راسخون:قبل از علی دایی ، هیچ یک از بازیکنان ومربیان فوتبال چنین شفاف از مبلغ قرارداد خود با یک تیم – باشگاهی یا ملی – سخن نگفته بودند. گرچه دایی برای ثابت کردن حقانیت خود اشاره به ریز قراردادش نیاز داشت، اما او تنها کسی در فوتبال است که گفته «من برای یک سال حضور در تیم ملی 800 میلیون تومان دریافت کردم» و درادامه بخشی از مفاد قراردادش با فدراسیون نشان می داد که در صورت صعود تیم ملی به جام جهانی 400 میلیون تومان پاداش دریافت می کرد. علی دایی البته برای حضور در کادر فنی پرسپولیس هم مبلغ بالایی را درخواست کرده بود. گفته می شود او در اواسط فصل گذشته، هنگامی که برای مذاکره  روبه روی حبیب کاشانی نشست چیزی بالای یک میلیارد ونیم از باشگاه پرسپولبیس درخواست کرده بود. او البته همه این مبلغ را برای خودش نخواسته و گفته بود که این پول برای او و دستیارانش در پرسپولیس خواهد بود. گرچه این خواسته با موافقت کاشانی روبه رو نشده ، دایی نیز مبلغ کمی از این باشگاه دریافت نکرده است. اما آیا علی دایی تنها به رغم بازی و مربیگری فوتبال به مرد ثروتمند تبدیل شده است؟

هیچ وقت گذشته ام را فراموش نمی کنم. افتخار می کنم که از اردبیل آمده ام و با خواست خدا ودعای پدر و مادر و مردم توانسته ام حقم را بگیرم. شما خودتان می دانید قبول شدن در دانشگاه شریف کار آسانی نیست مادرم می گوید هیچ وقت یادم نمی رود روزی که می خواستم به دانشگاه بروم آستین کتم تا کجایم بود. من نمی توانم هیچ وقت گذشته ام را فراموش کنم. خدا چیزهایی به من داده که هیچ وقت نمی توانستم آنها را باور کنم. من قدردان خدا هستم و کاری نمی کنم که خدا این نعمت ها را از من بگیرد اما متاسفانه به من برچسب مادی بودن می زنند.

از شبی که علی دایی میهمان برنامه 90 بود،چهارهفته ای می گذرد، اما به او هر گاه فرصتی دست دهد، به گذشته اش باز می گردد و روزهای سخت زندگی را یاد آورد می شود مثل همان سال هایی که برای تحصیل با اتوبوس راهی تهران شد، سال 67، 68 بود. حتی زمانی که به تیم ملی دعوت شد وتوسط علی پروین از تیم ملی خط خورد، فراموش نکرده که با اتوبوس به اردبیل باز گشت.

$ منیریه وآغاز تجارت

درهمان سال ها به واسطه نبی، دوست دانشگاهی اش به تجارت علاقه مند شد. زیرا خانواده نبی در منیریه فروشگاه ورزشی داشتند که گاهی علی دایی هم همراه دوستش به آنجا می رفت. نبی معتقد است که دایی از همانجا به تجارت علاقه مند شد اما به دلیل اینکه سرمایه ای نداشت در اواخر دهه  60 تنها ایده آن را در ذهن می پروراند. اما بعد از اینکه با پرسپولیس قرارداد بست، کم کم تجارت را هم شروع کرد. به این ترتیب که اتومبیل «اپل»ی که این باشگاه به او داده بود مثل بقیه بازیکنان از ماشین خود استفاده نکرد و آن را خیلی زود فروخت. زیرا در اندیشه خرید یک فروشگاه حوالی منطقه منیریه تهران بود. اتفاقی که خیلی زود رخ داد و او جزو اولین بازیکنانی بود که به تجارت روی آورد. علی دایی که دراین سال ها پله های ترقی را به سرعت طی کرد، بعدها با رفتن به تیم های خارجی پول زیادی به دست آورد و در بازگشت به فوتبال ایران قیمت بازیکنان هم به شکل عجیبی افزایش یافته بود. دراین سال ها البته در آمد بالا از فوتبال را در کنار درآمد حاصل از فروشگاه های لوازم ورزشی قرار داد و ظاهرا به ثروت بسیاری دست یافت.

برند های معتبرورزش،همکار دایی

علی دایی حالا چندین فروشگاه ورزشی دارد.نمایندگی چند مارک خارجی در اختیار او است. تولیدی علی دایی حالا درایران برند معروفی است و درحال حاضر خیلی از باشگاه های لیگ برتر از تولیدی دایی استفاده می کنند. حتی زمانی که او سرمربی تیم ملی بود، البسه بازیکنان تیم ملی از تولیدی این مربی بود. گفته می شود تنها فعالیت علی دایی به فروشگاه ورزشی وتولیدی البسه ورزشی خلاصه نمی شود و او به اتفاق چهار برادر خود در زمینه واردات دستگاه های بدنسازی هم فعالیت می کند. ظاهرا او نمایندگی دستگاه های بدنسازی را در اختیار دارد و بیشتر از هشت نوع از اجناس ورزشی را وارد می کند. در عین حال ، او سهامدار یک شرکت نوشابه سازی در اردبیل است که صادراتی هم به کشورهای همسایه دارد.

ویلای توپی و خانه لاس وگاس و برلین

همه آنهایی که گذرشان به کلاردشت افتاد، لابد ویلایی با دورنمایی زیبا دیده اند ویلایی عظیم که مشخصات منحصری دارد، از جمله اینکه این ویلا شبیه به توپ فوتبال است گفته می شود این ویلا متعلق به علی دایی است .  کسی که تا همین  چند وقت پیش هنوز ساکن منطقه شهرک غرب بود وحالا به محله نیاوران نقل مکان کرده است. ظاهرا علی دایی در لاس وگاس وبرلین هم خانه دارد وهر بار که به این دو شهر سفر کند، در آنجا سکونت می کند. کسی که در حال حاضر دو اتومبیل دارد، اولی همان مرسدس بنز معروف مشکی است و دومی یک پرادو سفید رنگ دودر، است علی دایی البته همیشه دستی در کار خیر داشته و ساخت مدرسه دراردبیل یکی از همین کارهایی بود که در پخش زنده تلویزیونی به آن اشاره کرد. ظاهرا سال ها پیش نیز در زادگاهش بیمارستانی ساخته است. به هر حال، خود دایی معتقد است که دعای پدر ومادرش باعث شده که ثروتمند شود والبته میان حلال وحرام تفاوت قائل شده است.

فربد ایوبی