مکتب اسلام مدافع حقوق زن و مرد
یک مسلمان حقیقی آن است که به خداوند و فرامینش اطمینان داشته باشد و بهمحض شنیدن یک استدلال اشباه فورا قرآن و دین را زیر سوال نبرد. در کنار دلیل نقلی، دلایل عقلی بسیاری وجود دارد که حکایت از استدلالهای اشتباه انسانها دارد. مثلا اگر زن نقص داشته باشد چطور میتواند مرد کاملی را در بطن خود پرورش دهد و او را تا سنین بالا تربیت کند؟ هرچند این استدلال عقلی یک نقل هم دارد که در آیه13 سوره حجرات آمده است.
علمای امامیه ضمن مبارزه با دشمنان اسلام با اشتباه در استدلال علمای مذاهب دیگر اسلامی هم برخورد داشته و دارند. احادیثی که جعل شده و در اسلام و میان مسلمین وارد شده، استدلالهای غیر علمی، ادراکهای غلط ناخودآگاهانه و... نیاز به پاسبانی و تصحیح دارد که این کار با جدیت صورت گرفته و میگیرد. قرآن در آیاتی که مرد و زن را اختصاصا نام برده هر دو را در یک سطح دانسته است.(سوره نساء، نحل، غافر و آلعمران آیات124، 97، 40، 195) این در حالی است که برخی نحلههای فکری هیچ عمل صالحی را برای زن در نظر نمیگیرند و آن را بدون پاداش میدانند. برخی دیگر آنها را خوار و بیمقدار میدانند و برخی دیگر معتقد هستند که آنها نقص دارند و در رتبهای پایینتر از مرد قرار دارند. البته ادیان جعلی مانند بودا و امثالهم که تکلیفشان مشخص است و تحریف در ادیان الهی مانند یهودیت و مسیحیت اثر واضح و پررنگ دارد اما پیدا کردن آنچه که بهنام استدلال از آیات قرآن و استناد به روایات در این موضوع در اسلام هست به تواناییهای علمی و جامع بودن در فکر نیاز دارد.
در کل هرچه که شنیدیم باید سندیت علمی و عقلی آن را پیدا کنیم و بعد آنرا با آیات قرآن تطبیق دهیم تا حق روشن شود. بهطور مثال اگر زنها نقص دارند چرا خداوند آنها را در قرآن ولی و سرپرست برخی مردان دانسته است و حتی آنها را ناظر برخی مردان دانسته؟ بهعبارتی خداوند به مردان و زنان دستور داده که ناظر اعمال و رفتار یکدیگر باشند و در تصحیح خطاهای یکدیگر کوشش کنند. آیه71 سوره توبه را میتوان هم در بعد خانوادگی، هم در بعد اجتماعی و فرهنگی و هم در بعد سیاسی مورد استناد قرار داد که انسانها باید با هرگونه انحراف و گناه و آلودگی در هر جایگاه خانوادگی، اجتماعی و سیاسی برخورد داشته باشند و امر به معروف و نهی از منکر را اصل قرار دهند. خداوند در این آیه میفرماید: «و مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند که به کارهاى پسندیده وا مىدارند و از کارهاى ناپسند باز مىدارند و نماز را بر پا مىکنند و زکات مىدهند و از خدا و پیامبرش فرمان مىبرند. آنانند که خدا بهزودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد که خدا توانا و حکیم است.» همچنین در سوره احزاب آیه35 آمده که خداوند زن و مرد صالح را همسان پاداش داده و فقط عمل صالح را ملاک قرار میدهد. قرآن زن و مرد را دارای کرامت یکسان میداند و در آیات مختلف آن را ذکر میکند. در آیات 72، 4، 14، 9، 30 در سورههای احزاب، تین، مؤمنون، شمس و بقره به این کرامت و شئون اشاره شده است.
یک مسلمان حقیقی آن است که به خداوند و فرامینش اطمینان داشته باشد و بهمحض شنیدن یک استدلال اشباه فورا قرآن و دین را زیر سوال نبرد. در کنار دلیل نقلی، دلایل عقلی بسیاری وجود دارد که حکایت از استدلالهای اشتباه انسانها دارد. مثلا اگر زن نقص داشته باشد چطور میتواند مرد کاملی را در بطن خود پرورش دهد و او را تا سنین بالا تربیت کند؟ هرچند این استدلال عقلی یک نقل هم دارد که در آیه13 سوره حجرات آمده است. این نوشتار قصد حل یک مسئله را ندارد، بلکه قصدش این است که هر انسانی را با عقل و استدلال و شناخت دین مواجه بداند که وظیفه دارد هر شنیده و دیدهای را با عقل و نقل بررسی کند تا نگاهش به دین دچار اختلال نشود. در خصوص برخی تفاوتها میان زن و مرد روایاتی داریم که علما آنها را بررسی کردند و به ضعیف بودنش نظر دادند. نتیجه آنکه دقت عقلی در کنار دقت علمی آسیبها و نسبتهای ناروا از دین و مذهب را دور میکند و اینکه اسلام تنها مدافع و احیاگر حقوق انسانهاست و از هر افراطی و تفریطی دوری میکند.
اخبار مرتبط
تازه های اخبار
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}