قرآن به انزواي علمي دچار نميشود
رئيس موسسه تحقيقاتي جوادالائمه(ع) و مولف تفسير دو جلدي فروغ گفت: ما انزواي علمي قرآن را قبول نداريم بلكه اين كلام آسماني را سرآمد تمام دانشها ميدانيم.
حجتالاسلام والمسلمين مهدي احدي در قم با اشاره به گستره تفسير فروغ خاطرنشان كرد: در تفسير فروغ آيات خداشناسي، امامشناسي، فرجامشناسي در بخش علم كلام و اعتقادات، عرفان و اخلاق بر پايه ظهوري كه از آنها ميتوان استفاده كرد، آيات آفاقي و انفسي و برخي از علوم و آيات مربوط به گزارههاي بهداشت رواني و خانواده و اجتماع، جنينشناسي و كشاورزي، در بخش خاص، با فرمولهاي زيبا مورد بررسي قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه اين تفسير به دنبال تطبيق قرآن بر تئوريهاي علمي نيست، اظهار داشت: تئوريهاي علمي هر عصر و زمان تغيير ميكند و مدت آن فرمول به پايان ميرسد، در حالي كه قرآن قوانيني را مطرح ميكند كه هرگز قابل تغيير نيست.
احدي ادامه داد: ما در انديشه ارائه متون علمي در هر دانشي بوده و مدعي تدوين برخي از مباحث علوم در بخشهاي مختلف از سوي علماي اسلام هستيم و دانشپژوهان را براي تدبر در قرآن، در راستاي برداشتهاي صحيح علمي تشويق ميكنيم.
وي قرآن را سرآمد تمام دانشها عنوان كرد و افزود: ما انزواي علمي قرآن را قبول نداريم بلكه سرآمد تمام دانشها را قرآن ميدانيم و معتقديم كه «تبيان كل شئ» محدود به چيزهايي كه به امر هدايت باز گردد نميشود؛ براي اينكه قرآن توشه همه بندگان است.
رئيس موسسه تحقيقاتي جوادالائمه(ع) تصريح كرد: قرآن موازي با دانشهاي روز انسان را سيراب ميكند، مشروط بر اينكه از ابزار تطبيقي كه برخي دچار شدهاند استفاده نشود و قرآن را بر دانستنيهاي فلان دانشمند غربي يا اروپايي تطبيق ندهند.
احدي در ادامه به انگيزه نگارش تفسير فروغ اشاره كرد و اظهار داشت: دوراني كه ما در آن زندگي ميكنيم عصر تمدن، تكنولوژي و شكوفايي انديشه و كنكاشهاي تئوريهاي علمي در افق افكار روز بودهو بزرگترين طراوت و تازگي را از نظر محتوا و يكتايي دنبال ميكند.
وي افزود: بر اثر بالابودن تعداد دانشها و رشتههاي تحصيلي ديدگاهها و نگاهها متفاوت شده، به طوري كه توده مردم به دنبال خلق كتاب مقدسي هستند كه پاسخگوي نيازهايشان باشد؛ تا آنجا كه اين تشنگي به عنوان يك دستآويز موجب شده بعضي ناكافيبودن قرآن را در اذهان بيپيرايه جوانان القأ كند.
وي تصريح كرد: لحن گفتار و نوع بيان عدهاي كه ظاهرا آميخته با دلسوزي و عطوفت است، در راستاي اغواي انديشه زودباوران عصر حاضر به كار گرفته شده تا آنجا كه پيمانه تلاش را عليه جواني و تازگي نور مبين آئين اسلام تقسيم كنند و چهره قرآن را زير چتر شبهات پنهان كرده و نقابي سياه بر روي آيات الهي بيفكند.
وي ادامه داد: بر اين مبنا تفسير فروغ نكات لازمي را به روشنفكران و نوانديشان و طرفداران طراوت و تازگي ابلاغ ميكند.
احدي خاطرنشان كرد: تفسير فروغ با گامي نو در عرصه دانش و بر پايه دانشها درصدد رشد و تعالي فكري و پويايي انديشه انديشمندان است.
وي با بيان اينكه اين تفسير به دنبال تطبيق قرآن بر تئوريهاي علمي نيست، اظهار داشت: تئوريهاي علمي هر عصر و زمان تغيير ميكند و مدت آن فرمول به پايان ميرسد، در حالي كه قرآن قوانيني را مطرح ميكند كه هرگز قابل تغيير نيست.
احدي ادامه داد: ما در انديشه ارائه متون علمي در هر دانشي بوده و مدعي تدوين برخي از مباحث علوم در بخشهاي مختلف از سوي علماي اسلام هستيم و دانشپژوهان را براي تدبر در قرآن، در راستاي برداشتهاي صحيح علمي تشويق ميكنيم.
وي قرآن را سرآمد تمام دانشها عنوان كرد و افزود: ما انزواي علمي قرآن را قبول نداريم بلكه سرآمد تمام دانشها را قرآن ميدانيم و معتقديم كه «تبيان كل شئ» محدود به چيزهايي كه به امر هدايت باز گردد نميشود؛ براي اينكه قرآن توشه همه بندگان است.
رئيس موسسه تحقيقاتي جوادالائمه(ع) تصريح كرد: قرآن موازي با دانشهاي روز انسان را سيراب ميكند، مشروط بر اينكه از ابزار تطبيقي كه برخي دچار شدهاند استفاده نشود و قرآن را بر دانستنيهاي فلان دانشمند غربي يا اروپايي تطبيق ندهند.
احدي در ادامه به انگيزه نگارش تفسير فروغ اشاره كرد و اظهار داشت: دوراني كه ما در آن زندگي ميكنيم عصر تمدن، تكنولوژي و شكوفايي انديشه و كنكاشهاي تئوريهاي علمي در افق افكار روز بودهو بزرگترين طراوت و تازگي را از نظر محتوا و يكتايي دنبال ميكند.
وي افزود: بر اثر بالابودن تعداد دانشها و رشتههاي تحصيلي ديدگاهها و نگاهها متفاوت شده، به طوري كه توده مردم به دنبال خلق كتاب مقدسي هستند كه پاسخگوي نيازهايشان باشد؛ تا آنجا كه اين تشنگي به عنوان يك دستآويز موجب شده بعضي ناكافيبودن قرآن را در اذهان بيپيرايه جوانان القأ كند.
وي تصريح كرد: لحن گفتار و نوع بيان عدهاي كه ظاهرا آميخته با دلسوزي و عطوفت است، در راستاي اغواي انديشه زودباوران عصر حاضر به كار گرفته شده تا آنجا كه پيمانه تلاش را عليه جواني و تازگي نور مبين آئين اسلام تقسيم كنند و چهره قرآن را زير چتر شبهات پنهان كرده و نقابي سياه بر روي آيات الهي بيفكند.
وي ادامه داد: بر اين مبنا تفسير فروغ نكات لازمي را به روشنفكران و نوانديشان و طرفداران طراوت و تازگي ابلاغ ميكند.
احدي خاطرنشان كرد: تفسير فروغ با گامي نو در عرصه دانش و بر پايه دانشها درصدد رشد و تعالي فكري و پويايي انديشه انديشمندان است.
تازه های اخبار
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}