نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني گفت: قرآن گنجينه عظيم است و پرداختن به قرآن در رأس مسائل فرهنگي است.
 
 محمد محمدي ري شهري امروز در ديدار كاروان قرآني حج امسال و نيز جمعي از دست اندركاران فرهنگي تبليغي حج در محل بعثه مقام معظم رهبري در مكه مكرمه گفت: هر قدر كه ما به موضوع قرآن و پرداختن به آن و استفاده از اين كتاب آسماني در سطوح مختلف و به اشكال گوناگون در زمينه‌هاي فرهنگي استفاده كنيم جا دارد و هيچگاه اين گنجينه عظيم به پايان نمي‌رسد.
ري شهري با اشاره به برخي از ملاقات‌هاي خود با آيت الله العظمي بهجت گفت: در ديدارهايي كه من در محضر آيت الله بهجت داشتم و مجموعه‌اي را در همين زمينه به عنوان زمزمه‌هاي عرفان تهيه كردم كه به زودي منتشر خواهد شد بخشي را به خاطراتي از ايشان در زمينه قرآن اختصاص داده‌ام و يكي از توصيه‌هاي مهم ايشان نيز در اين زمينه بود.
وي «احساس زنده بودن قرآن» را مطلبي كه در روايات اهل بيت ريشه دارد دانست و گفت: البته اين زنده بودن قرآن، نكته‌اي است كه در احاديث اهل بيت نيز مورد توجه قرار گرفته است.
ري شهري دستيابي به احساس و باور به زنده بودن قرآن را مستلزم دو اقدام عملي دانست و گفت: اولاً بايد به قرآن و زنده بودن قرآن اعتقاد داشته باشيم و كسي كه باور عملي به زنده بودن قرآن نداشته باشد فكر مي‌كند كه قرآن را بايد فقط براي ثوابش و گوش كردن ديگران خواند.
وي در بيان گام دوم گفت: گام دوم براي رسيدن به اين باور اين است كه بعد از باور كردن از نظر علمي و عملي براي شكوفايي اين احساس تلاش كنيم.
نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني «باور به قرآن» را مشتمل بر 4 سطح و لايه مختلف دانست و تأكيد كرد: ما بايد به اين موضوع باور داشته باشيم كه قرآن شامل عبارات، اشارات، لطايف و حقايق است و عبارات براي خواندن توسط عوام، اشارات براي خواص، لطايف براي اولياء و حقايق براي انبياء است.
وي دستيابي به اين سطوح از فهم و كاربرد قرآن را مرحله‌اي دانست و افزود: انسان تا 3 پله از اين 4 پله را مي‌تواند بالا بيايد. يعني تا پله فهم و برداشت از لطايف قرآن را مي‌تواند برسد. انسان براي رسيدن به اين مراحل برداشت از مفاهيم قرآني بايد از نظر علمي و عملي تلاش كند. فقط دانستن اين معاني و مطالعه تفاسير براي دستيابي به اين احساس كافي نيست و بايد به آن عمل كرد.
آيت الله ري شهري با اشاره به ضرورت و تاثيرگذاري ويژه باور به زنده بودن قرآن در همه فعاليت‌ها و برنامه‌هاي سطوح مختلف گفت: اين احساس كه در انسان به وجود آمد تازه اين راه باز مي‌شود تا بتواند در همه زمينه‌ها از قرآن استفاده كند. قاري كه احساس زنده بودن قرآن را دارد لحن و قرائتش اثر ديگري دارد و گوينده‌اي كه مي‌خواهد قرآن را تفسير كند نيز اگر اين احساس را داشته باشد كارش اثر ديگري دارد.
وي با اشاره به اهميت كلي فعاليت‌هاي فرهنگي در حج نيز گفت: كار فرهنگي خيلي دشوار و اثرگذار است و هرقدر كه ما از ظرفيت حج براي كارهاي فرهنگي و فرهنگ سازي استفاده كنيم باز هم كم كرده‌ايم از اين روست كه بايد برنامه‌ريزي‌ها به گونه‌اي باشد كه هر سال نه تنها يك گام بلكه چند گام جلوتر باشيم.
همچنين محمدحسين سعيديان، مسئول كاروان قرآني كشور در حج در اين برنامه گفت: تا كنون 350 برنامه و تا پايان حج امسال نيز جمعاً 421 برنامه قرآني توسط كاروان قرآني كشورمان برگزار خواهد شد.
مسئول كاروان قرآني كشورمان در حج تمتع سال جاري افزود: اين برنامه‌هاي قرآني امسال در قالب‌هاي مختلفي از قبيل، محافل انس با قرآن حجاج ايراني و خارجي، همايش‌ها و برنامه‌هاي مختلف بعثه، اجراي چند حلقه قرآني در مسجدالنبي (ص)، اجراي محافل قرآني در طبقه دوم مسجدالحرام، برگزاري حلقات قرآني براي حجاج غيرايراني در طبقه سوم مسجدالحرام، برگزاري محافل قرآني در مسجد شيعيان مدينه (صبح و عصر) و نيز محافل انس و معرفت در كاروانها برگزار شدند.
وي گفت: امسال از حضور و فعاليت گروه‌هاي تواشيح در برنامه‌هاي مختلف قرآني حج استقبال زيادي به عمل آمد كه اميد است اين ابتكار در سالهاي بعد نيز ادامه پيدا كند.
سعيديان با ارائه پيشنهادي گفت: در صورتي كه بتوانيم در بعثه مقام معظم رهبري يك دبيرخانه دائمي براي فعاليت‌هاي قرآني داشته باشيم تا امكان بررسي ظرفيت‌هاي موجود و نيز ظرفيت سازي در حيطه قرآن فراهم شود، مي‌توانيم بهتر و بيشتر، قرآن را در حج از حاشيه به متن بياوريم و به اين وسيله زائران خودمان و حجاج ساير كشورها را بيشتر با قرآن مانوس كنيم.
 
 
 
 

/1001/

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net