ویرایش عکس آذرماه 98

واحد خبر دفتر مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم: با توجه به اینکه در سال گذشته شاهد رشد و شکوفایی چشمگیری در پیکره عظیم دانشگاه بوده ایم. اخبار متعددی از پیشرفت روزافزون اهداف و برنامه¬های دانشگاه منعکس شده است که بر آن شدیم تا این افتخارات را با تمهید گفتگویی از لسان جنابعالی که مسؤولیت خطیر ریاست و نظارت بر حوزه-های متعدد دانشگاه را به عهده دارید بشنویم:


• چه اهدافی برای دانشگاه در سال جدید در نظر گرفته شد ؟


بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین؛ خداوند متعال را سپاسگزارم که توفیق خدمتگزاری به ساحت مقدس کتاب شریف خود - قرآن کریم - را به ما ارزانی نموده است. دانشگاه، نهاد مهم و سرنوشت¬سازی است که در بیشتر جوامع همواره به عنوان مجموعه¬ای حساس و اثرگذار در شکل-گیری افکار و اندیشه¬های بشر بروز و ظهور نموده است. این نهاد در هر جامعه ای نمادی از تفکر و بینش افراد آن است و مدیران و کارگزاران در هر جامعه زمانی شاگردان و علم آموزان کلاس¬ها و جلسات دانشگاهی بوده اند.
از این رو توجه به رسالت دانشگاه با توجه به موضوع آن و تدوین اهداف از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است..
« تکمیل»، «تقویت» و «توسعه» از مهمترین اهداف زیربنایی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به شمار می¬آید که به فضل الهی در سال 1389 به وجه قابل قبولی توانسته ایم در پیشبرد آن بکوشیم.
علاوه بر آن با توجه به مقدمه¬ای که ذکر کردیم، تربیت نیروهای عالم، متعهد و کارآمد و حضور چشمگیر و مثمر ثمر ایشان در گسترة جامعة اسلامی از جمله مهمترین چشم¬اندازهای فراروی دانشگاه است.


• منظور از « تکمیل »، « تقویت » و « توسعه » چیست و در صورت امکان مصادیقی از عملی شدن این اهداف را در سال جاری  بیان فرمایید؟


«تکمیل» و «تقویت» شامل بخش¬های زیرساختی و موجود دانشگاه و «توسعه» شامل تأسیس و تشکیل حوزه¬های جدید است. در هر دو مورد اقدامات مهمی صورت پذیرفته که از مصادیق  آن می¬توان به مواردی از قبیل : توسعه رشته¬های دانشگاه و تدوین سرفصل¬های آن توسط دانش-پژوهان زبده و کارآمد رشته های علوم انسانی، راه اندازی پژوهشکده نظریه پردازی و مطالعات قرآنی، استقلال ردیف بودجه اختصاصی دانشگاه با تصویب مجلس محترم شورای اسلامی، تقویت سیستم جامع ارتباطی و فن¬آوری اطلاعات، توسعة انتشارات، تکمیل سیستم آموزشی و کادر هیأت علمی، تقویت و گسترش فعالیت¬های قرآنی و فرهنگی در قالب برگزاری المپیاد، مسابقات، جشنواره¬ها و ...، تجهیز محتوایی مراجع علمی دانشکده¬ها از قبیل کتابخانه و سایت، جهت دهی به پژوهش¬های علمی با طرح پایان نامه¬های حلقه¬ای، تأسیس واحد روابط بین الملل و گسترش ارتباطات دانشگاه با مجامع علمی از طریق تحقق مفاد تفاهم¬نامه¬های منعقد شده اشاره نمود.


• به نظر جنابعالی تحقق اهداف در کدام بخش چشمگیرتر بوده است؟


با توجه به برنامه¬¬ریزی¬های انجام شده و تشکیل جلسات هفتگی با معاونت¬های دانشگاه تلاش نموده¬ایم تا بخش¬های مختلف دانشگاه در حرکتی موازی و هم راستا به طور همزمان به فعالیت بپردازند تا به این وسیله پیکرة دانشگاه با استواء و اعتدال شکل گرفته، اهداف در همة بخش¬ها مرتفع گردد.


• در راستای اهداف دانشگاه، کدامیک از دستاوردهایی که بیان فرمودید از اهمیت بیشتری برخوردار است؟


همة اقدامات و خدمات صورت گرفته در جایگاه خود دارای اهمیت است ؛ ولی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اسلامی سازی رشته-های علوم انسانی، فعالیت دفتر تحقیقات، توسعه و برنامه¬ریزی آموزشی  در راستای توسعة رشته¬های دانشگاه که شامل مجموعة عظیمی از رشته-های میان¬رشته¬ای قرآن و سایر علوم است از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است. رفت و آمد شخصیت¬های برجستة علمی رشته¬های علوم انسانی و اسلامی و تشکیل جلسات و کارگروه¬های  متعدد علمی با ایشان در دانشگاه موجب شده است تا به خواست الهی بتوانیم مقدمات و زمینه¬های تأسیس بیش از 30 رشتة تطبیقی معارف قرآن و سایر علوم را فراهم نماییم. همچنین تأسیس پژوهشکدة نظریه پردازی و مطالعات قرآنی، توسعة انتشارات دانشگاه که شامل  انتشار پژوهشنامه علوم و معارف قرآن کریم ( که در حال حاضر شماره 8 آن نیز به چاپ رسیده است )، ماهنامه¬های خبری و فرهنگی و تأیید چاپ و نشر چند کتاب است و همچنین تجهیز پورتال دانشگاه با جدیدترین دستاوردهای فن¬آوری اطلاعات از دیگر فعالیت¬های حائز اهمیت دانشگاه در سال 89 و اوایل سال جاری به شمار می¬آید.

 
• در سال 1389 و اوایل امسال  شاهد سفرهای گستردة جنابعالی و معاونانتان به دانشکده¬های علوم قرآنی کشور بودیم. لطفا دربارة دستاورد این سفرها برای خوانندگان توضیح دهید.


همانگونه که  مستحضرید دانشکده¬های علوم قرآنی گسترة جغرافیایی وسیعی را در کشور به خود اختصاص داده¬اند ؛ از این رو تمهید شرایطی که سطح دسترسی، نظارت و کنترل بر دانشکده¬ها را تسهیل نماید از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است.یکی از شرایط، حضور فیزیکی و اطلاع از وضعیت هریک از دانشکده¬ها از نزدیک است.بنابراین طی تمهیدات در نظرگرفته شده هیأتی از دانشگاه در فاصلة زمانی دو ماه به دانشکده¬ها سفر کرد و هر معاونت با کادر زیر مجموعة خود جلساتی تشکیل دادند.
سفر به دانشکده¬ها نتایج مفیدی به همراه داشته است که از آن بین می¬توان به شناخت ظرفیت¬ها، کمبودها، نیازها، رتبه¬بندی علمی، آموزشی، رفاهی و خدماتی، و تعامل نزدیک مسؤولان با دانشجویان و کارکنان هر دانشکده اشاره نمود. علاوه بر آن از دیگر دستاورد این سفرها توزیع شبکة گستردة ارتباطی بین دفتر مرکزی و دانشکده¬ها بود که به این وسیله بسیاری از مکاتبات اداری و ارتباطات در کوتاه¬ترین زمان ممکن در شبکة مجازی میسر شد. و امیدواریم که ان شاءالله بتوانیم با توجه به شناخت ایجاد شده از ظرفیت، نیاز و کمبودهای موجود که از تشکیل جلسات متعدد این حوزه با هریک از معاونت¬ها پس از سفر مشخص شده¬اند در بهبود بیش از پیش وضعیت دانشکده¬ها بکوشیم.


• جناب آقای دکتر راغبی، در پایان ضمن تشکر از سعة صدر و حسن پاسخگویی جنابعالی به عنوان رییس دانشگاه چه نویدی برای اعضای خانوادة دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دارید؟


برکت وجودی قرآن کریم موجب شده است تا دانشگاه بتواند مسیر رشد و تعالی خود را با سرعت و شدت بیشتری بپیماید. موافقت قطعی شورای محترم گسترش آموزش عالی با تأسیس دانشگاه در جلسه¬ای که اواخر سال 1389 تشکیل شد که بر خود لازم می دانم در همین جا از زحمات دلسوزانه دکتر دانشجو – وزیر محترم علوم، تحقیقات و فن آوری - به همراه حجت الاسلام والمسلمین محمدی – نماینده محترم ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه – که در تحقق این امر تلاش کردند صمیمانه قدردانی نمایم، تصویب استقلال ردیف بودجه دانشگاه در روزهای پایانی سال 89 توسط مجلس محترم شورای اسلامی، برنامه های متعدد پژوهشکده نظریه پردازی و مطالعات قرآنی، تأسیس دانشکدة مجازی، حضور پررنگ دانشگاه در عرصة بین الملل با دفتر روابط بین الملل که اخیراً تأسیس شد و بهبود شرایط خدماتی و رفاهی کارکنان، اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه، از جمله برنامه¬های در دستور کار این حوزه است که مسؤولین امر با جدیت به دنبال تحقق آن هستند. 
 

شما می توانید آخرین اخبارایران و جهان را در"واحداخبار و اطلاع رسانی راسخون"مشاهده نمایید.