نمایش محصولات جهاد بزرگ 

«نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی» از چند سال قبل در محل حسینیه امام خمینی (ره) برپا می‌شود و آنچه در این نمایشگاه در معرض بازدید رهبرمعظم انقلاب قرار می‌گیرد، محصول گوشه‌ای از «ظرفیت امیدبخش کشور» مورد اشاره در بیانیه گام دوم است که نشان می‌دهد «نیروی انسانی مستعد و کارآمد» در «دهه‌دوم چشم‌انداز» روی «بهره‌برداری از دستاورد‌های گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده‌نشده» تمرکز کرده است تا پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقا یابد. مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه امسال که رهبر معظم انقلاب از آن بازدید کردند، تولید داخل با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و زنجیره تأمین تولید بود

وحید عظیم نیا: «مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است»، این بخشی از بیانیه «گام دوم انقلاب» است که با گذشت چهار سال و ۱۱ ماه و ۱۸ روز، هرچه جلوتر می‌رویم قرینه‌های عینی آن رخ‌نمایی می‌کند. «نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی» از چند سال قبل در محل حسینیه امام خمینی (ره) برپا می‌شود و آنچه در این نمایشگاه در معرض بازدید رهبرمعظم انقلاب قرار می‌گیرد، محصول گوشه‌ای از همین «ظرفیت امیدبخش کشور» است که نشان می‌دهد «نیروی انسانی مستعد و کارآمد» در «دهه‌دوم چشم‌انداز» روی «بهره‌برداری از دستاورد‌های گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده‌نشده» تمرکز کرده است تا پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقا یابد. مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه امسال که رهبر معظم انقلاب از آن بازدید کردند، تولید داخل با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و زنجیره تأمین تولید بود. در این نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان در بخش‌های «انرژی»، «صنعت نفت و پتروشیمی»، «صنایع خودروسازی»، «معدن و صنایع معدنی و فلزی»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساخت ماهواره»، «صنایع غذایی و کشاورزی»، «تجهیزات پزشکی»، «صنایع دستی»، «حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی»، «صنایع نساجی» و «مسکن و لوازم خانگی» آخرین دستاورد‌ها و تولیدات خود را به نمایش گذاشته بودند. 
 
بخش معدن، صنایع معدنی و فلزی و ماشین آلات سنگین از جمله بخش‌های این نمایشگاه بود که شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدات خود را عرضه کرده بودند. بخش زنجیره تولید خودرو از دیگر بخش‌های مربوط به صنعت خودروسازی بود. یکی از بخش‌های قابل توجه این نمایشگاه، اتاق عمل کاملاً ایرانی بود که تمام تجهیزات آن در داخل تولید شده بود. بخش صنایع بسته‌بندی، تولید خوراک آبزیان، مدیریت آبیاری و آبیاری هوشمند، تولید نهال و دانه‌های زراعی، آبخیزداری، محصولات باغی، گیاهان دارویی، پرورش ماهی و زنجیره تولید مرغ و گوشت از دیگر بخش‌های این نمایشگاه بودند. تولیدات صنایع‌دستی و ظرفیت‌های متنوع کشور در این زمینه نیز در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل عرضه شده بود. 

شبکه ملی اطلاعات و تجهیزات مربوط به زیرساخت آن و همچنین شرکت‌های مرتبط با ساخت ماهواره از جمله بخش‌های نمایشگاه بودند. خانه تمام ایرانی با محصولاتی کاملاً ایرانی از بخش‌های قابل توجه در نمایشگاه بود. فعالیت‌های صنعت هواپیمایی و بخش مسکن و حمل و نقل نیز در نمایشگاه ارائه شده بود. توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی و ساخت تجهیزات صنایع حفاری چاه‌های نفت و صنعت پتروشیمی و کاتالیست‌ها یکی از بخش‌های این نمایشگاه بود. شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه برق و نیروگاه نیز دستاورد‌ها و توانمندی‌های خود را در این نمایشگاه عرضه کرده بودند. 

شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با صنعت آب و اقتصاد دریامحور در این نمایشگاه حضور داشتند. در این نمایشگاه همچنین خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی و شارژر‌های آن‌ها و موتور‌های بهینه‌سازی شده خودرو با مصرف پایین ارائه شده بود. برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای دانش‌بنیان شدن شرکت‌های بزرگ صنعتی و همچنین فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در بخش‌های مختلف در این نمایشگاه توضیح داده شد.

برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای دانش‌بنیان‌شدن شرکت‌های بزرگ صنعتی و همچنین فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در بخش‌های مختلف این نمایشگاه توضیح داده شد. رهبر حکیم انقلاب در جریان این بازدید، نکاتی را مطرح و وزرای مربوط درباره آن توضیحاتی مطرح کردند. از جمله موضوعات مطرح‌شده درباره وضعیت نیروگاه بود. 
 

تلاش برای مهار ناترازی برق

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو به برنامه دولت سیزدهم در دو بخش «رفع ناترازی از مسیر توسعه» و «مدیریت مصرف و بهینه‌سازی» اشاره کرد و گفت: همزمان با توسعه نیروگاه‌ها، توسعه شبکه توزیع نیز مورد توجه قرار گرفته است. به گفته وی، در تولید نیروگاه‌ها نیز تولید ۱۰‌هزار مگاوات از سوی وزارت نیرو در دست اقدام است که ۸‌هزار مگاوات آن وارد مرحله اجرایی شده است. صنایع نیز برنامه جداگانه تولید برق دارند. وزیر نیرو البته به این نکته نیز اشاره کرد که روی زنجیره ارزش نیز تمرکز شده و کارخانه‌ای در خمین در همین زمینه در حال اجراست. 

ناترازی برق یک مسئله رایج است که بسیاری از کشور‌ها با آن مواجه هستند، به ویژه در دوره‌های اوج مصرف. این ناترازی را می‌توان به طور مؤثر از طریق استراتژی‌های مدیریت تقاضا اصلاح کرد. برای مقابله با ناترازی برق در مقیاس جهانی، بسیاری از کشور‌ها بازار‌های انرژی را با مکانیسم‌های قیمت‌گذاری آنی با موفقیت پیاده‌سازی کرده‌اند. با ایجاد بازار انرژی، تأمین‌کنندگان برق می‌توانند قیمت‌ها را به صورت پویا بر اساس شرایط عرضه و تقاضا تعیین کنند. این امر مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کند تا الگو‌های مصرف خود را تنظیم کنند و مصرف برق را در دوره‌های اوج که قیمت‌ها بالاست، کاهش دهند. قیمت‌گذاری آنی تضمین می‌کند مصرف‌کنندگان از پیامد‌های هزینه مصرف برق خود آگاه هستند و می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای برای مدیریت مؤثر تقاضای خود بگیرند. 

یکی دیگر از جنبه‌های مهم در حل ناترازی برق در ایران، در نظر گرفتن تنوع سوخت در تولید برق است. در ایران از سوخت‌های مختلفی از جمله گاز، زغال‌سنگ، گازوئیل و همچنین منابع تجدیدپذیر و نیروگاه‌های برقابی می‌توان برای نیروگاه‌سازی استفاده کرد و این ترکیب متنوع سوخت کشور را قادر می‌سازد سیستم تولید برق متعادل‌تری داشته باشد. با تکیه بر منابع متعدد سوخت، خطر کمبود یا اختلال در سوخت کاهش می‌یابد و احتمال ناترازی برق کاهش می‌یابد. علاوه بر این، نیروگاه‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌های برقابی به تولید برق پایدارتر و سازگار با محیط زیست کمک می‌کنند. تمرکز ویژه بر انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص برق خورشیدی که در زمان اوج مصرف تابستانی، بیشترین بازدهی تولید را دارد، می‌تواند به مدیریت ناترازی برق نیز کمک کند، زیرا این منابع اغلب انعطاف‌پذیری بیشتری در خروجی خود دارند و به تعادل بار بهتری اجازه می‌دهند. 

در نتیجه، ناترازی مقطعی برق را می‌توان به طور مؤثر از طریق مدیریت تقاضا، ایجاد بازار انرژی و توسعه نیروگاهی با توجه به تنوع سوخت در تولید برق پرداخت. ایران با تغییر ساعات کاری، اجرای استراتژی‌های مدیریت تقاضا و ایجاد بازار انرژی با قیمت‌گذاری آنی، می‌تواند دوره‌های اوج مصرف را مدیریت و از ناترازی جلوگیری کند.
 

خیز برای تعویض موتور‌های قدیمی خودرو‌ها

همچنین در جریان این بازدید مسئولان وزارت صمت، به مشکل‌آفرینی بنزین در ناترازی و آلودگی هوا در آینده نزدیک اشاره کردند و گفتند پیگیر تبدیل موتور‌های قدیمی خودرو‌ها به موتور‌های جدید هستند. منوچهر منطقی، معاون حمل‌ونقل وزارت صمت، همچنین راهبرد این وزارتخانه را «بهینه‌سازی مصرف بنزین» تا زمان برقی شدن خودرو‌ها اعلام کرد. 

به باور کارشناسان، تسهیل واردات و تولید خودرو‌های با سوخت جایگزین نظیر تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز با سوخت جایگزین CNG یا تسهیل تولید و واردات خودرو‌های برقی یکی از مصوبات مهم راهبردی برای حل معضل ناترازی بنزین و آلایندگی کلانشهر‌ها در قانون بودجه ۱۴۰۳ است که از کاهش چشمگیر حقوق ورودی گمرکی و هدایت منابع جدیدی به سمت تولید خودرو‌های هیبریدی و برقی از سوی خودروسازان داخلی حکایت دارد. به باور کارشناسان، در صورت استفاده از این مشوق مهم و همچنین تقویت تولید داخل، شاهد کاهش اثرگذاری بنزین بر سبد سوختی و همچنین کاهش مصرف بنزین و در نهایت قطع واردات بنزین خواهیم بود. 

کشورمان در سال ۱۴۰۱ به صادرات بنزین می‌پرداخت که ارزآوری یک‌میلیارد دلاری داشت. حالا نه تنها این مزیت از دست رفته است بلکه مجبوریم برای واردات بنزین نیز هزینه کنیم. طی سال جاری حدود ۶/۰ میلیارد دلار برای واردات بنزین به انحای مختلف از جمله تهاتر هزینه شده است. در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است به چیزی بالغ بر ۳ میلیارد دلار برای واردات بنزین نیاز داریم. این به معنای تحمیل کسری بودجه ۲۰۰ همتی به بودجه سال آتی است. اصلاح صنعت خودروسازی کشور با فوریت باید در دستور کار قرار بگیرد. در غیر این صورت، در آینده نزدیک با بن‌بستی به لحاظ ناترازی بنزین روبه‌رو می‌شویم که حتی با واردات نیز نمی‌توانیم آن را رفع کنیم. 
 

درخشش دانش‌بنیان‌ها  در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی 

صنعت فولاد و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش و همچنین در بخش صنایع معدنی همچون مس بخش دیگری از این نمایشگاه بود. طبق اعلام مسئولان این بخش نیز شرکت‌های دانش‌بنیان ارزیابی می‌شوند تا شرکت‌های کوچک‌تر با شرکت‌های بزرگ‌تر همرسانی شوند. رهبر حکیم انقلاب نیز به این مهم اشاره کردند که «دانش‌بنیان کردن شرکت‌های بزرگ» به منزله متصل کردن آن‌ها با شرکت‌های کوچک‌تر است. 

ظهور اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان به دلیل نیاز به پاسخگویی به حوزه بومی‌سازی تجهیزات و ماشین‌آلات و همچنین تحقیق و توسعه (D&R) و الزامات فناوری در صنایع مختلف انجام شده است. شرکت ها‌ی دانش‌بنیان نقش محوری در تولید محصولات برای بازار‌های هدف خود دارند و از این طریق کیفیت کالا‌های تولیدی را بهبود می‌بخشند و به زنجیره ارزش کشور کمک می‌کنند. از زمان تأسیس اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان، این شرکت‌ها از تمرکز بر تحقیق و توسعه به بازارسازی و فروش محصولات خود تکامل یافته‌اند. قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز در پاسخ به این موضوع گامی قابل توجه در جهت تحقق ظرفیت این شرکت‌هاست. 

یکی از ارکان اساسی در نظام جدید حمایتی شرکت ها‌ی دانش‌بنیان، ارائه اعتبارات مالیاتی تحقیق و توسعه است. این انگیزه، با هدف تحریک تحقیق و توسعه و تزریق فناوری به صنایع بزرگ است که اجرای آن به پیشرفت ها‌ی فناوری قابل توجهی در آن کشور‌ها منجر شد. با شناخت ماهیت نوپای اقتصاد دانش‌بنیان در ایران، قانون جهش تولید دانش‌بنیان در همین رابطه به تصویب رسید، دو بازوی اصلی تحقق این موضوع نیز اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و همچنین سازوکار تولید بار اول بوده است. شرکت ها‌ی دانش‌بنیان نقشی محوری در بومی‌سازی و داخلی‌سازی تجهیزات، ماشین‌آلات و فرایند‌های تولید صنعتی ایفا کرده‌اند. قانون تولید جهشی مبتنی بر دانش با حذف محرمانه بودن مکانیسم‌های تولید و ترویج عمومی بومی‌سازی موفق تجهیزات استراتژیک، گام مهمی برداشته است. به منظور تقویت همکاری بین صنعت و اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان، قانون تشریفات مناقصه شرکت ها‌ی دانش‌بنیان را حذف کرده است. با رفع این مانع، بومی‌سازی و داخلی‌سازی تجهیزات استراتژیک می‌تواند به طور مؤثرتری پیش برود، از همین رو تولید بار اول و اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه محور اصلی حمایتی حاکمیت از اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان در قانون جهش تولید دانش‌بنیان در جهت تحقق خواست رهبری برای دانش‌بنیان‌شدن اقتصاد صنعتی کشور و حرکت به سمت ایجاد صنایع بزرگ دانش‌بنیان بوده است.
 

۶۵۰ میلیون دلار صادرات دانش‌بنیانی در ۶ ماه

در ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۷‌هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود داشت که این تعداد حدود ۳۰۰‌هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده بود و رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال ۱۴۰۱ از مسئولان خواستند این میزان دوبرابر شود و طبق اعلام معاونت توسعه شرکت‎های دانش‎بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اکنون که نزدیک به پایان سال ۱۴۰۲ هستیم، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به ۹هزار ۵۸۵ شرکت رسیده و برای ۳۴۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است و بیش از ۵۰۰‌هزارمیلیارد تومان فروش محصول دارند و رشد فروش شرکت‎های دانش‌بنیان و اشتغال دانش‌بنیان از متوسط کشور بالاتر است. 

یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری بر این بود که برای شرکت‌های دانش‌بنیان باید ضوابط کیفی تعیین شود و البته اینچنین هم شد، چراکه بر اساس گزارش بخش ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری این روند تغییر کرد و به سه دسته شرکت‌های نوپا (هنوز به بلوغ نرسیده)، شرکت‌های فناور (دارای بلوغ اقتصادی و محصول) و شرکت‌های نوآور (شرکت‌های صنعتی و بزرگی که دنبال نوآوری هستند) تقسیم شد و با این اقدام و با ارتقای ارزیابی شرکت‌ها اکنون ۷۹۴ شرکت فناور، ۲ هزارو ۹ شرکت نوآور و ۶ هزارو ۷۸۲ شرکت دانش‌بنیان نوپا در کشور وجود دارد، البته به گفته کارشناسان سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی ناچیز و حدود یک درصد است و این میزان باید افزایش یابد. شرکت‌های دانش‌بنیان با وجود تحریم‌های ظالمانه به دنبال صادرات هم بوده‌اند. طبق گزارش مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در سال۱۴۰۰ آمار صادرات رسمی و ثبت‌شده محصولات دانش‌بنیان به سایر کشور‌ها حدود ۶۰۵ میلیون دلار بوده است و این میزان صادرات در سال ۱۴۰۱، ۸۷۰میلیون دلار و در شش ماهه اول سال۱۴۰۲ این عدد به رقم ۶۵۰میلیون دلار رسیده است. 

از سوی دیگر محصولات دانش‌بنیان را در حوزه‌های مختلف در قالب ۲۲سبد صادراتی آماده و برای ارسال به سفارتخانه‌ها در اختیار وزارت امور خارجه قرار داده شده است و مهم‌تر اینکه ۷۰۰محصول دانش‌بنیان از طریق سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور به بازار‌های خارجی در حال معرفی است، البته باید گفت این همه موفقیت با تحریم ظالمانه در کشور رخ داده و تهدید به فرصت تبدیل شده است چرا هم اکنون با این شرایط در حوزه‌هایی مانند نانو فناوری رتبه چهارم را در دنیا داریم و در تعدادی از حوزه‌ها مانند زیست فناوری رتبه کشور به زیر ۱۰رسیده است. /روزنامه جوان
 

نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی









































 

محصولاتی که سخن می‌گفتند

روز گذشته مقام‌معظم‌رهبری با حضور در حسینیه امام‌خمینی(ره) از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل بازدید کردند. نمایشگاهی که سال‌های قبل هم شاهد برپایی آن بودیم اما تفاوت اصلی این دوره با سال‌های قبل، تاکید ویژه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و زنجیره تامین تولید از طریق این شرکت‌ها است. شرکت‌هایی که امروز تا حدودی به بلوغ نسبی در حوزه نوآوری و فناوری رسیده‌اند و با تولید بسیاری از محصولات هایتک، راه کم اثر کردن تحریم‌ها در حوزه‌های مهمی مانند نفت، گاز، خودرو، فولاد و... را در کشور هموار کرده‌اند.
 

آمارها از حوزه دانش‌بنیان چه می‌گویند؟

رشد 16 درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از سال 1401 تا 1402 و فعال بودن 9 هزار و 585 شرکت دانش‌بنیان براساس آخرین آمار در کشور، نشان می‌دهد ریل‌گذاری کشور در این زمینه تا امروز نتیجه‌بخش بوده است. نکته جالب اینکه از این تعداد 794 شرکت فناور، دو هزار و 9 شرکت نوآور و 6 هزار و 782 شرکت هم نوپا هستند. در اینجا به ایجاد اشتغال برای 306 هزار و 235 نفر از سوی این شرکت‌ها در سال 1401 هم اشاره‌ای داشته باشیم؛ شرکت‌هایی که بستر اصلی برای استفاده از ظرفیت نوآوری و فناوری در بخش‌های مختلف شده‌اند.

تقسیم‌بندی حوزه دانش‌بنیانی کشور براساس گزارش سالانه زیست‌بوم دانش‌بنیان که به‌زودی گزارش مفصلی از آن را در «فرهیختگان» منتشر خواهیم کرد، درآمد عملیاتی 140 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در بورس در سال گذشته است که از این میان 31 هزار و 222 میلیارد تومان سود خالص بوده است. درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان براساس اظهارنامه سال 1400، رقم 411 هزار میلیارد تومان بوده که نشان‌دهنده سهم نسبتا بالای آن از گردش اقتصاد کشور است. روند درآمد این شرکت‌ها طی سال‌های 96 تا 1400 رشد 10 برابری داشته که نشان‌دهنده هدف‌گذاری درست فعالان و متولیان این حوزه در کشور است؛ هرچند که طبیعتا تا رسیدن به نقطه مدنظر هنوز راه زیادی پیش رو داریم. اما این آمار و ارقام معنایش آن است نمی‌توان از سهم اثرگذار آنها هم در رفع چالش‌های داخلی صنایع و رفع نیازهای داخل و هم در اقتصاد گذشت.
 

بازدید 4 ساعته رهبر انقلاب از دستاوردهای دانش‌بنیانی کشور

گردهمایی دیروز فعالان این حوزه در حسینیه امام(ره) که حدود 40 غرفه‌ای از دانش‌بنیان‌های فعال در حوزه‌های «انرژی»، «صنعت نفت و پتروشیمی»، «صنایع خودروسازی»، «معدن و صنایع معدنی و فلزی»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساخت ماهواره»، «صنایع غذایی و کشاورزی»، «تجهیزات پزشکی»، «صنایع‌دستی»، «حمل‌ونقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی»، «صنایع نساجی» و «مسکن و لوازم خانگی» را شامل می‌شد، مهم‌ترین نمایشگاه امسال در این حوزه به شمار می‌رود. نمایشگاهی که با حضور چهار ساعته مقام‌معظم‌رهبری و بازدید ایشان از آخرین دستاوردهای دانش‌بنیانی همراه بود.

موضوع قابل توجه که شاید در کمتر نمایشگاهی بتوان مشابه آن را پیدا کرد، حضور رهبری در دو نوبت برای بازدید از غرفه‌ها است، به‌طوری‌که ایشان یک بار از صبح تا اذان ظهر با حضور در برخی از غرفه‌ها در جریان عملکرد این شرکت‌ها قرار گرفتند و نوبت دوم هم بعد از اذان ظهر تا اذان مغرب بود. حضور چند ساعته ایشان که با حضور وزرای نفت، نیرو، صمت، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و... همراه بود، فرصت کافی برای طرح دغدغه‌های فعالان این حوزه فراهم کرد.

هرچند طبیعتا رونمایی از آخرین دستاوردهای دانش‌بنیانی در حوزه‌های مختلف، آن هم در شرایط اقتصادی و تحریمی کشور، خود از اهمیت قابل توجهی برخوردار است اما در این میان بازدید مقام‌معظم‌رهبری از اتاق عمل کاملا ایرانی که تمام تجهیزات آن از سوی متخصصان داخلی تولید شده بود را می‌توان یکی از بخش‌های جذاب نمایشگاه دیروز معرفی کرد. در این گزارش به سراغ برخی از صاحبان شرکت‌های دانش‌ بنیان حاضر در این نمایشگاه رفتیم تا از حال و هوای حسینیه امام بگویند.
 

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان: تولید و اشتغال برای جوانان مورد تاکید مقام‌معظم‌رهبری است

مهدی کوهی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان درباره بازدید مقام‌معظم‌رهبری از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل گفت: «یک نمایشگاه دانش‌بنیانی با توجه به برنامه‌ریزی‌های قبلی در محضر مقام‌معظم‌رهبری برگزار شد و شرکت‌های صاحب صلاحیت در این نمایشگاه شرکت کردند. شرکت دانش‌بنیان ذوب‌آهن اصفهان نیز با محصولات دانش‌بنیان خود از جمله ریل راه‌آهن سراسری و متروی کلانشهرها در نمایشگاه شرکت کرده بود و به‌عنوان پیشران توسعه حمل‌ونقل زمینی از طریق شبکه راه‌آهن سراسری، محصولات دانش‌بنیان خود را در معرض دید رهبر معظم انقلاب و همراهان ایشان گذاشت.»
 
او اضافه کرد: «در ارتباط با محصولات دیگرمان نیز باید گفت پیراهن‌های پیچ و مهره‌ای که برای بلندمرتبه‌سازی و نهضت ملی مسکن آماده کرده بودیم به محضر ایشان ارائه دادیم. این پیراهن‌ها سرعت در صنعتی‌سازی ساختمان، ایمنی ساختمان و کاهش قیمت تمام‌شده ساختمان را به همراه خواهد داشت.» کوهی گفت: «امروزه خطوط داخلی راه‌آهن سراسری با محصول ریل دانش‌بنیان ذوب‌آهن درحال بهره‌برداری است. از نزدیک‌ترین پروژه‌هایی که افتتاح شده راه‌آهن متروی شهر پرند - تجریش، همدان - سنندج، تبریز -ایلگی، ایلگلی- میانه و به‌زودی میانه- اردبیل از جمله پروژه‌هایی است که راه‌آهن سراسری کشور از نعمت محصول دانش‌بنیان داخل ذوب‌آهن، ساخت داخل و عدم نیاز به خارج از کشور و خارج کشور منتج شده است. این مهم را به محضر رهبر معظم انقلاب، جامعه صنعتی و صنعت کشور تبریک گفته و از همکاران عزیز خود در ذوب‌آهن اصفهان، کارگران، مهندسان و همه عزیزانی که در این پروژه عظیم نقش داشتند تشکر می‌کنم.»
 
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان اظهار کرد: «مهم‌ترین تاکید معظم‌له در این نمایشگاه توجه به توانمندی‌های داخل، ساخت داخل و تولید و اشتعال برای جوانان و عزیزان ایرانی است که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد و ان‌شاءالله بتوانیم منویات ایشان را جامعه عمل بپوشانیم. مقام‌معظم‌رهبری از غرفه ذوب‌آهن اصفهان بازدید داشته و من افتخار داشتم که توضیحات کامل را محضر ایشان ارائه دهم. با توجه به گواهی انحصاری ساخت داخل این مجموعه انتظار داریم وزارت راه تمام پروژه‌های توسعه خود را در بخش راه‌آهن سراسری و انبوه‌سازی مسکن از محصول و تولید داخل حمایت کند و با استفاده از محصولات ما رونق و اشتغال را برای ذوب‌آهن و توسعه و آبادانی را برای کشور به ارمغان بیاورد.»
 

مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا: کاهش مصرف سوخت و بنزین مورد تاکید رهبری قرار گرفت

امیرحسین طیبی، مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا درباره بازدید مقام‌معظم‌رهبری از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل گفت: «بنده به نمایندگی از خودروسازان در این نمایشگاه حضور داشتم. آقا در بازدید از این نمایشگاه کاملا تمام غرفه‌ها را بازدید و محصولات ارائه‌شده را بررسی کردند. غرفه نفت، غرفه شرکت مپنا و غرفه خودروسازان از جمله غرفه‌هایی بود که رهبری در این بازدید از آنها دیدن کردند و ‌ما توضیحات فنی را خدمت ایشان ارائه دادیم.»
 
او با بیان اینکه تمام وزرا از جمله وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو، وزیر نفت، وزیر صمت و سایر وزرا در این نمایشگاه حضور داشته و کارا خود را پرزنت کردند، اضافه کرد: «معاونان وزار نیز حضور داشتند. نمایشگاه در چند حوزه بود؛ حوزه گردشگری، آی‌تی والکترونیک، حوزه خودرو و صنعت، حوزه نفت و انرژی و حوزه صنایع خانگی. البته یک بخش نیز در حوزه جهاد کشاورزی و دامپروری و میوه‌های گلخانه‌ای بود که بسیار از لحاظ طراحی و رنگ بسیار جالب بود.»
 
او در ادامه با تاکید بر اینکه مقام‌معظم‌رهبری برای بازدید از غرفه‌ها وقت و انرژی گذاشتند، اظهار کرد: «البته ایشان نسبت به برخی از غرفه‌ها آشنایی داشتند اما برای سایر غرفه‌ها نیز وقت گذاشتند. در حوزه صنعت خودرو عملا پروژه‌هایی که تولیدی می‌شوند باید در این نمایشگاه ارائه شوند. من فردا باید از محصولات ارائه‌شده در این نمایشگاه گزارش و فیلم تهیه کرده و برای ایران‌خودرو و سایپا ارسال کنم. یعنی فقط ارائه و پرزنت مدنظر نیست و زمانی که ما نمایشگاه رفتیم درخواست کرده بودند هر آن چیزی که تولیدی و جدید است باید دراین نمایشگاه ارائه شود.»
 
مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا خاطرنشان کرد: «این موضوعی بود که بررسی شد و یک تیم در حوزه‌های مختلف این موضوع را بررسی کردند. به طور مثال در حوزه خودرو بسیاری از خودرسازان دستاوردها را ارائه و مدارک و مستندات خود را ارائه دادند که این مدارک بررسی و انتخاب شدند. البته صنعت خودرو بیشتر در حوزه خودروی برقی و کاهش مصرف سوخت متمرکز بود که پروژه‌های زیادی در این حوزه تعریف و بسیاری از آنها نیز تولید شده بود.»
 
طیبی با بیان اینکه رهبری فرمودند «موتورهایی تولید شود که مصرف آنها زیر 5 باشد»، اضافه کرد: «مصرف سوخت سه خوردویی که از طرف ایران‌خودرو و سایپا امروز رونمایی شد 5.4، و 4.8 و دیگری 4.6 بود. کاهش مصرف سوخت و مصرف بنزین مورد تاکید رهبری در نمایشگاه امروز بود.»
 

رئیس کمیسیون دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوین اتاق بازرگانی ایران: نمایشگاه فرصتی برای طرح چالش‌ها با شخص اول کشور را فراهم کرد

سیدمحسن میرصدری، رئیس کمیسیون دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوین اتاق بازرگانی ایران گفت: «نمایشگاه روز گذشته با محوریت ساخت داخل و با تمرکز روی بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور مقام‌معظم‌رهبری برگزار شد و واقعیت این است که حضور ایشان از یک‌سو باعث دلگرمی و از سوی دیگر باعث می‌شود تا بتوانیم نقشه راهی که برای ادامه راه داریم، مشخص‌تر شود. همچنین این نمایشگاه فرصتی بود تا بتوانیم چالش‌هایی که ما در این حوزه داریم را با بالاترین مقام کشور مطرح کنیم و ایشان هم دستوراتی را بدهند تا چالش‌های موجود برطرف شود.»
 
او با بیان اینکه بنده به نمایندگی از کانون تولیدکنندگان و اقتصاد دانش‌بنیان در نمایشگاه حضور یافتم، گفت: «در این کانون بیش از 140 عضو از 7 صنعت مختلف اعم از نفت، تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو، نساجی، معدن و فولاد، فناوری اطلاعاتی و ابزارهای اتوماسیون و آب و 10 تشکل برتر ملی و اتاق بازرگانی همکاری داشتند. ما این کانون را در راستای فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری که در سال 1400 عنوان کردند از دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ غفلت شده و در سال 1402 از فعالان بخش خصوصی و مردم دعوت کردند برای ایجاد ساختار برای دانش‌بنیان کردن اقتصاد و این کانون به‌عنوان ساختار غیرانتفاعی و مردم‌نهاد که متشکل از تولیدکنندگان برتر کالا و تجهیزات و متخصصین صنعت و دانشگاه است ایجاد شد.»

رئیس کمیسیون دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوین اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: «اهداف کانون‌مان هم تسهیلگری و پیگیری رفع موانع دانش‌بنیان در راستای تولید محصولات صادرات‌محور، تسهیلگری و پیگیری دانش‌بنیان کردن زنجیره تامین با هم به رساندن شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها به شرکت‌های بزرگ است.»

میرصدری تصریح کرد: «رهبری در این نمایشگاه درباره نحوه تشکیل این کانون سوال پرسیدند و ما نیز عنوان کردیم که این کانون از هشت صنعت مختلف تشکیل شده و پرسشنامه‌هایی هم طراحی کردیم تا از این طریق بعد از غربالگری به بیش از 140 عضو برسیم. سوال دیگر هم درباره مدلی این کانون بود که چطور می‌خواهد به دانش‌بنیانی شدن شرکت‌های بزرگ کمک کرده و این طرح را چه کسی اجرا می‌کند؟ به ایشان گفتیم که با اعضای کانون به اجماع رسیدیم که همین شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک به‌هم‌رسانی شود و بتوانیم دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ را محقق کنیم. نکته دیگری هم که طرح کردیم این بود که اعضایمان را هم توسعه خواهیم داد.»
 

مدیرعامل شرکت توسعه انرژی سرآمد: توانمندی ساخت داخل در صنعت برق بیش از 95 درصد است

علیرضا غفوری‌فرد، مدیرعامل شرکت توسعه انرژی سرآمد درباره نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل بیان کرد: «این نمایشگاه چندسالی می‌شود که تحت عنوان دیدار با کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌شود. رویکرد نمایشگاه نیز این است که دستاوردهای بخش خصوصی و سعادت‌هایی که در حوزه اقتصادی کسب شده با تاکید بر فعالیت‌های دانش‌بنیان که در حوزه علم و فناوری در تولید داخل اتفاق افتاده را به نمایش بگذارد. همچنین آخرین دستاوردها در این نمایشگاه به استحضار مقام‌معظم‌رهبری رسانده می‌شود.»
 
غفوری‌فرد درباره غرفه بخش خصوصی صنعت برق عنوان کرد: «غرفه‌ای که ما در این نمایشگاه داریم با عنوان نمایندگی بخش خصوصی صنعت برق بود. همکاری بین انجمن مهندسان برق و الکترونیک ایران، سندیکای شرکت‌های تولید‌کننده برق و سندیکای صنعت برق طی دو سال گذشته اتفاق افتاد. مساله مهم اینکه صنعت برق ما دچار مشکلات عدیده‌ای است که یکی از مهم‌ترین آنها، ناترازی در حوزه عرضه و تقاضا است. این سه تشکل با همکاری یکدیگر و همچنین با هماهنگی و همکاری وزارت نیرو، برنامه‌ای را تحت عنوان برنامه اقدام بخش خصوصی برای رفع ناترازی برق تدوین کردند که خلاصه این برنامه ‌و دستاوردهای آن برای استحضار رهبری در غرفه قرار داده شد.»
 
مدیرعامل شرکت توسعه انرژی سرآمد‌ با اشاره به اینکه در بازدید از این غرفه، وزیر نیرو‌ نیز حضور داشت، افزود: «وزیر نسبت به فعالیت‌هایی که وزارت نیرو انجام داده، ارائه‌ای انجام داد و بعد از آن نیز ما گزارش‌مان را مطرح کردیم. همچنین به مشکلات صنعت در بخش ناترازی، مسائل مالی و مسائل فناوری اشاره کردیم. نکته مثبت ارائه‌مان این بود که خوشبختانه توانمندی ساخت داخل در صنعت برق بیش از 95 درصد است. یعنی ما در بخش‌های تولید، توزیع و انتقال ‌نه تنها نیاز داخل را تامین کردیم، بلکه اکثر تولیدکنندگان ملزومات و تجهیزات ما، شرکت‌های پیمان‌کاری و حتی شرکت‌های مهندسین مشاور، علاوه بر تامین نیاز داخل، نیاز بازار صادراتی را نیز انجام می‌دهند. در کشورها و در رقابت‌ها و مناقصات بین‌المللی شرکت می‌کنند و با وجود شرایط تحریمی پروژه‌های متعددی در خارج از کشور می‌گیرند.»
 
غفوری‌فرد با تاکید بر اینکه در حوزه ناترازی با تمرکز بر تامین نیروی صنایع انرژی‌بر، اقدامات خوبی صورت گرفته، توضیح داد: «در تلاشیم تا مساله ناترازی در سال‌های آتی به مرور کم شود تا به مرز تراز مثبت برسیم. در حال حاضر ما 13 هزار مگاوات ناترازی داریم. برنامه وزارت نیرو با همراهی بخش خصوصی این است که این تراز را طی 10 سال آتی به مثبت بازگردانیم و وارد ظرفیت صادراتی تا 18 هزار مگاوات شویم.»
 
او درباره صحبت‌ها و واکنش رهبر معظم انقلاب گفت: «ایشان اولا با دقت به مسائل بخش خصوصی گوش دادند. همین‌جا از ایشان به دلیل دقت و صرف وقت برای ارائه گزارش تشکر می‌کنم. اشاره فرمودند که کار بسیار خوبی است و به این همکاری با دولت ادامه دهیم. این موضوع نکته مهمی است، چرا‌که غرفه صنعت برق نقطه درخشان همکاری بخش خصوصی با بخش دولتی است. فکر نمی‌کنم در موضوعات دیگر، چنین همکاری تنگاتنگی با وجود اینکه بخش خصوصی 100 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد، وجود داشته باشد. آسیب و فشار بسیاری نیز در این مدت به بخش خصوصی وارد شد. با همراهی و هماهنگی در دو سال اخیر فعالیت انجام شد و همکاری شکل گرفت. امیدواریم که دولت به این روال ادامه دهد و بخش خصوصی نیز به تعهدات خود عمل کند تا شبکه برق به شرایط پایدار گذشته خود بازگردد.» غفوری‌فرد ‌گفت: «گام کلیدی این است که امنیت فرکانسی منطقه را در اختیار جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم، با تبادلات گسترده‌ای که می‌توان با همسایگان از طریق شبکه‌های انتقالی که بین ایران و سایر کشورها موجود است، انجام داد.»
 
مدیرعامل شرکت توسعه انرژی سرآمد ‌در خصوص تاثیر این نمایشگاه عنوان کرد: «چنین نمایشگاهی نشان می‌دهد که در راس حاکمیت، توجه ویژه‌ای به مسائل اقتصادی و بخش خصوصی وجود دارد. غرفه‌های این نمایشگاه به هیچ وجه دستگاهی نبود. یعنی تنها بخش خصوصی حضور داشت و وزرا‌ نیز در همراهی با رهبری حضور داشتند. مطالب خودشان را بیان می‌کردند اما محوریت برگزاری آن با بخش خصوصی بود. این موضوع نشان می‌دهد، رهبری تاکید ویژه‌ای بر رشد اقتصادی دارند و همیشه نیز اشاره‌ای به تحقق رشد اقتصادی 8 درصد داشته‌اند که مهم‌ترین زیر‌ساخت آن تامین انرژی پایدار است و برق نیز بهترین انرژی برای توسعه است. تمام کشورها به سمت برقی‌سازی رفته‌اند و عمده نیاز انرژی خود را از این طریق تامین می‌کنند.»
 
غفوری‌فرد با اشاره به موضوع توجه مقام‌معظم‌رهبری به بخش خصوصی و بخش اقتصادی افزود: «این توجه برای ما حائز اهمیت است و در راستای همان مواردی است که در اصل 44 قانون اساسی وجود دارد‌. تاکید داشتیم که تجارت برق در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت و دولت وظایف مقررات‌گذاری و نظارت در ادامه اعمال خواهد کرد. بخش خصوصی، تصدی‌گری کامل را در بخش‌های مختلف طی ادوار این برنامه بر عهده می‌گیرد و مسائل و منویات رهبری در اصل 44، کاملا محقق می‌شود. ما تقریبا در بخش قابل توجهی از صنعت برق، هیچ ضرورتی به تصدی‌گری دولت نمی‌بینیم.»
 

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهپویان: پیشرفت حوزه هوش مصنوعی برای رهبری جذاب بود

مرتضی تقوایی‌حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهپویان گفت: «این نمایشگاه بیشتر برای آشنا شدن مقام‌معظم‌رهبری با پیشرفت‌های کشور است. در این مساله مهم اینکه فعالان حاضر در این اکوسیستم همدیگر را در این نمایشگاه می‌بینند؛ اتفاق دیگر‌ اینکه در این نمایشگاه افراد شرکت‌کننده به دنبال دستاورد اقتصادی نیستند و تنها هدف این است که یک مرشدی که همه ما به او اعتقاد و اعتماد داریم، میزان پیشرفت کارها را رصد می‌کنند و این خودش دارای اهمیت است.»

او با بیان اینکه دو شرکت از سوی معاونت علمی و فناوری در این نمایشگاه حضور داشتند، گفت: «بخش صنعت و معدن، وزارت نفت، وزارت نیرو... هر کدام شرکت‌های خودشان را داشتند. بنده هم از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به این نمایشگاه دعوت شدم، البته حیطه فعالیت‌مان جزء هوش مصنوعی و آی‌تی می‌شود و خوشبختانه مقام‌معظم‌رهبری هم بازدید نسبتا مفصل و 20 دقیقه‌ای را از این دو شرکت داشتند.» مدیرعامل شرکت بهپویان بیان داشت: «در ابتدای حضور مقام‌معظم‌رهبری در این بخش معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور توضیحاتی را از کلیت حوزه هوش مصنوعی ارائه کرده و بحث ضرورت هوش مصنوعی و اقدامات شرکت‌مان در حوزه آب، گاز و نفت را خدمت ایشان رساندند؛ نهایتا این مساله از سوی ایشان مطرح شد که این فعالیت‌ها چه اثراتی را به همراه خواهد داشت و چه منافعی را به همراه می‌آورد.»
 
حسین‌زاده تصریح کرد: «مقام‌معظم‌رهبری درباره روند فعالیت هوشمندسازی در این حوزه‌ها سوال کردند و ما نیز توضیحاتی درباره نحوه سنسورگذاری و مدیریت فشار و مدیریت تامین آب خدمت‌شان عرض کردیم. مساله‌ای که اینجا باید به آن اشاره کنم، اینکه رهبری سال 1400 عنوان کردند باید کاری کنیم که ایران جزء 10 کشور برتر هوش مصنوعی باشد؛ از این رو در این دیدار به ایشان گفتیم که به سهم خودمان در حیطه فعالیت‌مان، در صنعت گاز جزء 5 شرکت برتر و در حوزه آب هم جزء 3 شرکت برتر دنیا هستیم، و همان‌جا هم معاون علمی و ‌فناوری به رهبری گفتند که این شرکت در حوزه هوش مصنوعی از زیمنس هم قوی‌تر است.» او گفت: «به رهبری درباره اصل فعالیت‌مان که همان افزایش بهره‌وری در حوزه آب و برق است و اینکه از هوش مصنوعی بهره می‌گیریم که از بهره‌برداری سنتی به بهره‌برداری مدرن برسیم گفتیم. همچنین درباره تاثیرگذاری این حوزه که باعث کاهش‌ 10 درصدی استفاده از مواد شیمیایی و افزایش 20 درصدی عمر تجهیزات و تاسیسات می‌شود هم نکاتی را ارائه دادیم.»

مدیرعامل شرکت بهپویان‌ تاکید کرد: «استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه‌ها باعث‌ کاهش 50 درصد کاهش هدررفت آب می‌شود. همچنین درباره حوزه گاز هم گفتیم که باعث کاهش ناترازی و توزیع بهینه گاز خواهد شد. در انتها هم به ایشان گفتیم که سال 1386 بحث حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف را داشتیم و همان سال بحث ورود به حوزه انرژی را داشتیم و اوایل سال 91 و 92 که بحث دانش‌بنیانی مطرح شد ما هم به این سمت رفتیم و نتیجه این کارها، آن شد که در سالی که ایشان دغدغه هوش مصنوعی را داشتند لبیکی به این درخواست داشته باشیم.» حسین‌زاده خاطر‌نشان کرد: «این موضوع برای ایشان بسیار جذاب بود، موضوعی که برای اولین بار در کشور دنبال شده و جزء موضوعات مهم جهانی شده است. ما در این بخش دو شرکت بودیم، ایشان نزدیک به 20 دقیقه‌ای ماندند و حتی اعلام کردند که صندلی برایشان بیاورند تا بتوانیم به سوالات ایشان پاسخ دهیم.» /زهرا رمضانی – فاطمه طاری‌بخش / فرهیختگان