به گزارش راسخون؛ افزایش مصرف برق در این روزهای گرما، منجر به قطعی‌های مکرر در شهرهای مختلف کشور شده و این موضوع، قطعی‌ آنتن‌های موبایل و اینترنت را هم به دنبال داشته است. در شرایطی که به دلیل ادامه فرآیند دورکاری در برخی ادارات و برگزاری آزمون‌های آنلاین پایان ترم دانش‌آموزان و دانشجویان، استفاده از اینترنت ضرورت دارد، قطعی اینترنت هم دردسرساز شده است.

بر اساس آخرین آمار سرعت رشد مصرف برق در کشور افسارگسیخته شده و طی روزهای اخیر، شاهد ثبت پیک‌های مصرف برق به مقادیری هستیم که در زمان مشابه سال‌های گذشته بی سابقه بوده‌اند. طبق آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران در روز بیست و نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مصرف برق در پیک روزانه به ۵۳ هزار و ۷۵۹ مگاوات رسید. این در حالی است که پیک مصرف برق در روز مشابه سال قبل، ۴۵ هزار و ۲۷۰ مگاوات بود. این موضوع منجر به خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده در برخی استان‌ها شده است.

باتری‌های سایت‌های BTS، وظیفه تاب‌آوری برای تامین برق تجهیزات و آنتن را دارند که البته تاب‌آوری سایت‌ها به بازه دو تا چهار ساعته محدود است و اگر قطعی برق ادامه پیدا کند، این سایت‌ها هم خاموش می‌شوند.  البته در شرایط خاص و حوادث غیرمترقبه مثل سیل و زلزله، برای سایت‌ها از دیزل ژنراتور هم استفاده می‌شود، اما اگر از موتور برق یا دیزل ژنراتورها در سطح گسترده استفاده شود، آن هم با این حجم از آلودگی، زیان زیادی به طبیعت وارد می‌کند.

با افزایش مصرف برق و بروز قطعی، باتری سایت‌های BTS برق لازم را برای آنتن اپراتورها تامین می‌کند و اکثر سایت‌ها هم می‌توانند در بازه چند ساعته قطعی برق، پاسخگو باشند، اما شارژ باتری‌ بعضی از سایت‌ها ممکن است زودتر از وصل شدن برق تمام شود که قطعی آنتن و اینترنت موبایل را هم به دنبال خواهد داشت.

در حال حاضر استفاده اینترنت عموم مردم در ایران، از دیتای موبایل است و قطعی آنتن‌های موبایل، می‌تواند ناشی از قطعی برق باشد که این روزها به دلیل افزایش مصرف برق رخ داده، این در حالی است که با قطع شدن برق، دستگاه‌های مودم هم از کار می‌افتند و این یعنی اینترنت ثابت هم در این شرایط قابل استفاده نیست و قطعی برق، مشکلات قطعی اینترنت را هم برای کاربران ایجاد کرده است.
 

مشکلات و پیامدهای ناگوار قطع برق برای مردم

 

به طور کلی، خاموشی به هر دلیلی که باشد، صدمات جبران ناپذیری هم به اقتصاد کشور و هم به زندگی روزمره مردم وارد می‌کند. اکنون نیز با توجه به قرار گرفتن در گرم‌ترین فصل سال و شکستن رکورد مصرف برق در برخی مناطق تهران شاهد قطعی‌های بلند مدت و کوتاه مدت برق بوده‌ایم که مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده‌است.

با توجه به این موضوع که بسیاری از صنایع بزرگ نیازمند برق برای ادامه حیات هستند، خاموشی می‌تواند آسیب جبران ناپذیری به آن صنعت و در نهایت به اقتصاد کشور وارد کند.

علاوه بر این یکی دیگر از بخشهایی که شدیدا دچار ضرر و زیان‌های مالی می‌شوند، مشاغل خرد  است که بدون برق فروش، تولید و یا ارائه خدمت آن‌ها با مشکل مواجه شده و روند کارشان تا وصل شدن برق متوقف می‌شود که بعضا ضررهای بسیاری را در پی این اتفاق متحمل می‌شوند.

اما آنچه که شاید کمتر به آن توجه می‌شود، زندگی روزمره مردم است که خاموشی‌ها آن را با آشفتگی روبرو می‌کند. طاقت فرسا بودن گرما، خاموش شدن تلفن‌های همراه، عدم امکان استفاده از وسایل برقی در زمان خاموشی و یا آسیب دیدن آن‌ها به علت خاموشی، کار نکردن آسانسورها و پمپ آب و...، قطع شدن دستگاه‌های پزشکی در خانه‌هایی که از بیمار مراقبت می‌شود و... از جمله مشکلاتی است که قطعی برق با خود به همراه می‌آورد.

حجت نظری حجت نظری عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورای شهر خاطر نشان کرد: مردم از قطع ناگهانی و طولانی مدت برق که عمدتا در ساعات اوج گرما و در طول روز رخ می‌دهد گلایه دارند و از آن بدتر اینکه این قطع برق، بدون جدول زمانبندی و اعلام قبلی رخ می‌دهد و قطع اینچنینی برق، مشکلات مردم را دوچندان کرده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: حتما مسئولان محترم در وزارت نیرو مطلع هستند که کلاس‌های درس و همچنین امتحانات پایانی دانشجویان و دانش‌آموزان عمدتا به شکل آنلاین و در بستر اینترنت انجام می‌شود. همچنین در جریان هستند که برخی کارمندان و مشاغل در حال دورکاری‌اند، لذا قطع ناگهانی برق سبب بروز مشکل برای این افراد شده و با آغاز امتحانات، مشکلات را دو چندان نیز خواهد کرد.

وی افزود: به‌خصوص اینکه در حال حاضر نیز اقدام قطعی برق سبب استرس و سردرگمی دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌های آنان شده و بیم آن را دارند که در حین برگزاری آزمون، با قطع برق مواجه شده و نتیجه ماه‌ها درس خواندن و تلاش از بین برود.

نظری ادامه داد: همچنین گزارش‌هایی وجود داشته که متاسفانه با قطع برق، سرویس‌دهی اینترنت همراه برخی از اپراتورهای تلفن همراه نیز دچار اخلال می‌شود که لازم است وزیر محترم ارتباطات پیگیری لازم را نسبت به حل آن انجام دهند.
 

قطعی برق باعث شکست نفر اول شطرنج ایران شد

 

نماینده شطرنح ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا به دلیل قطع برق مغلوب حریف خود شد.

مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا با حضور 79 شطرنج باز از 16 کشور برگزار می شود که 20 نفر از آنها استاد بزرگ هستند. استاد بزرگ پرهام مقصودلو به واسطه ریتینگ نفر اول در میان شرکت کنندگان این مسابقات است. این مسابقات از روز 30 اردیبهشت ماه تا 10 خرداد ماه به صورت هیبرید برگزار می‌شود و به این ترتیب که بازیکنان در محل فدراسیون شطرنج کشورشان حاضر شده و در حضور یک داور و یک مسئول فنی و تحت نظارت چندین دوربین به صورت آنلاین به رقابت می پردازند.
 
برق رفت، پرهام باخت
شرکت کنندگان حق استفاده از صفحه و مهره معمولی را نیز در این مسابقات دارا هستند. کنترل زمان این بازی ها برای هر بازیکن 90 دقیقه برای 40 حرکت اول به همراه نیم ساعت برای اتمام بازی و30 ثانیه پاداش برای هر حرکت است، اما روز گذشته اتفاق عجیبی در جریان این رقابت ها رخ داد. پرهام مقصودلو نفر اول شطرنج ایران، با قطع ناگهانی برق در تهران، از حریف مغولستانی شکست خورد.
 
سمیع‌زاده: قطعی برق مضحک است/ جدول زمانبندی را ندیدیم
محسن سمیع‌زاده، سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج در مورد قطعی برق و شکست برخی نمایندگان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا گفت:

دلیل این اتفاقات را باید از وزیر نیرو پرسید. این همه نیروگاه افتتاح شد و بازهم قطع برق در کشور داریم. این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا مسابقات شطرنج به سمت برگزاری آنلاین رفته است. این مدل برگزاری شرایط خاصی دارد.

او ادامه داد: ما از نفرات مدنظر خود دعوت کردیم و برای آنها هتل گرفتیم و با حضور در فداسیون به رقابت با حریفان خود می‌پردازند. متاسفانه 3 شطرنج باز ما به دلیل قطعی برق از مسابقات حذف شدند. در سیستم آنلاین اگر یک لحظه از بازی خارج شوید از سوی داوران و ناظران بازنده اعلام می‌شوید. این تصمیم به دلیل کاهش میزان تقلب گرفته می شود.

سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج با بیان اینکه دنبال مقصر نمی‌گردیم، خاطرنشان کرد: ما این موضوع را پیگیری کردیم، اما نوش دارو پس از مرگ سهراب است! به هر حال ما 11 خرداد ماه مسابقات دیگری داریم و چون در فدراسیون برق اضطراری نداریم احتمالاً، برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی به سالنی در کمیته ملی المپیک یا وزارت ورزش برویم تا دغدغه قطعی برق نداشته باشیم.

سمیع زاده درخصوص اینکه زمانبندی قطعی برق پیش از این اعلام شده و فدراسیون چرا توجهی به آن نکرد، گفت: نمی دانیم زمانبندی کجا و چگونه اعلام شده است. واقعاً قطعی برق در قرن 21 مضحک به نظر می رسد؛ البته شاید من خیلی رویایی به موضوع نگاه می‌کنم. من زمانبندی را ندیدم و البته اگر می‌دیدم هم کاری نمی‌توانستم بکنم، چون برنامه‌ریزی‌ها از قبل صورت گرفته بود.
 

خطر قطعی برق برای بیماران کرونایی!

 

قطعی ناگهانی برق چه صدماتی می‌تواند به مسیر درمان بیماران در بیمارستان‌ها و بیمارانی که در خانه‌ها تحت درمان هستند و برای بهبود به دستگاه‌های پزشکی از جمله دستگاه‌ای تنفسی متصل هستند وارد می‌کند.

حسین کرمان‌پور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا در خصوص قطعی ناگهانی برق در بیمارستان‌ها و خانه‌ها و صدماتی که به چرخه درمان و خسارتی که به دستگاه‌های پزشکی وارد می‌کند چنین توضیح داد: بزرگترین مشکلی که قطعی برق در مسیر درمان بیمارانی که در خانه مشغول به درمان هستند، کاهش تهویه هوا است. کولر‌های آبی و پنکه‌ها قطع شده و تهویه هوا متوقف می‌شود. اگر از دستگاه اکسیژن ساز نیز استفاده می‌کنند که با ایست برق، آن هم متوقف شده و اکسیژن سازی از حرکت می‌ایستد، زیرا اکسیژن ساز‌ها برقی هستند. وقتی اکسیژن ساز متوقف شود، به سرعت اکسیژن خون بیمار کاهش می‌یابد و بیماران دچار مشکل جدی حتی در وضعیت حیات خود می‌شوند.

کرمانپور با بیان اینکه بیماری که نیاز مبرم به استفاده از دستگاه اکسیژن ساز دارد در خطر جدی قرار می‌گیرد افزود: پیدا کردن کپسول و جایگزینی کپسول نیز کار آسانی نیست. تنها راه جایگزین دستگاه اکسیژن ساز، کپسول است، کپسول هم در خیابان قابل خرید و فروش نیست و قیمت‌های بسیار کلانی دارد، بعضی سایت‌ها کپسول کرایه می‌دهند که کرایه کپسول هم قیمت بالایی دارد. بسیار مهمتراز قیمت کپسول و پیدا کردن آن و اتصال به بیمار، جایگزینی لحظه‌ای مهم است. قطع ناگهانی برق، تلاش برای یافتن کپسول و وقفه اغلب ۴ یا ۵ ساعته می‌تواند جان بیمار را در خطر جدی مرگ قرار دهد. قطع برق تامین اکسیژن و تهویه هوا از همه بیشتر دچار مشکل می‌کند. بیمارانی که در خانه تحت درمان هستند وقتی برق قطع می‌شود و از قبل هم اطلاعی داده نشده است می‌تواند بیمار و خانواده او را دچار مشکل و ترس زیادی کند. پیشنهاد پزشکی این است که در این شرایط، از هوای آزاد استفاده بگیرند تا برق متصل شود یا کپسول تامین شود.

کرمانپور در مورد مشکلاتی که قطعی‌های ناگهانی برق می‌تواند در سیستم درمان بیماران در بیمارستان ایجاد کند نیز گفت: بیمارستان‌ها اکثرا به برق اضطراری متصل هستند. بزرگترین آسیبی که قطعی برق به بیمارستان‌ها وارد می‌کند، آسیب به دستگاه‌های درمانی است. هر مرتبه برق قطع و وصل می‌شود، امکان دارد یکسری از دستگاه‌های بیمارستان‌ها دچار اختلال یا خرابی شوند.

کرمانپور در خصوص حساسیت قطعی برق در مسیر درمان بیماران کرونایی و در این دوره کرونایی به رکنا گفت: حساسیت بیشتر در این دوره به همان دستگاه‌های تنفسی و اکسیژن ساز بر می‌گردد. به طور کل، قطعی برق برای بیمارستان خطرناک است، زیرا آسیب زننده به سلامت بیماران است. بزرگترین آسیب نیز درست در زمان انتقال برق شهری به برق اضطراری ایجاد می‌شود. افت فشار در اکسیژن ایجاد می‌شود که اغلب بیمارانی که به فشار اکسیژن بالا نیاز دارند حدی تا مرز مرگ پیش می‌روند.

کرمانپوردر مورد اینکه با آغاز قطعی‌های برق که ساعت‌ها هم طول می‌کشد آیا جدول قطعی‌ها به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه شده است که از قبل از قطعی آماده باشند و انتقال انرژِی صورت بگیرد گفت: خیر تا الان انجام نشده است و فقط گفته اند که قطعی برق خواهی داشت.
 

برای اطلاع از خاموشی به سامانه برق من مراجعه کنید

 

سخنگوی صنعت برق گفت: مشترکان می توانند برای اطلاع از خاموشی شهر و یا منطقه خود به سامانه " برق من" و یا سایت شرکت های توزیع استان خودشان مراجعه کنند و امسال برنامه های خاموشی از این طریق اطلاع رسانی خواهد شد.

مصطفی رجبی مشهدی، درباره علت خاموشی های پراکنده در کشور اظهار کرد: برای هر استان یک سقف مصرف تعریف شده است که باید با اقدامات مدیریت مصرف، میزان مصرف خود را کاهش دهند. در صورتی که میزان مصرف از تولید تعیین شده کمتر باشد محدودیتی ایجاد نخواهد شد اما استان هایی که موفق به انجام این کار نشوند متحمل خاموشی در برخی مناطق می شوند.

وی با تاکید بر اینکه خاموشی‌ها از طریق سامانه "برق من" با آدرس https://ios.saapa.ir/auth/register اطلاع رسانی می‌شود، تصریح کرد: ممکن است امروز اطلاعات کافی از سوی شرکت توزیع تهران بزرگ و یا سایر استان‌ها در این رابطه در سامانه درج نشده باشد اما فردا حتما اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.
به گفته سخنگوی صنعت برق برخی شرکت ها ممکن است از طریق صفحات خودشان جداول خاموشی را بارگذاری کنند و اعمال محدودیت ها از این طریق اطلاع رسانی شود این موضوع  کاملا سلیقه ای است و مشترکان برای اطلاع از خاموشی‌ها می‌توانند به سامانه "برق من" و یا سایت  شرکت توزیع برق استان خود مراجعه کنند.
 

واکنش کاربران

 
 









 





منبع:
1. ایسنا/ تکرار مثلث گرما، قطع برق و اینترنت!
2. اقتصاد آنلاین/ علل و پیامدهای خاموشی‌ها/ مشکلاتی که قطعی برق برای مردم تهران ایجاد کرده است
3. اقتصاد آنلاین/ یک مقام مسئول؛ برای اطلاع از خاموشی به سامانه برق من مراجعه کنید
4. تابناک/ قطعی برق مشکلات مردم را دو چندان کرده است
5. تابناک/ قطعی برق باعث شکست نفر اول شطرنج ایران شد
6. برق نیوز/ مرگ بیماران کرونایی و تنفسی با قطعی برق

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.