به گزارش راسخون، قرعه‌کشی اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در استودیوی محل مناظره‌ها در رسانه ملی برگزار شد.

این مناظره از ساعت ۱۷ آغاز شداما نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۱۵ خود را به ساختمان شیشه‌ای جام جم رساندند.

اجرای این مناظره را «مرتضی حیدری» برعهده گرفت. اولین مناظره انتخاباتی سال 1400 با موضوع اقتصادی به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر، رادیو ایران و رادیو انتخابات پخش شد.

واکنش های طنز کاربران توییتری به اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

1. حیدری(مجری) چی کار می کنه اینطوری قیافه اش ثابت می مونه؟ از اون موقع که یادم میاد این شکلیه
2. اگه فردا دیدید سوال‌ ‌و جواب‌های مناظرات رو تو میدون انقلاب می‌فروختن تعجب نکنید
3. مجری: با ابر بدهکاران بانکی چکار میکنید؟ همتی: چرا اینجا زن‌ها نماینده ندارن؟
4. تو دور بعدی مجری باید فحش بذاره وسط تا به سوالاش جواب بدن.
5. این مهرعلیزاده با ترکی حرف زدن بیشتر هدفش اینه که سرمربی تراکتور بشه تا رئیس جمهور
6. بعد مناظره سوار ماشین میشن میرن پشت چراغ قرمز سر پارک وی همتی شیشه رو میده پایین به زاکانی میگه ولی پوششی بودیا، بعد یه دست تکون میده، بوق میزنه میره
7. چرا نیمه دوم مناظرات اینقدر نامزدها مودب شدن؟ بابا هنوز کلی تخمه مونده بود
8. محسن رضایی این کت و شلواری که تنشه اسمش کت و شلوار مناظره اس، هر چهار سال دوباره می پوشه. هنوز اون هزار تومنیه هم تو جیبشه! :))
9. وسط مناظره منتظر بودم زاکانی بره بزنه زیر گوش مهرعلیزاده بگه با آقای رییسی درست صحبت کن
10. آخرشم معلوم نشد صندلی زاکانی برای استودیو صداسیما بود یا صندلی لودر
 

پرتکرارترین کلمات نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره اول


انعکاس مناظره انتخاباتی ایران در رسانه‌ها



شبکه خبری المیادین در ادامه پوشش ویژه اخبار انتخابات ایران از استودیو تهران، محتوای مذاکره را منعکس و آن را «بسیار‌ گرم» توصیف کرد.


20:18
همتی: مردم با رای‌ به من اعتراض‌شان را نشان دهند

 

من فکر می‌کردم آقای زاکانی پوششی هستند ولی الان فهمیدم سوپر پوششی هستند، پس جوابشان را نمی‌دهم. افتخار می‌کنم که نگذاشتم اقتصاد کشور ونزوئلایی شود. آمده‌ام رییس‌جمهور شوم که اقتصاد کشور مثل کره‌شمالی نشود. مردم می‌دانم که بیشتر شما نمی‌خواهید رای بدهید. ما به همت شهید سلیمانی‌ها امنیت اول منطقه هستیم و باید اقتصاد اول منطقه باشیم ولی نیستیم. اگر امروز درست انتخاب کنیم الگوی اقتصادی منطقه خواهیم شد. از شما مردم می‌خواهم که رای بدهید و با رای اعتراض‌تان را به من نشان بدهید.


20:13
رضایی: در این دوره خودباروی از بین رفت، اعتماد به نفس کشته شد و ما نمی‌توانیم به میان آمد

 
ما یک دولت جوان انقلابی خواهیم ساخت. یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را تضمین و شغل خانه‌داری را برقرار می‌کنم. ایجاد صندوق برای جبران ضرر مال‌باختگان بورس را دنبال خواهم کرد. بیمه کشاورزان را برقرار می‌کنم. فضای مجازی را با مدیریت در دسترس همه قرار می‌دهم. من شرمنده صبر و تحمل مردم هستم. من شرمنده زباله‌گردها، کوله‌برها و نان‌قرضی‌ها هستم. هیچ‌وقت فکرش را نمی‌کردم بعد از آزادسازی خرمشهر مردم دولت‌هایی را ببینند که می‌خواهند مردم را بازیچه قرار دهند. از طرف تمام دولت‌ها از مردم عذر می‌خواهم.


20:08
مهرعلیزاده: در دولت سید محمد خاتمی شاهد رشد اقتصادی، کاهش تورم از ۵۰ درصد به تک رقمی، توسعه نهادهای تاثیرگذاری اجتماعی، توسعه روابط بین‌المللی موثر بودیم

 
مسائل سیاسی در صدر و مشکلات مردم در ذیل قرار گرفته است. هنوز بعد از ۴۲ سال تلاش تورم‌های افسارگسیخته معیشت بخشی از جامعه را در برگرفته است. چرا مشکلات تمام نمی‌شود؟ مردم من از تشکیل دولت سوم اصلاحات، یعنی دولت زندگی با شما سخن می‌گویم، زندگی در مقابل جنگ، زندگی در مقابل تهدید و ناامیدی. زندگی بر حسب شایسته آن هستید، من می‌خواهم با مدیریتی منطقی ، دولتی اقتصاد محور و رفاهی ایجاد کنم.


20:04
رئیسی: ما در فضای مجازی عقبیم

 
من از بچه‌ها سوال می‌کنم، شما بازی که می‌کنید، چقدر وسط بازی حال‌تان گرفته می‌شود؟ خب زیرساخت‌ها مشکل دارد. من خوم در فضای مجازی هستم و ۲ میلیون فالوور دارم و در جریان هستم. در این زمینه کار زیادی باید انجام داد و ما اصحاب ما می‌توانیم هستیم.


20:00
قاضی‌زاده: ما جوان‌ها دلمان تحول می‌خواهد

 
از آنجایی که در جمع حاضر من جوان‌ترین هستم، ما جوان‌ها آرمان‌های بلندی داریم و دلمان می‌خواهد تحولات عمیقی ایجاد شود. سطح نگاه ما به مردم این شده که بیایند رای بدهند و بروند. دولت باید پاسخگو باشد و جایی که دولت خطا می‌کند مردم باید به آن اخطار دهند. نقدینگی ۷۰ هزار برابر شده است. خلق نقدینگی به این عظمت مربوط به خارج از کشور ما است یا ساختار داخلی و بودجه نویسی؟


19:55
زاکانی: به من اتهام می‌زنند و می‌گویند دوتا تجدید در مقطع دیپلم داری چون آن زمان در جبهه بودم. این اتهام خجالت‌آور است

 
اگر بنا به نامزد پوششی باشد همتی اصلی‌ترین پوششی است که آمده 8 سال گند دولت را بپوشاند. شما به جای قرارگاه اقتصادی، قرارگاه مرغ زدید. مردم یادتان هست که گفتند رونق اقتصادی ایجاد کردیم و تحریم رفع شد؟ مردم عرضه می‌خواهند. پدر مردم را در آوردید.

19:50
رییسی: گفتند فُلانی بیاید دلار 5 هزار تومان می‌شود، خودشان 30 هزار تومان کردند

 
 بعد گفتند اگر ما نبودیم کشور قحطی می‌شد، مثل آن است که دروازه‌بانی ۱۷ گل بخورد بعد بگوید اگر من نبودم ۳۰ گل می‌خوردیم سفره مردم کوچک شد، مسکن ۷ برابر خودرو ۸ برابر قیمت گوشت و مرغ مردم شاهد هستند ۵-۶ برابر افزایش پیدا کرده است.



19:47
مهرعلیزاده: آقای کاوه مدنی را که متخصص محیط زیست بودند، جاسوس نامیدند

 
متاسفانه برای کاوه مدنی، معاون سازمان محیط زیست اسم جاسوس گذاشتند. ایشان فردی متخصص در این عرصه بودند.


19:43
همتی: من نماینده روحانی نیستم

 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: من نماینده آقای روحانی نیستم از بانک مرکزی کنار گذاشته شدم بخاطر اختلاف با آقای روحانی. روحانی بینش اقتصادی نداشت. من از استقلال بانک مرکزی حمایت خواهم کرد.روحانی از شماها دنیا دیده تر هست و فن بنیان هم دارد اما مثل همه شماها (کاندیداها)، بینش اقتصادی ندارد.


19:40
زاکانی: دولت روحانی با پول از جیب مردم و تورم ارتزاق کرد

 
 
 از طرف آقای همتی و روحانی از مردم عذرمیخوام دولت بالغ بر ۹۰ درصد بر اقتصاد موثر هستند دولت روحانی با پول از جیب مردم و تورم ارتزاق کرد همینجا از طرف آقای همتی و روحانی از مردم عذرمیخوام هیچکس مسئولیت این دولت را نمیپذیرد و انگار از فضا آمدند ۳۲۰ هزار میلیارد معوقه مالیاتی داریم امروز راهی نداریم جز جهش تولید. دولت باید دستش را در جیب مردم نکند. برنامه تک بعدی اقتصادی به درد نمیخورد


19:35

مهرعلیزاده: بر بازار ۵۰۰ میلیونی همسایگانمان حساب کنیم

 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: دولت باید راه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باز کند. در منطقه‌ای قرار داریم که سطح دانش علمی و فنی ما در مقایسه با اغلب همسایه‌‌هایمان بهتر است. باید روی بازار ۵۰۰ میلیون نفره کشورهای همسایه حساب باز کنیم.

19:31
رئیسی در پاسخ به سوال درباره برنامه مقابله با زمین‌خواری


 
رئیسی: یکی از مشکلات جدی کشور مساله زمین‌خواری است که زمین به جای مکانی برای سکونت و یا کاربری مشخص به کالای سرمایه‌ای مثل طلا و ارز تبدیل شده است در قوه قضائیه هم پرونده‌های زیادی در حال تولید است. دستگاه‌های مسئول در حوزه روستا و شهر و بخش‌هایی که مسئول هستند اگر کار خود را انجام بدهند، نوبت به دستگاه قضایی نمی‌رسد. ما باید سازمان‌های مردم‌نهاد را فعال کنیم. مردم باید از تغییر کاربری‌ها جلوگیری کنند. دولت باید راه قانونی را برای مردم باز کند تا مردم سراغ کار غیر قانونی نروند. با پیگیری‌های دستگاه قضایی امروز زمین‌خواری در کشور کاهش یافته است.

19:27
جلیلی: با معدن می‌توان موتور اقتصاد را روشن کرد

 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: ما در کشور فرصت‌های ارزشمندی داریم که هر کدام می‌توانند پیشران باشند. دولت باید بتواند برنامه‌ای داشته باشد که با هر کدام از آن‌ها بتواند کشور را اداره کند. یکی از فرصت‌ها معدن است که با آن می‌شود موتور اقتصاد کشور را روشن کرد. یکی از مشکلات ما این است که معادن ما خام فروشی دارند. برخی نتوانستن خود را در کشور تسری می‌دهند. 


19:23
قاضی‌زاده: شاهد مافیای بزرگ واردات هستیم

 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: متاسفانه شاهد مافیای بزرگ واردات هستیم که با برخورداری رانت‌های مختلف تولید را تهدید می‌کنند. واردات، تولید را تهدید می‌کند و از مبادی رسمی قاچاق صورت می‌گیرد. در فصل برداشت برنج در کشور برنج از خارج وارد می‌شود!


19:18
رضایی: سیاه‌ترین دولت ۴۰ سال اخیر دولت آقای روحانی بود

 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: سیاه‌ترین دولت ۴۰ سال اخیر دولت آقای روحانی بود که کلیدی قفلی را باز نکرد که درها هم بسته شد. متوسط رشد اقتصادی در این دولت صفر بوده است. طی ۵۰ سال اخیر برای اولین بار رشد استهلاک سرمایه از سرمایه‌گذاری پیشی گرفت. با این اوضاع خصوصی سازی چه راهی می‌توانست در پیش بگیرد؟اقای همتی، شما استاد جا خالی دادن هستید شما نماینده روحانی در اینجا هستید شما افتضاح کردید ... خون شهدا را پایمال کردید


آغاز نیمه دوم مناظره

18:55
رئیسی: من در ریاست قوه قضاییه با پرونده‌های بسیاری که دستگاه اجرایی تولید می‌شود مواجه هستم

 

 برای همین باید رفت در مرکز تولید فساد. مردم هم این را می‌دانند که من در مبارزه با فساد خط قرمز ندارم. ده‌ها بار ارزیابی کردید و می‌دانید که این خواست مردم از من است که ورود بکنم برای اصلاح امور. من الان در قوه قضاییه مطالبه‌گر هستم و اگر بیایم در دولت باید پاسخگو باشم. من در قوه قضاییه هستم و همه می‌دانند به این فکر نمی‌کنم که دنبال مقام باشم. به من اعتراض می‌کنید که چرا رفتم دنبال احیای کارخانه‌ها. سوال این است چرا شماها دنبال این کارها نرفتید؟ شماهم می رفتید چند کارخانه را احیا می‌کردید. مردم دنبال دعواهای اقتصادی نیستند و این را می‌خواهند که مدیری مقتدر بیاید و کارشناسان را برای حل مشکلات به صف کند.

18:45

زاکانی: آمده‌ایم حق مردم را بگیریم

 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: آقای همتی علمی صحبت کنند و تهمت نزنند. بدانید آمدیم حق مردم را بگیریم و با این حرف‌ها نمی‌توانید ما را از میدان به در کنید. دولت بزرگترین مانع تولید است و بانک هم رقیب تولید است؛ ما از این مسیر کنار خواهیم رفت. بنده دنبال جهش تولید هستم و بدنبال خلق ثروت هستم. 

18:40
قاضی‌‎زاده: دولت باید زانوی خود را از گردن مردم بردارد

 

قاضی‌زاده هاشمی: روش اداره کشور فرسوده و صد ساله است الان زانوی دولت برگردن مردم است. معتقدیم باید انقلاب ساز و کاری اتفاق بیوفتد طراحی کردیم مساله اشتغال و جوانان برطرف شود و برای این کار وزارت خانواده تاسیس خواهیم کرد و 500 میلیون تومان برای زوج‌های جوان در نظر گرفته‌ایم ما 7 میلیون نفر بیکار یا با شغل ناقص داریم


18:35
عبدالناصر همتی: آقای رئیسی آیا به من امان‌نامه می‌دهید که بعد از این مناظره، علیه من اقدام نکنید؟

 

همتی: من اگر رئیس جمهور شوم، محسن رضایی را به عنوان مخل شرایط اقتصادی کشور، به رئیسی معرفی می‌کنم. آقای جلیلی از وقتی بیانیه خوانی را شروع کردید، رشد اقتصادی کشور سقوط کرده؛ این‌ها خنده ندارد؛ گریه دارد. آقایان، شما و نهادهایتان پایتان را از اقتصاد خارج کنید، اوضاع خوب می‌شود. چرا انقد صداوسیما در اخبار، رئیسی رو به عنوان سوپرمن تصویر می‌کند. این پول ها را از کجا آورده‌اید در ستادهایتان که این همه دارید علیه من تخریب می کنید.

18:30
مهر‌علیزاده: از کف کارخانه آچار بدست شروع کردم از کف کارخانه آچار بدست شروع کردم. کیش را از صفر طراحی کردم. آنچه را که در دانشگاه خواندم در عمل تجربه کردم.


18:25
محسن رضایی: همتی را ممنوع الخرج میکنم

 

آقای همتی در طی 3 سال که در بانک مرکزی بوده، با تحریم‌های آمریکا همارهی کرده اگر من دولت را به دست بگیرم، همتی و برخی افراد در دولت روحانی را ممنوع الخروج خواهم کرد مدرک اقتصاد مرا دکتر عارف امضا کرده است یارانه 450 هزار تومانی را حتما پرداخت خواهم کرد کی ایران بزرگ اقتصادی در کنار ایران بزرگ سیاسی داریم ایجاد خواهد شد پیشران های اقتصادی که مرد نظر من است اگر ایجاد شود، واگن های بسیاری را هماره خودش جلو می کشاند من از اصل 127 قانون اساسی استفاده می کنم و اختیارات را از مرکز به شهرستان ها و بخش ها واگذار می کنم


سوابق تحصیلات دانشگاهی سید ابراهیم رئیسی



 
مدرسه (دانشگاه) عالی شهید مطهری، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی مدرسه (دانشگاه) عالی شهید مطهری، دکترای فقه و حقوق خصوصی (پذیرش سال ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور و در نهایت فارغ التحصیل با دفاع از رساله‌ی دکتری با موضوع تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق) مهرعلیزاده در مناظره‌ها گفته: آقای رئیسی شما در کارهای کلاسیک ۶ کلاس سواد دارید و با این سواد نمی‎شود اقتصاد را اداره کرد.


18:20
جلیلی: از آقای همتی می‌خواهم مناظره رودرو داشته باشیم

 

در همه زمینه‌ها باید برنامه جدی داشت. برای ارز‌آوری باید برنامه داشته‌ باشید نه اینکه صرفا نشود نفت فروخت بانک مرکزی بگویید پول نداریم و FATF را تصویب کنید و بقیه هم دست روی دست بگذارند. من دعوت می‌کنم از آقای همتی بعد از این برنامه مناظره کنیم.


18:15
نقد سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نسبت به پاسخ سوال اول و نقد دیدگاه‌های نامزدها در نخستین مناظره انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری؛


18:10
رییسی: چرا داد مردم را درآوردید؟

 

در ارتباط با مطالبی که آقایان اشاره کردند، باید بگویم به نظرسنجی‌هایی که در کشور انجام شده، توجه کنند یکی از دغدغه‌های مردم بی‌صداقتی مسئولین است مردمی که پای صحبت‌های ما نشسته‌اند و جوان هستند، خودشان دسترسی دارند و می‌توانند مدرک تحصیلی بنده را پیدا کنند خسته نشدید از تهمت و اهانت؟ اگر مشکلات با تهمت زدن به من حل می‌شود، بزنید شما در محضر خدا هستید، قبل از هرکسی، چرا به مردم اهانت می‌کنید مردم با شعور هستند، مردم تجربه کردند، من با مردم با صداقت حرف زدم کسی که برای اولین بار پوششی عمل کرد را یادتان هست؟ در دوره قبل بود که آقایی نشست و گفت نمیخواهم رئیس جمهور شوم و آمده‌ام از دولت دفاع کنم در زمان ریاست قوه قضاییه نه یک سایت بستیم نه یک روزنامه، شما مردم را گرفتار کردید این اقتصاد است که در کشور داریم؟ چرا داد همه را در آورده‌اید، چرا داد کارگر و جوان و کارافرین را در آورده اید؟


18:5
مهرعلیزاده: آقای رئیسی کارخانه‌های کشور را اسرائیل و آمریکا نبسته‌اند، قاضی شما بسته!


آقای رئیسی شما می‌توانید یک سوال اقتصادی مطرح کنید و بعد با همکاری مشاورهای‌تان آن را حل کنید؟ آقای رئیسی سندرم پست بی‌قرار دارد! از دادستانی به آستان قدس و از آستان قدس به قوه قضائیه و دوباره از قوه قضائیه به ریاست جمهوری چه تضمینی هست ریاست جمهوری را هم نیمه کاره برای سمت بالاتر رها کنید.

 
18:00

همتی، نامزد انتخابات: من در مقابل 5 کاندیدا هستم

 

البته همگی شان نامزد پوششی آقای رئیسی هستند. اگر این آقایان قسم نخورند که تا اخر انتخابات می مانند جوابشان را نمی دهم. آقای محسن رضایی، اقای جلیلی، شما ابتدایی ترین مسائل اقتصادی کشور را بلد نیستید؛ 20 سال بیانیه خواندن بس نیست. آقای جلیلی، شما در زمین ترامپ بازی کردید و پدر کشور را در آوردید. اف ای تی اف به همت جلیلی، محسن رضایی و دوستان شان رفت تو لیست سیاه. آقای زاکانی دهان من را باز نکنید، شما که 2 کلاس اقتصاد نخوانید.


17:55
جلیلی: کشور با نمایش اداره نمی‌شود

 

 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: آقای همتی در رویکرد اشتباه دارید، می‌خواهید کشور را با نمایش اداره کنید، کشور با نمایش اداره نمی‌شود. دوستان می‌گویند به صراحت نمی‌شود اما ما می‌گوییم می‌شود.


17:50
زاکانی: آقای همتی باید پاسخگو باشد


بزرگترین خدمتی که آقای همتی باید انجام می‌داد نظارت بر نظام پولی بانکی بود که این کار انجام نشد. آقای همتی باید پاسخگو باشند چرا کشور با این وضعیت و اختلال اداره می‌شود. جنبه تورمی جنبه اصلی است. کشور را آقای همتی نمی‌شود اینگونه اداره کرد. پارامترهای تورمی پارامترهای نقدینگی و افزایش پایه پولی که این‌ها را باید آقای همتی پاسخگو باشند. بزرگترین اشکال به بانک مرکزی و عدم نظارت برمیگردد اینجا مستدل صحبت کنیم تا باعث آزرده خاطری نشود سوالی که از همتی پرسیده شد این بود که ابربدهکاران بانکی چه کسانی هستند؟ بزرگترین اشکال به بانک مرکزی و عدم نظارت برمیگردد


17:45

 

سعید جلیلی: طرح‌هایی داریم که محرومیت را به حداقل برسانیم یکی از مشکلات ما این است که از نگاه اقتصادی مردم و محرومین در اولویت نبودند. ما در طرحی به نام وان و سبدغذایی برای محرومیت‌زدایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. طرح مفصلی داریم درباره موضوع سفر که می‌توان مردم را از سفر برخوردار کرد تا مردم از آن استفاده بکنند.


17:40

خیلی ها پول می‌گیرند، جای دیگر می‌گذارند و سودش را می‌گیرند اینجا وقت انشا خواندن نیست، وقت پاسخ دادن است.

زاکانی: اقای همتی خیلی بد است که ما را متهم میکنید. ایشان میگویند ما اقتصاد دانیم، باید به او نوبل شیمی بدهیم! خواهش میکنم تهمت نزنیم، چون ما حقایقی را می‌گوییم که اوقات مردم و خودمان تلخ میشود. ۸۵ میلیون نفر را شما نابود کردید و در مقابل شما قرار دارند. بانک‌ها بدون نظارت بانک مرکزی تولید پول می‌کنند. خیلی ها پول می‌گیرند، جای دیگر می‌گذارند و سودش را می‌گیرند.
 


17:35

قاضی‌زاده هاشمی: وقتی ما از حفاظت از ارزش پول ملی صحبت میکنیم، در ان سوی سکه بحث تورم وجود دارد

گزیده سخنان:نامزد انتخابات ریاست جمهوری: وقتی ما از حفاظت از ارزش پول ملی صحبت میکنیم، در ان سوی سکه بحث تورم وجود دارد. اگر بتوانیم تورم را کنترل کنیم، ارزش پول ملی هم حفظ می شود مسئولین ما به جای اینکه از ارزش پول ملی حفاظت کنند، از ارزش پول خارجی حفاظت کرده اند ای کاش رئیس بانک کلی کشور ما خودش را مسئول حفظ ریال بداند تا دلار از اصلاح ساختاری بودجه صحبت کنیم بخش عمده ای از کسری بودجه با خلق تورم در حال تامین است. تورم یک مالیات دائمی از سوی مردم پابرهنه به سمت مردم مرفه است و طی سال های گذشته این مساله ادامه داشته است
 

17:30


مهرعلیزاده: آقای رئیسی آیا حاضرید خانواده خود را در جاده چالوس به دست راننده ای که گواهینامه ندارد، بسپارید؟ مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به رییسی: شما شش کلاس سواد دارید، البته من به سواد حوزوی تان احترام می گذارم ولی این برای اداره کشور کافی نیست. من برنامه مدونی که از دوسال قبل روی آن کار کردم را دارم. برنامه های اجرایی در همه زمینه ها دارد. من آن را در سایت خودم بارگذاری می‌کنم و همه اطلاعات را در آن میتوانید بخوانید مشکلاتی که در جان و مال مردم رخنه کرده و سال ها زندگی ما را تحت شغاغ قرار داده است
 

17:25
همتی: به اصلاحات اقتصادی نیاز داریم

 

'گزدیده سخنان: نامزد انتخابات ریاست جمهوری: مردم خیلی از شما در اینجا نماینده ندارید. ما نیاز داریم یک ائتلاف بزرگ تشکیل بدهیم. اقتصاد دان هستم و سابقه مدیریت اجرایی دارم و ما منابعی برای اجرای وعده‌های نامزده‌های دیگر را نداریم. ما به اصلاحات اقتصادی نیاز داریم. وضعیت جیب مردم خیلی بهتر از این می‌تواند بشود نامزدهای دیگر توانایی این کار را ندارند اما من می‌توانم. آقای رضایی شما در مجمع چقدر مارا معطل fatf کردید این کار پدر اقتصاد را در می‌آورد.
 

17:20
رضایی: آقای همتی و دوستانشان دست در جیب مردم کردند

 

گزیده سخنان: نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: ۸ سال پیش در همین مکان در مقابل آن کلید بی خاصیت آن ۱۰۰۰ تومانی را نشان دادم. به جیبتان به حقوق کارگران نگاه کنید و امروز ما چه وضعی داریم. چرا باید مردم ما امروز در زباله گردی یا نان قرضی و دیگر مشکلات دیگر دست و پنجه نرم کنند رابطه دولت با اقتصاد و رابطه مردم با اقتصاد برقرار نیست. آقای همتی و دوستانشان مشکلاتی بوجود آوردند و دست در جیب مردم میکنند. دولت راه غیر قانونی برای کسری بودجه خود در نظر گرفت. مردم را در زمین و آسمان رها کردند. چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچک شده باشد.
 

17:10
رییسی به عنوان اولین کاندیدا به سوال مجری در حوزه اقتصادی با عنوان موانع تولید پاسخ داد


 
گزیده سخنان: رئیسی: نقدینگی باید به سمت تولید برود نامزد انتخابات ریاست جمهوری: ما برای اینکه تولید رونق پیدا کند باید جذابیت برای آن ایجاد کنیم و جذابیت غیر مولد را از آن بکاهیم. ایجاد مالیات برای کارهای غیر مولد و کاستن از مالیت‌های که تولیدکنندگان دارند می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. صدور بعضی از مجوزها برای تولید کننده مانع است. باید کاری کنیم قاچاق به حداقل ممکن برسد، نقدینگی باید به سمت تولید برود.
 

۱۶:۳۱ زاکانی: رقابتم با اژدهای هفت‌سر فساد و قبیله سالاری است

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: آمده‌ام تا با اژدهای هفت‌سر فساد، قبیله سالاری، باند بازی و ناکارآمدی رقابت کنم.

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در حاشیه مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران با اشاره به سالروز قیام ۱۵ خرداد گفت: به روح امام (ره) و شهدا درود می‌فرستم.

وی اظهار داشت: سعی می‌کنم با استدلال، منطق، عدد و رقم با نامزدهای انتخابات صحبت کنم تا هم قابل قضاوت باشد و هم با واقعیات جامعه تطبیق کند و هم شعاری نباشد، راهکارهایی برای عبور از شرایط ارائه می‌کنم، توانمندی‌های داخل کشور بسیار بالاست.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کشور در وضع اسفناکی اداره می‌شود، بنده آمده‌ام تا با اژدهای هفت‌سر فساد، قبیله سالاری، باند بازی و ناکارآمدی رقابت کنم.

زاکانی ادامه داد: آمده ام تا حق مردم را بگیرم، این حق مردم نیست که با چنین وضعیتی زندگی کنند، بنده رقیب خود را به فساد، ناکارآمدی و قبیله سالاری می دانم.
 

۱۶:۱۶ مهرعلیزاده: رئیسی تنها رقیب من است / صادقانه با مردم حرف می‌زنم

محسن مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به سازمان صدا و سیما برای شرکت در اولین مناظره انتخاباتی، گفت: سعی می‌کنم صادقانه با مردم حرف بزنم. سعی می‌کنم آنچه را که درد و دل مردم است با آنها در میان بگذارم و راهکارها را به آنها بگویم. وی افزود: سعی می‌کنم آن‌هایی که در صحنه حاضر شدند و آشنایی با این عرصه را ندارند آشنا کنم، که این عرصه، عرصه مشکلی است و باید سابقه‌شان، تحصیلات‌شان و تجربیات‌شان در این کار باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: آقای رئیسی تنها فردی است که بر اساس نظرسنجی‌ها می‌تواند رقیب من باشد.
 

۱۶:۰۶ مردم تغییر می‌خواهند / من خود را رقیب فساد می‌دانم

سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به محل مناظره در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امام و شهدا به دنبال اجرای عدالت بودند، گفت: مبارزه با فقر، فساد و تبعیض. امروز موضوع مهم اجرای عدالت است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد یک تحول در حوزه اجرایی کشور بسیار ضروری است، افزود: مردم تغییر را می‌خواهند. وضع موجود موجب نگرانی و ناامیدی مردم است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: لازمه تغییر حضور مردم در میدان است. مردم همیشه نشان داده‌اند که بهترین تصمیم را می‌گیرند.

رئیسی تصریح کرد: من رقیب خود را ناکارآمدی، فساد و وضعیت ناپسند مردم می‌دانم. وی با تاکید بر اینکه مردم امروز کارنامه و برنامه را با هم خواهند دید، گفت: مردم باید با عملکرد افراد قضاوت کنند که آیا توان اجرای برنامه وجود دارد یا نه؟ باید داوری را به عهده مردم گذاشت.
 

۱۵:۴۹ جلیلی: رقیب من کسی است که کشور را متوقف و معطل می‌کند

سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش، جهت برگزاری برنامه مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.

وی در بدو ورود به سازمان صدا و سیما، گفت: ما فکر می‌کنیم که کشور ۸ سال روند کندی داشت و در بسیاری از موضوعات آنگونه که باید و شاید اداره نشد و توقف داشت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در این هشت سال ما کارهای جدی کردیم و سایه به سایه دولت و تحولات آن را دنبال کردیم و یک برنامه‌ای را در ۸ سال نوشتیم. فکر می‌کنیم که کشور امروز این ظرفیت را دارد که در ۴ سال آینده جهش پیدا کند و در ۴ سال آینده کشور نباید فقط اداره شود.

جلیلی گفت: رقیب ما کسی است که کشور را بخواهد متوقف و معطل کند و هر روز یک بهانه داشته باشد.

وی بیان کرد: روش ما این است که با اقناع و اخلاق اسلامی مطالب خود را به ملت ایران تقدیم کنیم و حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات، تعقیب مناظره‌ها و مباحث نامزدها و انتخاب آگاهانه آنان می‌تواند کشور را به یک جهش قابل اعتنا برساند.

۱۵:۴۳ رضایی: رقیب من مقصرین وضع موجود هستند

محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به سازمان صداوسیما برای شرکت در اولین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران، ضمن گرامیداشت سالروز قیام ۱۵ خرداد، گفت: در ۱۵ خرداد نقطه جدیدی در حیات سیاسی ملت ایران رقم خورد. من برای دفاع از ملت ایران و دفاع از میراث انقلاب به مناظره‌ها آمده‌ام تا بتوانم حرف‌ها و برنامه‌هایم را مطرح کنم و به عنوان سرباز وطن از این میراث بزرگ پاسداری کنم.

وی افزود: کاملاً آمادگی دارم با وضعیتی که در کشور مستقر شده رقابت کنم، بنابراین هر کدام از آقایانی که مقصر و مسبب وضع موجود هستند، رقیب من خواهند بود. چه خودشان مستقیماً در مسئولیت بوده‌اند یا نمادی از دولت و مجلس‌های گذشته بودند که وضعیت کشور را به این روز رسانده‌اند، بنابراین جز برای دفاع از ملت ایران و جز با زبان حقیقت مسیر دیگری را پیش نخواهم گرفت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من در این رابطه بسیار قوی عمل خواهم کرد و هیچ نوع مسامحه‌ای را به خودم راه نخواهم داد. امیدوارم بتوانم وظیفه و مسئولیت سنگینی را که شهدا بر دوشم گذاشته‌اند در این مناظره‌ها ادا کنم.

۱۵:۳۶ همتی: رقیب من، قهر مردم با صندوق رأی است

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به سازمان صداوسیما در جمع خبرنگاران، گفت: من الان یک شهروند عادی هستم. تا چند وقت پیش رئیس بانک مرکزی بودم الان یک استاد دانشگاه هستم.

وی ادامه داد: آمده‌ام در مقابل یک جریانی که تلاش می‌کند کشور را با سیاسی کاری ادامه بدهد و اداره کند بیاستم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: می‌خواهم به آنها بگویم بحران اقتصادی و مشکلات اقتصادی کشور، راه حل دارد. من آمده ام که بگویم اقتصاد ایران را از سیاست خارج کنم. آمده‌ام که بگویم جوان‌ها را باید از حصر مقررات خارج کنیم. آمده‌ام بگویم نفت را باید از حصر آمریکا خارج کنیم.

همتی تاکید کرد: از همه مهمتر آمده‌ام بگویم که مردم را از حصر خارج کنیم. از حصر جریانی که پنج نامزد آن‌ها در این انتخابات وجود دارد. رقیب من، قهر مردم با صندوق رأی است. امیدوارم مردم پیروز این صحنه شوند.
 

۱۵:۲۴ قاضی‌زاده هاشمی: آمده‌ام تا زیر میز «روش کشورداری» بزنم

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش برای برگزاری برنامه مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.

وی در بدو ورود به صداوسیما در جمع خبرنگاران، گفت: من حل مشکل را در جابجا شدن اشخاص نمی‌دانم. مشکلات پایدارتر از اینهاست، نوع کشورداری و حکمرانی ما مشکل دارد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه انقلاب اسلامی علیرغم توفیقاتی که داشته، نظام اداری را نتوانسته بر اساس آرمان‌ها تغییر دهد، گفت: برای تحول عظیم پا به میدان گذاشتم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه من صدای جوانان، زنان بانوان و دختران هستم، تاکید کرد: صدای سربازان و آسیب دیدگان از بورس هستم. من رقیب خود را شخص نمی‌دانم من به قول ضرغامی آمده‌ام تا زیر میز بزنیم البته نه میز اشخاص بلکه زیر میز روش کشور داری.



منبع: 

1. مهر
2. عصر ایران
3. تسنیم
4. فارس
5. اعتمادآنلاین