به گزارش راسخون؛ خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که «نیروهای طالبان در ادامه پیشروی‌های خود وارد آخرین شهر تحت کنترل دولت افغانستان و پایتخت این کشور شدند.» برخی دیگر از منابع محلی از کنترل طالبان بر دانشگاه این شهر و گشت‌زنی نیروهای این گروه در خیابان‌های اطراف کابل خبر می‌دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از ورود شورشیان طالبان به جلال‌آباد در شرق کابل خبر داد. طالبان هم تصاویری از ورود به دفتر والی جلال‌آباد در ولایت ننگرهار را منتشر کرده است.

برخی مقامات غربی خبر سقوط جلال‌آباد را تأیید کرده‌اند که یکی از آخرین شهرهایی بود که همراه با کابل در اختیار دولت افغانستان قرار داشت. خبرگزاری اسپوتنیک هم با تأیید این خبر نوشت که «جلال‌آباد که پنجمین شهر پرجمعیت افغانستان محسوب می‌شود به همراه شهر کابل جز تنها دو شهر مهمی بودند که کنترل آن به دست نیروهای دولت افغانستان بود که آن طور که مقام‌های محلی گفته‌اند، اوایل صبح امروز شهر جلال آباد به تصرف طالبان درآمد.»

برخی مقامات دولتی هم به رویترز گفته‌اند که «طالبان کنترل جاده‌های ارتباطی با پاکستان را در دست دارد.»گاردین گزارش داده که طالبان کنترل همه شهرهای بزرگ افغانستان را در دست دارد.

در همین حال، هلی‌کوپترهای آمریکایی بر فراز سفارت واشنگتن در کابل از صبح امروز در حال پرواز هستند و به نظر می‌رسد قصد تخلیه کارکنان سفارت را دارند. از سوی دیگر دو مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفتند که دود در نزدیکی سقف سفارت دیده می‌شود چرا که دیپلمات‌ها به سرعت در حال از بین بردن اسناد حساس هستند. این دو مقام خواستند نامی از آن‌ها برده نشود چراکه اجازه ندارد درباره شرایط سخنی بگویند.

طالبان  با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این گروه برای جلوگیری از هرج و مرج و تاراج وارد کابل شوند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در بیانیه خود در این خصوص اعلام کرد که به دلیل اینکه پلیس و نیروهای امنیتی بخش‌هایی از شهر کابل و اطراف آن را تَرک کرده اند، نیروهای طالبان برای جلوگیری از هرج‌ و مرج و تاراج، به این بخش‌ها وارد می‌شوند.

بیانیه مذکور در ادامه می افزاید: به نیروهایمان دستور دادیم که وارد مرکز کابل شوند و از هرج و مرج جلوگیری کنند. مردم ترسی نداشته باشند.

این در حالیست که طالبان ساعاتی پیش اعلام کرده بود که چون کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، نیروهای این گروه قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند به صورت مسالمت‌آمیز وارد پایتخت افغانستان شوند.

در همین راستا، پیشتر این گروه گفته بود که به نیروهای خود دستور داده در دروازه‌های کابل بایستند و سعی نکنند وارد شهر شوند.
 

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد

 

در رسانه‌ها تصاویری از خروج اشرف غنی از افغانستان منتشر شده است. او به مقصد تاجیکستان رفته است.

سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع افغانستانی گفت که تاجیکستان مقصد نهایی اشرف غنی نیست.

گفته می‌شود که حنیف اتمر وزیر خارجه نیز از کشور فرار کرده است.
 

سرگردانی هواپیمای اشرف غنی بر فراز تاجیکستان/ الجزیره: غنی به تاشکند پایتخت ازبکستان گریخته است

بعد از فرار رئیس جمهور افغانستان به سمت تاجیکستان به دلیل عدم اجازه فرود، هواپیمای وی بر فراز این کشور سرگردان شد.

گفته میشد که اشرف غنی پس از فرار از کابل به عمان رفته است،  اما یک منبع آگاه در عمان نیز گزارش رسانه‌های افغانی مبنی بر ورود اشرف غنی به عمان را رد کرد. به گزارش شبکه خبری الجزیره، محافظ شخصی غنی که به گفته خود به علت جلوگیری از خشونت بیشتر از کشور خارج شده، تایید کرد که رییس جمهوری افغانستان به تاشکند پایتخت ازبکستان گریخته است.

محافظ شخصی رییس جمهوری فراری افغانستان توضیح داد که  غنی، همسرش، رییس دفترش و مشاور امنیت ملی وی به تاشکند رفتند.

غنی امروز در حساب رسمی فیس بوک خود در مورد ماندن بر سر دو راهی برای اتخاذ یک تصمیم نوشت: یا باید با نیروهای مسلح طالبان که می‌خواستند وارد کاخ (ریاست جمهوری) شوند روبه رو می‌شدم یا کشور عزیزی که زندگیم را برای حفظ آن وقف کردم، ترک می‌نمودم.

وی ادامه دادکه اگر هنوز تعداد بیشماری از هموطنان شهید می شدند و با نابودی و ویرانی شهر کابل روبه رو می شدند، نتیجه آن یک فاجعه بزرگ انسانی در این شهر شش میلیون نفری بود.
اشرف غنی در مورد حضور طالبان در کابل نوشت: طالبان به دنبال حذف من بود، آنها اینجا هستند تا به سراسر کابل و مردم این شهر حمله کنند. برای جلوگیری از به راه افتادن سیلاب خون، فکر کردم بهترین راه خارج شدن است.
 
با خروج اشرف غنی به مقصد تاجیکستان، افغانستان جز پنجشیر تحت اختیار طالبان قرار گرفت. به این ترتیب، طالبان از نیروهای خود خواست که وارد کابل شده اوضاع را در کنترل بگیرند که در نتیجه آن، طالبان از تسلط کاملش در افغانستان خبر داد. در همین حین شورای هماهنگی سران افغانستان نیز تشکیل شد. گفته می‌شود طالبان به کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان وارد شدند.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مسئول پیکارجویان طالبان گزارش داد که این گروه به زودی از کاخ ریاست جمهوری، روی کار آمدن «امارت اسلامی افغانستان» را اعلام خواهد کرد.
 

واکنش‌ها به خروج غنی از افغانستان

عبدالله عبدالله در ویدوئویی اشرف غنی را رئیس‌جمهور سابق افغانستان خواند و ترک کشور را اقدامی تأسف‌بار خواند.

وزیر دفاع افغانستان نیز در توئیتی نوشت: «دست ما را بستند؛ لعنت به اشرف غنی و دار و دسته‌اش»

حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق افغانستان با انتشار ویدئویی در کنار نوه‌هایش از حضور خود و خانواده‌اش در کابل خبر داد و گفت در این شهر خواهند ماند.
شورای هماهنگی سران افغانستان تشکیل شد

حامد کرزی در فیسبوک نوشت: «در پی خروج آقای اشرف غنی و مقامات مسئول از کشور، به‌منظور جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم و جهت اداره هرچه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت‌آمیز شورای هماهنگی متشکل از محترمین هر یک داکتر عبدالله عبدالله رئیس شواری عالی مصالحه ملی، رهبر جهادی گلبدین حکمتیار امیر حزب اسلامی افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور تشکیل گردید.

این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی تحریک اسلامی طالبان می‌خواهد با حفظ خویشتنداری جلو درگیری‌ها، هرج و مرج و تحریکات افراد غیر مسئول و غیر مرتبط را قاطعانه بگیرند.»
 

رویترز: علی احمد جلالی رئیس دولت انتقالی افغانستان شد

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع گزارش داد که علی احمد جلالی ، وزیر کشور سابق افغانستان به عنوان رئیس دولت انتقالی این کشور منصوب شد.

گفته می شود عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی آشتی ملی در این روند میانجیگری می کند.

گزارش هایی از تصمیم اشرف غنی ، رئیس جمهور افغانستان برای اعلام کناره گیری اش از قدرت ظرف چند ساعت آینده حکایت دارد به این ترتیب قدرت "به صورت مسالمت آمیز" به طالبان منتقل می شود.

شبکه خبری المیادین از ورود ملا برادر، رهبر طالبان به فرودگاه کابل با وساطت عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت و حامد کرزای، رئیس جمهور سابق خبر داده است.

الجزیره نیز از حضور نمایندگان طالبان برای مذاکره در کاخ ریاست جمهوری افغانستان خبر داده است.


امرالله صالح: هرگز تسلیم طالبان نمی‌شوم

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور افغانستان لحظاتی پیش در توییتر نوشت که «هرگز، هرگز و تحت هیچ شرایطی در برابر تروریست‌های طالب سر خم نخواهم کرد.»

این در حالی است که بنا به گزارش‌ها، شماری از مقام‌های دولتی و چهره‌های سیاسی به کشورهای همسایه افغانستان رفته‌اند.
 


طالبان به دنبال حکومتی فراگیر

رویترز به نقل از دو منبع طالبان نوشته، دولت انتقالی در افغانستان وجود نخواهد داشت و آنها منتظر واگذاری کامل قدرت هستند.

‏سخنگوی طالبان گفت: «به دنبال حکومتی فراگیر هستیم که همه افغان‌ها در آن مشارکت داشته باشند.» او افزود: «ما به حقوق زنان احترام خواهیم گذاشت و آنها اجازه تحصیل، کار و پوشیدن حجاب» خواهند داشت.

همچنین منابع خبری اعلام کردند که ‏ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان می‌گوید به علت آن که نیروهای امنیتی بخش‌های از شهر کابل و پاسگاه‌هایشان را ترک کرده‌اند، نیروهای طالبان برای جلوگیری از هرج‌و‌مرج و تاراج، به این بخش‌ها وارد می‌شوند، مردم ترس نداشته باشند.
 

روسیه با دولت موقت همکاری می‌کند

‏خبرگزاری اینترفاکس به نقل از سخنگوی سفارت روسیه در کابل گزارش داد که این کشور آماده همکاری با دولت موقت افغانستان است. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو هنوز طالبان را به عنوان مقام‌های قانونی افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان و مدیر بخش دوم آسیا در وزارت خارجه روسیه به ریانووستی گفت: «نه، ما هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته‌ایم، اما همه چیز زمان خودش را دارد، منتظر می‌مانیم و خواهیم دید.»

او تایید کرد که مسکو آماده همکاری با دولت انتقالی در افغانستان است.


ناتو: فعالیت دیپلماتیک خود را در افغانستان حفظ خواهیم کرد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو): ناتو تحولات افغانستان را مدام ارزیابی می‌کند، امنیت کارمندانِ ما در افغانستان برای ما حائز اهمیت است و در صورت لزوم به تنظیم موقعیت خود در کابل ادامه خواهیم داد.
 

ظریف: جمهوری اسلامی ایران به کوشش خود برای مصالحه در افغانستان ادامه می‌دهد

وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: خشونت و جنگ، همانند اشغال، هیچگاه راه فیصله مشکلات افغانستان نبوده‌ و نخواهد بود. ابتکار برادران در شورای هماهنگی و دیگر رهبران افغانستان می‌تواند زمینه‌ساز گفت‌وگو و انتقال مسالمت‌آمیز به صلح پایدار باشد.

جمهوری اسلامی ایران به کوشش خود برای مصالحه در افغانستان ادامه می‌دهد.
 

بوریس جانسون: تغییر رژیم در افغانستان به وضوح در حال رخ دادن است

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در یک سخنرانی زنده تلویزیونی گفت که هیچ کسی نمی‌خواهد افغانستان جایی برای ایجاد و تغذیه تروریسم باشد یا به وضعیت قبل از ۲۰۲۱ بازگردیم.»

وی با این حال افزود: «به وضوح تغییر قدرت (رژیم) در افغانستان در حال وقوع است.»

وی تاکید کرد که دقیقا نمی‌دانند این رژیم چه رژیمی خواهد بود. وی از سازمان ملل و نیروهای ناتو خواست با یکدیگر متحد شوند: «ما نمی‌خواهیم به‌طور دو جانبه کسی طالبان را به رسمیت بشناسد.»
 

اردوغان: باید جلوی مهاجرت فزاینده افغان‌ها از کشورشان را بگیریم

رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید کشورش همراه با پاکستان برای ثبات در افغانستان تلاش خواهد کرد تا همزمان با حملات سراسری طالبان، موج فزاینده مهاجرت از این کشور را متوقف کند.

رجب طیب اردوغان، روز یکشنبه با اشاره به اینکه افغان‌ها به صورت فزاینده‌ای در تلاش برای مهاجرت به ترکیه از مسیر ایران هستند، تاکید کرد برای ایجاد ثبات در این کشور و جلوگیری از مهاجرت گسترده مردم از این کشور باید تلاش‌های بین‌المللی صورت گیرد.

اردوغان در این مراسم که همراه با رئیس جمهوری پاکستان برگزار می‌شد از این کشور خواست که به «وظیفه حیاتی» خود برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان عمل کند. او همچنین افزود: «همکاری ترکیه و پاکستان برای این منظور ضروری است و آنکارا از همه امکانات خود برای این منظور استفاده خواهد کرد.»
 

کانادا کارکنان سفارتش را از کابل خارج کرد

کانادا اعلام کرده است که در پی وخامت اوضاع در افغانستان، به طور موقت کار دیپلماتیک خود را در کابل متوقف می‌کند و کارکنان سفارت را به کانادا برمی‌گرداند.

مارک گارنو، وزیر خارجه کانادا، گفت: «اوضاع در افغانستان به سرعت در حال تغییر است و این قضیه توانایی‌مان در تامین ایمنی و امنیت ماموریت‌های سفارتخانه را با چالش‌های جدی روبرو می‌کند.»

او همچنین درباره کارکنان سفارت این کشور در کابل گفت: «آن‌ها اکنون به سلامت در حال بازگشت به کانادا هستند.»
 


سازمان ملل: از ابتدای امسال ۵۵۰ هزار نفر در افغانستان آواره شده‌اند

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید بیش از ۵۵۰ هزار نفر در افغانستان به دلیل درگیری‌ها از ابتدای سال جاری خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

این اطلاعات را دفتر این نهاد در ژنو منتشر کرده و گفته است تنها در ماه گذشته ۱۲۶ هزار نفر در افغانستان آواره شده‌اند.

سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است در حال حاضر جابجایی‌ها تا حد زیادی در داخل این کشور است.

شبیا مانتو با بیان اینکه به حمایت بشردوستانه در افغانستان نیاز است، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اگر موج آوارگان خروج از کشور شروع شود، نیاز به کمک ارسالی اضافی از سوی کشورهای خارجی وجود خواهد داشت.»
 

پرچم آمریکا در سفارت این کشور در کابل پایین کشیده شد

شبکه خبری سی‌ان‌ان: پرچم آمریکا در سفارت این کشور در کابل به عنوان آخرین گام برای تخلیه آن، پایین کشیده شد. اغلب کارمندان سفارت نیز به فرودگاه کابل منتقل شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از هرج و مرج و آشفتگی در فرودگاه کابل است. برخی منابع خبری نیز از آتش سوزی در فرودگاه کابل خبر می‌دهند. العربیه نیز خبر داد که صدای تیراندازی در فرودگاه کابل شنیده شده است.
 

سی بی اس: سفارت آمریکا در کابل در ۳۶ ساعت آینده تخلیه می‌شود

منابع امنیتی و دیپلماتیک به سی بی اس نیوز گفته اند، سفارت آمریکا طی ۳۶ ساعت آینده، کامل تخلیه خواهد شد و پرسنل آن به جز چند نیروی کلید از افغانستان خارج می شوند. این در حالی است که یک مقام دفاعی آمریکا گفت که طالبان در چند روز آینده، کنترل شهر چهار میلیونی کابل را در اختیار خواهند گرفت.

ارتش آمریکا هزاران سرباز را برای تامین امنیت انتقال کارکنان وزارت خارجه آن کشور در سفارت ایالات متحده، به کابل فرستاده است.

کسانی که در سفارت آمریکا می‌مانند، ماموران ویژه‌ دایره خدمات دیپلماتیک و امنیتی وزارت خارجه آمریکا و تصمیم‌گیرندگان ارشد، از جمله سفیر هستند. مهندسان امنیتی نیز برای تداوم امر معدوم‌سازی کامپیوترهای حاوی اطلاعات حساس، پایین کشیدن دوربین‌ها و نیز برچیدن سیستم آژیر خطر از سفارت در آنجا می‌مانند.

بقیه کارکنان سفارت و نیز پیمانکاران محلی و خانواده‌هایشان که در انتظار ویزای ویژه مهاجرت آمریکا هستند، به فرودگاه کابل منتقل می‌شوند. قرار است در هواپیمایی در فرودگاه کابل، یک دفتر موقت اضطراری برای صدور ویزا و هماهنگی فرایند تخلیه برپا شود.
 

آمریکا از طالبان خواسته به سفارتش در کابل کاری نداشته باشد

سه مقام آمریکایی گفتند، مذاکره‌کنندگان واشنگتن در تلاش هستند تا از طالبان تضمین بگیرند که اگر این گروه شبه‌نظامی دولت افغانستان را گرفت و اگر می‌خواهد که بعدا کمک خارجی دریافت کند، نباید به سفارت آمریکا در کابل حمله‌ور شود.

هدف از این مذاکرات به رهبری زلمای خلیلزاد، نماینده ارشد آمریکا در امور افغانستان این است که تخلیه کامل سفارتخانه آمریکا همزمان با سقوط سریع شهرها در افغانستان به تاخیر بیفتد.
 


هجوم مردم به بانک‌ها در کابل

با ادامۀ اوضاع نابسامان و پیشروی های طالبان در افغانستان و سقوط ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی به‌ویژه دلار، مردم به بانک های کابل هجوم برده اند تا پول های خود را از بانک خارج کنند.

به گزارش طلوع نیوز، ارزش دلار در بازار کابل روز شنبه به ۸۷ افغانی رسید.

داد گل، معاون اتحادیه صرافان گفت: ولایت‌ها و شهرها سقوط می‌کنند و این طبیعی است که این وضعیت حاکم می‌شود. در پی هجوم مردم به بانک‌ها و خودپردازها، سیستم ها غیرفعال شدند و نمایندگی‌های بانک‌ها هم به دلیل نداشتن پول تعطیل شده اند. در بسیاری از این بانک‌ها به مردم گفته می‌شود که ذخیرۀ آنان تمام شده‌ است.

میراحمد که از جنگ‌های بدخشان فرار کرده‌ و اکنون در کابل آواره است، می‌گوید: از دیروز تا حالا سرگردانیم اما در بانک‌ها نوبت نمی‌رسد. در این میان کسانی هم هستند که از ماه ها به این سو حقوقشان را دریافت نکرده‌اند.

جنگ در کشور به‌شدت جریان دارد و طالبان بسیاری از مراکز استان های کشور را تصرف کرده‌اند. مردم نگرانند که با کشیده شدن جنگ در کابل، پول‌هایشان را که در بانک دارند، از دست بدهند.
 

وضع مقررات منع تردد شبانه در کابل

عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت امور داخله افغانستان اعلام کرد که به منظور «جلوگیری از بی‌نظمی و حفظ جان و مال شهروندان کابل» مقررات منع تردد شبانه از ساعت ۹ شب در تمامی بخش‌های این شهر وضع می‌شود.

میرزکوال از ساکنان کابل خواسته است تا آرامش‌ خود را حفظ کرده و پس از ساعت ۹ شب از خانه‌هایشان بیرون نروند.
 

پروازهای میدان هوایی بین‌المللی کابل لغو شد

در همین حین یک مقام آگاه در کشور اعلام کرد نیروهای ارتش کشور پایگاه هوایی بگرام را به طالبان واگذار کرده‌اند؛ منابع محلی نیز از سقوط میدان هوایی کابل به دست این گروه خبر می‌دهند.
 

پرواز مشهد - کابل لغو شد

ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران در گفت: در پی تحولات اخیر در افغانستان ، پرواز مشهد - کابل فردا دوشنبه شرکت هواپیمایی ماهان باطل شده و تا اطلاع ثانوی هیچ پروازی به کابل توسط این شرکت وجود ندارد.

پیش از این سخنگوی سازمان هواپیمایی اعلام کرده بود که ۵ پرواز در روز به کابل وجود دارد و احتمال لغو این پروازها وجود دارد.
 


دلایل سلطه آسان طالبان بر افغانستان

دلایل متعددی را برای سقوط این‌چنین افغانستان برمی‌شمرند که اهم آن را می‌توان چنین عنوان کرد:
1. خروج آمریکا از افغانستان
2. گمانه‌زنی‌ها از برنامه‌ریزی گروه ۷ و آمریکا برای مقابله با چین در خاک افغانستان
3. فاصله مردم از حکومت
4. فساد شدید سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور
5. ناامنی شدید و نارضایتی مردم
6. انسجام قسمت عمده پشتون‌ها با پشتوانه پاکستان
7. برخی در این بین حمایت‌های مالی از طالبان از سوی پاکستان و غرب را نیز از جمله دلایل سقوط برمی‌شمرند.
 

خلاء قدرت و اوضاع نابسامان کابل

 

کابل در خلاء قدرت نظامی و سیاسی قرار دارد و اوضاع کلی کابل بی سروسامان بوده و هزاران شهروند افغان حتی بدون پاسپورت سرگردان در فروگاه این شهر بسر می برند.

با ترک پایتخت از سوی محمداشرف غنی خلاء قدرت در کابل حاکم شد و در نتیجه هرج و مرج شهر را فرا گرفت و در پی آن رسانه‌های افغانستان نیز انتشارات عادی خود را متوقف کرده اند.

شب گذشته هزاران شهروند پایتخت به فرودگاه بین المللی کابل سرازیر شدند تا در صورت امکان حتی بدون داشتن شناسنامه و گذرنامه سوار هواپیما شده و از کشور خارج شوند.اما فرودگاه غیرنظامی کابل بطور عملی فلج است و همه کارمندان مسئولان امنیتی و غیر نظامی این فرودگاه محل کارهای خود را ترک کرده و کسی در سیستم مدیریتی فرودگاه حضور ندارند.

شاهدان عینی می گویند که هزاران نفر در فرودگاه کابل سرگردان هستند و حتی داخل برخی هواپیماهای سوار شده اند که خدمه و یا خلبانی در آن نیست.

بعد از گذشت پاسی از شب و حضور مردم در فرودگاه کابل کم کم فضای یاس و ناامیدی جای خود را با امید برای این افراد عوض کرد  و این افراد بجای رفتن به خارج از کشور به منازل خود برگشتند اما شمار دیگری هنوز در این فرودگاه حضور دارند.

نظامیان آمریکایی اما دورتر در مرکز فرودگاه بیشتر به طرف بخش نظامی این فرودگاه مستقر هستند و به مردم هشدار داده اند که نزدیک آنها نشوند.

شب گذشته تنها صدای هواپیماهای نظامی آمریکا و ناتو در فضای کابل شنیده می شد که معلوم نیست چه فعالیتی انجام می دهند.

براساس گزارش‌ها شمار زیادی از سفارت خانه‌ها از جمله سفارت آمریکا در منطقه وزیرمحمد اکبر خان در کابل بسته شده و پرچم خود را پایین کشیده اند.

گفته می شود که آلمان اعلام کرده است که هواپیمای نظامی برای بیرون بردن اتباع خود به کابل می فرستد و همچنین گزارش شده است که سفارت عربستان در کابل نیز بسته و دیپلمات های عربستان کابل را ترک کرده اند.

اما در طرف دیگر گروه طالبان وارد شهر کابل شده و حوزه های امنیتی را تصرف کرده اند و شماری از آنها نیز وارد کاخ ریاست جمهوری شده اند البته روشن است که این افراد کسانی نیستند که متولی مدیریت کشور باشند.

هرچند ملاعبدالغنی برادر رئیس هیأت مذاکره کننده طالبان از دوحه در پیام ویدئویی رسیدن طالبان به کابل را تبریک گفته و آن را پیروزی بزرگ و بی نظیر عنوان کرده است.

ملابرادر اما به مردم اطمینان داده است که تا حد توان در خدمت مردم خواهند بود اما اوضاع در حال حاضر نشان می دهد که وضعیت فوری که در کابل پیش آمده هیچ طرح و برنامه تدوین شده وجود ندارد.

در طرف دیگر اما عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و حامد کرزی گفته اند که شورای هماهنگی را برای جلوگیری از خلاء قدرت و هرج مرج بوجود آورده تا شهر کابل بحرانی نشود.اما وضعیت طوری است که نه پلیس و نیروهای امنیتی در شهر وجود دارند و نه ماموران غیر نظامی هستند همه ادارات نظامی و غیر نظامی محل ماموریت خود را ترک کرده و مشخص نیست که این افراد برای نجات جان خود در کجا بسر می برند.


منبع:
1. مهر/ ذبیح‌الله مجاهد بیانیه داد؛ پایتخت افغانستان سقوط کرد/ نیروهای طالبان وارد مرکز کابل شدند
2. آفتاب نیوز/ دولت افغانستان سقوط کرد| اشرف غنی خارج و طالبان وارد کابل شد| تشکیل شورای هماهنگی
3. بورسان/ تشکیل شورای هماهنگی سران افغانستان/ کابل سقوط کرد
4. تابناک/ با تحولات افغانستان؛ سقوط دولت اشرف غنی و تسلط طالبان بر افغانستان/ تشکیل شورای هماهنگی توسط رهبران افغانستان/اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/رویترز: علی احمد جلالی، ریاست دولت موقت افغانستان را برعهده می گیرد
5. ایرنا/ روایت الجزیره از ورود اشرف غنی به ازبکستان
6. ایرنا/ آخرین تحولات افغانستان، خلاء قدرت و اوضاع نابسامان کابل