به دشمن امان ندهید

طبق قاعده «جهاد ابتدایی» مسلمانان برای دفع شر کفار و گسترش دین الهی، مجازند آغازگر جنگ باشند. این شیوه از جهاد، مبتنی بر اتخاذ رویکرد پیش‌دستانه در میدان نبرد و در دست گرفتن ابتکار عمل جنگی است. رهبر انقلاب در یکی از جلسات درس خارج خود، با تشریح و تبیین دلایلی تخصصی و علمی اثبات کردند که صدور فرمان جهاد ابتدایی در زمان غیبت و توسط فقیه عادل و باکفایت ممکن است و این را نظر اقوی ‌دانستند.

آگاه: دو عملیات وعده صادق علیه مواضع رژیم جنایتکار صهیونیستی در اراضی اشغالی اگرچه پس از شرارت‌ها و جنایات این رژیم علیه منافع ملت ایران صورت گرفت، اما دارای رگه‌هایی از قاعده جهاد ابتدایی بود؛ در وعده صادق۱، وقتی صهیونیست‌ها ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق را هدف قرار دادند و مستشاران ایرانی را شهید کردند، ایران در پاسخ، اماکن استراتژیک نظامی در اراضی اشغالی را شخم زد تا به دشمن صهیونیستی ثابت کند، در موضع و لاک دفاعی و واکنشی نیست و کوچک‌ترین ضربه را با سخت‌ترین ضربات پاسخ می‌دهد. در جریان وعده صادق۲ نیز مجددا همین معادله برقرار شد و وقتی رییس دفتر سیاسی حماس در حریم جمهوری اسلامی ایران به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسید، پاسخ ایران شخم زدن صحرای نقب در جنوب اراضی اشغالی و مراکز استراتژیک صهیونیست‌ها در قلب تل‌آویو بود. طبق گفته مسئولان ذیربط نظامی کشور، سناریوهای وعده صادق۳ نیز چیده شده است و بنا بر گمانه‌زنی‌های برخی در داخل، احتمال هدف قرار دادن تأسیسات اتمی دیمونا نیز وجود دارد.

بر همین اساس، حزب‌الله لبنان نیز که از اعضای موثر شجره طیبه مقاومت به طلایه‌داری جمهوری اسلامی ایران است، باید رویکرد جهاد ابتدایی را در برابر صهیونیست‌ها عملیاتی کند و به دشمن فاجر و متجاوز صهیونیستی اَمان ندهد؛ باید هر موضع استراتژیکی در اراضی اشغالی از میادین گازی در مدیترانه تا تأسیسات اتمی دیمونا به اهداف مشروع حزب‌الله تبدیل شوند؛ این جنگ، یک نبرد موجودیتی است؛ در چنین نبردی، کلیه ملاحظات را باید کنار گذاشت و پیشدستانه بر دشمن تاخت.

اتخاذ رویکرد جدید حزب‌الله در هدف قرار دادن شهر استراتژیک حیفا در عمق ۵۰کیلومتری اراضی اشغالی، اگرچه تحولی مهم و جریان‌ساز است، اما حزب‌الله باید با تأسی بر رویکرد ایران، بر عمق و شدت این حملات بنیان‌کن علیه صهیونیست‌ها بیفزاید؛ فراموش نکنیم حزب‌الله مجهز به موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن فتاح است؛ موشک‌هایی که می‌توانند هر نقطه از اراضی اشغالی را هدف قرار دهند؛ بنابراین تعلل معنا ندارد و باید ضربه کاری را به صهیونیست‌های اشغالگر وارد آورد.

طی روزهای اخیر حزب‌الله لبنان در واکنش به جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، معادله «حیفا در برابر ضاحیه» را عملیاتی کرده است. معادله حزب‌الله لبنان در واکنش به جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان روشن است؛ ادامه بمباران ضاحیه جنوبی بیروت ازسوی صهیونیست‌های تبهکار به معنای حملات موشکی به حیفاست. به گزارش آگاه، حزب‌الله یکشنبه‌شب با ده‌ها راکت و موشک حیفا را هدف قرار داد و خسارات سنگینی به این شهر وارد کرد. این حمله به‌قدری شدید بود که در پی آن، دست‌کم ۱۰اسرائیلی مجروح با وضعیت وخیم به بیمارستان منتقل شدند. حزب‌الله لبنان، همچنین روز دوشنبه همزمان بالغ بر ۱۰۰راکت و موشک به‌سمت شهر بندری و استراتژیک «حیفا» در شمال اراضی اشغالی، پرتاب کرد؛ علاوه‌بر حیفا شهرهای دیگر اسرائیل مثل «عکا» هم هدف حملات موشکی حزب‌الله قرار گرفت.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی، روز گذشته موشک‌باران حیفا را شدیدترین نوع خود از زمان شروع جنگ عنوان کرده و از شلیک همزمان ۱۲۰موشک به این شهر خبر دادند؛ امری که به زیرساخت‌ها و خیابان‌های این شهر اشغالی آسیب زده و شماری از اشغالگران را هم زخمی کرده است.حزب‌الله لبنان صبح روز گذشته سه‌شنبه ۱۷مهرماه طی حملات گسترده راکتی به اراضی اشغالی به‌ویژه حیفا خسارات شدیدی به ساختمان‌های این شهر وارد کرد. شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست در شهر بندری حیفا، از ترس حملات راکتی حزب‌الله لبنان به‌صورت دسته‌جمعی به سمت پناهگاه‌ها درحال فرار هستند. منابع اسرائیلی، بعدازظهر روز سه‌شنبه، خبر دادند دست‌کم ۸۰راکت از خاک لبنان به سمت خلیج حیفا در شمال‌غرب فلسطین اشغالی شلیک شده است.

براساس گزارش‌ها، تعداد زیادی از راکت‌ها مستقیما به چند منطقه ازجمله «کریات اتا» و «موتسکین» در شمال حیفا اصابت کردند. کانال۱۲ تلویزیون اسرائیل تعداد راکت‌های شلیک‌شده به‌سمت حیفا را ۱۲۰فروند طی یک ساعت گزارش کرد. خبرنگاران فلسطینی می‌گویند خسارات سنگینی به منطقه «کریات یام» در خلیج حیفا وارد شده و نیروی امدادی و پلیس اسرائیل بلافاصله به محل اعزام شده‌اند. همچنین کانال۱۲ اسرائیل خبر داده که حملات حزب‌الله به حیفا به حدی تشدید شده که مدارس در این منطقه تعطیل شده‌اند.
 

دکترین «حیفا»

از اوایل جنگ لبنان حملات موشکی حزب‌الله به شهر بندری و استراتژیک «حیفا» صرفا اماکن نظامی را هدف قرار می‌داد. اما از دوشنبه‌شب در سالگرد هفتم اکتبر برای نخستین‌بار خود شهر حیفا هدف قرار گرفت و به چند ساختمان و خیابان آسیب وارد شد. در معادله دیرینه میان حزب‌الله و اسرائیل، کل بیروت در مقابل تل‌آویو و ضاحیه بیروت در مقابل حیفا قرار داشت. از اوایل بمباران ضاحیه و شروع ترورها، حزب‌الله از بیم تکرار «دکترین ضاحیه بیروت» از حمله به خود شهر حیفا پرهیز می‌کرد. اما ظاهرا پدیدار شدن نشانه‌های اجرای دوباره این دکترین موجب بازنگری حزب‌الله در این مسئله شده است. در حملات موشکی به اسرائیل نباید صرفا تلفات را معیار ارزیابی قرار داد.

حملات به شهرک‌های مرزی در یک سال اخیر اساسا تلفات خاصی نداشته، اما تداوم آن و فضای رعب، باعث تخلیه تعدادی از آنها و آواره شدن ۱۰۰هزار اسرائیلی شده است. اکنون تمرکز حزب‌الله بر حیفا در عمق ۵۰کیلومتری است. تداوم حملات به این شهر راهبردی، دولت نتانیاهو را در برابر معضلی جدی و افزایش آوارگان قرار می‌دهد؛ درحالی‌که هدف اعلامی جنگ بسترسازی برای بازگشت آوارگان قبلی بود.
 

دلایل استراتژیک بودن شهر اشغالی «حیفا»

«حیفا» از جهات مختلف برای صهیونیست‌ها شهر و مرکزی مهم و استراتژیک است؛ این شهر که مرکز تجاری و صنعتی مهم برای رژیم اشغالگر است، طی روزهای اخیر در تیررس موشک‌های حزب‌الله قرار گرفته است. در این شهر کارخانه‌های مواد شیمیایی بین‌المللی متعددی مستقر است؛ از جمله این کارخانه‌ها، شرکت «بیزان» است که یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات رژیم صهیونیستی در زمینه فرآوری نفت خام است. همچنین این شهر یکی از مراکز اصلی فناوری‌های پیشرفته رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود و شامل شرکت‌های بزرگ و نوپایی است که بر توسعه فناوری‌های هوشمند و نوآورانه متمرکز هستند.بندر حیفا، یکی از دو بندر اصلی رژیم صهیونیستی، به‌عنوان یک مرکز مهم تجارت دریایی عمل می‌کند و نقطه ورود و خروج بسیاری از کالاهاست. علاوه‌بر این، بندر حیفا به‌عنوان پایگاهی برای صنایع دریایی خدمت می‌کند.

در حیفا همچنین چندین شرکت بزرگ تولید فلزات و محصولات فلزی فعالیت دارند که در تولید قطعات یدکی برای صنایع مختلف رژیم اشغالگر نقش مهمی ایفا می‌کنند. علاوه‌بر اینها، شهر اشغالی حیفا، خانه مؤسسات آکادمیک برجسته‌ای نظیر دانشگاه «تکنیکال تخنیون» است که به‌عنوان مراکز تحقیق و توسعه در بسیاری از زمینه‌ها به بهبود صنایع داخلی و نوآوری در اراضی اشغالی کمک می‌کنند. حیفا همچنین دارای چندین کارخانه تولید مواد غذایی و نوشیدنی است که به بازار داخلی رژیم صهیونیستی خدمت کرده و محصولات خود را به بازارهای خارجی نیز صادر می‌کنند.

حزب‌الله لبنان با هدف قراردادن پی‌درپی شهر استراتژیک حیفا در اراضی اشغالی قاعده بازی در نبرد با صهیونیست‌های متجاوز و جنایتکار را تغییر داده است و به رویکرد تهاجمی و آفندی محض، تغییر جهت داده است. این رویکرد پیشدستانه، سبب شده تا ابتکار عمل میدان نبرد از صهیونیست‌ها گرفته شود و متجاوزان به لاک دفاعی بروند؛ از سویی دیگر با اتخاذ این رویکرد تهاجمی توسط حزب‌الله، بر حجم اشغالگران آواره نیز افزوده شده است؛ حالا دیگر فقط شهرک‌نشینان اشغالگر در شمال اراضی اشغالی نیستند که آواره‌اند، بلکه ساکنان حیفای اشغالی نیز که عمدتا در زمره طبقات بالایی اشغالگران هستند باید طعم آوارگی را بچشند.

در روزهای اخیر، به موازات افزایش تنش میان ایران و رژیم جنایتکار صهیونیستی، بازوی عملیات روانی صهیونیست‌ها فعال شده و مدام در حال تولید اخبار جعلی و دروغ در مورد وضعیت ایران و محور مقاومت است.
 

عملیات روانی صهیونیست‌ها علیه مردم ایران

پس از عملیات ظفرمندانه وعده صادق۲ که طی آن، مواضع استراتژیک رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی هدف موشک‌های نقطه‌زن ایرانی قرار گرفتند و صهیونیست‌ها بار دیگر صحنه «میدان» را به ایران اسلامی واگذار کردند و شکستی خفت‌بار متحمل شدند، بازوی عملیات روانی صهیونیست‌ها فعال شد و مدام درحال تولید اخبار جعلی و دروغ درمورد وضعیت ایران و محور مقاومت است. در همین راستا، شبکه‌ها و کانال‌های رسمی و غیررسمی صهیونیستی و حتی غربی، دستورکار تولید اخبار جعلی و فیک را دریافت کرده‌اند و به‌صورت مستمر، اکاذیب و جعلیاتی را منتشر می‌کنند تا در داخل ایران ترس و ارعاب عمومی ایجاد کنند و امنیت روانی مردم ایران را مخدوش سازند و آستانه تحمل جامعه ما را پایین آورند؛ در این میان برخی در داخل نیز از روی غفلت یا شاید هم کمک به ماشین دروغ‌پردازی صهیونی، به بازنشر اخبار جعلی و فیک صهیونیست‌ها مبادرت می‌ورزند!
 

کانال‌های تولید دروغ

کانال ۱۴تلویزیون رژیم صهیونیستی، یکی از شبکه‌هایی است که طی روزهای اخیر اخبار جعلی و فیک زیادی را علیه ایران و محور مقاومت منتشر کرده است. این اخبار جعلی متاسفانه توسط برخی کاربران و فعالان رسانه‌ای و مجازی در داخل بازنشر شده است؛ نکته قابل‌تامل آنکه کانال مزبور، متعلق به حزب لیکود یعنی حزب متبوع «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر کودک‌کش رژیم صهیونیستی است؛ علاوه بر کانال۱۴، بخشی از تولید اخبار جعلی و فیک علیه ایران نیز به کانال۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی سپرده شده است؛ این شبکه نیز تحت کنترل ارتش تروریستی اسرائیل است. خبرگزاری انگلیسی- صهیونیستی رویترز نیز که سابقه سیاهی در تولید اخبار جعلی و کذب علیه ایران دارد، بخش دیگری از مأموریت پروپاگاندای تخریبی علیه ایران را طی یک هفته اخیر برعهده گرفته است.

یکی از دروغ‌هایی که طی روزهای اخیر رسانه‌های صهیونیستی و غربی روی آن مانور دادند و در ابعاد گسترده مبادرت به نشر و بازنشر آن کردند، این بود که رهبر انقلاب پس از ترور شهید سید حسن نصرالله، به مکانی امن منتقل شده است و در بیت‌شان حضور ندارند! درست از هفتم مهر که خبر شهادت سید حسن نصرالله اعلام شد، پروپاگاندای شیطانی صهیونیست‌ها با به خدمت گرفتن برخی رسانه‌های غربی و به ظاهر معتبر از جمله «رویترز»، دروغِ «به مکان امن منتقل شدنِ رهبر انقلاب» را تولید و ترویج کرد! نکته قابل تامل آنکه رسانه انگلیسی - صهیونیستی رویترز برای اثبات خبر دروغ خود مبنی بر انتقال رهبر انقلاب به مکان امن! به منابعی فرضی و تخیلی در داخل ایران استناد کرده بود؛ متاسفانه این دروغ رویترز توسط برخی کاربران و فعالان مجازی و رسانه‌ای در داخل کشور نیز نشر داده شد! اما چند روز بعد از انتشار این خبر جعلی، رهبر انقلاب در روز ۱۳مهر، نماز جمعه نصر را با حضور چندین میلیونی نمازگزاران در مصلی تهران اقامه کردند.

یکی دیگر از دروغ‌ها و جعلیات تولیدشده توسط ماشین پروپاگاندای تخریبی و شیطانی صهیونیست‌ها طی روزهای اخیر، خبر شهادت سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه است. در تولید و نشر این دروغ نیز باز هم خبرگزاری انگلیسی- صهیونیستی رویترز پای کار آمد و باز هم به نقل از دو منبع فرضی و تخیلی در داخل ایران مدعی شد که سردار  قاآنی مفقود شده است! در دروغ منتشره توسط رویترز آمده بود که از زمان حملات اسرائیل به حومه جنوبی بیروت در جمعه هفته گذشته، خبری از اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس ایران، در دست نیست. این خبرگزاری روز یکشنبه (۱۵مهر) به نقل از دو مقام ارشد ایرانی که نامی از آنها نبرد! نوشت که سردار قاآنی پس از شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله به لبنان سفر کرده بود. رویترز در ادامه خبرسازی جعلی خود به نقل از همان دو منبع فرضی و ناشناس و تخیلی آورده بود که سردار قاآنی هنگام حمله سنگین رژیم صهیونیستی که هدف آن «هاشم صفی‌الدین» مقام ارشد حزب‌الله بود در ضاحیه در حومه جنوبی بیروت، حضور داشت اما در حال ملاقات با صفی‌الدین نبوده است. سپس رویترز مدعی شد که  ایران و حزب‌الله از آن زمان نتوانسته‌اند با سردار قاآنی تماس برقرار کنند!

اما این خبرسازی رسانه انگلیسی- صهیونیستی رویترز در شرایطی است که روز گذشته «ایرج مسجدی» معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه در همایش تجلیل از موکب‌داران و خادمان اربعین حسینی در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی درباره سلامتی سردار قاآنی گفت: بسیاری از ما می‌پرسند که سردار قاآنی چه شد؟ ایشان در صحت و سلامت است و مشغول فعالیت هستند. برخی می‌گویند که بیانیه بدهید. چرا بیانیه؟ نیازی نیست چنین اقدامی انجام شود.

همچنین روز گذشته در جریان هفتمین اجلاس بین‌المللی هبستگی با کودکانِ فلسطینی، پیام سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرائت شد و مجری مراسم در این رابطه خطاب به حضار گفت که سردار قاآنی ضمن ابلاغ سلام محضر یکایک حاضران در همایش از اینکه به دلیل جلسه‌ای مهم فرصت حضور نیافتند، عذرخواهی کردند.
 

سابقه سیاه رویترز در خبرسازی علیه ایران 

اما خبرگزاری انگلیسی- صهیونیستی رویترز که این روزها به بازوی عملیات روانی رژیم جنایتکار اسرائیل علیه ایران تبدیل شده است، سابقه سیاهی در تولید و انتشار اخبار دروغ و جعلی علیه کشور ما دارد. خبرگزاری رویترز همچون اکثر رسانه‌های جهانی در آیین‌نامه خود بندی مربوط به غیرقابل اعتماد و اعتبار بودن منابع بی‌نام دارد اما برای پیشبرد رویکرد ضدایرانی خود و اربابان صهیونیستش، اصول خود را زیر پا گذاشته و با استناد به چنین منابعی به انتشار اخبار و گزارش دروغ علیه ایران می‌پردازد.

زمانی «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه پیشین کشورمان و معاون راهبردی رییس‌جمهوری فعلی، گفته بود که «بدانید که خبرگزاری رویترز روزی ۵۰خبر دروغ راجع به ایران تولید می‌کند.» در جریان اغتشاشات آبان۱۳۹۸ در ایران، این خبرگزاری انگلیسی- صهیونیستی در یک دروغ آشکار مدعی شد که طی اغتشاشات ایران حدود ۱۵۰۰نفر کشته شده‌اند! رویترز مدعی بود که این آمار خود را از سه مسئول در وزارت کشور ایران به دست آورده اما نامی از آنها نمی‌برد. رقم ادعایی و دروغین رویترز درحالی بود که به گفته خود رویترز، حتی سازمان عفو بین‌الملل - که آن نیز سابقه دخالت در امور داخلی ایران از طریق ارائه آمارهای دروغین یا غلو شده از برخی موضوعات را دارد - طی گزارشی گفته بود حدود ۳۰۰نفر در این اغتشاشات جان خود را از دست داده‌اند.

در همان مقطع زمانی، رییس وقت مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی ضمن تکذیب ادعاهای مطرح‌شده رویترز گفت: این نحو از خبر نوشتن و ادعا کردن اساسا کار خاصی ندارد؛ کافی است براساس یک برنامه ازپیش‌تعیین‌شده عملیات روانی، یک‌سری ادعای واهی کنار هم چیده شود و وقتی از این رسانه درخواست منبع و سند شد، شما را به موجودات نامرئی ارجاع دهد که هیچ امکانی برای صحت‌سنجی آنها وجود ندارد؛ لذا ادعای خبرگزاری رویترز نه‌فقط از باب امنیتی و اطلاعاتی که از جنبه‌ خبری هم کاملا فاقد ارزش، و لطمه‌ای شدید به اعتبار از پیش مخدوش‌شده این خبرگزاری است. /فاطمه اسدی