راسخون: ساحل عاج (فرانسه Cote d'Ivoire) کشوری است در غرب آفریقا. پایتخت آن یاموسوکرو است. كه البته قبلا پايتخت آن شهر آبيجان بوده است.
همسایگان این کشور عبارت‌اند از غنا در شرق ، گینه و لیبریا در غرب ، مالی و بورکینا فاسو در شمال و از جنوب به اقیانوس متصل است.
قرن ۱۵ میلادی ساحل عاج مورد توجه بازرگانان و تجار فرانسوی و پرتغالی که در جستجوی عاج فیل و تجارت برده بودند قرار گرفت . در رقابت های استعماری پرتغال و فرانسه بر سر به دست آوردن ساحل عاج ، عاقبت این منطقه نصیب فرانسه شد و در سال ۱۸۴۲ به صورت قلمرو سرزمینی فرانسه شناخته شد . در سال ۱۸۹۳ ساحل عاج به صورت مستعمرهٔ غرب آفریقای فرانسه درآمد . ساحل عاج پس از جنگ جهانی دوم دارای خودگردانی داخلی شد و سرانجام در ۷ آگوست ۱۹۶۰ از فرانسه اعلام استقلال کرد.
ساحل عاج دارای آب و هوایی گرمسیری و مرطوب در امتداد ساحل ( در جنوب ) و آب و هوایی نسبتا خشک و اقلیمی ساوان و نیمه بیابانی در شمال است . از نظر اقلیمی ساحل عاج دارای اقلیمی صاف با دشت ها موجدار می‌باشد ، غرب و شمال غرب ساحل عاج را نیز نواحی کوهستانی فرا گرفته است . بلندترین نقطهٔ ساحل عاج ، قلهٔ مونت نیمبا ( Mont Nimba ) نام دارد که با ۱۷۵۲ متر ارتفاع در غرب ساحل عاج واقع شده است .
جمعيت: 19/600/000 نفر
عضو رسمي فيفا از سال 1960
مربي: جورجس کوآديو
قدرتمند و سلطه گرا! ساحل عاج بدون شک با استعدادترين تيمي است که از قاره ي آفريقا در جام نوزدهم حضور خواهد داشت. آن ها بلافاصله بعد از اطمينان از صعود به جام جهاني شروع به تمرين براي راه يابي به جمع 8 تيم نهايي کردند. (چيزي که تنها دو بار براي تيم هاي آفريقايي اتفاق افتاده است، کامرون در 1990 و سنگال در 2002) حتي بعضي از کارشناسان اعتقاد دارند که فيل ها توانايي صعود از اين مرحله را هم دارند. مخصوصاً در اين جام که اولين جامي خواهد بود که در قاره ي آفريقا برگزار مي شود.
اما حذف زود هنگام و تعجب برانگيز ساحل عاج ها در مرحله ي يک چهارم نهايي جام ملت هاي آفريقاي 2010 زنگ خطري براي آن هاست که آيا دست کم گرفتن حريفان روي بالا نبردن جام توسط عاجي ها تاثير گذار نبوده است؟
بيشتري مشکل نشأت گرفته از اين است که آن ها بازيکنان فوق العاده اي در اختيار دارند که در اروپا توپ مي زنند و درحقيقت اگر کمي بيشتر دقت کنيم متوجه اين موضوع مي شويم که آن ها قادر  به نشان دادن قدرت و استحکام واقعي خود نبوده اند.
ترکيب احتمالي: باري، ابوئه، بامبا، کولوتوره، تي اِنه، زوکورا، يحيي توره، جرونيهو، روماريک، دروگبا سالمون کالو
ستاره ها : ديديه دروگبا، جرونيهو

/1030 1002

جذب خبرنگار افتخاري