هزار توبیانگرهزار پیچ و خم زندگی
مي گويند هيچ کس نمي تواند خدارا براي ديگران به تصویربکشد اما وقتی خوب توجه میکنم، می بینم درتمام عصرها،  نژادها و افرادي پيدا شده اند که همگی به نوعي خدا را در وجود خود باور داشته اند. يک نفر پرنده کوچکي را که زير برگ ها نغمه سرايي مي کند براي اثبات خدا کافي مي داند، ديگر سقوط برگي از درخت بي اذن خداوند را دليلي بر وجود حق مي داند و....خلاصه آنکه هر کس به نوعي به خدا ايمان و اعتقاد دارد. اما راه ها مختلف وطرز فکرها براي رسيدن به معبود متفاوت است . آنچه که انکار ناپذير است؛ سينه اي خالي از نام وياد خدا است.محال است کسی بگوید وجود خدا را حس نمی کند. سينه اي خالي از ياد خدا محکمه اي بدون قاضي است وهيچ انساني برروي کره خاکي يافت نمي شود که گاهي دلش نلرزد وياد خدا را نکند.اگر گوش جانمان را تيزتر کنيم نواي زيبايي مي شنويم.
«ريحانه کبيري» دانشجوي کارشناسي ارشد فيزک نجوم و مبتکر راه اندازي نمايشگاه هزار توي انديشه در اصفهان است. مطلب زير حاصل گفتگوي کوتاه راسخون با مبتکراين نمايشگاه زيباست.
هدف شما از بر پايي نمايشگاه هزار توي انديشه چيست؟دراین نمایشگاه دوهدف را دنبال مي کنيم که هردو در تکميل يکديگر مؤثرند.هدف اول رسيدن به معرفه الله و با لا بردن شناخت انسان ها است.هدف دوم تغيير درانسان ها حتي يک نفراست.
فکر می کنید دررسيدن به هدفتان موفق بوده ايد؟
بله . به جرأت مي توانم بگويم که دررسيدن به هدفمان موفق بوده ايم . البته اميدواريم به کمک ائمه و حضرت فاطمه زهرا (س) هدف اصلی که همان معرفت الله است به خوبی در بین تمام مردم جامعه فراگير شود.
درخصوص طرح اوليه نمايشگاه برايمان توضيح دهيد؛ چه شد که به اين فکر افتاديد؟
درآذر 85 مسئول پايگاه بسيج دانشجويي دانشگاه شهرضا بودم و تصمیم داشتم درارتباط با موضوع عفاف و حجاب کاري انجام دهم.  درنهایت با مطالعات اوليه وتحقيقاتي که انجام گرفت،به این نتیجه رسیدیم که باید کاري انجام شود  که متفاوت از تمامي نمايشگاه ها باشد .بنابراين  پارامترهايي تعريف شد تا نمايشگاه ،سيرخاصي را دنبال کند.این بود که فکر هزارتو به ذهنم خطور کرد.
چرا هزارتو؟
هزار توبیانگرراه هاي مختلف زندگي است که نیازمند تدبيرخاصي است. چنانچه این راه ها با آگاهي طي نشود به بيراهه مي رسد وبرعکس اگرمسیر را درست انتخاب کنيم حتما به هدف نهايي که کمال است خواهيم رسيد.اين نمايشگاه در واقع ترسيم راه هاي پرپيچ وخم زندگي است که بايد مراقب آن بود .
این نمایشگاه چندمین کار شما است؟
اولين کارما در ارديبهشت 86 به همت بسيج دانشجويي دانشگاه شهرضا و شوراي فرهنگي دانشگاه در محل خود دانشگاه انجام شد. بعد ازآن استقبال بسيار خوبي از اين کار به عمل آمد وبه درخواست پايگاه محلي خواهران الزاهرا واقع در خيابان شريف اصفهان در ماه مبارک رمضان سال86 دومين نمايشگاه در فضاي خالي کنار پايگاه برقرارشد. به درخواست سازمان بسيج دانشجويي درمراسم يادواره شهدا دردانشگاه آزاد نجف آباد سومين نمايشگاه را داير کرديم که متاسفانه ناکام ماند و سه روز پس از افتتاح نمايشگاه را آتش زدند وتمام آثار کاملا از بين رفت .بعد از آن طي پيگيري هاي زياد دانشگاه سراسري يزد درآبان ماه 87، در محل  این دانشگاه مجدداً نمايشگاه را بر پا کرديم .این کا ربه همت دانشجويان بسيجي دانشگاه صورت گرفت وبه لطف خدا با استقبال خوبي هم روبروشد.
با توجه به اينکه اکثر نمايشگاه ها در دانشگاه های مختلف برگزار شده است، به نظرمی آید مخاطب شما قشر دانشجو است؟
بله.هدف ما درگير کردن جوانان دانشجو وتحصيل کرده است. البته مخاطبين  این   نمايشگاه سه دسته هستند. دسته اول افرادي که بدون شناخت وارد نمايشگاه مي شوند و فضا آراسته شده آنها را واداربه فکرمي کند تادرپيچ و خم هاي اين مسير که بي شباهت به پيچ وخم هاي زندگي نيست، تأمل کنند. در اين مرحله اکثرافرد بدون شناخت وارد می شوند اما بدون برداشت کسی بیرون نمی رود.
دسته دوم افرادي هستندکه با شناخت متوسط ودقت کم وارد فضا مي شوند و سؤالات بيشتري در ذهن آنها تداعي می شود .اين موضوع تأمل مخاطبين را افزايش مي دهد.
دست آخر شامل حال کساني مي شود که با بصيرت کامل وتامل بسيار زياد وارد مي شوند. تغيير در اين دسته بسيارزیاد است واين همان برآورده شدن هدف مااست.
با توجه به مخاطب جواني که تاکنون داشته ايد، چرا در این دوره گلستان شهداء ومخاطب عام را انتخاب کرديد؟
برپايي اين دوره بنا به درخواست دانشجويان وابسته به سازمان بسيج دانشجويي و معاونت خواهران سپاه صاحب الزمان استان بود. اين دفعه تصميم گرفتيم در فضاي معنوي گلستان شهدا به دنبال تحقق اهداف وایجاد فضایی باشيم تا عموم مردم بتوانند از آن بهره مند شوند.
اين نمايشگاه از نهم آذرماه افتتاح وتا روز دهم دي ماه ادامه دارد. ساعات بازديد از ساعت نه وسي دقيقه صبح تا هفت شب است .البته ساعات پاياني اين نمايشگاه د ردهه اول محرم تا اذان مغرب خواهد بود.
گفتگو از فرزانه فرجی
 
 
 
 
 
 

/1001/

منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net/div>