علي لاريجاني با تاکيد بر اينکه مجلس بر تصميم گيري‌هاي درست و منطبق با حقوق ملت ايستادگي مي کند، گفت: مجلس هشتم وارد مسايل خرد و وقت گذران نمي شود و در بررسي مسايل مهم و اساسي کشور مانند طرح مهم تحول اقتصادي وقت مي گذارد.   
علي لاريجاني در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران بر وحدت ملي تمامي احزاب و شخصيت هاي سياسي و قواي سه گانه در کشور تاکيد کرد و اظهار داشت:‌ امروز هرچه ما بر وحدت ملي کشور تمرکز و اين فکر را عميق تر کنيم از دشمني استعمارگران با هزينه کمتري خلاص شده ايم.
وي تاکيد کرد: توجه به منافع ملي کشور بويژه در شرايط فعلي بين اجزاب مختلف و شخصيت هاي سياسي و قواي مختلف در شرايطي که آرام آرام شرايط انتخابات رياست جمهوري آغاز مي شود ،بسيار مهم است و نبايد منافع و مولفه هاي ملي کشور فراموش شود.
لاريجاني يادآور شد: مجلس شوراي اسلامي با تاسي از سلوک شهيد مدرس استقلال قوه مقننه را در شرايط مختلف براي اينکه تصميم گيري هاي درست منطبق با حقوق ملت داشته باشد بر ايستادگي مي کند.
وي با تاکيد بر اينکه استقلال قوه مقننه نبايد تحت هيچ شرايطي مخدوش شود، ادامه داد: در 30 گذشته در زمان جنگ که سخت ترين شرايط کشور بود ، انتخابات مجلس برگزارشد تا کشور بدون مجلس باقي نماند، به فرمايش بيناينگذار انقلاب اسلامي حضرت امام (ره) مجلس در راس امور است.
لاريجاني افزود:براساس قانون اساسي مشروعيت کشور در مسايل مختلف قانونگذاري صرفا با مجلس است. شهيد مدرس در اين راه ايستادگي کرد. اگر آن زمان جلوي بيگانگان توانست بايستد ، پس اين دستاورد را بايد حفظ کرد.
وي يادآور شد: حضرت امام (ره) و آيت الله خامنه اي رهبر فرزانه انقلاب هميشه تذکر داده اند مرجع اصلي قانونگذاري مجلس است و همه بايد تابع آن باشند اين براي اين است که استقلال و مردم سالاري در کشور با مجلس تامين مي شود.
وي با بيان اينکه "ما چالش هاي زيادي در کشور داريم"، گفت: بحث هاي مختلف کارشناسي در مسايل مختلف اقتصادي و فرهنگي در کشور مطرح است، اما سبقه کار مجلس به عنوان يک مرجع اصلي نگاه کارشناسي است.
رييس مجلس هشتم يادآور شد که مجلس وارد مسايل خرد و وقت گذران نمي شود، نمي خواهيم برسر اين موارد چالش در کشور ايجاد شود. مسايل مهم و اساسي کشور مانند حرکت هاي مهم سياسي، فرهنگي، اقتصادي مانند طرح مهم تحول اقتصادي مطرح است که مجلس بر روي آنها وقت مي گذارد .
لاريجاني افزود: البته ابعاد و اضلاع اين طرح يک وزن ندارند اما اين طرح بسيار مهم است، بسيار مهم تر از لايحه بودجه است ،‌اين طرح چنانچه در چارچوب و هماهنگ با سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در مورد اصل 44 قانون اساسي اجرا شود اصلاح ساختار مطلوبي است.
وي با بيان اينکه "مجلس اين نگاه هماهنگ در ساز و کار اقتصادي را توصيه و پيگيري مي کند" ، تاکيد کرد:مجلس با نگاه راهگشا به اين طرح نگاه مي کند تا منافع کشور حفظ شود و در ضمن سايشي براي شرايط اقتصادي کشور بوجود نيايد.
رييس مجلس نصريح کرد که نگاه مجلس به اين طرح سياسي نيست و صرفا کارشناسي است ،‌ استراتژي مجلس هشتم بر تقسيم بندي گروه هاي اقليت و اکثريت و صف کشي قبيله گرايي نبيست .
لاريجاني افزود: بحث اصلي مجلس هشتم کارشناسي است ، نگاه مجلس اين است که در نظامي که امام (ره) بنيانگذار آن و شهداي عزيز بسترهاي آن را ايجاد و رهبر معظم انقلاب اسلامي راهنماي اين کشور هستند، وقت گذراندن در مسايل جزيي و دعواهاي حاشيه اي و سياسي کفران نعمت است .
وي افزود: بايد در خدمت مردم بود و مسايل آنها را پيگيري کرد ، البته تفاوت نظر کارشناسي وجود دارد که مطلوب است، بر روي مسايل اقتصادي مثلا تورم هرچه اختلاف نظر وجود داشته باشد کمک کننده است ،چون مربوط به زندگي تک تک مردم است.
رييس مجلس تصريح کرد: دراين موضوعات اختلافات نظر را درست مي دانيم اما در شرايط فعلي برسر مسايل سياسي اختلاف نظر را درست نمي دانيم .
لاريجاني با تاکيد براينکه "مجلس شوراي اسلامي دولت و قوه قضاييه را محترم مي شمرد و حمايت مي کند"، اظهار داشت: ‌دولت پرتلاش با خدمات خود و سفرهاي استاني به سمت حل مسايل و مشکلات کشور حرکت مي کند،اين اقدامات مورد حمايت مجلس است و ما قدردان آنها هستيم .درراس قوه قضاييه نيز يک مجتهد مبرز حضور دارد.
وي درعين حال يادآور شد که البته من نمي گويم تفاوت نظر بين مجلس و ساير قوا وجود ندارد، ذات استقلال قوا چنين تفاوت هايي را اقتضا مي کند،‌اما بحث ها برروي مسايل مصالح کشور است در اصل اين مساله است که گاهي تفاوت نظر وجود دارد.
وي تاکيد کرد: ممکن است مجلس برخي گژي ها و اظهارات را مجلس به مصلحت نداند و براي اصلاح آن تلاش کند که اين تعارض نيست، مانند اينکه دولت اجازه تاسيس يک کارخانه را مي دهد و دولت بر آن کارخانه نظارت مي کند، اين نظارت را نمي گويند تعارض با کارخانه دارد.
رييس قوه مقننه يادآور شد: دولت وقتي از مجلس راي اعتماد مي گيرد، مجلس بر کار آن نظارت مي کند. اين تعارض نيست اين اصلاح مسير است .
 لاريجاني افزود: مجلس هشتم تلاش مي کند در مسير چشم اندازي که مقام معظم رهبر فراهم و تدارک ديدند وسياست هاي کلي ، قوانين دست و پا گير را بردارد و قوانيني که زمينه ساز تحقق سند چشم انداز است فراهم کند و قوانين مادري تهيه کند که مردم به طور شفاف وظايف خود را بداند و اگر قوه اي در اين زمينه وظيفه خود را درست انجام نداد، مجلس به وظيفه خود عمل کند.
وي خاطرنشان کرد: در شرايط فعلي چنين سازوکاري بويژه در شرايطي که يک حساسيتي وجود دارد ، کنارگذاشتن مسايل خرد و توجه همه قوا به مسايل اصلي موجب بارور شدن قدرت ملي کشور و بالا رفتن طراز کشور در سطح منظقه شود.
ادامه دارد...