خدا را شکر که مشارکت مردم در دور دوم انتخابات بالاتر رفته و تا جایی که برخی از دوستان مطلع می گویند، رکورد سال 1400 تا این لحظه شکسته شد. مشارکت با حضور بیشتر و پررنگ‌تر همه مردم خونگرم کشور بالای 50 درصد شد. بزرگ‌ترین دستاورد این انتخابات، مشارکت بالا است هر چند دوست داشتیم که مشارکت 60درصدی را تجربه کنیم، اما نشد ولی به فضل الهی و با کار خوب و درست دولت بعد حتما مشارکت در انتخابات بعد به بالای 60 درصد و حتی بیشتر هم خواهد شد.
 
در انتخابات پارلمانی انگلیس نهایت 60 درصد مشارکت کردند، در یک سیستم حزبی قدرتمند و باسابقه و رقابتی دو قرنی میان احزاب حاضر در عرصه قدرت صرفاً 60 درصد مردم مشارکت کردند. صندوق رای بهترین مسیر، بهترین راه و بهترین گزینه برای رسیدن به هر اتفاقی است، اگر کسی فکر می‌کند که با شرکت نکردنش مشکلی برای حکومت پیش می‌آید، سخت در اشتباه است. من به شخصه در طول روزهای گذشته ده‌ها نفر را راضی کرده‌ام که رای بدهند. گفتم بروید مشارکت کنید، رای بدهید تا کشور قدرتمند شود، بتواند چانه‌زنی کند، بتواند در محافل بین‌المللی حرف برای گفتن داشته باشد. رئیس جمهوری که بخواهد با 12 میلیون رای یعنی 20درصد آرا کار کند، اصلا فرد قدرتمندی نخواهد بود.

در حالی که روند اخذ آرای مردم همچنان ادامه دارد، رسیدن مشارکت مردم به 50 درصد یک پیروزی بزرگ است. برخی‌ها می‌گویند مشارکت فلان بوده، بهمان بوده... دوستان دقت کنید، انتخابات در شرایط ویژه‌ای برگزار شده و یک انتخابات فوق‌العاده بود که کمتر کشوری می‌تواند از عهده آن بر بیاید. برگزاری دو دور انتخابات قدرت کشور را می‌رساند و اینکه نظام آن (به معنی نظم و ترتیب) به گونه‌ای است که بدون هیچ خدشه‌ای به کارکرد درامورات کشور، انتخابات برگزار شد. برگزاری صفر تا 100 یک انتخابات در 50 روز شاهکار بزرگی است که همه را حیرت زده کرده است.
 
شما بروید نگاه کنید خیلی از کشورها به هر دلیلی انتخابات را عقب می‌اندازند. ما در طول جنگ 8 ساله هم انتخابات را برگزار کردیم، حالا اوکراین را نگاه کنید که رئیس جمهور غربگرا و یهودی‌اش می‌گوید به دلیل شرایط جنگی انتخابات برگزار نمی‌شود! در کمتر از 50 روز ثبت‌نام، تایید صلاحیت، شکل‌گیری ستادها، تبلیغات، برنامه‌های تلویزیونی، تهیه مستندها، چاپ تعرفه‌ها، تشکیل حوزه‌های رای‌گیری و معرفی اعضای شعب، تامین امنیت و.... همه و همه تدبیر شد و آن هم با بهترین کیفیت. این را کدام کشور می‌تواند انجام دهد؟
 
درست است که مطلوب مشارکت بالای 60 درصد است و ما در مورد دلایل کاهش مشارکت پیش از این نکاتی را گفتیم، اما شک نداشته باشید که اگر زمان بود و مانند همه پروسه‌های انتخاباتی یک بازه شش ماهه وجود داشت مشارکت از این هم بالاتر می‌رفت. نامزدهای انتخاباتی فرصت نکردند که به بسیاری از مراکز استان‌ها سفر کنند؛ در گرمای تابستان در حالی انتخابات برگزار شد که با اطلاع می‌گویم یک هفته بعد از معرفی افراد تایید صلاحیت شده، ستادهای آن‌ها هنوز شکل نگرفته بود! در شرایط اقتصادی بدِ کشور و تبلیغات 24 ساعته شبکه‌های معاند و کم‌کاری صدا و سیما و دولت در جلب و جذب مردم مشارکت حدود 40 درصدی دور اول واقعا معجزه بود.
 
رهبر انقلاب حق دارند بر اصل مشارکت تاکید کنند، چرا که در این فرصت اندک، فقط با سرانگشت تدبیر و مدیریت ایشان بود که شاهد چنین انتخاباتی بودیم که کمترین شائبه و شکایت، کمترین حاشیه و دلخوری در حوزه‌های اخذ رای را شاهد باشیم. اینکه آن‌هایی که در انتخابات مجلس قهر کرده بودند و بیانیه عدم مشارکت می‌دادند حالا ویدئوی مشارکت پر می‌کنند و خود تبلیغات می‌کنند و پای صندوق رای حاضر می‌شوند، هنر یک نظام است. این کار کوچکی نیست، این فقط از یک حاکمیت پویا و متفکر بر می‌آید که اینگونه بتواند مشارکت سیاسی را در بهترین شکل ممکن در بدترین وضعیت و با بیشترین حجم از حمله‌های منفی برگزار کند.
 
اگر بخواهم از ابعاد این انتخابات بگویم، باید ساعت‌ها حرف بزنم. بنده از ابتدا هم بر مشارکت تاکید داشتم و امروز هم فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور شود، خوشحالم که کشورم توانسته در کمتر از 50 روز این پروسه چند ماهه را مدیریت کند. به هر حال ما هم مسوولیت داشته‌ایم، درگیر بوده‌ایم و می‌دانیم که برای وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور برای این پروسه شش تا 8 ماه وقت می‌گذارد، جلسات توجیهی و کاری مختلف برگزار می‌کند. دقت کنید، هماهنگی بین دستگاهی عجیب بود و کشور در کمتر از 5 ماه سه انتخابات برگزار کرد. کمی هم از این زاویه نگاه کنید شاید زیبایی بیشتری دیدید.
 

پایان رقابت؛ آغاز همدلی

سرانجام مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار و رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران معین شد. ملت بابت کار بزرگی که انجام داد، درخور تحسین است و ضمن تبریک به رئیس‌جمهور منتخب، برای او و دولتش آرزوی موفقیت می‌کنیم. افتخار بزرگ نظام جمهوری اسلامی «مردم‌سالاری دینی» است؛ از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران، صندوق‌های رأی به میان مردم برده شد و این مردم بوده و هستند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مسؤلان کشور را برمی‌گزینند. به سال‌های پشت سرمان می‌نگریم که دولت‌ها و مجالس با گرایش‌های سیاسی گوناگون تشکیل شده و این یعنی برای نظام اسلامی و خاصه امام و رهبری صیانت از مردم‌سالاری دینی یک اصل اساسی است.

در این زمینه نمی‌توان از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی سخن نگفت. ایشان از سال گذشته موضوع رقابت را به منزله یکی از راهبردهای انتخاباتی مطرح کردند و بعدها فرمودند مقصودشان از رقابت، رقابت جدی و حقیقی است. ایشان بارها فرموده بودند که از نظر ایشان مشارکت بالا بر انتخاب اصلح ترجیح دارد، هر چند دومی نیز دارای اهمیت است. رهبر حکیم انقلاب هیچ‌گاه شعار مشارکت بالا در انتخابات را بر زمین نگذاشتند و همواره تسهیل‌گر حضور مردم در امر سیاسی هستند.

از حالا «دکتر مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب، رئیس‌جمهور همه مردم ایران هستند و فی‌الواقع پیروز واقعی این رویداد بزرگ نیز مردمند. بازنده صحنه انتخابات نیز دشمنان و معاندانی هستند که خط تحریم را در پیش گرفته بودند و به هر دری زدند تا مردم را از مشارکت در انتخابات ناامید کنند.

اکنون اما فصل کار و تلاش و پیمودن ادامه راه است. فصل عمل به مطالبات مردم است. ناگفته پیداست که مسائل اقتصادی و معیشتی اولویت شماره یک مردم است. انتظار می‌رود دولت جدید خود را متعهد به اجرای خواسته‌ها و مطالبات مردم بداند. منش و مشی رئیس‌جمهور شهید، اخلاق بود و کار و پرهیز از بردن دولت به حاشیه‌ها. رئیس‌جمهور منتخب از تجربه‌های پیشین و اسلاف خود بیاموزد و آنها را در کار اداره کشور به کار ببندد. به ویژه مراقب اطرافیان خود باشد که این آسیب برخی رؤسای‌جمهور را به سمت حواشی برده و گاه در کار اجرای کشور اختلالات اساسی ایجاد شده است.

در پایان به این نکته مهم اشاره می‌شود که هم اکنون وظیفه همگان در قبال رئیس‌جمهور منتخب که بار سنگین و اجرای دشوار قوه مجریه بر دوش اوست، حمایت است. رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس قاعده همیشگی خود، از دولت‌ها حمایت کرده و طبیعتاً این دولت نیز مشمول حمایت‌های رهبری خواهد بود. فرصت‌ها به مثابه برق و باد می‌گذرد و لذا نباید روزی را در خدمت به مردم از دست داد.