بانک های صادرات و تجارت در راستای سیاست‌های مبارزه با پولشویی، مانع از تراکنش کارت‌هایی شده‌اند که اطلاعات صاحبان آن کارت‌ها نزد شعب کامل نیست. آنطور که مسئولان بانکی می‌گویند اطلاع‌رسانی در این باره از یک سال و نیم قبل آغاز شده بود و بانک‌ها به مشتریان اتباع خارجی هشدار داده بودند زودتر نسبت به اعلام کد اتباع خود نزد شعب بانکی اقدام کنند.

بعد از این اطلاع‌رسانی‌ها بیش از ۸۰ درصد از مشتریان اتباع خارجی به شعب بانکی مراجعه کرده و کد اتباع خود را به بانک اعلام کرده‌اند ولی کارت بانکی ۲۰ درصد باقی مانده که هنوز کد اتباع خود را به بانک اعلام نکرده اند روز پنجشنبه غیرفعال شد.
 

لزوم شفافیت عملیات مالی و مقررات مبارزه با پولشویی



 
صیدی روز جمعه دهم بهمن گفت: «در حال حاضر در پی یافتن راه‌حل جایگزین هستیم تا هم مشکل این عزیزان حل شود و هم قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و همچنین تحقق شفافیت رعایت شود که البته به تشخیص و تصمیم وزارت کشور و بخش اتباع خارجی بستگی دارد.»

در حالی که در روزهای اخیر بسیاری از مهاجران خارجی به‌ویژه اتباع افغان، از دسترسی به خدمات کارت‌های بانکی خود محروم شده‌اند، رییس بانک صادرات دلیل این اقدام را «لزوم شفافیت عملیات مالی و تراکنش‌های بانکی و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم» و «بر اساس بخشنامه‌ بانک‌مرکزی» اعلام کرد.

او گفت: «بانک مرکزی از مدت‌ها پیش، اقدام به الزامی‌کردن اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی کرده است.»

صیدی اضافه کرد که برای احراز اطمینان از کامل و صحیح‌ بودن اطلاعات هویتی هر فرد، اخذ کد شهاب لازم است. به گفته او اتباع خارجی برای گرفتن کد شهاب به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است، نیاز دارند و برخی که نتوانسته‌اند این کد را دریافت کنند، خدمات کارت بانکی آنان متوقف شد.

مدیرعامل بانک صادرات گفت دلیل ارائه نکردن این کد به این مهاجران «ظاهرا قانونی و رسمی‌ نبودن» مهاجرتشان است.

او برخی از مهاجران را متهم کردند که با کارت‌های بانکی، «تراکنش‌های مشکوک» انجام می‌دادند.


منبع:
1.مهر /مسدودی کارت‌های بانکی فاقد کدشهاب فقط برای اتباع افغانستانی نیست
2.تسنیم / دلیل مسدود شدن کارت بانکی مهاجرین افغان
3.خبر روز / مدیرعامل بانک صادرات: حل مشکل کارت‌های بانکی مهاجران افغان به تصمیم وزارت کشور بستگی دارد