ادارات و مراجع دولتی یا وابسته به آنها برای یکسری اهداف، ایجاد شده اند که غالبا در راستای خدمت رسانی به مردم است. حال ممکن است در مواقعی بصورت سهوی یا عمدی، حقوق شخص یا اشخاصی در ساختار سازمانی دولتی یا وابسته به آن ضایع شود و ارگان مربوطه، تمهیدات لازم را برای احقاق حق ایشان انجام ندهد!

در این وضعیت، یک نهاد قدرتمند به نام دیوان عدالت اداری می تواند کارساز بوده و با ارجاع دعوا به آن، حق و حقوق ضایع شده احیا گردد.
 

آشنایی با دیوان عدالت اداری

طبق اصل 173 قانون اساسی: به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها با آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، دیوانی به نام «دیوان عدالت اداری» زیر نظر رئیس قوه قضاییه تاسیس می‌گردد. حدود اختیارات و نحوه عمل این دیوان را قانون تعیین می‌کند.

رای دیوان عدالت اداری غالبا به شکل کلی است و به جزئیات پرداخته نمی شود. برای مثال در رای دیوان گفته می شود که تخلفی صورت گرفته یا حقی ضایع شده و به میزان آن اشاره دقیقی نمی شود. بررسی دقیق این موضوع و تعیین جزئیات آن بر عهده دادگاه عمومی و انقلاب است.

دیوان عدالت اداری در تهران مستقر است اما دفاتر آن در مراکز استانها نیز فعال است که می توان از طریق آنها، اقدام به طرح دعوا نمود. دیوان عدالت اداری متشکل از شعب بدوی، تجدیدنظر، هیئت عمومی و هیئت های تخصصی است.

آدرس وب سایت دیوان عدالت اداری: https://divan-edalat.ir
 

روند رسیدگی به شکایات در دیوان عدالت اداری

زمانی که شکایتی به دیوان عدالت اداری برده می شود موضوع توسط شعب بدوی، بررسی شده و رای صادر می شود. اگر چنانچه درخواست تجدیدنظر توسط شاکی داده شود شعب تجدیدنظر وارد کار شده و آنرا بررسی می کنند.
 

انواع دعاوی قابل طرح در دیوان عدالت اداری

همانطور که گفته شد می توان علیه کلیه ساختار دولتی و مجموعه های وابسته در دیوان عدالت اداری، طرح دعوا کرد. از پرتکرارترین دعاوی مطروحه در دیوان می توان به شکایت از شهرداری برای مواردی نظیر اعتراض به رای های صادره کمسیون ماده صد، شکایت از بیمه تامین اجتماعی و موارد متعدد دیگر اشاره کرد.
 

وکیل دیوان عدالت اداری

اگر چنانچه نیاز به طرح دعوا در دیوان عدالت اداری دارید توصیه می کنیم حتما اینکار را به یک وکیل باتجربه و متخصص محول نمایید و هرگز بصورت شخصی، اقدام به انجام کار نکنید.

زیرا به احتمال بسیار زیاد، به دلیل ناکافی بودن مستندات و یا عدم طرح صحیح دعوا به نتیجه مناسبی دست پیدا نخواهید کرد. اگر رای صادره دیوان منفی باشد فرصت تجدیدنظر برای آن وجود دارد و اگر این بار نیز نظر مناسبی داده نشود دیگر نمی توان کار خاصی را انجام داد.

بنابراین بهتر است از ابتدا کار را به وکیل دیوان عدالت اداری بسپارید تا کار به عالی ترین شکل ممکن انجام شود.
اگر به دنبال وکیل خبره و باتجربه در امر دیوان هستید، پیشنهاد می کنیم گروه وکلای دادور را در نظر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر کافیست به آدرس اینترنتی daadvar.com مراجعه نمایید.

همچنین می توانید با شماره 09126386954 تماس حاصل نموده و اطلاعات کاملی را دریافت نمایید.