دكتر حسن رحيم‌پور ازغدي گفت: كسي نبايد فكر كند كرسي‌هاي نظريه‌پردازي يك بازي روشنفكرانه است.
 
وي تاكيد كرد: اگر بخواهيم انقلاب بماند بايد اين كار انجام شود؛ زيرا ما از يك طرف خطر ياس ، جمود و تكرار حرف‌هاي تكراري را داريم و از طرف ديگر خطر كفرگويي ، حريم‌شكني ، افراط و هرج و مرج ما را تهديد مي‌كند؛ از اين رو نوآوري اسلامي بايد اتفاق بيفتد.
 
 اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه در اولين اجلاس تخصصي دانشگاه آزاد اسلامي و هيات حمايت از كرسي‌هاي نظريه‌پردازي كه در واحد علوم تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي برگزار شد، سخن مي‌گفت، اظهار كرد: اين سومين جلسه‌اي است كه از طرف شوراي انقلاب فرهنگي و هيات حمايت از كرسي‌هاي نظريه‌پردازي برگزار مي‌كنيم.
 
وي افزود: نشست اول با شوراي علمي حوزه تشكيل و كرسي‌هاي نظريه‌پردازي در حوزه فعال شد؛ زيرا از چند سال گذشته اين موضوع در حاشيه حوزه بود، ولي با بحث‌هاي پيش‌آمده اين مساله را به متن آورديم . جلسه دوم هم با دوستان وزارت علوم بود كه از آن استقبال شد و اين موضوع در حال نهادينه‌شدن است.
 
رحيم پور ازغدي خاطرنشان كرد : ما نمي‌توانيم پيش از انقلاب شعار آزادي بيان بدهيم، بعد كه به امور مسلط شديم، جلو آن را بگيريم؛ اما بايد اين موضوع را جهت بدهيم.
 
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه تورم بي‌هدف در علوم انساني، تضعيف نوانديشي ديني و گسترش انسان‌شناسي سكولار را از مشكلات كشور در حوزه علوم انساني خواند و افزود: متاسفانه در دانشگاه‌هاي ما، چه دولتي ، چه آزاد، باب شده كتاب‌هاي غربي و سكولار به عنوان متن مقدس حفظ شوند كه اين امر باعث مي‌شود شكافي در ميان دانشجو و استاد مسلمان و دوگانگي در نظام ايدئولوژيك به وجود بيايد.
 
وي خاطرنشان كرد : ببينيد سي سال پيش انقلاب ما چه حرف‌هاي مترقي‌اي زده است كه ما پس از سي سال جرات نمي‌كنيم بسياري از آن‌ها را منتشر كنيم؛ زيرا امروز به آنها غيرعلمي و سنتي گفته مي‌شود و اين يعني خطر.
 
وي با انتقاد شديد از فضاي حاكم بر دروس دانشگاهها اضافه كرد: ما نماز مي‌خوانيم، شعار جمهوري اسلامي و حقوق بشر اسلامي سر مي‌دهيم، اما از سوي ديگر در دانشگاه‌هاي خود ميليون ميليون براي رژيم سكولار بعدي كه احتمالا خواهد آمد، كادرسازي مي‌كنيم! چنان كه در اين سي سال دو سه مدل جمهوري اسلامي اعم از چپ ، تحجر و مقدس‌مآبي و ليبرال داشته‌ايم.
 
رحيم پور ازغدي خاطرنشان كرد : در اين كرسي‌هاي نظريه‌پردازي، علوم انساني غرب بايد نه نفي، بلكه نقد شود. در انقلاب فرهنگي گفتند مشكل استادان كمونيست، ‌چپ و غيره هستند، اما پس از آن‌كه بچه‌مسلمان‌ها آمدند به آنها گفتيم همان كتاب‌ها را بخوانيد و همان حرف‌ها را بزنيد، فقط ته‌ريشي هم بگذاريد!
 
وي با بيان اين‌كه تفاوت نظام عقل‌گرا و عدل‌گرايي شيعي اين است كه هر آن‌چه را پشتوانه عقلي داشته باشد، ولو در نظام كفر توليد شده باشد، قبول مي‌كند، يادآور شد: چرا دانشجويان رشته‌هاي فني ما از دانشجويان علوم انساني مذهبي‌ترند؟! متاسفانه اقليتي از دانشجويان علوم انساني كه درس مي‌خوانند اكثريتشان يا شكاك هستند يا لائيك.
 
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پايان خطاب به هاشمي رفسنجاني گفت: از شما مي‌خواهم حالا كه رهبري مبارزات انقلاب را داشته‌ايد و چپ و راست را ديده‌ايد، همتي كنيد تا كميت دانشگاه‌ها پايين بيايد و كيفيت اسلامي بالا برود.