یکی از مهمترین ویژگی‌های مجموعه‌های نوروزی امسال خلاقیت در ساخت تیتراژ آن‌ها بود، تیتراژها با سلیقه و وسواس ساخته شده بودند و آنقدر جذاب بودند که مخاطب را به دیدن مجموعه‌ها ترغیب کنند. تیتراژ مجموعه "چاردیواری" به کارگردانی سیروس مقدم تصاویری از شهر تهران در نماهایی مختلف را به تصویر می‌کشید.
 
در این تیتراژ تصاویری از تهران برفی، بارانی، ترافیک خیابان‌های شلوغ و ... دیده می‌شد که کولاژهای بصری چشم‌نوازی از پایتخت پیش چشم مخاطب قرار می‌داد. ایده اشیایی که به شیشه اتومبیل برخورد می‌کردند هوشمندانه بود و طنزی ظریف داشت. داستان این مجموعه در تهران می‌گذشت و استفاده از این تصاویر در ابتدای مجموعه با حال و هوای "چاردیواری" هم‌خوان بود.
 
اما سازنده تیتراژ مجموعه "زن بابا" با تلفیق درست موسیقی و انیمیشن توانسته بود فضایی تازه را در تلویزیون تجربه کند، موسیقی ریتمیک و نمایش پاهایی در حال حرکت در قابی بسته با داستان مجموعه که درباره ازدواج شخصیت اصلی و مشکلات این ازدواج بود به خوبی هماهنگی داشت. انتخاب خطوط برای تیتراژ هم درست با فضا، موسیقی و انیمیشن همخوان بود.
 
تیتراژ "زن بابا" در تلویزیون که محدودیت‌های فراوان در نمایش حرکات موزون و موسیقی دارد، اتفاقی تازه محسوب می‌شود. سازندگان تیتراژ مجموعه‌های "چاردیواری" و "زن بابا" با توجه به قالب طنز و ساختار مفرح مجموعه‌ها تلاش کرده بودند از ابتدا مخاطب را در فضایی قرار دهند که با فضای این مجموعه‌ها همراه شود.
 
تیتراژهای پایانی این دو مجموعه ساده بودند و همراه با موسیقی (هر دو محلی) تنها به نمایش فهرست نام‌ها اختصاص داشتند. طبیعی است زمانی که تیتراژ ابتدایی هم اطلاعات می‌دهد، هم جذاب است می‌توان در تیتراژ پایانی از ترانه و موسیقی برای فاصله گرفتن از یکنواختی استفاده کرد.
 
اما تیتراژ مجموعه "دارا و ندار" به کارگردانی مسعود ده‌نمکی مانند خود مجموعه شلوغ و گیج کننده بود، استفاده از تصاویر بازیگران و عوامل در تیتراژ ایده تازه‌ای نیست اما جذابیت بصری دارد. مشکل اینجا است که تکرار شدن تصاویر و استفاده از تصاویر عوامل پشت صحنه که به اندازه بازیگرها برای مخاطب جذاب نیستند جز ملال و سردرگرمی و طولانی شدن برای بیننده چیزی ندارد.
 
در سال‌های اخیر ساخت تیتراژ برای مجموعه‌ها به عرصه‌ای برای هنرنمایی تبدیل شده و سلیقه مخاطبان سیما آنقدر بالا رفته و نگاه‌شان حرفه‌ای شده است که تفاوت سلیقه و نگاه هنرمندانه‌ای که در ساخت بعضی تیتراژها وجود دارد را درک کنند.
 
دیده شدن جذابیت‌های تیتراژهای مجموعه‌های نوروزی نشان می‌دهد زمان گذاشتن برای جذب مخاطب در اولین قدم می‌تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که ساختار مجموعه هم باید انتظارهایی که تیتراژ به وجود می‌آورد برآورده کند!‌
/2759/

جذب خبرنگار افتخاري