دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی‌ از انتشار 593 عنوان کتاب در تیراژ 3 میلیون و 697 هزار و 200 نسخه طی سال گذشته توسط مؤسسات فرهنگی این دستگاه‌ خبر داد.
به گزارش راسخون به نقل از آستان قدس رضوی، امیر خوراکیان چاپ کتاب را یکی از مهم‌ترین عرصه‌های فعالیت فرهنگی آستان قدس رضوی دانست و گفت: این میزان انتشار کتاب نسبت به سال قبل از آن 15 در‌صد و در مقایسه با سه سال گذشته 53 در‌صد رشد داشته است.
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه با دستیابی آستان قدس رضوی به فناوری پیشرفته در صنعت چاپ امکان انتشار نفیس‌ترین قرآن‌ها در ایران فراهم است، افزود: در سال جاری دو سرمایه‌گذاری بزرگ آستان قدس رضوی شامل مجموعه بزرگ چاپ در مؤسسه فرهنگی قدس و نیز جدیدترین چاپ گلاسه و لایی‌زنی در سازمان چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: آستان قدس رضوی با بهره‌برداری از این چاپخانه‌ها به قطب چاپ و نشر کشور تبدیل و امکان چاپ، صحافی و توزیع 10 میلیون نسخه انواع کتاب به همراه چاپ، صحافی و ارسال قرآن ویژه آستان قدس رضوی به سراسر دنیا فراهم خواهد شد.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی متوسط شمارگان هر کتاب منتشر شده در آستان قدس رضوی را 5 هزار و 535 جلد ذکر کرد و گفت: این تعداد از متوسط کشوری بسیار بالاتر است.
وی اضافه کرد: در میان آثار چاپ شده آستان قدس بیشترین تعداد متعلق به موضوع دین با 301 عنوان بوده که 51 درصد از عناوین و 61 درصد از شمارگان را شامل شده است.
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی از موضوعات کودک و نوجوان، ادبیات و علوم اجتماعی و نیز علوم کاربردی به عنوان دیگر عناوین کتاب‌های منتشر شده آستان قدس رضوی نام برد و گفت: از این تعداد کتاب، 20 درصد ترجمه و 80 درصد تألیف است.
خوراکیان ادامه داد: همچنین 187 عنوان از عناوین منتشره آستان قدس که شامل 30 درصد کل کتاب‌ها است چاپ اول و 408 جلد یعنی 70 درصد چاپ مجدد است.
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: قیمت تمام شده هر صفحه از کتاب‌های منتشره آستان قدس رضوی 113 ریال است که حدود 10 ریال از متوسط کشوری ارزان‌تر می‌باشد.
به گفته وی، آستان قدس رضوی با هزار و 700 عنوان محصول فرهنگی بزرگسال و کودک و نوجوان که حاصل فعالیت هشت مؤسسه فرهنگی بزرگ این دستگاه ملکوتی است در این نمایشگاه حضور دارد؛ کتاب‌هایی که 200 عنوان از آنها طی سال‌های اخیر به عنوان کتب فصل، سال یا برگزیده کشور معرفی شده‌اند.
وی از رونمایی از کتاب‌های «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» نوشته محمدرضا شریفی و کتاب «هنرپژوهی در برگزیده قرآن کریم» اثر مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به عنوان برنامه‌های غرفه آستان قدس رضوی در نمایشگاه امسال نام برد.
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی ‌گفت: پس از نقد و بررسی کتاب و کتاب‌شناسی شیخ بهایی در نمایشگاه، کتاب نفیس «در این قطعه از بهشت» به عنوان نخستین کتاب عکس حرم مطهر رضوی به مخاطبان عرضه و کتاب فهرست نسخه‌های خطی اهدایی مقام معظم رهبری در نمایشگاه رونمایی شده است.
خوراکیان تاکید کرد: بزرگ‌ترین واقف نسخه‌های خطی به آستان قدس رضوی، مقام معظم رهبری بوده‌اند که این فهرست شامل عناوین کتاب‌های اهدایی معظم له است.

/1001/

منتظر اخبار ، انتقاد و پیشنهادات شما هستیم :
news@rasekhoon.net