راسخون : نماينده صندوق جمعيت ملل متحد در ايران گفت: روزانه بيش از هزار زن در دنيا به دليل زايمان مي‌ميرد. در ايران نيز سالانه 420 مادر بر اثر زايمان جان خود را از دست مي‌دهند بنابراين وزارت بهداشت بايد با حضور ماماها در طرح پزشك خانواده جلوي اين حوادث را بگيرد.

به گزارش راسخون به نقل از فارس، 15 ارديبهشت مصادف با روز جهاني ماما است و با توجه نقش بسيار مهم بهداشت و سلامت مادران بر فرزندان و در نهايت به گفته نماينده صندوق جمعيت ملل متحد در ايران به دليل نقش موثر سلامت بر توسعه اجتماعي و اقتصادي هر كشوري با محمت هولكي‌اوز،نماينده صندوق جمعيت ملل متحد در ايران به مناسبت روز جهاني ماما به گفت‌وگو نشستيم.

 

هولكي‌اوز با اشاره به گزارش‌ سازمان جهاني بهداشت كه حاكي از مرگ روزانه بيش از يك هزار زن به دليل زايمان در جهان است، اظهار داشت: صندوق جمعيت ملل متحد با توجه به درخواست كشورها در عرصه‌هاي مختلف از جمله مسائل بهداشتي به خصوص مبحث مامايي و كنترل جمعيت فعاليت مي‌كند.

 

وي افزود: اين صندوق بر اساس تصميمات و سياست‌هاي هر كشوري در زمينه بارداري ناخواسته، زايمان ايمن و دوري افراد از بيماري HIV/ ايدز و در نهايت توجه و تاكيد به دختران و زنان در راستاي كرامات و احترام آنان برنامه‌هاي حمايتي را در آن كشورها اجرا مي‌كند.

هولكي‌اوز تصريح كرد: صندوق جمعيت ملل متحد بر اساس سنت و فرهنگ ايران به درخواست مسئولان كشورها در زمينه جمع‌آوري اطلاعات كاهش مرگ و مير مادران، سلامت مادران از مسائل بهداشت بارداري حمايت مي‌كند.

وي اظهار داشت: صندوق جمعيت ملل متحد در چارچوب قوانين سازمان ملل برنامه‌هاي ايران در زمينه‌هاي خدمات بهداشتي در عرصه سلامت مادران، HIV و تنظيم خانواده را بر اساس پكيچ بهداشت باروري در جهت ارائه سرويس دهي بهتر فعاليت مي‌كند.

هولكي‌اوز ادامه داد: هر زمان كه وزارت بهداشت درخواست و نيازي مبني بر اطلاعات و خدمات بهداشت باروري ارائه كند صندوق جمعيت نيز در اطلاعات و داده‌هاي لازم را ارائه مي‌كند و مطمئناً مسائل جمعيتي با توسعه اجتماعي و اقتصادي در هر كشور ارتباط مستقيمي دارد.

وي بيان داشت: اطلاعات و داده‌هاي جمعيتي در تصميم‌گيري‌ها و سياستگذاري‌هاي هر كشور براي توسعه بسيار تأثيرگذار است و صندوق جمعيت ملل متحد نيز در اين راستا ارتباط هماهنگي با سازمان آمار كشور براي ارائه آمار و داده‌هاي مختلف به منظور اخذ سياستگذاري‌ها براي ايجاد بسترهاي با كيفيت‌تر ايجاد كرده است.

هولكي‌اوز با اشاره به اينكه در بحث مامايي، سلامت مادران بسيار مطرح است، گفت: هر چه مادر سالم تر باشد و دوران بارداري سالمتري داشته باشد. نوزاد نيز سلامت بهتري خواهد داشت و اين مسئله براي آينده هر جامعه‌اي مهم است..

وي ادامه داد: توسعه هر جامعه‌اي به سلامت و زايمان مناسب مادران آن جامعه بر مي‌گردد و صندوق جمعيت ملل متحدد در اين راستا جمله‌اي با مضمون هيچ زني نبايد براي به دنيا آوردن انسان ديگري جان خود را از دست دهد، دارد.

* مرگ روزانه هزار زن در جهان به دليل زايمان

هولكي‌اوز با اشاره به اينكه روزانه در جهان هزار زن جان خود را بابت مسائل بارداري از دست مي‌دهند، گفت: كارشناسان و متخصصان معتقدند كه 80 تا 90 درصد از اين مرگ‌ها را مي‌توان جلوگيري كرد و اين مسئله آمار فوت مادران را كاهش مي‌دهد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت بهداشت باروري در ايران از نظر صندوق جمعيت ملل متحد به چه صورت است، افزود: ايران در طول چند سال گذشته به دستاوردهاي عظيمي در رابطه با كاهش مرگ و مير مادران دست يافته است و در حال حاضر نيز برنامه‌هاي كاهش مرگ و مير مادران ايران به عنوان فعاليتي جهاني شناخته شده است به طوري كه ايران در طول 10 سال اخير 80 درصد از مرگ و مير مادران را كاهش داده است.

* مرگ سالانه 420 زن در ايران به دليل زايمان

هولكي‌اوز گفت: ولي متأسفانه با وجود فعاليت‌هاي بسيار خوب ايران هنوز سالانه 420 زن در ايران به دليل مشكلات بارداري جان خود را از دست مي‌دهند، گفت: اين آمار نشان‌دهنده مرگ روزانه مادران به دليل پيچيدگي‌ بارداري در ايران است كه عقيده داريم مي‌توان با اجراي برنامه‌هاي بهتر اين آمار را تا 90 درصد كاهش داد.

وي با اشاره به اينكه ايران در زمينه كاهش مرگ و مير مادران فعاليت‌هاي خوبي داشته است ولي هنوز مرگ مادران در ايران به دليل مسائل بارداري بالاست، افزود: وزارت بهداشت بايد با اجراي سياستگذاري‌هاي مناسب مرگ سالانه 420 مادر به دليل مشكلات حين بارداري را كاهش دهد و صندوق جمعيت ملل متحد نيز تعهد كامل مي‌كند كه ايران را در اين زمينه كمك كند.

نماينده صندوق جمعيت ملل متحد اظهار داشت: ايران داراي امكانات و توانايي بالاي در مسئله بهداشت باروري است و بايد براي كاهش آمار مرگ 420 مادري كه سالانه بر اثر مشكلات بارداري فوت مي‌كنند كه آمار زيادي است برنامه‌هاي جامعي را اجرا كنند.

هولكي‌اوز با اشاره به اينكه يكي از دلايلي كه ايران در طي چند سال اخير با كاهش مرگ و مير مادران در زمان زايمان مواجه شده است استفاده 97 درصدي از افراد ماهر و تحصيلكرده براي زايمان است، گفت: يك بخش از اين افراد ماهر را ماماها تشكيل مي‌دهند كه اين مسئله نشاندهنده آن است كه زايمان در ايران توسط افراد ماهر و متخصص صورت مي‌پذيرد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا مسئله بالا بودن هزينه‌هاي زايمان توسط متخصصان در ايران وجود دارد، افزود: بله، مسئله بالا بودن هزينه‌هاي زايمان توسط متخصصان در ايران وجود دارد در حال حاضر 50 هزار ماما در ايران تربيت شده‌اند كه تنها 19 هزار نفر از آنها در شبكه بهداشتي كشور فعاليت مي‌كنند و بقيه در حوزه‌هاي ديگري غير از رشته تحصيلي خود فعاليت دارند كه در اين راستا بايد براي حضور ماماها در سيستم بهداشتي كشور اقدامي شود.

* هزينه‌هاي زايمان توسط متخصصان 3 برابر ماماها

هولكي‌اوز اظهار داشت: هزينه‌هاي زايمان توسط متخصصان 3 برابر ماماها است و حال براي ايجاد شرايط بهتر براي ماماها بايد در طرح اجراي پزشك خانواده ماماها را نيز در اين طرح ملي گنجانيد به طوري كه در كنار هر پزشك و متخصص يك ماما نيز حضور داشته باشد كه اين امر مي‌تواند هم به افراد جامعه و هم براي پزشكان سودمند باشد.

وي تصريح كرد: صندوق جمعيت ملل متحد در سال جاري برنامه‌اي را با وزارت بهداشت اجرا خواهد كرد تا ارزيابي دقيقي از وضعيت ماماها در ايران شود تا ماماها از نظر آموزشي و موقعيت شغلي مورد بررسي قرار گيرند و در اين راستا صندوق جمعيت ملل متحد از هر تغيير و بررسي‌ براي بهبود وضعيت ماما براي ارتقا آنان استقبال مي‌كند.

هولكي‌اوز در پاسخ به اين سؤال كه وضعيت ايران از نظر بهداشتي و نظام سلامت در منطقه به خصوص در مقايسه با كشور تركيه به چه صورت است، گفت: نظام شبكه سلامت ايران در عرصه‌هاي خدمات بهداشتي بسيار از تركيه بالاتر است و بسترهاي بهتري در حوزه سلامت ايران نسبت به تركيه دارد ولي برخي عرصه‌ها از جمله خدمات ناباروري و همچنين استفاده بهينه پرسنل درماني تركيه از ايران بهتر است ولي در مجموع بايد اين دو كشور تجربيات دانش علوم پزشكي خود را در اختيار يكديگر قرار دهند زيرا برخي مسائل را ايرانيان مي‌توانند از متخصصان تركيه بياموزند و برخي از آموزه‌ها را نيز متخصصان تركيه از پزشكان و اساتيد ايراني مي‌توانند آموزش و فرا گيرند.

وي تصريح كرد: صندوق جمعيت ملل متحد از روابط و برنامه‌هاي مشترك هر دو كشور ايران و تركيه در مسائل بهداشتي حمايت مي‌كند.

نماينده صندوق جمعيت ملل متحد بيان داشت: اين صندوق در تلاش است با مذاكره با وزارت بهداشت در اجراي طرح پزشك خانواده حضور ماماها را در كنار پزشكان محقق كند تا هر پزشك با حضور يك ماما بتواند به آحاد جامعه هدف خدمات بهداشتي و درماني ارائه كنند.

هولكي اوز در پاسخ به اين پرسش كه بر اساس اعلام آمارهاي كشور درصد بالايي از زايمان به صورت سزارين رخ مي‌دهد و ايران در اين زمينه با ديگر كشورها در حوزه بهداشت باروري چقدر فاصله دارد، گفت: آمار سزارين در ايران در حدود 45 درصد است. بايد مادران را از عواقب سزارين آگاه كرد.

وي با اشاره به اينكه هزينه‌هاي بارداري و سزارين در ايران بسيار بالاست و مادراني كه سزارين مي‌كنند بايد بدانند كه ديگر بعد از تولد فرزند نخست نمي‌توانند به صورت طبيعي فرزندشان را به دنيا آورند، افزود: هزينه‌هاي بارداري و زايمان طبيعي در كشورهاي توسعه يافته پايين است و سياستگذاري‌ها به سمتي است تا زايمان طبيعي در اين كشورها مورد توجه قرار گيرد.

هولكي اوز اظهار داشت: سزارين‌ها بايد تنها 5 تا 15 درصد از آمار سزارين در هر كشوري از جمله ايران كه در حال حاضر 45 درصد است را در برگيرد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت تكنولوژي و روش‌هاي جديد زايمان در ايران در مقايسه با كشورهاي ديگر به چه صورت است و علت سزارين‌هاي زياد در ايران چيست، گفت: در مورد سوال نخست شما نمي‌توانم به طور دقيق پاسخ دهم ولي در مجموع شايد يكي از علت‌هاي سزارين‌ها بالا در ايران نبود تحمل زنان براي درد زايمان طبيعي، زيبايي و موارد زياد ديگري در اين رابطه عنوان كرد ولي درمجموع كشورهاي هم طبقه ايران نيز از مشكلات افزايش سزارين رنج مي‌برند.
 

شما مي توانيد آخرين اخبارايران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رساني راسخون"مشاهده نماييد.

997

منتظراخبار، انتقاد وپیشنهاد شماهستیم:
news@rasekhoon.net