ویرایش عکس آذرماه 98

راسخون: این بار دکتر رابرت نوویل (ویل اسمیت) بعد از ایستادگی در برابر بازماندگان آلوده به ویروس، پیامد کاملا متفاوتی را تجربه می کند. جای تعجب نبود که منتقدان به این پایان واضح تر واکنش بهتری نشان دهند[ در نسخه سینمایی ، بعد از صحنه انفجار ، اطلاعی درباره دکتر نوویل به تماشاگر داده نمی شود.] طبیعتاً شرکت سونی پیکچرز هم راضی تر به نظر می رسد؛ زیرا در این پایان جدید، کار متحرکسازی آن ها بیشتر به چشم می آید . در ادامه ، حاصل گفت و گو با دیوید شاوب (سرپرست جلوه های تصویری فیلم) از نظرتان می گذرد.

آخرین باری که با هم صحبت کردیم، از پایان جایگزین من اسطوره هستم گفتید که قرار بود به نسخه دی وی دی اضافه شود. فکر می کنم زمان خوبی است که بیشتر در این باره صحبت کنیم.
از دیدگاه ما پایان اصلی همان است که در سینماها به نمایش درآمد، ولی با فرصت زیادی که بعد از نمایش فیلم داشتیم ، پایان دیگری را برای آن در نظر گرفتیم که در نسخه دی وی دی آمد. در نتیجه ، پایان کوتاه تر را برای سینما و پایان طولانی تر را برای دی وی دی گذاشتیم.
این اتفاق ها در طول نمایش آزمایشی رخ داد؟
تا جایی که من اطلاع دارم، بله . و نکته جالب این که ما به دو نسخه کاملا متمایز رسیدیم . چون معمولاً در بعضی از مراحل ساخت‌، تصمیم هایی می گیرند که این راه را بروند تا آن راه ، ولی در مورد پایان فیلم ، تصمیم گرفته شد که هر دو نسخه را فیلمبرداری کنند تا بعداً دستمان در انتخاب باز باشد.

کمی درباره تأثیر پویانمایی (انیمیشن) در پایان جایگزین توضیح دهید؛ خصوصاً در مورد انسان های آلوده.
چالش اصلی ترکیب صحنه های ثبت حرکت (Motion Capture) با تصاویر فیلم بود. همان طور که می دانید بازیگران سر صحنه از لباس های مخصوص با حس گرهای فراوان بر روی آن ها استفاده می کنند. اگر چه جزئیات این تصاویر در حد عالی نیست ، ولی برای جایگزینی با شخصیت های دیجیتالی کفایت می کند. این میزان برای شروع خوب است ، اما بعد از آن نوبت به پویانمایی می رسد؛ زمانی که انسان های جهش یافته به زیرزمین منزل دکتر نوویل راه می یابند و به مقابل حفاظ شیشه ای می رسند، برای این که واکنش های آن ها طبیعی تر جلوه کند ـ خصوصاً هنگام شکستن شیشه ـ از ثبت حرکت استفاده نشد. بعد از این که شخصیت ها و خشونت مورد نیازشان مسلط شدیم، وقت بیشتری بر روی پویانمایی گذاشتیم.
به طول کلی از پویانمایی با فریم های اصلی (Key Frame Animation) در این افزوده چه استفاده ای کردید؟
در نماهای نزدیک از شخصیت ها و برای ابراز احساسات آن ها از این تکنیک استفاده شد. ثبت حرکت را برای شبیه سازی  صورت به کار نبردیم... کاملا متحرک سازی شده است و از کنترل کننده هایی برای عضلات صورت(حدود 150 تا) بهره بردیم. مجموعه کامل از ژست ها و احساسات صورت داشتیم که در موقع لزوم و به راحتی از آن ها استفاده می کردیم. کاری که متحرک سازان ما کردند، شبیه به وظیفه بدل کاران بود.
جایی از شما یک نقل قول خواندم که مرگ دکتر نوویل را به رستگاری  بشر تشبیه کرده بودید.
بله ، آن گفت و گو مربوط به قبل از ساخت پایان جایگزین می شد، چون انسان های آلوده صحبت نمی کنند و بیان احساساتشان فقط از طریق رفتار انجام می شود ، ممکن بود که تماشاگران کمی در سالن سینما سردرگم شوند ؛ بنابراین در پایان جدید ، آن ها سعی می کنند که با دکتر نوویل ارتباط برقرار کنند . هروقت که سراغ شخصیت های انسانی می روید ، با یک چالش جدید مواجه می شوید . من فکر می کنم که صورت شخصیت ها در این پایان جدید بهتر از آب درآمده است.
منبع:نشریه صنعت سینما شماره 84
1002