معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه قم گفت: کتب سنتی اخلاقی و تربیتی حوزه های علمیه دیگر پاسخگوی نیاز طلاب نیست و باید متونی جدید و بر اساس پژوهش های علمی و دقیق تدوین و تبیین شود.
حجت الاسلام علی عباسی، معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در میزگرد علمی «حوزه و درس تعلیم و تربیت اسلامی» که در ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، نظام آموزشی حوزه را به تنه یک درخت تشبیه کرد و گفت: در مدارس علمیه نظام آموزشی کلاسیک به معنای گذراندن دروس خاص برای رفتن به مقاطع بعدی وجود ندارد و تنها مرزهایی مجازی برای افزایش بهره‌وری وجود دارد.
وی در ادامه افزود: در چارچوب نظام آموزشی، متن خاصی برای مباحث اخلاقی و تربیتی وجود ندارد و از این رو می طلبد که پژوهشگران و اندیشمندان عرصه تعلیم و تربیت اسلامی در این زمینه تألیفاتی داشته باشند.
حجت الاسلام عباسی تأکید کرد: در شرایطی که طلاب علوم دینی از متن جامعه و از میان بسیاری از هجمه های تبلیغاتی غرب وارد مدارس علمیه می شوند، حوزه های علمیه به مباحث تعلیم و تربیت اسلامی نیاز جدی دارد.
معاون آموزشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: در نظام آموزشی جدید آفاتی همچون مدرک گرایی و نمره گرایی طلاب را فراگرفته و نگاه سنتی معلم و متعلم به یکدیگر نیز وجود ندارد.
حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه امروز طلبه ها باید آداب خاص اجتماعی را فرابگیرند اظهار داشت: کتب سنتی اخلاقی و تربیتی حوزه های علمیه دیگر پاسخگوی نیاز طلاب نیست.
وی تصریح کرد: باید در حوزه های علمیه، فراتر از واحدهای آموزشی تعلیم و تربیت اسلامی، فضایی را ترتیب دهیم که اهداف تربیتی و اخلاقی در آن فضا محقق شود.
حجت الاسلام عباسی در پایان گفت: سنت های اخلاقی و تربیتی ما باید بر اساس نیازسنجی مخاطبان پالایش شود و روحانیتی که مودب به آداب اسلامی است، الگوی جامعه و نسل جوان قرار گیرد.