‌ویرایش عکس شهریور 99

چاپ جدید تحریر تمهید القواعد، اثر عقلی، عرفانی آیت الله جوادی آملی با نام "عین نضاخ" از سوی مرکز نشر اسراء در سه جلد منتشر شد.
کتاب تمهید القواعد نوشته ابن ترکه اصفهانی، متنی عرفانی است که متانت، صلابت نظام‌مندی، هدف‌مندی و جامعیت از ویژگی‌های آن است.
نویسنده این کتاب کوشیده تا حقایق عرفانی را با بیان عقلی و برهانی به صورت نظری ارائه دهد به گونه‌ای که می‌توان این کتاب را حلقه پیوست عرفان و حکمت و واسطه عقل و شهود دانست.
این کتاب از سال 61 تا 63 از سوی آیت‌الله عبدالله جوادی آملی با هدف فهم درست عرفان و انتقال صحیح آن به آیندگان به صورت خصوصی تدریس شد. نتیجه این مباحث کتاب تحریر تمهید القواعد شد که برای نخستین بار در سال 1372 در یک جلد منتشر شد.
این کتاب هم اکنون پس از بازبینی دوباره از سوی آیت الله جوادی آملی و اضافه شدن برخی مباحث و پاسخ برخی شبهات در سه جلد ویژه مقطع دکترا و اساتید حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
آیت الله جوادی آملی در این کتاب ضمن تقریر صحیح و تحریر بلیغ این متون، صحت و سقم مطالب مطرح شده را با عقل قطعی برهانی و نقل معتبر و حیانی سنجیده است.
وی با تاکید بر اینکه عرفان در دو باب چیستی توحید و کیستی موحد گفتگو می‌کند به مبحث اثبات وحدت شخصی و توجیه کثرات پرداخته است و بر این دو نکته تا پایان کتاب اصرار می‌ورزد.
این کتاب در دو بخش تنظیم شده است. در بخش نخست، شارح در 98 صفحه مقدماتی درباره عرفان و فرق آن با اخلاق و دیگر علوم آورده است.
در بخش دوم که دربردارنده مطالب اصلی کتاب تحریر تمهید القواعد است، نویسنده پس از بیان خطبه و مقدمه‌ای مفصل، توحید عرفانی و اثبات وحدت شخصی وجود را به کنکاش نشسته است.
در مقدمه جلد اول کتاب عین نضاخ به موضوع، مبادی و مسائل علم عرفان، وجود در فلسفه و عرفان، معنا، اقسام و مصادیق وحدت و کثرت، احکام وحدت حقیقی و اعتباری مسائلی پرداخته شده است.
جلد اول عین نضاخ، اثر عقلی، عرفانی آیت الله جوادی آملی در 440 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه برای نخستین بار در سال جاری از سوی انتشارات اسرا به بازار نشر عرضه شده است.