به گزارش راسخون؛ جمهوری اسلامی ایران از اواخر دهه 70 شمسی توانست به دانش بومی ساخت سانتریفیوژ به عنوان اصلی ترین ابزار در غنی سازی اورانیوم 235 دست یابد. سانتریفیوژIR-1  نخستین سانتریفیوژ ایرانی است که با مهندسی معکوس ساخته شده و با ظرفیت غنی سازی یک سو اولین مواد غنی شده ایران را تولید کرده است و می توان از آن به عنوان پدر سانتریفیوژهای ایرانی یاد کرد. البته  چند سالی است که نسل های پیشرفته سانتریفیوژ هم توسط متخصصان ایرانی به خوبی طراحی و ساخته می شود. هر سانتریفیوژ قبل از رسیدن به مرحله تولید نیمه صنعتی باید مراحل ابتدایی تحقیق و توسعه از تک ماشین، زنجیره 10تایی، زنجیره 20تایی، زنجیره 30تایی و سرانجام زنجیره شاهد 164 تایی را بگذراند و در صورت موفقیت در همه آزمایش های مکانیکال و تزریق گاز اورانیوم به سمت تولید انبوه برود.

تلاش متخصصان هسته ای در سال های گذشته منجر به بومی شدن این صنعت در کشور شد، صنعتی پیشران و مولد که روز به روز با پشتیبانی ملت، در مسیر توسعه قرار گرفته و در حوزه های مختلف پزشکی، درمان، کوانتوم و کشاورزی ایران را در باشگاه چند کشور معدود دارای این دانش فنی قرار داده است.
 
کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی می گوید: یکی از پیشرفت‌های انجام شده در حوزه غنی سازی، شروع تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9 است که دارای 50 سو است.این ماشین یکی از مهمترین سانتریفیوژ‌های کاملا بومی ایران است که با روش‌های جدید استاندارد ساخته و فعالیت می‌کند. IR-9 ایرانی حدود 50 سو ظرفیت غنی سازی خواهد داشت یعنی 50 برابر دستگاه های فعلی IR1 که در نطنز استفاده می شود . براساس اطلاعاتی که خراسان کسب کرده توان غنی سازی این سانتریفیوژ فوق پیشرفته ایرانی، دو برابر جدیدترین نسل سانتریفیوژهای ساخت کشورمان یعنی IR-8 است.
 


واکنش کاربران







منبع:

1. خبرآنلاین/ خط و نشان 50 سویی ایران/ سانتریفیوژ فوق پیشرفته ایرانی IR-9 که رونمایی می شوند
2. تسنیم/ مشخصات ۱۶ سانتریفیوژ ایرانی
3. العام/ کمالوندی: آغاز تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-۹/ سانتریفیوژ‌  IR-۹ کاملا بومی است
4. جوان آنلاین/ سانتریفیوژ «IR9» غول ایرانی

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.